ocena redakcji
9.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Path of Exile - darmowy konkurent najlepszych gier hack'n'slash

Studio Grinding Gear Games dokonało rzeczy nieprawdopodobnej. Za darmo otrzymujemy jedną z najlepszych gier hack’n’slash wszech czasów.

26 października 2013Sting (gry-online.pl) 9.5/10
• strony: 123
PLUSY:
  • rozbudowany schemat rozwoju postaci;
  • ciekawie rozwiązana ekonomia;
  • wymagająca rozgrywka;
  • trudni bossowie;
  • świetny tryb multiplayer;
  • za darmo.
MINUSY:
  • drobne problemy ze stabilnością serwerów.

Stało się. 23 października Path of Exile opuściło fazę testów i zyskało miano pełnoprawnego produktu. Niewielkie studio Grinding Gear Games dokonało rzeczy nieprawdopodobnej – stworzyło tytuł, który bez kompleksów może konkurować z Diablo III o palmę pierwszeństwa wśród gier znanych u nas pod nazwą „hack’n’slash”. A wszystko za sprawą świeżego pomysłu na rozgrywkę, który jest odważny i zrywa z tradycją ciągłego kopiowania najlepszych rozwiązań z serii stworzonej przez Blizzard Entertainment. W ten sposób programiści z Nowej Zelandii rozpoczęli nowy rozdział w gatunku action RPG. Dodajmy, że dostępny zupełnie za darmo.

Wygnana w pełnej gotowości bojowej. Uzbrojona i niebezpieczna. - 2013-10-25
Wygnana w pełnej gotowości bojowej. Uzbrojona i niebezpieczna.

Rozgrywka została osadzona na mrocznym i brutalnym kontynencie Wraeclast. Zabawę rozpoczynamy jako skazaniec wyrzucony na brzeg nieprzyjaznej krainy, który musi wywalczyć sobie drogę do najbliższej osady ludzkiej. Zniszczone przez tajemnicze katastrofy Wraeclast zamieszkują oczywiście niebezpieczne istoty. W starciu z nimi nie jesteśmy jednak bez szans, możemy bowiem wybierać spośród siedmiu klas postaci – wiedźmy, templariusza, łowcy, cienia, marudera, mistrza fechtunku oraz potomkini rodu szlacheckiego – każda z nich zapewnia różnego rodzaju przewagi w walce o przetrwanie.

Path of Exile posiada najbardziej rozbudowany system rozwoju postaci, jaki widziałem dotychczas wśród diabloklonów. Autorzy bardzo dosłownie potraktowali określenie „drzewko umiejętności” i oddali graczom do dyspozycji system złożony z 1350 pozycji. Co ciekawe, drzewko to jest wspólne dla wszystkich klas postaci, różniących się między sobą wyłącznie miejscem, od którego rozpoczyna się ich rozwój. Bohater, awansując na kolejne poziomy doświadczenia, otrzymuje do wydania na umiejętności po jednym punkcie. Czasami dostaje również dodatkowe punkty rozwoju jako nagrodę za wykonanie różnych zadań. Wyobraźcie sobie teraz, że osiągając maksymalny, setny poziom postaci – co jako takie już jest nie lada wyzwaniem – nie uda się Wam zapełnić nawet 10% całego drzewka. Dodajmy, że w Path of Exile praktycznie nie istnieją ustalone z góry schematy doskonalenia bohatera, a wybór kolejnych rozwinięć niejednokrotnie wymusza dynamicznie zmieniająca się sytuacja w trakcie gry.

Path of Exile w akcji.

Path of Exile w akcji. [17:09]

Bardzo ciekawie rozwiązano kwestię umiejętności, które nie są częścią drzewka rozwoju – to ostatnie zwiększa jedynie ich potencjał. Skille dosłownie znajduje się w Path of Exile podczas zabawy, bowiem są one kamieniami, które można umieścić w slotach posiadanych przedmiotów. Dopiero wtedy otrzymujemy możliwość aktywowania danej umiejętności i zaczyna ona zbierać punkty doświadczenia a w konsekwencji kolejne poziomy. Aby sprawę jeszcze bardziej urozmaicić, niektóre z owych klejnotów mają charakter pasywny, tzn. dorzucają bonusy wyłącznie innym gemom. Wykorzystuje się je zaś, „podpinając” pod właściwą umiejętność. Służą do tego połączone ze sobą sloty w przedmiocie.

Umiejętności występują w trzech różnych kolorach, musimy się więc niekiedy nieźle napocić, aby znaleźć dla nich odpowiednie miejsce. To zaś sprawia, że zawsze mamy jakiś nowy cel do osiągnięcia, a standardowe rozróżnienie na przedmioty zwykłe (białe), magiczne (niebieskie), rzadkie (żółte) i unikatowe (pomarańczowe) nie przesądza całkowicie o ich większej lub mniejszej przydatności. Oczywiście im rzadszy, tym więcej ma różnego rodzaju bonusów pasywnych, ale niekiedy to nie one tak naprawdę się liczą, tylko sloty oraz sposoby ich połączenia ze sobą. Path of Exile stawia przede wszystkim na jak najskuteczniejsze kombinacje różnego rodzaju umiejętności, a nie na przysłowiowy łut szczęścia przy otrzymywaniu losowych dropów. Bardzo często fakt posiadania przeciętnych przedmiotów można zrównoważyć wysokimi poziomami aktywowanych zdolności lub szerokim spektrum wynikających z nich opcji.

Czasami starcia potrafią być malownicze... - 2013-10-25
Czasami starcia potrafią być malownicze...
Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Wiedźmin 2 był grą od początku szykowaną z myślą o komputerach PC. W przypadku Wiedźmina 3 twórcy przyznają, że multiplatformowość zmusiła ich do kompromisów, nie oznacza to jednak, że Dziki Gon na PC jest portem przygotowanym na kolanie. Przeciwnie.  recenzja gry

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim uderzył mocno i na tyle skutecznie, że straciliśmy dla niego głowy. Czy nowy produkt Bethesdy jest murowanym kandydatem do tytułu gry roku? Na to pytanie odpowiadamy w recenzji.  recenzja gry

Recenzja gry Dark Souls III - symulator umierania żegna się z klasą

Recenzja gry Dark Souls III - symulator umierania żegna się z klasą

Po wielu dniach wyrzeczeń i równie wielu zgonach, prezentujemy Wam finalną recenzję gry Dark Souls III, wraz z jej oceną.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Path of Exile w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.1

ocena czytelników

1087 ocen czytelników

9.0

oczekiwania przed premierą

478 głosów czytelników

Path of Exile - screen - 2016-02-16 - 315931Path of Exile - screen - 2016-02-16 - 315930Path of Exile - screen - 2016-02-16 - 315929Path of Exile - screen - 2016-02-16 - 315928Path of Exile - screen - 2016-02-16 - 315927Path of Exile - screen - 2016-02-16 - 315926Path of Exile - screen - 2016-02-16 - 315925Path of Exile - screen - 2016-02-16 - 315924Path of Exile - screen - 2016-02-16 - 315923Path of Exile - screen - 2013-02-06 - 255474
Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

Zagraj za Darmo!

The Mighty Quest for Epic Loot

The Mighty Quest for Epic Loot

Zagraj za Darmo!

Mount & Blade: Warband - PC - 26,90 zł

kup w sklepie

PC 26,90 zł

Dark Souls Prepare to Die Edition - PC - 63,90 zł

kup w sklepie

PC 63,90 zł

Warhammer 40,000 : Eternal Crusade EARLY ACCES - PC - 128,90 zł

kup w sklepie

PC 128,90 zł

Komentarze Czytelników (88)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
27.10.2013 14:21
odpowiedz
Marder
153
Generał

MarcoV86--- I Twój przypadek tylko potwierdza fakt że jest to cholernie dobra gra. Trzeba trochę kombinować i myśleć jak rozwijać postać. Czy w Diablo 3 ktoś pisał że dotarł do ostatniego aktu i nie może sobie poradzić ? To był samograj a tutaj jest inaczej.

Ktoś napisał że animacje walki są zbyt sztywne. Może i są ale wolę już taki toporny tryb walki niż efekciarską rąbankę i pokaz fajerwerków od którego aż oczy bolą jak się to ogląda po raz tysięczny z rzędu.

27.10.2013 14:46
odpowiedz
Cwiety
15
Chorąży

Pamiętam jeszcze D3 przed pierwszym nerfem eech to była cudna rzeź na prawdziwym Inferno.
Zacząłem akt2 i nagle niespodzianka.
Padałem jak szmata.
Kombinowałem z barbarą dawałem jej tarcze(dosyć niepopularną i niepotrzebną raczej już teraz) i szedłem tylko na wymianę 1v1 a i tak czasem bywało ciężko a jak dopadła ekipa to kaplica raczej.
Drop też byl mizerny. Nie wspomnę już o magicznych i rzadkich potworach z przegiętymi affixami, to było true inferno woow a głowni bossowie eech. Teraz po nerfach to juz nie jest ta sama gra.
Path of Exile ma fajny klimat i trzeba uważać na wszystko. Ostatnio podczas gry odebrałem telefon a tu podleciały 2 marne białe potworki, 2 strzały i mój tank maruda 83 poz pocałował glebę. Zawsze szybciej mi sie life renegerował niż mnie biły białe monsterki więc je olałem i exp ciężko zdobyty poszedł na spacer :(
Okazało się, że miały taka fajną ogniową umiejętność "unrighteous fire", co podpalając zabiera błyskawicznie życie. Teraz zawsze "obwąchuję" każdego podejrzanego stwora z daleka ;) i nie wpadam wszędzie na wariata.
Gra w PoE potrafi być nieprzewidywalna i trudna dając fajne wyzwania i czasem trzeba pokombinować, dlatego ją tak polubiłem :)

27.10.2013 15:17
odpowiedz
inc09nito
18
Centurion

Próbowałem ze znajomą, po kilkunastu minutach stwierdziliśmy, że walka jest powolna i drętwa, i nie daje nam przyjemności. Poza tym, gra "śmierdzi" klimatem MMO: ludzie spamujący czat z ofertami sprzedaży i kupna przedmiotów, itp. To psuje klimat...
Dużo lepiej bawimy się w Torchlight II - walka jest dynamiczna, efektowna, tempo i animacje dają masę frajdy z rozgrywki. No i sami zdobywame nasze przedmioty. To jest RPG a nie gra handlowa, dużo więcej satysfakcji mam, jeśli sam zdobędę to, czego moja postać ma używać.
Może PoE to dobra gra, może potem się rozkręca albo coś, ale na pewno nie gra dla każdego...

27.10.2013 15:20
odpowiedz
MarcoV86
53
Generał

Już mi tak dobrze szło w 3 akcie jak zwiększyłem HP i co? Lipa! Tych żółnierzy to na wieży to może pokonam, ale na razie mój 39lvl nie da rady... oni są na 35 bodajże...

27.10.2013 16:17
odpowiedz
MarcoV86
53
Generał

Gram Czarą i już3 legendy wyleciały, ale dlaczego wszystko z DEXTERITY :/?!

27.10.2013 16:40
odpowiedz
Martius_GW
41
Generał

MarcoV86, pokaż jak twój build wygląda. Tylko skorzystaj z http://www.pathofexile.com/passive-skill-tree zamiast robienia zdjęcia. Może ciągle pakujesz za dużo punktów w offensywe albo przyda się lepszy lub bardziej nastawiony na defensywe przedmioty. Co do dropów, taki urok gier z losowo generowanym przedmiotami. I tak w PoE jest dużo lepiej niż diablo3. Zawsze może spróbować coś wycraftować.

27.10.2013 16:57
odpowiedz
MarcoV86
53
Generał

Gdzie się w PoE craftuje?

27.10.2013 17:22
odpowiedz
Tomasz Chmielik
6
Legionista

@Mati5091

Oczywiście możesz z grą zmagać się samemu. Grając jednak nawet w ten sposób, potrzebujesz połączenia z serwerem.

27.10.2013 17:29
odpowiedz
Martius_GW
41
Generał

Sprzedając konkretne przedmioty npc dostajesz fragmenty lub całe składniki do tego służace, w PoE zastępują one uniwersalną walutę. Sporo tego jest, możesz dodać nową cechę przedmiotowi, usunąć wszystkie cechy, zmienić jego jakość, dodać sloty na gemy itd.

Czemu cały czas omijasz punkty z życie które są najbliżej miejsca gdzie startuje wiedźma? Dodałem je.
http://www.pathofexile.com/passive-skill-tree/AAAAAgMAAuMFQgdjB6UI9BFQF1Qc3CKBJDwnqSycMYg74T1fQZZEq0myUlNVrlZKVytabVyKbRlzU3kDf8aCEI48j6aTJ5UEnqGio6crrrOvm7vWwFTB89-w4vfmgQ==

27.10.2013 17:34
odpowiedz
Marder
153
Generał

MarcoV86 --- Moim zdaniem za mało wpakowałeś w inteligencję. Na tym etapie to z 200 powinno już być. A to automatycznie podniosło by obrażenia czarów które stosujesz.

27.10.2013 17:42
odpowiedz
Cwiety
15
Chorąży

[68]
Rozplanowałem mu w poście wyżej drzewko, żeby miał lepszy początek .
Chce grać po swojemu i wydawać pkt-y bez sensu niech gra może się nauczy przy następnej postaci.
Proszę tylko potem nie jechać po grze, że jest słaba, często ginie i nie ma durnego ah.

27.10.2013 18:15
odpowiedz
Martius_GW
41
Generał

[69]
Inteligencja nie zwiększa obrażeń od skilli tylko mana i energy shield.
[70]
No wie wiem, metoda prób i błędów jest chyba za trudna dla niektórych.

27.10.2013 18:38
odpowiedz
ironman
14
Legionista

Jeśli nie macie z kim wspólnie grać to informuję że jest oficjalny serwer TeamSpeak3 dla naszej strony http://path-of-exile.pl
Obecnie jest to jedne z głównych miejsc spotkań polskich graczy Path of Exile, gdzie wzajemnie dyskutujemy na tematy związane z grą, wspieramy się podczas rozgrywki, handlujemy ze sobą a także w łatwy sposób grupujemy się w drużyny.
Serwer ma 512 wolnych slotów. Dzień w dzień przesiaduje na nim kilkadziesiąt osób.

Adres serwera: ts3.path-of-exile.pl

Hasło: poe

Również utworzyliśmy największą polską gildię. http://www.pathofexile.com/guild/profile/91
Zapraszamy! :)

27.10.2013 20:38
odpowiedz
MarcoV86
53
Generał

Jak mam zabić tego maga na końcu po jego przemianie w tego potwora jak leje siękrew i gine...?

27.10.2013 20:44
odpowiedz
MarcoV86
53
Generał

No i lipa. Za dużo wiary dowiedziało się o tej grze i od razu zwalone serwery :/... 233 w kolejce jestem po rozłączeniu.

27.10.2013 22:13
odpowiedz
MarcoV86
53
Generał

42 lvl w dni... Zaraz sobie od nolifa pojadę... Freezing Pulse zajebisty. DMG 490.

28.10.2013 11:59
odpowiedz
Naczelnyk
129
Witch Hunter

Gra Ok, ale do konsolowej wersji Diablo 3 nie ma startu.

28.10.2013 13:10
odpowiedz
Loczek19
8
Legionista

Siema !
Mam takie pytanie odnośnie logowania sie do gry... Wie ktoś może czemu nie widzę postaci po lewej stronie podczas jej wyboru ? :P spotkał się ktoś z czymś podobnym ?

29.10.2013 07:50
odpowiedz
mikecortez
76
Senator

@ Marder
I Twój przypadek tylko potwierdza fakt że jest to cholernie dobra gra. Trzeba trochę kombinować i myśleć jak rozwijać postać. Czy w Diablo 3 ktoś pisał że dotarł do ostatniego aktu i nie może sobie poradzić ? To był samograj a tutaj jest inaczej.
Lol, no pewnie, ze ludzie pisali. Tylko zaczal sie wielki placz, ze za trudno i poszly nerfy.

29.10.2013 14:25
odpowiedz
Stalin_SAN
50
Valve Software

Obecnie mam przegrane 3 godziny, łyknełem to przy jednym podejściu, gra wciąga niemiłosiernie i daje ogromny powiew świeżości w aspekcie h'n's , aż się nie chce wierzyć że dają tą grę za darmo, a w recenzji zabrakło jeszcze wzmianki o systemie potków, też raczej niespotykane, poty ładują się poprzez zabijanie potworów, nie trzeba ich kupować i jak to zwykle w h'n's mieć nimi zawalone pół backpacka.

29.10.2013 15:34
odpowiedz
KMyL
58
Pretorianin

Damn... Miałem w to zagrać, jak skończę Torchlight... I "pochodnię" ledwo liznąłem... A tu taki tekst >.>

29.10.2013 20:01
odpowiedz
Marder
153
Generał

mikecortez ---- To ciekawe bo ja pamiętam że pod koniec szło jak po maśle, a Diablo padł jeszcze szybciej niż boss II Aktu. Oczywiście żadnych nerfów wtedy nie było.

29.10.2013 22:24
odpowiedz
mikecortez
76
Senator

To albo masz slaba pamiec, albo nie grales zaraz po premierze. Chyba, ze chodzi Ci o pierwsze poziomy trudnosci, bo dalej (czyt. inferno) na pewno latwo nie bylo :)

29.10.2013 23:10
odpowiedz
M@rine
112
Mariner of the Inet

Po pierwsze marco ma problem przejść normal czyli porównanie mardera było trafne.
Po drugie
Lol, no pewnie, ze ludzie pisali. Tylko zaczal sie wielki placz, ze za trudno i poszly nerfy.
Jak ktoś cierpi na sklerozę.
Diablo 3 miało cztery poziomy trudności gdzie 3 z nich to samograje a ostatni postawił matematyczną ścianę. Aby grać na inferno przed nerfem trzeba było mieć itemy z 3 aktu inferno. Jedyni, którzy mogli dojść tak daleko to DH z jego nieśmiertelnością i Wizz z energy armor/diamond skin które uniemożliwiały 1shoty. Blizz znerfił to natychmiastowo, ale mleko się wylało. Ci którzy wybrali "dobrą" klasę mogli farmić (farmienie goblinów pominę z litości), a reszta czekała na AH na ochłapy, które pozwolą przeżyć pszczoły w 2 akcie. Ten rage na poziom trudności był w 80% uzasadniony, bo gra skaluje się tak debilnie to infinity, że w końcu te inferno byłoby proste ale to, że po premierze grać mogli tylko ci, którzy wzięli DH albo Wizza stosując taktykę nie daj się trafić, niedostępną dla innych klas? Jak tu bronić takiej fuszery? Czy ludzie powinni byli czekać aż te dwie klasy się nachapią i sypną itemami/dołączyć do nich i farmić (co sam zrobiłem, dlatego w RMAH zwrócił mi się koszt gry z nawiązką) czy oczekiwać od blizza jakiegoś kroku wyrównującego szanse?

TLDR mówiąc, że diablo3 było trudne w dobry sposób, można narazić się na śmieszność bo blizz po prostu zjebał balans 4 aktu umożliwiając 2/5 klas ominięcie "trudności", przez co rozjebał sobie grę zaraz po premierze.

30.10.2013 09:24
odpowiedz
stratonik
5
Junior

Chciałem serdecznie podziękować autorowi za recenzje i to 9,5, już dawno nie zmarnowałem tak kilku godzin z życia. Najpierw był szum w okół "Torchliht'a Pogromcy Diablo" teraz kolejny rodzynek! Wszystko skręcone niezłą beką dorównania Diablo. Wracam do prawdziwego H&Sa - nic tu po mnie.

30.10.2013 09:31
odpowiedz
Martius_GW
41
Generał

[84]
Diablo 2?

03.11.2013 12:41
odpowiedz
Winch2005
60
Pretorianin

D2 rulezz swoim klimatem :) PoE jest niezłe, jednak odrzuca mnie całkowicie nieciekawy świat gry. Sanktuarium było miejscem niezwykle mrocznym i klimatycznym. Jeśli chodzi o wszelakie klony Diablo to najlepiej wspominam pierwszego Sacreda.

22.11.2013 18:29
odpowiedz
keoog
3
Junior

Dlaczego jeszcze nie zrobiłiście poradnika dla tej gry pełnej nietypowych (bo nowych) mechanizmów, przy której wielu nowych graczy po prostu się gubi. Gubi się i czasem też zniechęca wybierając niewłaściwe kierunki rozwoju w bardzo rozległym i zaawansowanym w różnorodność cech drzewku. Zmuszeni później do stworzenia nowej postaci.

23.08.2014 14:28
odpowiedz
Nolifer
80
The Highest

Gra cały czas się rozrasta, a ostatnio wyszło nowe rozszerzenie. Gra kapitalna, ocena jak najbardziej zasłużona.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze