ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Age of Wonders III - udany powrót do świata Evermore

Kontynuacja lubianej przez graczy serii turówek w świecie fantasy: wędrują po nim orkowie, gobliny, elfy i krasnoludy. Do tego ładna mapa, mnóstwo przygód i spędzonych w grze godzin. Czego chcieć więcej?

31 marca 2014 8.0/10
• strony :123
PLUSY:
  • Znakomita zabawa na dziesiątki godzin;
  • Wymagająca, wciągająca kampania;
  • Wielopłaszczyznowa rozgrywka;
  • Zróżnicowane rasy i podział na klasy;
  • Sztuczna inteligencja;
  • Świetna atmosfera.
MINUSY:
  • Kampania mogłaby być dłuższa;
  • W znacznej mierze te same budynki dla każdej rasy;
  • Dyplomacja;
  • Wspólna kolejka dla budowy i rekrutacji jednostek;
  • Średnia oprawa dźwiękowa.

Age of Wonders III to kolejna odsłona niezwykle udanej serii strategii turowych, osadzonych w malowniczym świecie fantasy. Wprawdzie od premiery ostatniej części sagi upłynęło ponad dziesięć lat, niemniej tytuł wciąż dźwięczy w uszach graczy starszego pokolenia i zajmuje godne miejsce wśród takich perełek jak Heroes of Might and Magic, King’s Bounty czy Disciples. W zasadzie najnowszą produkcję studia Triumph Software można określić mianem zgrabnego miksu doskonale znanych mechanizmów innych strategii, jakimi przez ostanie lata karmieni byli entuzjaści zarządzania, rozwijania i przede wszystkim wojowania niekoniecznie w fantastycznych krainach. Poza wspomnianymi Heroesami, w Age of Wonders III poczujemy ducha Króla Artura, turówek 4x, a nawet odległego tematycznie SimCity.

Testujemy Age of Wonders III - cudowny powrót zapomnianej serii

Testujemy Age of Wonders III - cudowny powrót zapomnianej serii [8:04]

Gry w stylu Heroes of Might & Magic rzadko są definiowane inaczej niż "coś jak Heroesy". Age of Wonders to jedna z kultowych serii tego typu turowych strategii, która teraz powraca po wielu latach nieobecności. I wygląda na to, że wierni fani takiej rozgrywki mają powody do zainteresowania.

Kampania pozwala nam stanąć pomiędzy dwiema zwaśnionymi stronami konfliktu. Dostajemy możliwość poprowadzenia do boju ludzkich przedstawicieli Imperium Wspólnoty albo wojowników spod znaku Trybunału Wysokich Elfów. Rozgrywka dla obu frakcji składa się z kilku dość mocno rozbudowanych oraz wymagających misji, gdzie ani przez chwilę nie doznamy powtarzalności wykonywanych zadań. Wprawdzie każda z powierzonych nam misji ostatecznie sprowadza się do unicestwienia przeciwnika, jednak twórcy postarali się całość przedstawić w taki sposób, by nie poczuł znużenia. Jednak Age of Wonders III swe pełne oblicze ukazuje dopiero w pojedynczych scenariuszach, gdzie zanim naszym oczom ukaże się bajkowo malownicza kraina, dane nam będzie przygotować rozgrywkę na kilkunastu płaszczyznach.

Recenzja gry Age of Wonders III - udany powrót do świata Evermore - ilustracja #2
Starcia militarne na otwartym polu są łatwiejsze niż oblężenia.

Otóż gracz dostanie możliwość m.in. określenia ilości przeciwników, typu terenu i rozmiaru mapy, poziomu trudności komputerowych oponentów, ilości miast, własnych bohaterów, początkowych surowców, jednostek neutralnych, zasobności rozsianych na mapie skarbów, gęstości sieci dróg i odległości pomiędzy miastami, a także ich liczby czy rozmiaru. Dodatkowo będzie można zadecydować czy do boju przystąpimy bohaterami wybranymi z już istniejącego wachlarza, czy jednak pokusimy się o stworzenie własnej postaci. Również nic nie stanie na przeszkodzie, by zadecydować o całkowitym odsłonięciu mapy czy odgórnym ustaleniu automatycznego rozstrzygania starć militarnych.

Recenzja gry Age of Wonders III - udany powrót do świata Evermore - ilustracja #3
Archetyp łotrzyka – postać w pelerynie na tle blasku księżyca.

Gdy ustalimy wszystkie parametry, czas rozpocząć zabawę. Jako, że od ostatniej odsłony Age of Wonders upłynęła cała epoka, Triumph Software posłużyło się zupełnie nowym silnikiem graficznym. Świat przedstawiony jest w pełnym trójwymiarze. Wizualnie „trójka” nie odbiega od konkurencji, aczkolwiek do sugestywności i piękna, jakimi może się pochwalić choćby mapa strategiczna w Królu Arturze II, najnowszej produkcji Holendrów jednak sporo brakuje. Prawdę powiedziawszy pierwsze spojrzenie na Age of Wonders III niemal natychmiast wywołuje skojarzenie z ostatnią odsłoną Might & Magic: Heroes. Na tym podobieństwa się nie kończą. W grze dostępnych jest 6 grywalnych ras. Poza już wspomnianymi ludźmi oraz elfami, możemy poprowadzić do boju goblinów, orków, krasnoludów oraz tzw. drakonów – istoty będące połączeniem ludzi i smoków.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Recenzja gry Twierdza: Krzyżowiec II – seria Stronghold znów w dobrej formie

Brytyjskie studio Firefly obiecywało, że Twierdza: Krzyżowiec II nakarmi apetyty fanów na godnego następcę pierwszej części. Trzeba przyznać, że obietnica wreszcie została dotrzymana.  recenzja gry

Recenzja gry Endless Legend - fantastyczna uczta dla strategów

Recenzja gry Endless Legend - fantastyczna uczta dla strategów

Deweloperzy z francuskiego studia Amplitude, za sprawą Endless Legend znów wnoszą powiew świeżości do nieco skostniałego gatunku turowych strategii fantasy.   recenzja gry

Sid Meier's Civilization V - recenzja gry

Sid Meier's Civilization V - recenzja gry

Mimo blisko dwudziestu lat na karku królowa strategii potwierdza, że znajduje się w wyśmienitej formie. Ryzyko kolejnego wybuchu epidemii Jeszcze Jednej Tury bardzo prawdopodobne.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Age of Wonders III w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.8

ocena czytelników

270 ocen czytelników

9.5

oczekiwania przed premierą

336 głosów czytelników

Age of Wonders III - screen - 2013-12-16 - 274746Age of Wonders III - screen - 2013-12-16 - 274745Age of Wonders III - screen - 2013-12-16 - 274744Age of Wonders III - screen - 2013-12-16 - 274743Age of Wonders III - screen - 2013-12-16 - 274742Age of Wonders III - screen - 2013-10-31 - 272431Age of Wonders III - screen - 2013-10-31 - 272430Age of Wonders III - screen - 2013-10-31 - 272429Age of Wonders III - screen - 2013-03-27 - 258652Age of Wonders III - screen - 2013-03-27 - 258651

komentarze czytelników (31)


Dragon_666  2014-03-31 - 17:32

mnie boli jedynie to że mamy tylko 6 ras gdzie frostlingi? gdzie olbrzymy? gdzie nieumarli?! gdzie mroczne elfy?!! No niby dwa razy mniej glownych ras (mam nadzieje, ze odbije to sie na lepszej jakosci), sa jeszcze jakies rasy drugorzedne i jednostki specjalne ale brak trupow i frostlingow to rzeczywiscie lipa DLC, DLC, DLC :) To byle szybko :), pewnie będa w wiekszym dodatku albo dwoch

laki2217  2014-03-31 - 17:42

dragon_666: Coś tam pisali, że Archonci(Rasa światła) stała się nieumarłymi (Dlatego nie ma określenia trupów). Trzeba zagrać by się dowiedzieć czy można tymi frakcjami grać.

WrednySierściuch  2014-03-31 - 17:45

"Wspólna kolejka dla budowy i rekrutacji jednostek;" to zdanie skreśla autora recenzji jako osobę która powinna dostać do recenzowania jakiekolwiek strategie. Bo litości - w co on grywa? W rtsy? Nie chodzi mi nawet że nie grał w serię AoW (która może nie była aż tak popularna) -ale czy recenzent nie grał choćby w żadną Cywilizację? Ani w żadne turowe strategie 4X? gdzie frostlingi? gdzie olbrzymy? gdzie nieumarli?! gdzie mroczne elfy?!! Jeśli twórcy gry umożliwią dostęp w jakimś stopniu(najlepiej gdyby dali edytor) -to zakładam że większość brakujących ras zostanie dodana w formie modów :D Aczkolwiek jest ryzyko że grę "zamkną" i będą trzaskać DLC Podobno Archonci to nieumarli Ciut głupi i kontr intuicyjny pomysł na rasę która bazowała na jednostkach "uświęconych". (Choć w sumie po gargulcach robiących za anioły w Ja, Frankenstein już mnie raczej nic nie zdziwi )

laki2217  2014-03-31 - 17:47

Podobno na archontów spadła klątwa. To by wytłumaczyło dlaczego stali się nieumarłymi (Raczej w grze się dowiemy). Gdyby można było w jakiś sposób grać nieumarłymi.

Martius_GW  2014-03-31 - 17:48

Oprócz 6 głównych ras są jeszcze bodajże neutralne osady gdzie można szkolić nieumarły archonów, gigantów, smoki i bodajże coś jeszcze. Mała liczba klas wynika raczej z zmiany systemów magów. Każda rasa ma bodajże swoje 7 unikatowych jednostek plus dodatkowe zależne od klasy maga. W teorii to niby sporo dodatkowej roboty ale z tego co widziałem to przykładowo tylko taki warlord ma dużo swoich jednostek szkolonych w miastach. Dla takiego drednota większość to machiny które chyba nie różnią się wyglądem w zależności od rasy czy czarownik zamiast tego mający dużą liczbę czarów przywołujących.

laki2217  2014-03-31 - 17:51

To wy wyjaśniało. Poczekajmy do premiery i się dowiemy.

laki2217  2014-03-31 - 17:54

Jednak z chęcią chciałbym pograć nieumarłymi normalnie a nie chodzić po mapie szukając tej osady. Trochę to bezcelowe.

A.l.e.X  2014-03-31 - 19:30

jak długa jest kampania ? bo w jednym miejscu piszą że na 10 godzin, w innym że na 15, jakoś mało strasznie ?

DEFEDos  2014-03-31 - 20:01

Giera super :] - jak ktoś grał w cz. 1 i 2 to się odnajdzie w 10 sekund ;). Ja polecam grę zwłaszcza że kosztuje 69 zł :] - więc warto !

Martius_GW  2014-03-31 - 20:11

[19] Czekaj, daj mi tylko zerknąć w szklaną kulę albo skorzystamy z wehikułu czasu. Moment, akurat oba mam w naprawie. To musisz poczekać aż chociaż jedną skończę.

Texas84  2014-03-31 - 21:21

Bardzo przyjemna recenzja. Ze swojej strony chciałbym podziękować, że podpisy pod screenami dają dodatkowe informacje a nie np. jak w czasopiśmie CD-Action jakieś mało śmieszne i irytujące żarty. Nie wiem czy dalej tak tam jest bo sobie darowałem ten magazyn.

bajf  2014-03-31 - 21:30

Akurat wspólna kolejka dla budynków i jednostek oraz podobne budowle są dla mnie plusem. Uważam, że poprawia to balans rozgrywki i jest charakterystyczne dla serii.

8.5

Dragon_666  2014-03-31 - 21:55

Szkoda, ze jednostki zawsze trafiaja nie tak jak w poprzednich czesciach, ze mozna atakowac cala ture goscia wszystkimi jednostkami i go ani razu nie trafic :P. A tak poza tym to stary dobry AoW w nowych szatach. No i gdzie sie podziala gra przez e-mail ;)?

nekael  2014-04-01 - 10:54

age of wonders robione przez techland? no prosze..

wert  2014-04-01 - 12:39

Nie ma moich ulubionych ras?? no to kim grać - ja się pytam ...

TobiAlex  2014-04-01 - 13:43

nekael he? Techland jest tylko wydawcą i odpowiada za lokalizację. Odnośnie recenzji - już na pierwszej stronie jest ewidentny błąd. Recenzent pisze "Jednak Age of Wonders III swe pełne oblicze ukazuje dopiero w pojedynczych scenariuszach." Potem nie następuje opis pojedynczych scenariuszy a gry dowolnej! To zasadnicza różnica. I sorry, ale graficznie AoW III wygląda gorzej od najnowszej odsłony Herosów.

musio3  2014-04-03 - 21:42

Da się jakoś wymusić z której strony podczas walki jednostka ma zaatakować? Czasem chciałoby się oflankować, a komputer sam wyznacza trasę najkrótszą...

Asmodeusz  2014-04-03 - 22:00

[28] To nie xcom, mozesz tutaj podchodzic kratka po kratce. Po prostu zrob to recznie.

musio3  2014-04-05 - 11:42

dzięks Asmo :)

Alamar  2014-04-10 - 17:18

Dragon_666: jak to jednostki zawsze trafiaja, jesli tak jest to walka jest bezsensu? (jeszcze nie gralem) Kiedy wyjda wszystkie dlc do tej gry? Bo napewno teraz gra zgodnie z nowa tradycja jest niepelna. Widze ze nie tylko ja polubilem te frostlingi, wiadomosc o ich brak jest bolesna, mam nadzieje ze sie pojawia z dlc.