ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry GRID 2 - ślicznej, zręcznościowej ścigałki

GRID 2 teoretycznie powinien zmieść konkurencję spod znaku zręcznościowych wyścigów. Czy mu się to uda? Czy gra po kilku latach będzie wspominana równie ciepło jak część pierwsza? Sprawdzamy.

29 maja 2013 8.0/10
• strony :123

"Zwycięsca" może być tylko jeden.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Race Driver: GRID wśród wielu graczy ma status niemalże kultowego tytułu, wobec czego firma Codemasters stanęła przed nie lada wyzwaniem. Jak przygotować produkt, który będzie godnym spadkobiercą poprzednika i jednocześnie pchnie markę naprzód na wcale niełatwym dziś wyścigowym poletku. Czy ostateczny wynik jest godzien pochwał, czy też Brytyjczycy poszli na łatwiznę, szykując grę mniej wymagającą, jeszcze bardziej przystępną, a przy tym odartą z tej specyficznej magii, jaką emanowała część pierwsza?

Koniec z duchotą betonowej dżungli. W końcu możemy odetchnąć pełną piersią. - 2013-05-29
Koniec z duchotą betonowej dżungli. W końcu możemy odetchnąć pełną piersią.
PLUSY:
  • świetna optymalizacja silnika;
  • wizualnie bardzo ładnie;
  • spora liczba tras i torów;
  • zróżnicowane konkurencje;
  • przyjemny, zręcznościowy model jazdy;
  • rozbudowana rozgrywka sieciowa.
MINUSY:
  • kiepskie tekstury na zbliżeniach;
  • brak widoku z kokpitu;
  • brak aspektu ekonomicznego i tuningu w trybie kariery.

Uruchamiając GRID-a 2, stajemy przed ważnym wyborem: czy chcemy rozpocząć karierę w trybie dla jednego gracza, czy też zamierzamy spróbować swoich sił w zmaganiach w sieci, korzystając z możliwości systemu RaceNet śledzącego nasze poczynania i wyniki, a następnie udostępniającego je zarówno nam, jak i całej rzeszy wirtualnych kierowców. To o tyle ważne, że oba tryby, zarówno kariera, jak i multiplayer, posiadają własną tożsamość i nie dzielą między sobą zasobów. Prościej mówiąc, aut które odblokujemy w trakcie zabawy ze sztuczną inteligencją, nie będziemy mogli używać w rozgrywce wieloosobowej, dopóki ich sobie w niej zwyczajnie nie kupimy.

GRID 2 w Dubaju

GRID 2 w Dubaju [4:25]

Przykładowy wyścig z pełnej wersji gry.

Tryb solowy składa się z kilku sezonów WSR – World Series Racing. Są to zmagania kierowców w kilkunastu dyscyplinach rozgrywanych na trzech kontynentach: Ameryce, Europie i Azji. Łącznie to ponad siedemdziesiąt wariantów kilkunastu dużych tras, czyli raczej standardowy pakiet jak na tego typu grę. Przy takiej liczbie o nudzie mowy być nie może, jednak trzeba wziąć pod uwagę fakt, że część z nich różni się zaledwie porą doby ewentualnie kilkoma wirażami. Mimo wszystko nie ma na co kręcić nosem – obok wąskich uliczek Paryża pojawiają się szerokie arterie Chicago, kilka wyścigowych torów w rodzaju Brands Hatch czy Indianapolis, a także po raz pierwszy w serii „piękne okoliczności przyrody” – m.in. kalifornijski las czy Lazurowe Wybrzeże. Można powiedzieć, że w końcu oddychamy pełną piersią. Z przyjemnością muszę przyznać, że najbliższe otoczenie tras w trakcie szybkiego ruchu miejscami wygląda obłędnie, a prawie zawsze jest bardzo ładne. Czego niestety nie oddają statyczne screenshoty. Szczególnie dobre wrażenie robi w pełni trójwymiarowa publiczność.

Podczas zbytków możemy podziwiać zabytki. - 2013-05-29
Podczas zbytków możemy podziwiać zabytki.

Nic dziwnego. Chęcią przygotowania oprawy graficznej jak najwyższej jakości twórcy tłumaczą brak wnętrz kokpitów. W zamian możemy obserwować przepiękne refleksy świetlne na lakierze wozów, co szczególnie widoczne jest w trakcie jazdy z kamerą umieszczoną tuż nad maską. Pozbawienie aut tablic rozdzielczych i mojego ulubionego widoku z wnętrza, który choć przez kilka minut pozwalał poczuć się samochodowym macho, jest niezrozumiałe z punktu widzenia posiadaczy pecetów. Taką decyzję mogą tłumaczyć jedynie ograniczenia obecnej generacji konsol. Część konkurencji nie zasypia jednak gruszek w popiele i mimo wszystko stara się uwzględnić kamerę w środku. Czasem kosztem spadku płynności animacji. W przypadku GRID-a 2 natomiast należy pochwalić dobry silnik i znakomitą optymalizację gry. Na karcie GeForce 660GTX w rozdzielczości 1080 p i przy wszystkich parametrach ustawionych na maksimum lub ultra animacja jest płynna, w sześćdziesięciu klatkach na sekundę. W ostatnich latach taka płynność nie była w przypadku wielu tytułów aż tak oczywista. A szkoda, bo różnica pomiędzy trzydziestoma a sześćdziesięcioma klatkami jest kolosalna. Chwała więc Codemasters.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry GRID: Autosport - świetne wyścigi na pożegnanie generacji

Recenzja gry GRID: Autosport - świetne wyścigi na pożegnanie generacji

Trzecia część Grida jest pożegnaniem Codemasters z odchodzącą generacją. Trzeba jednak przyznać, że pożegnaniem całkiem udanym i z całą pewnością skierowanym przede wszystkim do fanów części pierwszej.  recenzja gry

Recenzja gry Need for Speed Rivals - NFS wchodzi w nową generację

Recenzja gry Need for Speed Rivals - NFS wchodzi w nową generację

Need for Speed: Rivals po raz kolejny podnosi poprzeczkę, stając się, podobnie jak wcześniej Need for Speed: Most Wanted, symbolem startującej właśnie nowej generacji konsol. Jednak czy to wystarczy, aby zainteresować zmęczonych nieco fanów?  recenzja gry

Recenzja gry Need for Speed: Most Wanted - NFS na modłę Burnout Paradise

Recenzja gry Need for Speed: Most Wanted - NFS na modłę Burnout Paradise

Criterion Games po raz drugi próbuje przywrócić blask marce Need for Speed. To tytaniczne zadanie, nawet dla tak doświadczonej ekipy, mającej na swoim koncie fantastyczną serię Burnout.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra GRID 2 w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.0

ocena czytelników

1484 ocen czytelników

8.9

oczekiwania przed premierą

1299 głosów czytelników

GRID 2 - screen - 2013-09-04 - 268823GRID 2 - screen - 2013-09-04 - 268822GRID 2 - screen - 2013-09-04 - 268821GRID 2 - screen - 2013-09-04 - 268820GRID 2 - screen - 2013-09-04 - 268819GRID 2 - screen - 2013-07-24 - 266730GRID 2 - screen - 2013-07-24 - 266729GRID 2 - screen - 2013-07-24 - 266728GRID 2 - screen - 2013-07-24 - 266727GRID 2 - screen - 2013-07-24 - 266726

komentarze czytelników (37)


Andre Linoge  2013-05-29 - 17:20

Pytanie tylko jedno sie nasuwa- czemu do k nedzy nie zrobili chociaz jednego wspolnego kokpitu dla wszytkich aut?I jedni byliby zadowoleni i drudzy.No ale wtedy musieliby zrobic tez lepszy model jazdy , a nie wyscigi wodolotow.Nawet mi sie nie chce sciagac tego shitu.

Lothers  2013-05-29 - 17:43

Gra jest zrobiona totalnie na odp... się. Model jazdy leży i tłumaczenie, że to arcade możecie sobie schować. GT i Forza to też arcade przecież, ale tam przynajmniej da się jeździć.

SilverX  2013-05-29 - 17:46

Jest już widok z kokpitu: https://imageshack.us/scaled/large/221/interiorg.jpg Wystarczy, że ktoś poprawi tekstury i jeden minus mniej...

drawed  2013-05-29 - 18:16

zamknijcie juz te mordy o ten widok z kokpitu, same pedaly grały z tym widokiem to zlikwidowali, proste

9.0

Koveras  2013-05-29 - 18:53

Jak dla mnie gra na prawdę jest przyjemna, grafika jest śliczna a grywalność jest spoko. Już dawno tak dobrze mi się nie grało jak w tę grę i nawet brak kamery z kokpitu mi nie przeszkadza. Pozdrawiam i daję ocenę grze 9.0 bo wart tej oceny.

MrHugoTrol  2013-05-29 - 21:01

bardzo fajna recenzja, a jeżeli wy tak jak i ja lubicie gry to oto link do mojego kanału.Nagrywam gameplaye i poradniki

MrHugoTrol  2013-05-29 - 21:01

[link]

MrHugoTrol  2013-05-29 - 21:02

mój kanał nazywa się MrHugoTrol ( na yt )

Moonglow  2013-05-29 - 23:07

@Lothers Nie wrzucajmy wszystkiego do jednego wora, bo to trochę niesprawiedliwe dla FORZY i GT. To raczej semi-simy, half-simy, czy tam pół simy jak zwał tak zwał, ale nie arcade ;). Arcade to właśnie Grid jedynka, dwójka jeszcze bardziej i inne Trackmanie.

Roniq  2013-05-30 - 01:37

Na klawie: pełny gaz, bez gazu, albo hamulec. kęsik potrafi dozować gaz na klawie. Deal with it

GhostRaider  2013-05-30 - 15:00

Gdzie się podziali ludzie, którzy dali nam Colina 2? Gdzie to wszystko przepadło? Teraz zamiast prawdziwej walki o każdą sekundę i mozolnego poznawania trasy jest słuchanie kretyńskich tekstów w stylu "masz więcej fanów", "tego jeszcze nikt nie widział, czy "wierzyłem w ciebie. Czy w Codemasters siedzą 15-latkowie, dla których najważniejszą sprawą w życiu jest Facebook i Youtube? To jest masakra! Nie ma co już robić sobie nadziei, że zobaczymy jeszcze coś w przybliżeniu tak dobrego jak Colin 2. Grafika to nie wszystko, a Grid 2 jest głównie tym. Wracam do Shifta.

szczypiorofixpw  2013-05-30 - 21:44

Mustang, który nie wypada z trasy na zakrętach? Który wypada na trawę i nawet tego nie czuć, tylko po prostu przez nią przejeżdża - realizm zerowy. Wstyd i hańba - a niby to kolejna część serii TOCA, ehh. TOCA Race Driver, TOCA Race Driver 2... to były czasy...

leon691  2013-05-30 - 22:24

Przeciez ta gra wcale nie wygląda ladnie, kolory są strasznie nienasycone, wszystko wygląda nienaturalnie. W intrze gdy mamy widok na drapacze chmur to wyglada jak grafika sprzed 7 lat, później jest niewiele lepiej. Pomiajac fakt, że ten arcade jest strasznie slaby, to ta gra na maksymalnych ustawieniach wygląda brzydko. To juz shift 2 lepiej wyglądał.

insaner  2013-05-31 - 11:35

Nie rozumiem po co to całe piep... o tym braku realizmu. Gra jest dla mas - czyli ma się jeździć łatwo i przyjemnie - chcecie realizmu - kupcie symulatory + instalujcie mody - i sobie katujcie po 100x ten sam tor żeby mieć jakieś wyniki - ja już na to jestem za stary i mi się już takie symulatory znudziły. A co do kierownicy - gra sie świetnie na porządnej kierownicy (G25) - gra obsługuje H-Shifter+ sprzęgło, co się nie zawsze zdarza - jak komuś brakuje realizmu i chce max frajdy to niech sobie tak gra - sporo czasu upłynie zanim się zacznie wykręcać porządne czasy na takiej konfiguracji. Ogólnie gra na kierze 150% ustawienia FFeedback + manualna skrzynia już daje zaj... doznania. Faktem jest, że reakcje samochodu są dziwne - tylni napęd, 300 KM na pokładzie - na zakręcie redukcja i gaz w podłoge - i auto zamiast zakręcić porządnego bączka wyciągane jest z driftu nawet bez kontrowania :/ Boli to, ale poza tym doznania z jazdy świetne - szczególnie świetne czucie ffedbacku. Co do grafy to nie rozumiem czego można chcieć więcej - znam wszystkie wyścigówki (arcarde, simy i semi-simy) najnowsze i te starsze (jestem fanem od 1998r) i naprawdę grafa+detale powalają. Co do kokpitu to ...

Papin  2013-05-31 - 14:16

@insaner Na PieCu było tak: RBR (sim) -> RD:GRID (semi) -> SHIFT (arcade>semi) -> inne NFS'y (arcade) Miało być tak: RBR (sim) -> GRID 2 (semi) -> SHIFT/WRC3 (arcade>semi) -> inne NFS'y (arcade) Jest tak: RBR (sim) -> stary już RD:GRID (semi) -> SHIFT/WRC3 (arcade>semi) -> GRID 2 i inne NFS'y (arcade) Brakuje czegoś porządnego, co łączyłoby symulacyję i zarazem na tyle "niesymulacyjnego", coby kierownica za 800zł nie była konieczna, a wystarczył pad z analogami i triggerami od Xbox360 do dobrej jazdy. Kupiłem preorder, bo byłem pewien, że dostanę rozwinięcie RD: GRID. Wiele osób tak zrobiło; wielu casuali wyłączyłoby utrudnienia i włączyliby wszelkie asysty/wspomagacze, jak ma to miejsce np. w F1 od Codemasters albo SHIFT'ach od EA. Ta pozycja zadowoli w głównej mierze fanów nastawionych na czysty arcade. Chciałem arcade, to miałem go w postaci Most Wanted, DIRT'ów, NFS'ów i... naprawdę wielu, wieeelu innych, starszych i młodszych tytułów. Dlatego są sapy, jest krytyka, oburzenie i pozostanie spore niezadowolenie, bo skoro to miał być i jest arcade pełną gębą, to tytuł powinien być inny, zupełnie odcinający GRID 2 od RD: GRID. Najzwyczajniej w świecie pojech ...

karvimaga  2013-05-31 - 19:45

Grid 2 kamera z Kokpitu http://www.youtube.com/watch?v=n-MXLo5-SKc W internecie pojawił się mod dzięki któremu zagramy z kokpitu :)

jampa  2013-06-04 - 02:06

Codemasters po premierach piewszych części Grid i Dirt stacza się. F1 z każdą częścią więcej bugów niż zmian, Dirty z rajdów przechodzą na jakieś kolorowe destruction derby. Grid był ostatnim bastionem i mimo tylu lat od premiery pierwszej części nie starczyło im czasu na zrobienie widok z kokpitu. Szkoda

inkub69  2013-06-05 - 23:48

codemasters robi coraz wieksze gnioty(seria dirt np) juz grid 1 byl krokiem wstecz jesli porownac do toca race driver 3, mniej 3 razy torow wyscigowych(nie wspominajac ze prawdziwych to jeszcze mniej) i to liczac tylko jedna kofiguracje i bez reversa, brak seri dtm i v8.no ale grid 1 jeszcze jakos byl grywalny duzo aut wyscigowych(tylko auta wyscigowe, drift sie nie liczy) i to wyroznialo ta gre na tle innych scigalek z autami drogowymi. no ale teraz chyba pozazdroscili innym i sie juz niczym nie wyrozniaja, grid 2 to dla mnie takie skrzyzowanie nfs pro street(fajna gra swoja droga) z dirtem i troche z shift 2, dla mnie lipa, ja czekalem na gre z autami wyscigowymi i sie nie doczekalem, teraz to juz nadzieja tylko w project cars, a jak bede chcial pojezdzic autami drogowymi to mam od tego forze albo gran turismo, wiec od codemasters to sie bede trzymal z daleka(nie liczac f1 to ich ostatnie trzy gry to porazka) wierze tylko juz w f1 od nich, no chyba ze reaktywuja serie toca. to tylko moja opinia wiec bez atakowania prosze. zawod na calej lini, gralem cztery cale dni i przestalem, kupa. gra sie szybko nudzi i to na multi, gdzie w grida 1 gralem pare lat. po pierwsze to beznadziejne ...

Nolifer  2013-06-12 - 01:45

Solidna kontynuacja , czyli to na co wszyscy czekali. Boli jedynie brak kokpitu , ale da się przyzwyczaić :)

9.0

adriano9925  2013-07-07 - 01:10

Kupiłem grę i przyznam, że mimo braku widoku z kokpitu i arcadowym modelu jazdy (choć dla mnie brak kokpitu i banalnie prosta kontrola auta nie jest żadnym problemem, może to dlatego że wychowałem się na NFS?). Dużym plusem jest tryb gry na podzielonym ekranie, fajnie jest pograć z bliskim na jednej konsoli, bądź komputerze. Przeszedłem Race Driver: GRID i przyznam, że jak ktoś dałby mi zagrać w kontynuację tej gry nie podając mi tytułu to prawdopodobnie przyznałbym, że to jakiś nowy NFS bądź inna gra polegająca na pokonywaniu każdego zakrętu wydobywając wielkie ilości dymu spod kół przy prędkości 180 km/h. Ale nie jest aż tak źle gra w końcu ma swoje plusy. Co do braku możliwości inwestowania w wybrane przez siebie auto to przyznam, że ich metoda pozyskiwania nowych aut nie jest taka zła. Zdobywasz auto wybrane spośród dwóch a pozostałe auto które nie przypadło ci do gustu można zdobyć przy tak zwanym w grze wyzwaniu. Jeśli chodzi o tuning to trochę mnie zawiódł bo nie ma jakiś szczególnych możliwości modyfikowania osiągów swego auta, ale za to na dodatek w opcjach tuningu wizualnego też wieje pustką, bo niby można wybrać wzór ,,naklejek" na samochód oraz kolor poszczególnych czę ...