ocena redakcji
9.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Path of Exile - darmowy konkurent najlepszych gier hack'n'slash

Studio Grinding Gear Games dokonało rzeczy nieprawdopodobnej. Za darmo otrzymujemy jedną z najlepszych gier hack’n’slash wszech czasów.

26 października 2013 9.5/10
• strony :123
PLUSY:
  • rozbudowany schemat rozwoju postaci;
  • ciekawie rozwiązana ekonomia;
  • wymagająca rozgrywka;
  • trudni bossowie;
  • świetny tryb multiplayer;
  • za darmo.
MINUSY:
  • drobne problemy ze stabilnością serwerów.

Stało się. 23 października Path of Exile opuściło fazę testów i zyskało miano pełnoprawnego produktu. Niewielkie studio Grinding Gear Games dokonało rzeczy nieprawdopodobnej – stworzyło tytuł, który bez kompleksów może konkurować z Diablo III o palmę pierwszeństwa wśród gier znanych u nas pod nazwą „hack’n’slash”. A wszystko za sprawą świeżego pomysłu na rozgrywkę, który jest odważny i zrywa z tradycją ciągłego kopiowania najlepszych rozwiązań z serii stworzonej przez Blizzard Entertainment. W ten sposób programiści z Nowej Zelandii rozpoczęli nowy rozdział w gatunku action RPG. Dodajmy, że dostępny zupełnie za darmo.

Wygnana w pełnej gotowości bojowej. Uzbrojona i niebezpieczna. - 2013-10-25
Wygnana w pełnej gotowości bojowej. Uzbrojona i niebezpieczna.

Rozgrywka została osadzona na mrocznym i brutalnym kontynencie Wraeclast. Zabawę rozpoczynamy jako skazaniec wyrzucony na brzeg nieprzyjaznej krainy, który musi wywalczyć sobie drogę do najbliższej osady ludzkiej. Zniszczone przez tajemnicze katastrofy Wraeclast zamieszkują oczywiście niebezpieczne istoty. W starciu z nimi nie jesteśmy jednak bez szans, możemy bowiem wybierać spośród siedmiu klas postaci – wiedźmy, templariusza, łowcy, cienia, marudera, mistrza fechtunku oraz potomkini rodu szlacheckiego – każda z nich zapewnia różnego rodzaju przewagi w walce o przetrwanie.

Path of Exile posiada najbardziej rozbudowany system rozwoju postaci, jaki widziałem dotychczas wśród diabloklonów. Autorzy bardzo dosłownie potraktowali określenie „drzewko umiejętności” i oddali graczom do dyspozycji system złożony z 1350 pozycji. Co ciekawe, drzewko to jest wspólne dla wszystkich klas postaci, różniących się między sobą wyłącznie miejscem, od którego rozpoczyna się ich rozwój. Bohater, awansując na kolejne poziomy doświadczenia, otrzymuje do wydania na umiejętności po jednym punkcie. Czasami dostaje również dodatkowe punkty rozwoju jako nagrodę za wykonanie różnych zadań. Wyobraźcie sobie teraz, że osiągając maksymalny, setny poziom postaci – co jako takie już jest nie lada wyzwaniem – nie uda się Wam zapełnić nawet 10% całego drzewka. Dodajmy, że w Path of Exile praktycznie nie istnieją ustalone z góry schematy doskonalenia bohatera, a wybór kolejnych rozwinięć niejednokrotnie wymusza dynamicznie zmieniająca się sytuacja w trakcie gry.

Path of Exile w akcji.

Path of Exile w akcji. [17:09]

Bardzo ciekawie rozwiązano kwestię umiejętności, które nie są częścią drzewka rozwoju – to ostatnie zwiększa jedynie ich potencjał. Skille dosłownie znajduje się w Path of Exile podczas zabawy, bowiem są one kamieniami, które można umieścić w slotach posiadanych przedmiotów. Dopiero wtedy otrzymujemy możliwość aktywowania danej umiejętności i zaczyna ona zbierać punkty doświadczenia a w konsekwencji kolejne poziomy. Aby sprawę jeszcze bardziej urozmaicić, niektóre z owych klejnotów mają charakter pasywny, tzn. dorzucają bonusy wyłącznie innym gemom. Wykorzystuje się je zaś, „podpinając” pod właściwą umiejętność. Służą do tego połączone ze sobą sloty w przedmiocie.

Umiejętności występują w trzech różnych kolorach, musimy się więc niekiedy nieźle napocić, aby znaleźć dla nich odpowiednie miejsce. To zaś sprawia, że zawsze mamy jakiś nowy cel do osiągnięcia, a standardowe rozróżnienie na przedmioty zwykłe (białe), magiczne (niebieskie), rzadkie (żółte) i unikatowe (pomarańczowe) nie przesądza całkowicie o ich większej lub mniejszej przydatności. Oczywiście im rzadszy, tym więcej ma różnego rodzaju bonusów pasywnych, ale niekiedy to nie one tak naprawdę się liczą, tylko sloty oraz sposoby ich połączenia ze sobą. Path of Exile stawia przede wszystkim na jak najskuteczniejsze kombinacje różnego rodzaju umiejętności, a nie na przysłowiowy łut szczęścia przy otrzymywaniu losowych dropów. Bardzo często fakt posiadania przeciętnych przedmiotów można zrównoważyć wysokimi poziomami aktywowanych zdolności lub szerokim spektrum wynikających z nich opcji.

Czasami starcia potrafią być malownicze... - 2013-10-25
Czasami starcia potrafią być malownicze...
Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim uderzył mocno i na tyle skutecznie, że straciliśmy dla niego głowy. Czy nowy produkt Bethesdy jest murowanym kandydatem do tytułu gry roku? Na to pytanie odpowiadamy w recenzji.  recenzja gry

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - recenzja gry

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów - recenzja gry

Wiedźmin 2: Zabójcy Królów to na pewno jedna z najważniejszych tegorocznych premier w Polsce. W recenzji odpowiadamy na pytanie, czy twórcy podołali gigantycznym oczekiwaniom graczy oraz jak wywiązali się ze składanych obietnic.  recenzja gry

Recenzja gry Lords of The Fallen - najlepsza gra CI Games w historii

Recenzja gry Lords of The Fallen - najlepsza gra CI Games w historii

Przy recenzowaniu Lords of the Fallen nie da się nie uniknąć porównań do Dark Souls. Całe szczęście, gra broni się jako samodzielna produkcja. To kawał niezłego, zręcznościowego RPG-a.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Path of Exile w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.0

ocena czytelników

816 ocen czytelników

9.0

oczekiwania przed premierą

478 głosów czytelników

Path of Exile - screen - 2013-02-06 - 255474Path of Exile - screen - 2013-02-06 - 255473Path of Exile - screen - 2013-02-06 - 255472Path of Exile - screen - 2013-02-06 - 255471Path of Exile - screen - 2013-02-06 - 255470Path of Exile - screen - 2013-02-06 - 255469Path of Exile - screen - 2013-02-06 - 255468Path of Exile - screen - 2013-02-06 - 255467Path of Exile - screen - 2013-02-06 - 255466Path of Exile - screen - 2013-02-06 - 255465

komentarze czytelników (88)


Marder  2013-10-27 - 17:34

MarcoV86 --- Moim zdaniem za mało wpakowałeś w inteligencję. Na tym etapie to z 200 powinno już być. A to automatycznie podniosło by obrażenia czarów które stosujesz.

Cwiety  2013-10-27 - 17:42

[68] Rozplanowałem mu w poście wyżej drzewko, żeby miał lepszy początek . Chce grać po swojemu i wydawać pkt-y bez sensu niech gra może się nauczy przy następnej postaci. Proszę tylko potem nie jechać po grze, że jest słaba, często ginie i nie ma durnego ah.

Martius_GW  2013-10-27 - 18:15

[69] Inteligencja nie zwiększa obrażeń od skilli tylko mana i energy shield. [70] No wie wiem, metoda prób i błędów jest chyba za trudna dla niektórych.

ironman  2013-10-27 - 18:38

Jeśli nie macie z kim wspólnie grać to informuję że jest oficjalny serwer TeamSpeak3 dla naszej strony http://path-of-exile.pl Obecnie jest to jedne z głównych miejsc spotkań polskich graczy Path of Exile, gdzie wzajemnie dyskutujemy na tematy związane z grą, wspieramy się podczas rozgrywki, handlujemy ze sobą a także w łatwy sposób grupujemy się w drużyny. Serwer ma 512 wolnych slotów. Dzień w dzień przesiaduje na nim kilkadziesiąt osób. Adres serwera: ts3.path-of-exile.pl Hasło: poe Również utworzyliśmy największą polską gildię. http://www.pathofexile.com/guild/profile/91 Zapraszamy! :)

MarcoV86  2013-10-27 - 20:38

Jak mam zabić tego maga na końcu po jego przemianie w tego potwora jak leje siękrew i gine...?

MarcoV86  2013-10-27 - 20:44

No i lipa. Za dużo wiary dowiedziało się o tej grze i od razu zwalone serwery :/... 233 w kolejce jestem po rozłączeniu.

MarcoV86  2013-10-27 - 22:13

42 lvl w dni... Zaraz sobie od nolifa pojadę... Freezing Pulse zajebisty. DMG 490.

Naczelnyk  2013-10-28 - 11:59

Gra Ok, ale do konsolowej wersji Diablo 3 nie ma startu.

Loczek19  2013-10-28 - 13:10

Siema ! Mam takie pytanie odnośnie logowania sie do gry... Wie ktoś może czemu nie widzę postaci po lewej stronie podczas jej wyboru ? :P spotkał się ktoś z czymś podobnym ?

mikecortez  2013-10-29 - 07:50

@ Marder I Twój przypadek tylko potwierdza fakt że jest to cholernie dobra gra. Trzeba trochę kombinować i myśleć jak rozwijać postać. Czy w Diablo 3 ktoś pisał że dotarł do ostatniego aktu i nie może sobie poradzić ? To był samograj a tutaj jest inaczej. Lol, no pewnie, ze ludzie pisali. Tylko zaczal sie wielki placz, ze za trudno i poszly nerfy.

Stalin_SAN  2013-10-29 - 14:25

Obecnie mam przegrane 3 godziny, łyknełem to przy jednym podejściu, gra wciąga niemiłosiernie i daje ogromny powiew świeżości w aspekcie h'n's , aż się nie chce wierzyć że dają tą grę za darmo, a w recenzji zabrakło jeszcze wzmianki o systemie potków, też raczej niespotykane, poty ładują się poprzez zabijanie potworów, nie trzeba ich kupować i jak to zwykle w h'n's mieć nimi zawalone pół backpacka.

KMyL  2013-10-29 - 15:34

Damn... Miałem w to zagrać, jak skończę Torchlight... I "pochodnię" ledwo liznąłem... A tu taki tekst >.>

Marder  2013-10-29 - 20:01

mikecortez ---- To ciekawe bo ja pamiętam że pod koniec szło jak po maśle, a Diablo padł jeszcze szybciej niż boss II Aktu. Oczywiście żadnych nerfów wtedy nie było.

mikecortez  2013-10-29 - 22:24

To albo masz slaba pamiec, albo nie grales zaraz po premierze. Chyba, ze chodzi Ci o pierwsze poziomy trudnosci, bo dalej (czyt. inferno) na pewno latwo nie bylo :)

M@rine  2013-10-29 - 23:10

Po pierwsze marco ma problem przejść normal czyli porównanie mardera było trafne. Po drugie Lol, no pewnie, ze ludzie pisali. Tylko zaczal sie wielki placz, ze za trudno i poszly nerfy. Jak ktoś cierpi na sklerozę. Diablo 3 miało cztery poziomy trudności gdzie 3 z nich to samograje a ostatni postawił matematyczną ścianę. Aby grać na inferno przed nerfem trzeba było mieć itemy z 3 aktu inferno. Jedyni, którzy mogli dojść tak daleko to DH z jego nieśmiertelnością i Wizz z energy armor/diamond skin które uniemożliwiały 1shoty. Blizz znerfił to natychmiastowo, ale mleko się wylało. Ci którzy wybrali "dobrą" klasę mogli farmić (farmienie goblinów pominę z litości), a reszta czekała na AH na ochłapy, które pozwolą przeżyć pszczoły w 2 akcie. Ten rage na poziom trudności był w 80% uzasadniony, bo gra skaluje się tak debilnie to infinity, że w końcu te inferno byłoby proste ale to, że po premierze grać mogli tylko ci, którzy wzięli DH albo Wizza stosując taktykę nie daj się trafić, niedostępną dla innych klas? Jak tu bronić takiej fuszery? Czy ludzie powinni byli czekać aż te dwie klasy się nachapią i sypną itemami/dołączyć do nich i farmić (co sam zrobiłem, dlatego w RMAH zwrócił mi ...

stratonik  2013-10-30 - 09:24

Chciałem serdecznie podziękować autorowi za recenzje i to 9,5, już dawno nie zmarnowałem tak kilku godzin z życia. Najpierw był szum w okół "Torchliht'a Pogromcy Diablo" teraz kolejny rodzynek! Wszystko skręcone niezłą beką dorównania Diablo. Wracam do prawdziwego H&Sa - nic tu po mnie.

Martius_GW  2013-10-30 - 09:31

[84] Diablo 2?

Winch2005  2013-11-03 - 12:41

D2 rulezz swoim klimatem :) PoE jest niezłe, jednak odrzuca mnie całkowicie nieciekawy świat gry. Sanktuarium było miejscem niezwykle mrocznym i klimatycznym. Jeśli chodzi o wszelakie klony Diablo to najlepiej wspominam pierwszego Sacreda.

keoog  2013-11-22 - 18:29

Dlaczego jeszcze nie zrobiłiście poradnika dla tej gry pełnej nietypowych (bo nowych) mechanizmów, przy której wielu nowych graczy po prostu się gubi. Gubi się i czasem też zniechęca wybierając niewłaściwe kierunki rozwoju w bardzo rozległym i zaawansowanym w różnorodność cech drzewku. Zmuszeni później do stworzenia nowej postaci.

Nolifer  2014-08-23 - 14:28

Gra cały czas się rozrasta, a ostatnio wyszło nowe rozszerzenie. Gra kapitalna, ocena jak najbardziej zasłużona.