Age of Wonders III Recenzja gry

Recenzja gry 31 marca 2014, 14:31

autor: Ferrou

Recenzja gry Age of Wonders III - udany powrót do świata Evermore

Kontynuacja lubianej przez graczy serii turówek w świecie fantasy: wędrują po nim orkowie, gobliny, elfy i krasnoludy. Do tego ładna mapa, mnóstwo przygód i spędzonych w grze godzin. Czego chcieć więcej?

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

PLUSY:
  • Znakomita zabawa na dziesiątki godzin;
  • Wymagająca, wciągająca kampania;
  • Wielopłaszczyznowa rozgrywka;
  • Zróżnicowane rasy i podział na klasy;
  • Sztuczna inteligencja;
  • Świetna atmosfera.
MINUSY:
  • Kampania mogłaby być dłuższa;
  • W znacznej mierze te same budynki dla każdej rasy;
  • Dyplomacja;
  • Wspólna kolejka dla budowy i rekrutacji jednostek;
  • Średnia oprawa dźwiękowa.

Age of Wonders III to kolejna odsłona niezwykle udanej serii strategii turowych, osadzonych w malowniczym świecie fantasy. Wprawdzie od premiery ostatniej części sagi upłynęło ponad dziesięć lat, niemniej tytuł wciąż dźwięczy w uszach graczy starszego pokolenia i zajmuje godne miejsce wśród takich perełek jak Heroes of Might and Magic, King’s Bounty czy Disciples. W zasadzie najnowszą produkcję studia Triumph Software można określić mianem zgrabnego miksu doskonale znanych mechanizmów innych strategii, jakimi przez ostanie lata karmieni byli entuzjaści zarządzania, rozwijania i przede wszystkim wojowania niekoniecznie w fantastycznych krainach. Poza wspomnianymi Heroesami, w Age of Wonders III poczujemy ducha Króla Artura, turówek 4x, a nawet odległego tematycznie SimCity.

Testujemy Age of Wonders III - cudowny powrót zapomnianej serii

Testujemy Age of Wonders III - cudowny powrót zapomnianej serii [8:04]

Gry w stylu Heroes of Might & Magic rzadko są definiowane inaczej niż "coś jak Heroesy". Age of Wonders to jedna z kultowych serii tego typu turowych strategii, która teraz powraca po wielu latach nieobecności. I wygląda na to, że wierni fani takiej rozgrywki mają powody do zainteresowania.

Kampania pozwala nam stanąć pomiędzy dwiema zwaśnionymi stronami konfliktu. Dostajemy możliwość poprowadzenia do boju ludzkich przedstawicieli Imperium Wspólnoty albo wojowników spod znaku Trybunału Wysokich Elfów. Rozgrywka dla obu frakcji składa się z kilku dość mocno rozbudowanych oraz wymagających misji, gdzie ani przez chwilę nie doznamy powtarzalności wykonywanych zadań. Wprawdzie każda z powierzonych nam misji ostatecznie sprowadza się do unicestwienia przeciwnika, jednak twórcy postarali się całość przedstawić w taki sposób, by nie poczuł znużenia. Jednak Age of Wonders III swe pełne oblicze ukazuje dopiero w pojedynczych scenariuszach, gdzie zanim naszym oczom ukaże się bajkowo malownicza kraina, dane nam będzie przygotować rozgrywkę na kilkunastu płaszczyznach.

Recenzja gry Age of Wonders III - udany powrót do świata Evermore - ilustracja #2
Starcia militarne na otwartym polu są łatwiejsze niż oblężenia.

Otóż gracz dostanie możliwość m.in. określenia ilości przeciwników, typu terenu i rozmiaru mapy, poziomu trudności komputerowych oponentów, ilości miast, własnych bohaterów, początkowych surowców, jednostek neutralnych, zasobności rozsianych na mapie skarbów, gęstości sieci dróg i odległości pomiędzy miastami, a także ich liczby czy rozmiaru. Dodatkowo będzie można zadecydować czy do boju przystąpimy bohaterami wybranymi z już istniejącego wachlarza, czy jednak pokusimy się o stworzenie własnej postaci. Również nic nie stanie na przeszkodzie, by zadecydować o całkowitym odsłonięciu mapy czy odgórnym ustaleniu automatycznego rozstrzygania starć militarnych.

Recenzja gry Age of Wonders III - udany powrót do świata Evermore - ilustracja #3
Archetyp łotrzyka – postać w pelerynie na tle blasku księżyca.

Gdy ustalimy wszystkie parametry, czas rozpocząć zabawę. Jako, że od ostatniej odsłony Age of Wonders upłynęła cała epoka, Triumph Software posłużyło się zupełnie nowym silnikiem graficznym. Świat przedstawiony jest w pełnym trójwymiarze. Wizualnie „trójka” nie odbiega od konkurencji, aczkolwiek do sugestywności i piękna, jakimi może się pochwalić choćby mapa strategiczna w Królu Arturze II, najnowszej produkcji Holendrów jednak sporo brakuje. Prawdę powiedziawszy pierwsze spojrzenie na Age of Wonders III niemal natychmiast wywołuje skojarzenie z ostatnią odsłoną Might & Magic: Heroes. Na tym podobieństwa się nie kończą. W grze dostępnych jest 6 grywalnych ras. Poza już wspomnianymi ludźmi oraz elfami, możemy poprowadzić do boju goblinów, orków, krasnoludów oraz tzw. drakonów – istoty będące połączeniem ludzi i smoków.

Recenzja gry Shadow Tactics: Blades of the Shogun – komandos z kataną
Recenzja gry Shadow Tactics: Blades of the Shogun – komandos z kataną

Recenzja gry

Osiemnaście lat – tyle minęło od premiery pierwszej części serii Commandos. Dziś, dzięki Shadow Tactics, jej duch powraca, a wraz z nim dawna magia taktycznych skradanek oglądanych z lotu ptaka – tytułów trudnych, nieco topornych, ale jakże grywalnych.

Recenzja gry Planet Coaster – doskonały sandboks, słabsza strategia
Recenzja gry Planet Coaster – doskonały sandboks, słabsza strategia

Recenzja gry

Planet Coaster to powrót rollercoasterowych tycoonów w wielkim stylu. Gra oferuje to, czego fani oczekiwali i choć system ekonomiczny mógł być bardziej wymagający, to całość jest świetnym sandboksem.

Recenzja gry Transport Fever – spóźniony pociąg do biznesu
Recenzja gry Transport Fever – spóźniony pociąg do biznesu

Recenzja gry

Od zera do milionera – w Transport Fever tę klasyczną biznesową drogę możemy przebyć lądem, wodą, a nawet powietrzem. Jednak czy owa podróż okaże się na tyle ciekawa, abyśmy nie musieli wysiadać już przy pierwszej okazji?

Komentarze Czytelników (32)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
31.03.2014 15:21
odpowiedz
Władca Myszy
2
Junior

Panowie troszeczkę rozsądku - producent deklaruje blisko 40 godzin kampanii i jak słusznie zauważył kolega powyżej, nie to jest samym miodem takich gier. Budynki podobne w rasach, ale nie w klasach przecież... Nie szukacie dziury w całym aby?

31.03.2014 15:59
odpowiedz
aptroc
1
Junior

"Tutaj pojawia się kolejne dziwne rozwiązanie. Otóż każda armia może składać się maksymalnie z sześciu oddziałów. Jednostek nie można kumulować w obrębie tego samego typu, ale w razie potrzeby w jednym momencie można zaatakować miasto czy wrogie oddziały kilkoma naszymi armiami."

To nie hereos, tutaj nie łączy się jednostek. Lepiej jakby pisała tą recenzje osoba, która chociaż miała wcześniej styczność z tą serią..

Minus za kolejkowanie i długość kampanii są zdecydowanie na siłę i nie powinny tam widnieć.

31.03.2014 16:01
odpowiedz
eRKay
2
Junior

"Wspólna kolejka dla budowy i rekrutacji jednostek;"
dla mnie to nie jest minus
tak samo było w starych wondersach, tak samo jest cywilizacji i fallen enchantress
mnie boli jedynie to że mamy tylko 6 ras
gdzie frostlingi? gdzie olbrzymy? gdzie nieumarli?! gdzie mroczne elfy?!!
o ile w dwójce nieobecnych azraków i jaszczuroludzi zastąpiono nowymi rasami to tutaj mamy o połowe mniej nawet nie licząc magii cienia
szkoda

31.03.2014 16:04
odpowiedz
eRKay
2
Junior

przydała by sie edycja komentarzy. albo przynajmniej niech enter zaczyna nową linie:( mój poprzedni post wygląda jakby go pisał analfabeta:(

31.03.2014 16:18
odpowiedz
wcogram
73
Generał

Lepiej niech się zajmą Overlord 3.

31.03.2014 16:26
odpowiedz
nagytow
133
Firestarter

gdzie frostlingi? gdzie olbrzymy? gdzie nieumarli?! gdzie mroczne elfy?!!

DLC, DLC, DLC :)

31.03.2014 17:23
odpowiedz
laki2217
39
Generał

Podobno Archonci to nieumarli. Co do elfów to podobno się oni zjednoczyli (Czyli są razem) więc są tylko elfy. Tak gość pisał w komentarzach. Więc raczej DLC będą dotyczyć co innego. Najpierw trzeba ją uruchomić i samemu sprawdzić.

31.03.2014 17:24
odpowiedz
meelosh
42
Senator

Czarodziejska kula mówi mi, że za pół roku będzie w bundlu za dolara.

31.03.2014 17:25
odpowiedz
laki2217
39
Generał

Olbrzymy na dodatek to również rasy niezależne. Ciekawe co z rasą demony cienia bo z jednej SS z gry widać jak by ich. Moźe się pojawią.

31.03.2014 17:32
odpowiedz
Dragon_666
58
Get Twiztid


mnie boli jedynie to że mamy tylko 6 ras
gdzie frostlingi? gdzie olbrzymy? gdzie nieumarli?! gdzie mroczne elfy?!!

No niby dwa razy mniej glownych ras (mam nadzieje, ze odbije to sie na lepszej jakosci), sa jeszcze jakies rasy drugorzedne i jednostki specjalne ale brak trupow i frostlingow to rzeczywiscie lipa

DLC, DLC, DLC :)

To byle szybko :), pewnie będa w wiekszym dodatku albo dwoch

31.03.2014 17:42
odpowiedz
laki2217
39
Generał

dragon_666: Coś tam pisali, że Archonci(Rasa światła) stała się nieumarłymi (Dlatego nie ma określenia trupów). Trzeba zagrać by się dowiedzieć czy można tymi frakcjami grać.

31.03.2014 17:45
odpowiedz
WrednySierściuch
86
No gods no masters!

"Wspólna kolejka dla budowy i rekrutacji jednostek;"
to zdanie skreśla autora recenzji jako osobę która powinna dostać do recenzowania jakiekolwiek strategie.
Bo litości - w co on grywa? W rtsy?

Nie chodzi mi nawet że nie grał w serię AoW (która może nie była aż tak popularna) -ale czy recenzent nie grał choćby w żadną Cywilizację?
Ani w żadne turowe strategie 4X?

gdzie frostlingi? gdzie olbrzymy? gdzie nieumarli?! gdzie mroczne elfy?!!

Jeśli twórcy gry umożliwią dostęp w jakimś stopniu(najlepiej gdyby dali edytor) -to zakładam że większość brakujących ras zostanie dodana w formie modów :D
Aczkolwiek jest ryzyko że grę "zamkną" i będą trzaskać DLC

Podobno Archonci to nieumarli
Ciut głupi i kontr intuicyjny pomysł na rasę która bazowała na jednostkach "uświęconych". (Choć w sumie po gargulcach robiących za anioły w Ja, Frankenstein już mnie raczej nic nie zdziwi )

31.03.2014 17:47
odpowiedz
laki2217
39
Generał

Podobno na archontów spadła klątwa. To by wytłumaczyło dlaczego stali się nieumarłymi (Raczej w grze się dowiemy). Gdyby można było w jakiś sposób grać nieumarłymi.

31.03.2014 17:48
odpowiedz
Martius_GW
48
Generał

Oprócz 6 głównych ras są jeszcze bodajże neutralne osady gdzie można szkolić nieumarły archonów, gigantów, smoki i bodajże coś jeszcze. Mała liczba klas wynika raczej z zmiany systemów magów. Każda rasa ma bodajże swoje 7 unikatowych jednostek plus dodatkowe zależne od klasy maga. W teorii to niby sporo dodatkowej roboty ale z tego co widziałem to przykładowo tylko taki warlord ma dużo swoich jednostek szkolonych w miastach. Dla takiego drednota większość to machiny które chyba nie różnią się wyglądem w zależności od rasy czy czarownik zamiast tego mający dużą liczbę czarów przywołujących.

31.03.2014 17:51
odpowiedz
laki2217
39
Generał

To wy wyjaśniało. Poczekajmy do premiery i się dowiemy.

31.03.2014 17:54
odpowiedz
laki2217
39
Generał

Jednak z chęcią chciałbym pograć nieumarłymi normalnie a nie chodzić po mapie szukając tej osady. Trochę to bezcelowe.

31.03.2014 19:30
odpowiedz
A.l.e.X
95
Alekde

jak długa jest kampania ? bo w jednym miejscu piszą że na 10 godzin, w innym że na 15, jakoś mało strasznie ?

31.03.2014 20:01
odpowiedz
DEFEDos
123
Generał

Giera super :] - jak ktoś grał w cz. 1 i 2 to się odnajdzie w 10 sekund ;).
Ja polecam grę zwłaszcza że kosztuje 69 zł :] - więc warto !

31.03.2014 20:11
odpowiedz
Martius_GW
48
Generał

[19]
Czekaj, daj mi tylko zerknąć w szklaną kulę albo skorzystamy z wehikułu czasu. Moment, akurat oba mam w naprawie. To musisz poczekać aż chociaż jedną skończę.

31.03.2014 21:21
odpowiedz
Texas84
90
Generał

Bardzo przyjemna recenzja. Ze swojej strony chciałbym podziękować, że podpisy pod screenami dają dodatkowe informacje a nie np. jak w czasopiśmie CD-Action jakieś mało śmieszne i irytujące żarty. Nie wiem czy dalej tak tam jest bo sobie darowałem ten magazyn.

31.03.2014 21:30
odpowiedz
bajf
62
Konsul

Akurat wspólna kolejka dla budynków i jednostek oraz podobne budowle są dla mnie plusem. Uważam, że poprawia to balans rozgrywki i jest charakterystyczne dla serii.

31.03.2014 21:55
odpowiedz
Dragon_666
58
Get Twiztid
8.5

Szkoda, ze jednostki zawsze trafiaja nie tak jak w poprzednich czesciach, ze mozna atakowac cala ture goscia wszystkimi jednostkami i go ani razu nie trafic :P. A tak poza tym to stary dobry AoW w nowych szatach.
No i gdzie sie podziala gra przez e-mail ;)?

01.04.2014 10:54
odpowiedz
nekael
6
Legionista

age of wonders robione przez techland? no prosze..

01.04.2014 12:39
odpowiedz
wert
166
Kondotier

Nie ma moich ulubionych ras?? no to kim grać - ja się pytam ...

01.04.2014 13:43
odpowiedz
TobiAlex
107
Senator

nekael he? Techland jest tylko wydawcą i odpowiada za lokalizację.

Odnośnie recenzji - już na pierwszej stronie jest ewidentny błąd. Recenzent pisze "Jednak Age of Wonders III swe pełne oblicze ukazuje dopiero w pojedynczych scenariuszach." Potem nie następuje opis pojedynczych scenariuszy a gry dowolnej! To zasadnicza różnica. I sorry, ale graficznie AoW III wygląda gorzej od najnowszej odsłony Herosów.

03.04.2014 21:42
odpowiedz
musio3
82
Konsul

Da się jakoś wymusić z której strony podczas walki jednostka ma zaatakować? Czasem chciałoby się oflankować, a komputer sam wyznacza trasę najkrótszą...

03.04.2014 22:00
odpowiedz
Asmodeusz
136
Legend

[28]
To nie xcom, mozesz tutaj podchodzic kratka po kratce. Po prostu zrob to recznie.

05.04.2014 11:42
odpowiedz
musio3
82
Konsul

dzięks Asmo :)

10.04.2014 17:18
odpowiedz
Alamar
52
Centurion

Dragon_666: jak to jednostki zawsze trafiaja, jesli tak jest to walka jest bezsensu? (jeszcze nie gralem)

Kiedy wyjda wszystkie dlc do tej gry? Bo napewno teraz gra zgodnie z nowa tradycja jest niepelna.
Widze ze nie tylko ja polubilem te frostlingi, wiadomosc o ich brak jest bolesna, mam nadzieje ze sie pojawia z dlc.

20.01.2015 12:34
odpowiedz
FanBoyFrytek
15
Konsul

Najslabsza część aow porazka . Juz pisałem ale nie tu w recce bo co do recki sie nie zgadzam ma wiecej wad .
Jak np gdzie mroczne rasy ?
Gdzie mechanika z aow 2 przyjemniutka ?
Czemu tutaj jak robisz wojsko to jako 1 jednostka widac przykladowo 50 w czasie walki ? Lepiej normalnie 1
Do tego ta grafika w miare dobra ale czasami dobija tak samo walka i wygrana to porazka na upartego no nic ja pozostaje przy 2 i masie modów .

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze