ocena redakcji
5.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Sniper: Ghost Warrior 2 - CryEngine 3 nie pomógł grze CI Games

CI Games starało się reklamować Sniper: Ghost Warrior 2 jako grę z kategorii AAA. Niestety, deweloper mocno przeszacował swoje umiejętności i oddał strzał co najwyżej w stopę.

18 marca 2013 5.0/10
• strony :12

Jedyny pistolet w grze, obłożony paskudną teksturą.

1
2
3
4
5
6
7
8
PLUSY:
  • oryginalny dobór lokacji;
  • strzały na dużą odległość sprawiają satysfakcję.
MINUSY:
  • tragicznie zacofana technologicznie – w ogóle nie widać możliwości silnika CryEngine 3;
  • koszmarnie krótka kampania fabularna, nawet na tle konkurencji;
  • dodany na siłę multiplayer, z dwiema mapami i jednym trybem;
  • mizerny arsenał.

Sniper: Ghost Warrior jest podręcznikowym przykładem produktu perfekcyjnie wycelowanego w potrzeby określonego odbiorcy. Gra, która nie grzeszyła jakością, ale też nie miała jakiejkolwiek konkurencji, rozeszła się w ogromnym nakładzie, dając potężnego kopa rodzimemu wydawcy CI Games (znanemu wcześniej jako City Interactive). Wydawałoby się, że naturalnym krokiem ze strony producenta będzie mocne zainwestowanie w drugą część serii. Nie wiem, jak kształtowały się wydatki ekipy Marka Tymińskiego, ale w Sniperze: Ghost Warrior 2 nie widać, niestety, ani dużego budżetu, ani wielkiej poprawy względem oryginału z 2010 roku.

Przede wszystkim gra rozczarowuje warstwą technologiczną. Huczne przejście na CryEngine 3 może się wręcz okazać jedną z gorszych decyzji podjętych na etapie prac koncepcyjnych. W grze brak bowiem jakichkolwiek wizualnych wodotrysków, ba, od pierwszej minuty straszą rozmyte tekstury, kanciasty teren stworzony z wykorzystaniem zbyt małej liczby wielokątów, niska jakość roślinności i efekt tafli wody prosto z A.D. 2007. W trakcie zabawy kilkakrotnie przecierałem oczy ze zdumienia i uparcie wracałem do ustawień w menu głównym, aby upewnić się, czy opcje faktycznie wskazują na poziom „bardzo wysoki”. Sniper : Ghost Warrior 2 udowadnia, że sam silnik nie znaczy absolutnie nic. Dla porównania specjalnie odświeżyłem sobie „jedynkę” i trudno mówić o jakimkolwiek postępie technologicznym w serii. Odniosłem nawet wrażenie, że widoki generowane na Chrome Enginie 4 wyglądały nieco lepiej. Nieciekawy obraz uzupełniają drewniane animacje (komandos pływający żabką – boki zrywać) oraz liczne graficzne babole, jak znikające karabiny i przenikające się tekstury. Za taką laurkę dla CryEngine’a 3 Crytek powinien wytoczyć proces polskiemu deweloperowi.

Na zwiastunach gra nie prezentuje się jeszcze tragicznie.

Na zwiastunach gra nie prezentuje się jeszcze tragicznie. [1:26]

CI Games nie można jednak odmówić pewnych ambicji – w kampanii fabularnej, głównej atrakcji Snipera: Ghost Warrior 2, odwiedzamy kilka nietypowych lokacji. Filipiny nie prezentują się jeszcze jakoś oryginalnie, ale Sarajewo w drugim akcie oraz tybetańskie świątynie w trzecim to jedne z największych atutów tej produkcji. Poruszenie kontrowersyjnego tematu konfliktu zbrojnego w Bośni, serbskich zbrodni wojennych oraz niedołężności NATO to odważny krok, którego nie wykonaliby pewnie amerykańscy scenarzyści. Szkoda tylko, że cała para poszła w gwizdek – fabuła jest całkowicie pretekstowa, główni bohaterowie irytują wymuszonym humorem, a ciekawe otoczenie nie przekłada się na równie interesujący projekt misji.

Recenzja gry Sniper: Ghost Warrior 2 - polska strzelanina daleko od celu - ilustracja #2

Sztuczna inteligencja prezentuje nieco wyższy poziom niż w „jedynce”. Przede wszystkim zachowuje się bardziej realistycznie – wrogowie nie namierzają już bohatera z taką łatwością, nie dysponują też celnością Zajcewa. SI jest jednak dość bierna – przeciwnicy okazjonalnie flankują pozycję gracza, ale przeważnie chowają się za odgórnie ustalonymi przeszkodami. Czasem trafiają się dziwne przypadki – nieprzyjaciel niereagujący na kule przelatujące mu tuż nad głową oraz najemnik zdolny wypatrzeć snajpera zza dwóch drzew, kępy krzaków i pokrycia z paproci.

Niezbyt zadowalające bywają też wybryki kompanów. Choć jest o niebo lepiej w porównaniu z wersją pokazywaną rok temu, to nadal nasza obstawa potrafi przepuścić szarżujących przeciwników i skupić się w zamian na wymianie ognia z oddalonym o kilkaset metrów żołdakiem.

Już na wczesnej prezentacji drugiego Snipera zauważyłem główny problem dewelopera. Projektanci chcieli stworzyć pseudosymulator strzelca wyborowego, przekradającego się za linię nieprzyjaciela i jednym pociągnięciem spustu posyłającego do diabła wrogiego VIP-a. Taki styl zabawy miał premiować pomysłowość, cierpliwość i zachęcać do eksperymentowania. Wymaga to jednak bardzo zaawansowanych skryptów sztucznej inteligencji, aby przeciwnicy nie dawali się zbyt łatwo wyprowadzać w pole, ale też nie frustrowali niemal rentgenowskim wzrokiem i nadpobudliwością wobec najmniejszych oznak działalności snajpera. CI Games wybrało więc najłatwiejszą drogę – w kluczowych momentach odbierając graczowi kontrolę nad kolejnością eliminacji oponentów oraz desygnując do pomocy zwiadowcę, oznaczającego cele i ciągle podsuwającego gotowe rozwiązania napotykanych problemów. Może i oddaje to dobrze styl pracy strzelca wyborowego (w rzeczywistości to właśnie obserwator decyduje o kolejności trafień), ale w grze sprawdza się słabo.

Animacja postaci pozostawia nieco do życzenia, szczególnie jeśli złapie się coś na drugim planie. - 2013-03-18
Animacja postaci pozostawia nieco do życzenia, szczególnie jeśli złapie się coś na drugim planie.

W wielu przypadkach zabawa sprowadza się do ścisłego wykonywania poleceń towarzysza – alternatywą jest przeważnie podniesienie alarmu, chaos i strzelanina na całego z niezbyt rozgarniętymi wrogami (patrz: ramka). Tym samym odpada potrzeba skrupulatnej obserwacji terenu i własnoręcznego namierzania kolejnych przeciwników, a pozostaje coś na kształt strzelaniny „na szynach”, z odgórnie narzuconymi pozycjami do prowadzenia ognia. O dziwo, w kilku misjach tracimy wsparcie kompana z syndromem „kapitana Price'a” i wtedy rozgrywka znacznie zyskuje. Szczególnie na najwyższym stopniu trudności, gdzie bez pomocy przy kalkulacji balistyki pocisku oraz systemu graficznego oznaczania oponentów tylko od naszych umiejętności zależy, jak wybrniemy z kolejnych zadań.

Przez 75 procent gry wykonujemy polecenia towarzyszących nam zwiadowców. - 2013-03-18
Przez 75 procent gry wykonujemy polecenia towarzyszących nam zwiadowców.
Tekst przygotowany na podstawie wersji PC. Dotyczy również wersji X360, PS3
inne
Recenzja gry LEGO The Hobbit - wyraźnie słabszej od Władcy Pierścieni

Recenzja gry LEGO The Hobbit - wyraźnie słabszej od Władcy Pierścieni

Po krótkim eksperymencie z LEGO Przygoda Traveller’s Tales za sprawą LEGO The Hobbit wraca do klasycznej, wzorującej się na filmie konwencji. Sprawdzamy, czy Thorin i spółka poradzili sobie w klockowym Śródziemiu równie udanie, co Drużyna Pierścienia.  recenzja gry

Duchy w sieci - recenzja gry Tom Clancy's Ghost Recon Online

Duchy w sieci - recenzja gry Tom Clancy's Ghost Recon Online

Firma Ubisoft próbuje swoich sił w segmencie free-to-play, serwując darmową strzelaninę Tom Clancy's Ghost Recon Online. Sprawdzamy jak ta gra prezentuje się na tle silnej konkurencji.  recenzja gry

Dead Space - recenzja gry

Dead Space - recenzja gry

Sztampowa fabuła, bezpłciowy bohater i kalka pomysłów z innych gier. Przed Wami Dead Space, najlepszy horror ostatnich lat i największe pozytywne zaskoczenie wśród tegorocznych gier!  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Sniper: Ghost Warrior 2 w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

7.3

ocena czytelników

1420 ocen czytelników

8.8

oczekiwania przed premierą

1183 głosów czytelników

Sniper: Ghost Warrior 2 - screen - 2013-03-25 - 258383Sniper: Ghost Warrior 2 - screen - 2013-03-25 - 258382Sniper: Ghost Warrior 2 - screen - 2013-03-25 - 258381Sniper: Ghost Warrior 2 - screen - 2013-03-25 - 258380Sniper: Ghost Warrior 2 - screen - 2013-03-25 - 258379Sniper: Ghost Warrior 2 - screen - 2013-03-18 - 257856Sniper: Ghost Warrior 2 - screen - 2013-03-18 - 257855Sniper: Ghost Warrior 2 - screen - 2013-03-18 - 257854Sniper: Ghost Warrior 2 - screen - 2013-03-18 - 257853Sniper: Ghost Warrior 2 - screen - 2013-03-18 - 257852

komentarze czytelników (135)


3.0

Vidos  2013-03-21 - 09:41

Monotonia i o wiele za krótko, przeszedłem gre przy drugim podejściu, lipa.

Lothers  2013-03-21 - 17:44

Jesień 98 CSWLąd.

gridmaster  2013-03-21 - 19:16

Zima 98 41 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego JW-4976 w Malborku. :)))

Lothers  2013-03-21 - 19:21

Ja tam wojska nie żałuję, dobrze było :) Mój dzień składał się z poligonu, piłki nożnej, siłowni, sauny i basenu. Zresztą nie byłem z poboru, tylko na ochotnika chciałem zobaczyć jak to jest i nie żałuję ;) Fala z "Samowolki" to mit jak się nie było pi...ą.

gridmaster  2013-03-21 - 20:05

hehe dokładnie ja tam swoich młodych nie jeb@# za mocno ,za to największymi falowcami u nas byli ci no najmniej dostali po piż@## jest co wspominać, wspaniałe czasy. Pozdrawiam :)

Mellygion  2013-03-24 - 18:45

Długość gry 4-5 godzin? Jakimkolwiek cudem ta gra by była nie kupił bym jej za więcej niż 19 złoty. A ponieważ jest jak jest, to może jak by autorzy jeszcze dołożyli z dychę to bym wziął ;P

szpenio102  2013-03-24 - 18:54

Ta recenzja pasuje idealnie do wszystkich strzelanek, które ostatnio się ukazują. Wydawcy widocznie bazują na naiwności graczy i nabijają ich w butelkę już na etapie przedsprzedaży, licząc na to że sam tytuł wystarczy , aby naciąć klientelę.

lajosz  2013-03-24 - 19:15

@szpenio102 szpenio102 napisał/a: "Ta recenzja pasuje idealnie do wszystkich strzelanek, które ostatnio się ukazują." Dokładnie tak. Jednak nie mogę się zgodzić z tym, że wydawcy kogokolwiek naciągają i i oszukują. Zanim dany tytuł się ukażę, zazwyczaj są filmiki z gampeplayem, wiec można zobaczyć czy nam gra pasuje, a nawet na tych (i tak mocno nienaciąganych) filmikach widać, że większość współczesnych gier, to nie gry, a filmy interaktywne dodatkowo przerywane cutscenkami i z rzadka przerywane fragmentami czegoś co można od biedy nazwać grą w której i tak MUSI BYĆ jakiś QTE. Mimo to, dzieciarnia sama leci do sklepu z wywalonym jęzorem w zębach trzymając pieniądze i co więcej, pieje z zachwytu nad tymi gównami. No to po co się wysilać. Wystarczy dosłownie COKOLWIEK żeby zarobić.

Nolifer  2013-03-31 - 22:31

Kupie gdy pojawi się w jakimś cdaction bo jestem pewien , że prędzej czy później w końcu tam trafi .

ELpolakoss  2013-04-01 - 19:11

Ostatnio był w CD-action snajper 1 co nie zmienia faktu iż warto go kupić teraz niż czekać tyle czasu. Co do silnika jak w Temacie uważam że Cry Engine 3 nie wyszedł najgorzej w snajperze, musicie wziąć pod uwagę że tego typu rzeczy trzeba poznać by osiągnąć Maksymalne jego osiągi osobiście jestem zadowolony z kupna. i że w grą warto zagrać

yasiu  2013-04-01 - 19:17

Kurde, a ja nie pamiętam kiedy w wojsku byłem - ale jakoś w 21 wieku :) I było fajnie :)

ELpolakoss  2013-04-02 - 18:44

a CO TO MA DO RZECZY??

malfix  2013-04-11 - 14:58

Fajna gra chyba musze sciagnac z neta jakas wersje, jak się sprawdzi to kupie fajne sa takie gierki

ELpolakoss  2013-04-11 - 18:07

Jak lubisz być sniperem to polecam. Gra ma fajne lokalizacje ciekawy tryb snipera możliwość próby postrzelania na strzelnicy. Fajna grafika ciekawie uginają szuwary w wodzie jakość ich jest słaba ale efekt zajebisty rzadko spotykany w grach. Kasa mała jak za podstawę gry. Oczywiście posiada błędy ale jak nie będziesz o nich czytać to nie których nie zauważysz . Więc polecam

edmun  2013-04-18 - 01:28

Kilka uwag ode mnie. Akt 1, ostatnia misja. Osłaniasz Diaz'a i ten ucieka od przeciwników. Razem jest ich chyba z sześciu. Jeden nawet z RPG. Ty jako Snajper ściągasz kolejnych i kolejnych. Diaz mimo bycia w odległości 2 metry od broni na ziemi po zabitym przeciwniku, ucieka dalej z pustymi rękoma, aby na sam koniec powiedzieć że ma jakiś półautomat (ciekawe skąd) ale mu się zacina. Kolejna sprawa. Nie jest to raczej wina silnika bo w innych tytułach na CR3 nie było problemów, tutaj w Sniperze2 jak zapauzuje grę i mam menu na ekranie to zabójczo leci mi w górę temperatura na karcie graficznej. Zdziwiony byłem jak zapauzowałem grę i poszedłem zrobić herbatę a jak wróciłem to w pokoju gorąco a wentylatory na GPU rozkręciły się na maksa. Po powrocie do gry wszystko wraca do normy. Karta GTX260, chłodzenie aktywne w całej obudowie, zasilacz sprawdzony na napięciach i posiadający wystarczającą moc. Ktoś miał podobnie ?

edmun  2013-04-18 - 01:31

I zapomniałbym dodać, że pomimo że nawet przyjemnie się gra, to wkurza liniowość i niestety właśnie grafika. Spodziewałem się o wiele więcej po produkcji wydanej w 2013 roku. Dziwią mnie poziomy trudności, dziwi mnie że jedynka trzymała dłużej i nakłaniała do kontynuacji gry. Może być też że za dużo oczekiwałem po sequelu :/

omnipop  2013-04-21 - 14:35

@edmun: Jakieś tam niedociągnięcia fabularne się zdarzają ;-) Co nie zmienia faktu, że fabuła po całości daje radę. ;-) Jeśli chodzi o przegrzewanie się karty na menu - nie zauważyłem czegoś takiego. Zgłaszałeś to na pomocy technicznej? Może mają jakiś sposób na to? Co do reszty, to się zgadzam, Gra się całkiem przyjemnie, mimo liniowości i "korytarzy". Mi się bardzo podobały lokalizacje, to jak to wszystko wyglądało. No i sam klimat gry, ale to już subiektywne odczucia ;-)

MonAnaLiza  2013-04-21 - 15:10

@omnipop jakie niedociągnięcia? :p A tak na poważnie - prawdę mówiąc nie zwracałem uwagi na fabułę, jako taką. Bardziej mnie rajcowało po prostu przechodzenie kolejnych misji. Jak snajpera. Co mnie tak naprawdę obchodzi, czy kolesie mają broń biologiczną i skąd (rząd i tak sfabrykuje dowody tak, żeby był pretekst do ataku na kolejny kraj z potrzebnymi surowcami ;-) ). Dla takiego snajpera ważniejsze jest, że tam między budynkami biegają jego koledzy i to ich ma osłaniać. Że ma przeniknąć gdzieś, wykonać zadanie i się wycofać ;-) Konstrukcja misji zadowalała mnie pod względem fabularnym i już. Dlatego nie wnikałem w fabułę, aż tak.

ELpolakoss  2013-04-27 - 19:57

fakt że gram dla trybu snajpera a nie dla trybu biegania ze kałachem jakoś detale mnie nie ruszały jedyną rzeczą której mi brakowało to były małe odległości przydało by się więcej akcji na większe odległości. Bardzo mi się podobały lokalizacje i możność chowania się w krzakach i skradanie się w śród źdźbła trawy i zieleni. Bardzo ładny efekt. SI jest dosyć czujne na hałas choć czasami też byli tępakami ale czego oczekiwać jeżeli w BF3 też występują takowi. Gra zasługuje na 6 w skali 10 ma ładne misje choć jest krótka . Co do Silnika to nie mam większych zarzutów było parę mankamentów które wymagają poprawki a wiem że takowe są robiona co jakiś czas. Faktem jest to że możliwości Cryengine jest o wiele wiele większe ale poczekamy zobaczymy czy trzeci snajper wespnie się na górę myślę że tak i nawet na to liczę

_Maniek41_  2013-04-27 - 20:30

Przyznam że miałem sytuacje że gra została zostawiona na godzinę czasu i nie słyszałem wzrostu obrotów wiatraka mam geforce gtx650Ti z chłodzeniem aktywnym i także wiatraki w obudowie i grafika się nie przegrzewa także może coś z grafiką masz lub sterownikami. Patrząc że jest rok 2013 a lokalizacje polska to dla was gra jest do niczego jakby wydał to EA to gra była by najlepsza na świecie a gra jest naprawdę dobra pomijając pierdoły które w ogólne nie wpływają na samą rozgrywkę