Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Path of Exile Recenzja gry

Recenzja gry 26 października 2013, 13:00

autor: Sting

Recenzja gry Path of Exile - darmowy konkurent najlepszych gier hack'n'slash

Studio Grinding Gear Games dokonało rzeczy nieprawdopodobnej. Za darmo otrzymujemy jedną z najlepszych gier hack’n’slash wszech czasów.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

PLUSY:
  • rozbudowany schemat rozwoju postaci;
  • ciekawie rozwiązana ekonomia;
  • wymagająca rozgrywka;
  • trudni bossowie;
  • świetny tryb multiplayer;
  • za darmo.
MINUSY:
  • drobne problemy ze stabilnością serwerów.

Stało się. 23 października Path of Exile opuściło fazę testów i zyskało miano pełnoprawnego produktu. Niewielkie studio Grinding Gear Games dokonało rzeczy nieprawdopodobnej – stworzyło tytuł, który bez kompleksów może konkurować z Diablo III o palmę pierwszeństwa wśród gier znanych u nas pod nazwą „hack’n’slash”. A wszystko za sprawą świeżego pomysłu na rozgrywkę, który jest odważny i zrywa z tradycją ciągłego kopiowania najlepszych rozwiązań z serii stworzonej przez Blizzard Entertainment. W ten sposób programiści z Nowej Zelandii rozpoczęli nowy rozdział w gatunku action RPG. Dodajmy, że dostępny zupełnie za darmo.

Wygnana w pełnej gotowości bojowej. Uzbrojona i niebezpieczna. - 2013-10-25
Wygnana w pełnej gotowości bojowej. Uzbrojona i niebezpieczna.

Rozgrywka została osadzona na mrocznym i brutalnym kontynencie Wraeclast. Zabawę rozpoczynamy jako skazaniec wyrzucony na brzeg nieprzyjaznej krainy, który musi wywalczyć sobie drogę do najbliższej osady ludzkiej. Zniszczone przez tajemnicze katastrofy Wraeclast zamieszkują oczywiście niebezpieczne istoty. W starciu z nimi nie jesteśmy jednak bez szans, możemy bowiem wybierać spośród siedmiu klas postaci – wiedźmy, templariusza, łowcy, cienia, marudera, mistrza fechtunku oraz potomkini rodu szlacheckiego – każda z nich zapewnia różnego rodzaju przewagi w walce o przetrwanie.

Path of Exile posiada najbardziej rozbudowany system rozwoju postaci, jaki widziałem dotychczas wśród diabloklonów. Autorzy bardzo dosłownie potraktowali określenie „drzewko umiejętności” i oddali graczom do dyspozycji system złożony z 1350 pozycji. Co ciekawe, drzewko to jest wspólne dla wszystkich klas postaci, różniących się między sobą wyłącznie miejscem, od którego rozpoczyna się ich rozwój. Bohater, awansując na kolejne poziomy doświadczenia, otrzymuje do wydania na umiejętności po jednym punkcie. Czasami dostaje również dodatkowe punkty rozwoju jako nagrodę za wykonanie różnych zadań. Wyobraźcie sobie teraz, że osiągając maksymalny, setny poziom postaci – co jako takie już jest nie lada wyzwaniem – nie uda się Wam zapełnić nawet 10% całego drzewka. Dodajmy, że w Path of Exile praktycznie nie istnieją ustalone z góry schematy doskonalenia bohatera, a wybór kolejnych rozwinięć niejednokrotnie wymusza dynamicznie zmieniająca się sytuacja w trakcie gry.

Bardzo ciekawie rozwiązano kwestię umiejętności, które nie są częścią drzewka rozwoju – to ostatnie zwiększa jedynie ich potencjał. Skille dosłownie znajduje się w Path of Exile podczas zabawy, bowiem są one kamieniami, które można umieścić w slotach posiadanych przedmiotów. Dopiero wtedy otrzymujemy możliwość aktywowania danej umiejętności i zaczyna ona zbierać punkty doświadczenia a w konsekwencji kolejne poziomy. Aby sprawę jeszcze bardziej urozmaicić, niektóre z owych klejnotów mają charakter pasywny, tzn. dorzucają bonusy wyłącznie innym gemom. Wykorzystuje się je zaś, „podpinając” pod właściwą umiejętność. Służą do tego połączone ze sobą sloty w przedmiocie.

Umiejętności występują w trzech różnych kolorach, musimy się więc niekiedy nieźle napocić, aby znaleźć dla nich odpowiednie miejsce. To zaś sprawia, że zawsze mamy jakiś nowy cel do osiągnięcia, a standardowe rozróżnienie na przedmioty zwykłe (białe), magiczne (niebieskie), rzadkie (żółte) i unikatowe (pomarańczowe) nie przesądza całkowicie o ich większej lub mniejszej przydatności. Oczywiście im rzadszy, tym więcej ma różnego rodzaju bonusów pasywnych, ale niekiedy to nie one tak naprawdę się liczą, tylko sloty oraz sposoby ich połączenia ze sobą. Path of Exile stawia przede wszystkim na jak najskuteczniejsze kombinacje różnego rodzaju umiejętności, a nie na przysłowiowy łut szczęścia przy otrzymywaniu losowych dropów. Bardzo często fakt posiadania przeciętnych przedmiotów można zrównoważyć wysokimi poziomami aktywowanych zdolności lub szerokim spektrum wynikających z nich opcji.

Czasami starcia potrafią być malownicze... - 2013-10-25
Czasami starcia potrafią być malownicze...
Recenzja gry South Park: The Fractured But Whole – śmierdząca jazda bez trzymanki
Recenzja gry South Park: The Fractured But Whole – śmierdząca jazda bez trzymanki

Recenzja gry

Długa i wyboista droga wiodła do premiery kontynuacji Kijka Pawdy. Na szczęście żadna z przeszkód nie odcisnęła swego piętna na ogólnej jakości gry. Ubisoft dostarczył kontynuację zrobioną bardzo dobrze i zapewniającą jeszcze więcej southparkowej frajdy.

Recenzja gry Elex – Gothic odrodził się w nowych szatach
Recenzja gry Elex – Gothic odrodził się w nowych szatach

Recenzja gry

Nowy Gothic nie powstał i raczej prędko nie powstanie – ale wcale nie jest Wam tak bardzo potrzebny, jak sądzicie. Duch Górniczej Doliny odżył w grze Elex – z prawie wszystkimi jego przymiotami i wadami. Fani Bezimiennego, to dla Was pozycja obowiązkowa!

Recenzja gry Battle Chasers: Nightwar – RPG jak z obrazka
Recenzja gry Battle Chasers: Nightwar – RPG jak z obrazka

Recenzja gry

Battle Chasers: Nightwar to piękne RPG od ojca serii Darksiders. Joe Madureira wraz ze studiem Airship Syndicate stworzył udanego erpega, który trafi zarówno do fanów gatunku, jak i osób przyciągniętych jego komiksową oprawą graficzną.

Komentarze Czytelników (94)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
27.10.2013 16:17
odpowiedz
MarcoV86
53
Generał

Gram Czarą i już3 legendy wyleciały, ale dlaczego wszystko z DEXTERITY :/?!

27.10.2013 16:40
odpowiedz
Martius_GW
57
Generał

MarcoV86, pokaż jak twój build wygląda. Tylko skorzystaj z http://www.pathofexile.com/passive-skill-tree zamiast robienia zdjęcia. Może ciągle pakujesz za dużo punktów w offensywe albo przyda się lepszy lub bardziej nastawiony na defensywe przedmioty. Co do dropów, taki urok gier z losowo generowanym przedmiotami. I tak w PoE jest dużo lepiej niż diablo3. Zawsze może spróbować coś wycraftować.

27.10.2013 16:57
odpowiedz
MarcoV86
53
Generał

Gdzie się w PoE craftuje?

27.10.2013 17:22
odpowiedz
Tomasz Chmielik
6
Legionista

@Mati5091

Oczywiście możesz z grą zmagać się samemu. Grając jednak nawet w ten sposób, potrzebujesz połączenia z serwerem.

27.10.2013 17:29
odpowiedz
Martius_GW
57
Generał

Sprzedając konkretne przedmioty npc dostajesz fragmenty lub całe składniki do tego służace, w PoE zastępują one uniwersalną walutę. Sporo tego jest, możesz dodać nową cechę przedmiotowi, usunąć wszystkie cechy, zmienić jego jakość, dodać sloty na gemy itd.

Czemu cały czas omijasz punkty z życie które są najbliżej miejsca gdzie startuje wiedźma? Dodałem je.
http://www.pathofexile.com/passive-skill-tree/AAAAAgMAAuMFQgdjB6UI9BFQF1Qc3CKBJDwnqSycMYg74T1fQZZEq0myUlNVrlZKVytabVyKbRlzU3kDf8aCEI48j6aTJ5UEnqGio6crrrOvm7vWwFTB89-w4vfmgQ==

27.10.2013 17:34
odpowiedz
Marder
172
Generał

MarcoV86 --- Moim zdaniem za mało wpakowałeś w inteligencję. Na tym etapie to z 200 powinno już być. A to automatycznie podniosło by obrażenia czarów które stosujesz.

27.10.2013 17:42
odpowiedz
Cwiety
15
Chorąży

[68]
Rozplanowałem mu w poście wyżej drzewko, żeby miał lepszy początek .
Chce grać po swojemu i wydawać pkt-y bez sensu niech gra może się nauczy przy następnej postaci.
Proszę tylko potem nie jechać po grze, że jest słaba, często ginie i nie ma durnego ah.

27.10.2013 18:15
odpowiedz
Martius_GW
57
Generał

[69]
Inteligencja nie zwiększa obrażeń od skilli tylko mana i energy shield.
[70]
No wie wiem, metoda prób i błędów jest chyba za trudna dla niektórych.

27.10.2013 18:38
odpowiedz
ironman
14
Legionista

Jeśli nie macie z kim wspólnie grać to informuję że jest oficjalny serwer TeamSpeak3 dla naszej strony http://path-of-exile.pl
Obecnie jest to jedne z głównych miejsc spotkań polskich graczy Path of Exile, gdzie wzajemnie dyskutujemy na tematy związane z grą, wspieramy się podczas rozgrywki, handlujemy ze sobą a także w łatwy sposób grupujemy się w drużyny.
Serwer ma 512 wolnych slotów. Dzień w dzień przesiaduje na nim kilkadziesiąt osób.

Adres serwera: ts3.path-of-exile.pl

Hasło: poe

Również utworzyliśmy największą polską gildię. http://www.pathofexile.com/guild/profile/91
Zapraszamy! :)

27.10.2013 20:38
odpowiedz
MarcoV86
53
Generał

Jak mam zabić tego maga na końcu po jego przemianie w tego potwora jak leje siękrew i gine...?

27.10.2013 20:44
odpowiedz
MarcoV86
53
Generał

No i lipa. Za dużo wiary dowiedziało się o tej grze i od razu zwalone serwery :/... 233 w kolejce jestem po rozłączeniu.

27.10.2013 22:13
odpowiedz
MarcoV86
53
Generał

42 lvl w dni... Zaraz sobie od nolifa pojadę... Freezing Pulse zajebisty. DMG 490.

28.10.2013 11:59
odpowiedz
Naczelnyk
137
Witch Hunter

Gra Ok, ale do konsolowej wersji Diablo 3 nie ma startu.

28.10.2013 13:10
odpowiedz
Loczek19
12
Legionista

Siema !
Mam takie pytanie odnośnie logowania sie do gry... Wie ktoś może czemu nie widzę postaci po lewej stronie podczas jej wyboru ? :P spotkał się ktoś z czymś podobnym ?

29.10.2013 07:50
odpowiedz
mikecortez
91
Senator

@ Marder
I Twój przypadek tylko potwierdza fakt że jest to cholernie dobra gra. Trzeba trochę kombinować i myśleć jak rozwijać postać. Czy w Diablo 3 ktoś pisał że dotarł do ostatniego aktu i nie może sobie poradzić ? To był samograj a tutaj jest inaczej.
Lol, no pewnie, ze ludzie pisali. Tylko zaczal sie wielki placz, ze za trudno i poszly nerfy.

29.10.2013 14:25
odpowiedz
Stalin_SAN
56
Valve Software

Obecnie mam przegrane 3 godziny, łyknełem to przy jednym podejściu, gra wciąga niemiłosiernie i daje ogromny powiew świeżości w aspekcie h'n's , aż się nie chce wierzyć że dają tą grę za darmo, a w recenzji zabrakło jeszcze wzmianki o systemie potków, też raczej niespotykane, poty ładują się poprzez zabijanie potworów, nie trzeba ich kupować i jak to zwykle w h'n's mieć nimi zawalone pół backpacka.

29.10.2013 15:34
odpowiedz
KMyL
67
Pretorianin

Damn... Miałem w to zagrać, jak skończę Torchlight... I "pochodnię" ledwo liznąłem... A tu taki tekst >.>

29.10.2013 20:01
odpowiedz
Marder
172
Generał

mikecortez ---- To ciekawe bo ja pamiętam że pod koniec szło jak po maśle, a Diablo padł jeszcze szybciej niż boss II Aktu. Oczywiście żadnych nerfów wtedy nie było.

29.10.2013 22:24
odpowiedz
mikecortez
91
Senator

To albo masz slaba pamiec, albo nie grales zaraz po premierze. Chyba, ze chodzi Ci o pierwsze poziomy trudnosci, bo dalej (czyt. inferno) na pewno latwo nie bylo :)

29.10.2013 23:10
odpowiedz
M@rine
112
Mariner of the Inet

Po pierwsze marco ma problem przejść normal czyli porównanie mardera było trafne.
Po drugie
Lol, no pewnie, ze ludzie pisali. Tylko zaczal sie wielki placz, ze za trudno i poszly nerfy.
Jak ktoś cierpi na sklerozę.
Diablo 3 miało cztery poziomy trudności gdzie 3 z nich to samograje a ostatni postawił matematyczną ścianę. Aby grać na inferno przed nerfem trzeba było mieć itemy z 3 aktu inferno. Jedyni, którzy mogli dojść tak daleko to DH z jego nieśmiertelnością i Wizz z energy armor/diamond skin które uniemożliwiały 1shoty. Blizz znerfił to natychmiastowo, ale mleko się wylało. Ci którzy wybrali "dobrą" klasę mogli farmić (farmienie goblinów pominę z litości), a reszta czekała na AH na ochłapy, które pozwolą przeżyć pszczoły w 2 akcie. Ten rage na poziom trudności był w 80% uzasadniony, bo gra skaluje się tak debilnie to infinity, że w końcu te inferno byłoby proste ale to, że po premierze grać mogli tylko ci, którzy wzięli DH albo Wizza stosując taktykę nie daj się trafić, niedostępną dla innych klas? Jak tu bronić takiej fuszery? Czy ludzie powinni byli czekać aż te dwie klasy się nachapią i sypną itemami/dołączyć do nich i farmić (co sam zrobiłem, dlatego w RMAH zwrócił mi się koszt gry z nawiązką) czy oczekiwać od blizza jakiegoś kroku wyrównującego szanse?

TLDR mówiąc, że diablo3 było trudne w dobry sposób, można narazić się na śmieszność bo blizz po prostu zjebał balans 4 aktu umożliwiając 2/5 klas ominięcie "trudności", przez co rozjebał sobie grę zaraz po premierze.

30.10.2013 09:24
odpowiedz
stratonik
5
Junior

Chciałem serdecznie podziękować autorowi za recenzje i to 9,5, już dawno nie zmarnowałem tak kilku godzin z życia. Najpierw był szum w okół "Torchliht'a Pogromcy Diablo" teraz kolejny rodzynek! Wszystko skręcone niezłą beką dorównania Diablo. Wracam do prawdziwego H&Sa - nic tu po mnie.

30.10.2013 09:31
odpowiedz
Martius_GW
57
Generał

[84]
Diablo 2?

03.11.2013 12:41
odpowiedz
Winch2005
63
Pretorianin

D2 rulezz swoim klimatem :) PoE jest niezłe, jednak odrzuca mnie całkowicie nieciekawy świat gry. Sanktuarium było miejscem niezwykle mrocznym i klimatycznym. Jeśli chodzi o wszelakie klony Diablo to najlepiej wspominam pierwszego Sacreda.

22.11.2013 18:29
odpowiedz
keoog
3
Junior

Dlaczego jeszcze nie zrobiłiście poradnika dla tej gry pełnej nietypowych (bo nowych) mechanizmów, przy której wielu nowych graczy po prostu się gubi. Gubi się i czasem też zniechęca wybierając niewłaściwe kierunki rozwoju w bardzo rozległym i zaawansowanym w różnorodność cech drzewku. Zmuszeni później do stworzenia nowej postaci.

23.08.2014 14:28
odpowiedz
Nolifer
99
The Highest

Gra cały czas się rozrasta, a ostatnio wyszło nowe rozszerzenie. Gra kapitalna, ocena jak najbardziej zasłużona.

10.07.2016 18:27
odpowiedz
castillo20
31
Chorąży
1.0

Daje 1 za najbardziej tragiczny launcher w historii gier komputerowych. Za społeczność dzieci do lat 14. Za beznadziejne wykonanie. Ta gra może buty czyścić Diablo 3

10.07.2016 22:30
odpowiedz
fightsogn
0
Legionista

Gram Czarą i już3 legendy wyleciały, ale dlaczego wszystko z DEXTERITY :/?!

15.01.2017 16:09
2
odpowiedz
ziele16145
3
Junior
9.0

Gra zajebista, przegrałem ponad 2 tysiące godzin i dalej chce się grać, ale nie ma róży bez kolców, dlatego plusów nie będę wymieniał, tylko minusy:
-gra sie strasznie powoli rozkręca. na początku zabijamy potwory strasznie drętwo, powoli i wręcz anemicznie- tutaj duża część nowych graczych się wykrusza i gameplay moze zniechecac
- optymalizacja:
1. Bez SSD nie podchodź, gra na czystym systemie na HDD potrafi się wczytywać do 5 min
2. Nie masz dobrego połączenia z internetem? Szykuj sie na wszelkiego rodzaju fps dropy, freezy itp
3. Gra działa niewyobrażalnie lepiej i płynniej na kartach nvidii niż amd.
- niektórych może przerazić jak rozbudowana jest ta gra
- dodawanie ciągle to nowych rzeczy w grze wiążę się z tym, że chcąc nie chcąc musisz kupywać chociażby takie rzeczy ze sklepu premium jak miejsca w skrzynce, bo prawda jest taka, że na startowych skrzynkach to ledwo sie zmieszcza wszystkie orby i karty i mapy, nie mowiac juz o ekwipunku na jakis handel, czy tez recepty. No chyba ze ze podchodzisz do PoE, ze zabicie ostatniego bossa w fabule jest dla ciebie przejsciem gry- to wtedy nie trzeba
-grafika blado wypada w porownaniu do D3

30.03.2017 18:54
odpowiedz
2 odpowiedzi
Piotr Popielewicz
8
Chorąży
7.5

Ocena jest zawyżona, a recenzent wiele istotnych kwestii pominął, nie wymieniając ich w minusach.

Problemy z płynnością

Ta gra potrafi przycinać się na komputerach spełniających rekomendowane wymagania, a nawet je przekraczających i to na minimalnych ustawieniach. Zdarza się to w losowych momentach, ale jest to niezwykle irytujące. Raz gra chodzi płynnie podczas największej zadymy na ekranie, a zaraz potem potrafi przycinać się w mieście i spadać do dwudziestu klatek. Spadki zdarzają się też w niektórych lokacjach, i to bardzo, ale to bardzo uprzykrza rozgrywkę.

Poziom trudności

Jest zdecydowanie przesadzony. Mając maksymalnie rozwinięte odporności na żywioły można na poziomie Normal i tak odczuwać dotkliwe skutki elementarnych ataków. Wyobrażam sobie co by było, gdybym tych odporności miał znacznie mniej...
Poza tym gra faworyzuje tanków. Ja sam grałem postacią Shadow nastawioną na Evasion - uniki. Niestety nie działa to tak, jak powinno. Być może na zwykłych mobach tak, ale na bossach nie działa w ogóle. Dosłownie każdy ich atak mnie trafiał, i to nawet po odpaleniu buffa, który podwyższał moje Evasion z 1.000 do 9.000.
bossowie to jest naprawdę przegięcie. Nie da się praktycznie z nimi walczyć w jakiś rozsądny sposób - pozycyjnie. Spamują atakami jak popadnie, do tego w większości walk z nimi nie brakuje mobów, które przyzywają do pomocy. Areny są małe i w większości pozbawione osłon. Więc generalnie jeżeli bossa nie damy rady ustać, to będziemy ginąć raz za razem. Bez wysysania życia i grubej skóry jest naprawdę ciężko, bo uciekać nie bardzo jest gdzie.

Umiejętności

Niektóre są po prostu bezużyteczne, a inne stają się takie w określonych sytuacjach i to stanowi poważny problem dla kogoś, kto pod daną umiejętność zbudował postać. Na przykład Lightning Strike puszcza po ziemi wiązki błyskawic. Problem w tym, że zatrzymują się one na każdej przeszkodzie, a w końcówce gry jest sporo map usianych przeszkodami, albo bardzo wąskich, przez co umiejętność ta staje się w użyciu potwornie irytująca. Z kolei inne są dość uniwersalne, i taki na przykład Tornado Shot dla łucznika czyści spory obszar nie zważając na przeszkody.
Inną sprawą są umiejętności, które są w zasadzie bezużyteczne, chyba, że zrobimy pod nie build. Ale do tego wymagane są określone przedmioty. No właśnie...

Przedmioty

Osobiście miałem ogromny problem z wydropieniem boni dla mojej postaci. Docelowo chciałem walczyć pazurami, ale w całej grze wydropiłem jeden legendarny sztylet przydatny do walki. I to był dramat, bowiem moja broń stała się za słaba, oraz bez pazurów nie mogłem korzystać z umiejętności wspierających ten typ broni. Poza tym pazury posiadały wysysanie życia którego też przez to nie mogłem użyć w należyty sposób...

To bardzo fajna gra, ale te cztery akty nie wystarczają na wiele. Być może wraz z kolejnym rozszerzeniem, kiedy będzie ich dziesięć, zabawa nabierze rumieńców.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze