ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry God of War: Ascension - Kratos na PlayStation 3 po raz ostatni

God of War: Wstąpienie to zapewne ostatnia szansa na ujrzenie Kratosa na PlayStation 3. Czy gra dorównuje epickiemu God of War III?

13 marca 2013 8.0/10
• strony :1234
PLUSY:
  • wcale nie taka krótka;
  • bardzo ładna grafika i praca kamery;
  • niezły multiplayer w przypadku trybów drużynowych;
  • dużo zagadek środowiskowych;
  • przyzwoita polska wersja.
MINUSY:
  • zdecydowanie mniej widowiskowa od części trzeciej;
  • trochę mało starć z większymi bossami;
  • taka sobie fabułka;
  • chaotyczne tryby deathmatchowe.

Kratos jaki jest, każdy widzi. Umięśniony Spartanin o chmurnym obliczu trawiony nieustającym gniewem. Cechy te pozwoliły wielkiemu wojownikowi dorównać bogom, a nawet zastąpić jednego z nich, zasiadając na jednym z tronów Olimpu. Ciekawiło Was kiedyś, dlaczego Ares tak zalazł za skórę Kratosowi? Owszem, w pierwszej części serii jest mnóstwo informacji na ten temat, ale konflikt ów rozgorzał jeszcze wcześniej. Właśnie do tego okresu, do czasów tuż sprzed „jedynki”, postanowili sięgnąć twórcy z Santa Monica Studio.

God of War: Wstąpienie rozpoczyna się już po słynnej masakrze, jakiej Kratos dokonał na własnej rodzinie. Przekonany o zdradzie Aresa spartański wojownik wypowiada posłuszeństwo bogu wojny, za co zostaje wtrącony do Więzienia Potępionych, miejsca w którym krzywoprzysięzcy przez całą wieczność torturowani są przez furie – zrodzone z szaleństwa wojny istoty całkowicie lojalne wobec bogów olimpijskich. Kratos omamiony wizjami zaczyna działać dopiero wtedy, kiedy w lochu odwiedza go tajemniczy Orkos. Wszystko niby w porządku, jednakże furie pochodzą z mitologii rzymskiej. Trzymając się reguł, autorzy powinni raczej zastąpić je greckimi eryniami, ale widać taka przyświecała im licentia poetica. Być może dlatego, że słowo „furia” lepiej oddaje charakter tych panienek...

Kratos przygodę rozpoczyna w nieciekawej pozycji, ale szybko wraca do formy.

Kratos przygodę rozpoczyna w nieciekawej pozycji, ale szybko wraca do formy. [15:07]

W branży nastał czas prequeli, łata się wszystkie dziury i wątki fabularne lubianych serii. Prezentowana w God of War opowieść dobiegła końca, ale na czymś przecież trzeba zarobić. Raz udaje się to lepiej, raz gorzej, jednak dla wielu graczy najważniejszy jest fakt, że ich ulubionemu cyklowi czy bohaterowi przedłuża się żywot. Piszę to, bo choć historia Kratosa teoretycznie została zamknięta w trzeciej części (teoretycznie, bo po napisach końcowych ma miejsce jeszcze pewne wydarzenie), to po finale Wstąpienia wcale nie miałem wrażenia, że oto byłem świadkiem skoku na kasę. Owszem, najnowszy prequel nie jest specjalnie odkrywczy, ale jako fan serii z czystym sumieniem stwierdzam, że zdecydowanie warto było poświęcić te dodatkowe dziesięć godzin, jakie zajmuje przejście gry, aby jeszcze raz zanurzyć się w świat wykreowany przez programistów, grafików i dźwiękowców Sony.

Co ty wiesz o zabijaniu?

We Wstąpieniu twórcy postanowili przemodelować nieco mechanikę walki. Główną bronią bohatera nadal są umieszczone na końcach łańcuchów ostrza, ale teraz – poza okładaniem przeciwników – można też złapać nimi delikwenta i cisnąć nim o ziemię lub w kierunku innych wrogów, zbijając ich z nóg, czy nawet wyrzucić ofiarę gdzieś poza ekran. Patent szybki i skuteczny, jednak dzięki łatwości pozbywania się w ten właśnie sposób wrażych sił może być nadużywany. Na szczęście już po niezbyt długim czasie pojawiają się przeciwnicy odziani w zbroje, którzy – dopóki nie wyłuskamy ich z pancerza za pomocą innych ataków – nie pozwalają się tak łatwo eksterminować.

O, tu mnie łaskocze, panie doktorze. Pod żebrami. - 2013-03-13
O, tu mnie łaskocze, panie doktorze. Pod żebrami.

Interesującą nowością jest możliwość podnoszenia pojawiającego się w niektórych miejscach różnego rodzaju tymczasowego oręża lub narzędzi walki upuszczanych przez pokonanych wrogów. Może to być miecz, młot bojowy, oszczep, a nawet proca, wystrzeliwująca lepkie ładunki wybuchowe, przyklejające się do przeciwników. A także tarcza przydatna do zdzielenia nią po łbie najbliższej maszkary. Broni używamy, wciskając kółko (zastępuje wtedy standardowy kopniak), jak i w kombinacji z przyciskiem L1. Wówczas, w zależności od jej rodzaju, następuje akcja specjalna, powodująca potężne obrażenia, choć w jej wyniku tracimy dany egzemplarz wyposażenia. Przydało mi się to wielokrotnie podczas przechodzenia gry, więc spokojnie zaliczam ten element na plus.

Kratos na ślizgawce. - 2013-03-13
Kratos na ślizgawce.
Tekst przygotowany na podstawie wersji PS3.
inne
Recenzja gry LEGO The Hobbit - wyraźnie słabszej od Władcy Pierścieni

Recenzja gry LEGO The Hobbit - wyraźnie słabszej od Władcy Pierścieni

Po krótkim eksperymencie z LEGO Przygoda Traveller’s Tales za sprawą LEGO The Hobbit wraca do klasycznej, wzorującej się na filmie konwencji. Sprawdzamy, czy Thorin i spółka poradzili sobie w klockowym Śródziemiu równie udanie, co Drużyna Pierścienia.  recenzja gry

Duchy w sieci - recenzja gry Tom Clancy's Ghost Recon Online

Duchy w sieci - recenzja gry Tom Clancy's Ghost Recon Online

Firma Ubisoft próbuje swoich sił w segmencie free-to-play, serwując darmową strzelaninę Tom Clancy's Ghost Recon Online. Sprawdzamy jak ta gra prezentuje się na tle silnej konkurencji.  recenzja gry

Recenzja gry Thief - restart kultowej skradanki słabszy od Dishonored

Recenzja gry Thief - restart kultowej skradanki słabszy od Dishonored

Wszyscy fani składanek czekali na ten dzień – król gatunku powraca. Czy Garrett wciąż jest tak intrygującą postacią w nowej grze Thief? W recenzji przenikamy mrok, by odkryć prawdę.  recenzja gry

gra God of War: Wstąpienie

God of War: Wstąpienie

God of War: Ascension

akcji

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra God of War: Wstąpienie w wersji PS3 jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

9.0

ocena czytelników

420 ocen czytelników

9.3

oczekiwania przed premierą

568 głosów czytelników

God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-24 - 266722God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-24 - 266721God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-12 - 265953God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-12 - 265952God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-12 - 265950God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-12 - 265949God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-12 - 265948God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-12 - 265947God of War: Wstąpienie - screen - 2013-03-12 - 257638God of War: Wstąpienie - screen - 2013-03-12 - 257637

komentarze czytelników (42)


barnej7  2013-03-18 - 15:25

Średnia ocen na necie zaraz po premierze to tylko 80% Wady - Kompletnie skopane parowanie - Irytujaca praca kamery - Prostacki system walki - Nie robi juz takiego wrazenia jak 3, wtórne to juz - Fabuła najgorsza w serii Zalety - Ciekawe multi - ładna grafika - Klimat, unikalny swiat jak na slaszera - Gra się całkiem przyjemnie Dałbym 7/10

ezils  2013-03-18 - 16:13

Sugeruj się srednia ocen to do konca zycia bedziesz pamietal chyba tylko serie CoD :) Jak mozesz mowic, ze parowanie jest skopane? Dlaczego? Bo juz nie jest tak latwo trzymajac L1 jak w poprzednich odslonach? Wlasnie to jest lepsze, kreatywniej nalezy podchodzic do walki a nie na pale kwadrat i trojkat. Majac ostrza chaosi, aresa zywiol i medaliony nadal uwazasz system walki za prostacki? Jak naladuje Ci sie pasek gniewu to widzisz potencjal + uzywanie amuletow jest zajebiste i do prostackich walka nie nalezy imo.

NewGravedigger  2013-03-18 - 16:54

ja też uważam nowy blok za dziwaczny. Co złego było w odpowiednim naciśnieciu r1?

Hydro2  2013-03-18 - 17:24

Odpowie ktoś na moje pytanie ? Tylu ukończyło a ja dalej nie uzyskałem odpowiedzi. Oczywiście proszę bez jakiejkolwiek zdrady zakończenia.

NewGravedigger  2013-03-18 - 17:28

a kto napisał, że ukończył?

misio ssj  2013-03-18 - 18:05

No i gra ukończona na hardzie - wrażenie jak najbardziej pozytywne . Może i fabuła jest trochę zbyt jednoliniowa ale jest spójna i dość dobrze wyjaśnia motywy postępowania Kratosa wobec Bogów w następnych częściach. Grafika jak i samo otoczenie w którym przychodzi nam walczyć , jak zwykle genialna robota. Spora ilość zagadek i elementów platformowych to również dodatnia cecha tej produkcji . Jak dla mnie minusem jest niestety system walki. Totalnie przekombinowany i żeby wyprowadzać najbardziej efektowne i efektywne uderzenia trzeba napełnić jakiś śmieszny pasek ,no proszę Was litości.. To samo z blokiem , jest totalnie nieskuteczny ,a gdy już zaatakuje nas większa liczba przeciwników to pozostaje turlanie i ataki zaczepne. Na szczęście po otrzymaniu kamienia orkosa i tego amuletu walczy się już dużo przyjemniej , gdyż poziom rage-u łatwiej naładować ,przez co w połączeniu z żywiołami wychodzą całkiem efektowne kombinacje, niemniej i tak wolałem system z poprzedniczek. Teraz pozostaje zebranie artefaktów ,naprawienie skrzyń ,wymaksowanie ekwipunku no i platyna ;). Ogólnie gra dobra ,ale niestety nie ma takich emocji jak przy III , 8/10 zdecydowanie najlepiej odda jakość tej prod ...

Ghost2P  2013-03-18 - 18:32

Sugeruj się srednia ocen to do konca zycia bedziesz pamietal chyba tylko serie CoD :) Black Ops raczej zebrało zaledwie niezłe oceny i było daleko w tyle za innymi grami z poprzedniego roku

alphalyr  2013-03-18 - 18:51

Hydro2 - Najpierw grasz we Wstąpienie, Chains of Olympus, GoW I, Ghost of Sparta, GoW II, GoW III. pow pow pow!

Hydro2  2013-03-18 - 21:33

Te dodatki jak Olympus i GoS mnie nie interesują, a co do reszty to chyba CIę posłucham, aczkolwiek radzą mi wszyscy od jedynki, czy mogę od czwórki by mieć ciągłość ? Mówicie mi tylko części 1,2,3,4

NewGravedigger  2013-03-18 - 21:53

ja bym zaczął od jedynki, bo później grafika i granie cię odrzuci. ja pomimo pominięcia jedynki, już po przejściu 3, skutecznie się od niej odbiłem. A czwórkę jak na razie rzuciłem w kąt. Widać, że gra jest stworzona do powtórnego przechodzenia. W świątyni delfickiej dwa razy poszedłem nie tam, gdzie powinienem i skończyłem bez możliwości powrotu i zostawionymi skrzyniami. W trójce nie było takiej możliwości. na razie wymaksowałem LÓD i chyba zrobiłem błąd, bo to tornado nie jest do końca skuteczne, choć widowiskowe.

alphalyr  2013-03-18 - 23:31

Chcesz mieć fabularną ciągłość leć od Ascension (btw to nie jest czwórka, 4 będzie zapewne na ps4) a jak nie to nie, pamiętaj że to tylko prequel a te można ogrywać na koncu bez przeszkód

ezils  2013-03-18 - 23:32

NewGravedigger - hmm sam zastanawialem sie nad lodem. Postawilem na wymaksowanie ognia, ostrzy chaosu, 2 medalionow. Ukonczylem gre z wynikiem 9h 17min. Spodziewalem sie nieco dluzszej rozrywki, ale tworcy zapowiadali ze bedzie krocej. Tak czy siak, bawilem sie b. dobrze. Sprobowalem multiplayer i przekonalo mnie.

Hydro2  2013-03-19 - 08:49

Tak, ale słyszałem, że końcówka + outro jest po wydarzeniach z trójki mimo, że prawie cała gra toczy się przed jedynką

alphalyr  2013-03-19 - 10:51

Więc graj od GoW I tak będzie najlepiej

A.l.e.X  2013-03-20 - 20:26

Powiem wam że warto grę kupić do kolekcji, mimo że moim zdaniem jest to najsłabsza część serii to i tak sama gra trzyma dość wysoki poziom. Graficznie poziom GoW3 został zachowany z małym plusem :]

NewGravedigger  2013-03-21 - 14:12

hydro nie znalazłem żadnego elementu, który mógłby dziać się po 3 części

8.0

Miszczogrzmot  2013-03-22 - 12:54

pl wersja jak dla mnie jest taka sobie. zwlaszcza glos pierwszej furii, ktorą sie spotyka w grze. w pewnym momencie np. grozi ona kratosowi a kwestia zamiast jak groźba brzmi jak pytanie. poza tym trochę przykre jest, że skopano system walki - parowanie jest już kompletnie nieprzydatne, do najmocniejszych combo trzeba najpierw naladowac pasek gniewu, a ostrza żywiołów są raczej nieprzydatne, tak samo jak i bronie dodatkowe. poza tym gra nie jest tak doszlifowana jak poprzednie części - gdy konczylem gre po raz drugi na hardzie spotykalem buga za bugiem. a to cien kratosa ktorego przyzywałem w walce się wielokrotnie zawieszał, a to wrogowie utknęli poza areną, to znowu inni nie mogli się zrespawnować przez 2 minuty w trakcie prob archimedesa, a to muzyka się wyłączała na chwilę, itd. sekwencja taka jak proby archimedesa ma z pewnością miejsce w grach z serii god of war, ale nie w kampanii. zazwyczaj gry z tej serii posiadaly jakies wyzwania i arenę i tam właśnie taki hardkor powinien sie znalezc. praca kamery jest często tragiczna - zamiast pokazywać pole walki, ta skupia się na jakiś widoczkach, oddala widok do tego stopnia że kratos na ekranie jest malutki i ciężko g ...

zarys18  2013-03-24 - 18:08

Nie wiem skąd takie opinie jak dla mnie gra jest super,grafika jak w gow3 ale lokacje nie są tak hermetyczne, jest przestrzeń czego mi brakowało w trójce ,system walki wreszcie zmiana nie wielka ale jednak. A jeśli poziom trudności dla kogoś za wysoki nich gra w mario

Nolifer  2013-03-28 - 03:15

Myślę , że wyczerpali już maksymalnie temat i nie wiem co by jeszcze chcieli wprowadzić .

kratuch25  2013-06-12 - 13:46

Racja wycisnęli z kratosa wszystko, nie wiem jaki będzie ich następny pomysł ale GoW-a nie da się spieprzyć :)