ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry God of War: Ascension - Kratos na PlayStation 3 po raz ostatni

God of War: Wstąpienie to zapewne ostatnia szansa na ujrzenie Kratosa na PlayStation 3. Czy gra dorównuje epickiemu God of War III?

13 marca 2013g40 (gry-online.pl) 8.0/10
• strony: 1234
PLUSY:
  • wcale nie taka krótka;
  • bardzo ładna grafika i praca kamery;
  • niezły multiplayer w przypadku trybów drużynowych;
  • dużo zagadek środowiskowych;
  • przyzwoita polska wersja.
MINUSY:
  • zdecydowanie mniej widowiskowa od części trzeciej;
  • trochę mało starć z większymi bossami;
  • taka sobie fabułka;
  • chaotyczne tryby deathmatchowe.

Kratos jaki jest, każdy widzi. Umięśniony Spartanin o chmurnym obliczu trawiony nieustającym gniewem. Cechy te pozwoliły wielkiemu wojownikowi dorównać bogom, a nawet zastąpić jednego z nich, zasiadając na jednym z tronów Olimpu. Ciekawiło Was kiedyś, dlaczego Ares tak zalazł za skórę Kratosowi? Owszem, w pierwszej części serii jest mnóstwo informacji na ten temat, ale konflikt ów rozgorzał jeszcze wcześniej. Właśnie do tego okresu, do czasów tuż sprzed „jedynki”, postanowili sięgnąć twórcy z Santa Monica Studio.

God of War: Wstąpienie rozpoczyna się już po słynnej masakrze, jakiej Kratos dokonał na własnej rodzinie. Przekonany o zdradzie Aresa spartański wojownik wypowiada posłuszeństwo bogu wojny, za co zostaje wtrącony do Więzienia Potępionych, miejsca w którym krzywoprzysięzcy przez całą wieczność torturowani są przez furie – zrodzone z szaleństwa wojny istoty całkowicie lojalne wobec bogów olimpijskich. Kratos omamiony wizjami zaczyna działać dopiero wtedy, kiedy w lochu odwiedza go tajemniczy Orkos. Wszystko niby w porządku, jednakże furie pochodzą z mitologii rzymskiej. Trzymając się reguł, autorzy powinni raczej zastąpić je greckimi eryniami, ale widać taka przyświecała im licentia poetica. Być może dlatego, że słowo „furia” lepiej oddaje charakter tych panienek...

Kratos przygodę rozpoczyna w nieciekawej pozycji, ale szybko wraca do formy.

Kratos przygodę rozpoczyna w nieciekawej pozycji, ale szybko wraca do formy. [15:07]

W branży nastał czas prequeli, łata się wszystkie dziury i wątki fabularne lubianych serii. Prezentowana w God of War opowieść dobiegła końca, ale na czymś przecież trzeba zarobić. Raz udaje się to lepiej, raz gorzej, jednak dla wielu graczy najważniejszy jest fakt, że ich ulubionemu cyklowi czy bohaterowi przedłuża się żywot. Piszę to, bo choć historia Kratosa teoretycznie została zamknięta w trzeciej części (teoretycznie, bo po napisach końcowych ma miejsce jeszcze pewne wydarzenie), to po finale Wstąpienia wcale nie miałem wrażenia, że oto byłem świadkiem skoku na kasę. Owszem, najnowszy prequel nie jest specjalnie odkrywczy, ale jako fan serii z czystym sumieniem stwierdzam, że zdecydowanie warto było poświęcić te dodatkowe dziesięć godzin, jakie zajmuje przejście gry, aby jeszcze raz zanurzyć się w świat wykreowany przez programistów, grafików i dźwiękowców Sony.

Co ty wiesz o zabijaniu?

We Wstąpieniu twórcy postanowili przemodelować nieco mechanikę walki. Główną bronią bohatera nadal są umieszczone na końcach łańcuchów ostrza, ale teraz – poza okładaniem przeciwników – można też złapać nimi delikwenta i cisnąć nim o ziemię lub w kierunku innych wrogów, zbijając ich z nóg, czy nawet wyrzucić ofiarę gdzieś poza ekran. Patent szybki i skuteczny, jednak dzięki łatwości pozbywania się w ten właśnie sposób wrażych sił może być nadużywany. Na szczęście już po niezbyt długim czasie pojawiają się przeciwnicy odziani w zbroje, którzy – dopóki nie wyłuskamy ich z pancerza za pomocą innych ataków – nie pozwalają się tak łatwo eksterminować.

O, tu mnie łaskocze, panie doktorze. Pod żebrami. - 2013-03-13
O, tu mnie łaskocze, panie doktorze. Pod żebrami.

Interesującą nowością jest możliwość podnoszenia pojawiającego się w niektórych miejscach różnego rodzaju tymczasowego oręża lub narzędzi walki upuszczanych przez pokonanych wrogów. Może to być miecz, młot bojowy, oszczep, a nawet proca, wystrzeliwująca lepkie ładunki wybuchowe, przyklejające się do przeciwników. A także tarcza przydatna do zdzielenia nią po łbie najbliższej maszkary. Broni używamy, wciskając kółko (zastępuje wtedy standardowy kopniak), jak i w kombinacji z przyciskiem L1. Wówczas, w zależności od jej rodzaju, następuje akcja specjalna, powodująca potężne obrażenia, choć w jej wyniku tracimy dany egzemplarz wyposażenia. Przydało mi się to wielokrotnie podczas przechodzenia gry, więc spokojnie zaliczam ten element na plus.

Kratos na ślizgawce. - 2013-03-13
Kratos na ślizgawce.
Tekst przygotowany na podstawie wersji PS3.
inne
Recenzja drugiego epizodu gry Hitman - niemal perfekcyjna włoska robota

Recenzja drugiego epizodu gry Hitman - niemal perfekcyjna włoska robota

Agent 47 po krótkich wakacjach otrzymuje kolejne zlecenie, tym razem w słonecznych Włoszech. Jeśli komuś dłużyło się czekanie na drugi epizod, misja „Świat jutra” powinna wynagrodzić to z nawiązką.   recenzja gry

Recenzja gry Hitman - krótki epizod z życia Agenta 47

Recenzja gry Hitman - krótki epizod z życia Agenta 47

Seria Hitman powraca wraz z całą gamą dobrych i sprawdzonych pomysłów ze starszych odsłon. Z drugiej strony wprowadza też coś zupełnie nowego – epizodyczny model wydania: jeden miesiąc – jedna misja. Czy można tak długo bawić się pojedynczym zleceniem?  recenzja gry

Recenzja gry GTA V na PC - Los Santos piękne, jak nigdy przedtem

Recenzja gry GTA V na PC - Los Santos piękne, jak nigdy przedtem

Kiedy Grand Theft Auto V debiutowało niemal dwa lata temu, wielu okrzyknęło ją grą praktycznie idealną, ale konwersja na konsole obecnej generacji, pokazała że może być jeszcze lepiej, przynajmniej w kwestii graficznej.  recenzja gry

gra God of War: Wstąpienie

God of War: Wstąpienie

God of War: Ascension

Akcji

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra God of War: Wstąpienie w wersji PS3 jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

9.0

ocena czytelników

567 ocen czytelników

9.3

oczekiwania przed premierą

568 głosów czytelników

God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-24 - 266722God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-24 - 266721God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-12 - 265953God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-12 - 265952God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-12 - 265950God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-12 - 265949God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-12 - 265948God of War: Wstąpienie - screen - 2013-07-12 - 265947God of War: Wstąpienie - screen - 2013-03-12 - 257638God of War: Wstąpienie - screen - 2013-03-12 - 257637
Nova Raider: Evolution

Nova Raider: Evolution

Zagraj za Darmo!

Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

Zagraj za Darmo!

WWE 2K16 - PS3 - 135,90 zł

kup w sklepie

PS3 135,90 zł

Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas 2 - PS3 - 179,90 zł

kup w sklepie

PS3 179,90 zł

Call of Duty: Modern Warfare 2 - PS3 - 59,90 zł

kup w sklepie

PS3 59,90 zł

Komentarze Czytelników (47)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
18.03.2013 09:46
odpowiedz
Hydro2
93
Generał

mam zapytanie. Czy wystarczy jak bym grał w część 3 i 4 by wiedzieć o co chodzi w fabule czy muszę przejść jeszcze pierwsze dwie ?

18.03.2013 10:05
odpowiedz
Wiosnaidzie
3
Generał
9.0

[15] srutututu

Grafika jak zwykle robi wrażenie, mnie zadziwia jak się dało wycisnąć taki poziom oprawy audiowizualnej ze sprzętu z 512MB RAM.
Co do samej gry - gra dużo trudniejsza niż poprzednie części GoW-a. O ile w innych brniesz do przodu w sumie bez zbytnich zacinek, to tutaj niestety czasami trzeba strzelić powtórkę, potem znów powtórkę, a potem znów powtórkę by prześlizgnąć się z 5% HP.
A najlepsze, ze gram na normalu i niedawno (tydzień temu) ograłem dwa stare GoWy więc mam jako takie porównanie.

Wyplatynowanie tej gry, lub przejście jej na najwyższym poziomie to będzie masakra.

18.03.2013 10:15
odpowiedz
NewGravedigger
91
spokooj grabarza

słyszałem, że ma być wypuszczona łatka likwidująca problemy z poziomem trudności.

Tak jak pisałem najtrudniejsze są te hordy kozłów, które nie dość, że atakują prawie non stop, to ich ciosy nie są przerywane przez moje. Skutkiem jest to, że najskuteczniejszą metodą jest przyciągnięcie do siebie i rzut.

ja również jestem świeżo po przejściu trójki. Ogólnie ta odsłona wygląda, jakby robiło ją zupełnie inne studio. Zmieniona klawiszologia, wygląd przycisków (na IMO gorszy - na ekranie wyskakują jakieś kamyki)

18.03.2013 12:31
odpowiedz
Hydro2
93
Generał

Czy czwórka czasem nie kończy się po trójce, mimo, że większość akcji toczy się przed jedynką ? Proszę o odpowiedź bez zdradzania samego zakończenia.

18.03.2013 15:12
odpowiedz
ezils
4
Legionista

Wiosnaidzie zgadzam sie.
Ginalem wiecej razy w innych momentach niz w tym "glownym", gdzie ludzie domagali sie patcha.
Wyplatynowanie na pewno latwe nie bedzie, ale sprobuje na najtrudniejszym.
Rowniez jestem w szoku, ze wycisneli jeszcze wiecej niz w GoW3 z PS3. To tylko pokazuje klase Santa Monica i ludzi z ogromnym doswiadczeniem.
NewGravedigger - hordy kozłów wcale nie sa najtrudniejsze. Wszystko zalezy od wprawy i warto robic uniki bardzo czesto i z powietrza walic + blok.

SPOILER
W dalszej czesci gry beda 2 amulety, ktore sa zajebiscie pomocne w walce i polecam kazdemu ulepszyc je na maxa. Tak samo ostrza chaosu + zywiol ognia.
Blokiem w tej grze wszystkiego juz sie nie zalatwi.

18.03.2013 15:25
odpowiedz
barnej7
82
Generał

Średnia ocen na necie zaraz po premierze to tylko 80%

Wady
- Kompletnie skopane parowanie
- Irytujaca praca kamery
- Prostacki system walki
- Nie robi juz takiego wrazenia jak 3, wtórne to juz
- Fabuła najgorsza w serii

Zalety
- Ciekawe multi
- ładna grafika
- Klimat, unikalny swiat jak na slaszera
- Gra się całkiem przyjemnie

Dałbym 7/10

18.03.2013 16:13
odpowiedz
ezils
4
Legionista

Sugeruj się srednia ocen to do konca zycia bedziesz pamietal chyba tylko serie CoD :)
Jak mozesz mowic, ze parowanie jest skopane? Dlaczego? Bo juz nie jest tak latwo trzymajac L1 jak w poprzednich odslonach? Wlasnie to jest lepsze, kreatywniej nalezy podchodzic do walki a nie na pale kwadrat i trojkat.
Majac ostrza chaosi, aresa zywiol i medaliony nadal uwazasz system walki za prostacki?
Jak naladuje Ci sie pasek gniewu to widzisz potencjal + uzywanie amuletow jest zajebiste i do prostackich walka nie nalezy imo.

18.03.2013 16:54
odpowiedz
NewGravedigger
91
spokooj grabarza

ja też uważam nowy blok za dziwaczny. Co złego było w odpowiednim naciśnieciu r1?

18.03.2013 17:24
odpowiedz
Hydro2
93
Generał

Odpowie ktoś na moje pytanie ? Tylu ukończyło a ja dalej nie uzyskałem odpowiedzi. Oczywiście proszę bez jakiejkolwiek zdrady zakończenia.

18.03.2013 17:28
odpowiedz
NewGravedigger
91
spokooj grabarza

a kto napisał, że ukończył?

18.03.2013 18:05
odpowiedz
misio ssj
61
Generał

No i gra ukończona na hardzie - wrażenie jak najbardziej pozytywne . Może i fabuła jest trochę zbyt jednoliniowa ale jest spójna i dość dobrze wyjaśnia motywy postępowania Kratosa wobec Bogów w następnych częściach.
Grafika jak i samo otoczenie w którym przychodzi nam walczyć , jak zwykle genialna robota. Spora ilość zagadek i elementów platformowych to również dodatnia cecha tej produkcji . Jak dla mnie minusem jest niestety system walki. Totalnie przekombinowany i żeby wyprowadzać najbardziej efektowne i efektywne uderzenia trzeba napełnić jakiś śmieszny pasek ,no proszę Was litości.. To samo z blokiem , jest totalnie nieskuteczny ,a gdy już zaatakuje nas większa liczba przeciwników to pozostaje turlanie i ataki zaczepne. Na szczęście po otrzymaniu kamienia orkosa i tego amuletu walczy się już dużo przyjemniej , gdyż poziom rage-u łatwiej naładować ,przez co w połączeniu z żywiołami wychodzą całkiem efektowne kombinacje, niemniej i tak wolałem system z poprzedniczek. Teraz pozostaje zebranie artefaktów ,naprawienie skrzyń ,wymaksowanie ekwipunku no i platyna ;). Ogólnie gra dobra ,ale niestety nie ma takich emocji jak przy III , 8/10 zdecydowanie najlepiej odda jakość tej produkcji.

18.03.2013 18:32
odpowiedz
Ghost2P
70
Still Alive

Sugeruj się srednia ocen to do konca zycia bedziesz pamietal chyba tylko serie CoD :)

Black Ops raczej zebrało zaledwie niezłe oceny i było daleko w tyle za innymi grami z poprzedniego roku

18.03.2013 18:51
odpowiedz
alphalyr
5
Konsul

Hydro2 - Najpierw grasz we Wstąpienie, Chains of Olympus, GoW I, Ghost of Sparta, GoW II, GoW III.
pow pow pow!

18.03.2013 21:33
odpowiedz
Hydro2
93
Generał

Te dodatki jak Olympus i GoS mnie nie interesują, a co do reszty to chyba CIę posłucham, aczkolwiek radzą mi wszyscy od jedynki, czy mogę od czwórki by mieć ciągłość ? Mówicie mi tylko części 1,2,3,4

18.03.2013 21:53
odpowiedz
NewGravedigger
91
spokooj grabarza

ja bym zaczął od jedynki, bo później grafika i granie cię odrzuci.

ja pomimo pominięcia jedynki, już po przejściu 3, skutecznie się od niej odbiłem.

A czwórkę jak na razie rzuciłem w kąt. Widać, że gra jest stworzona do powtórnego przechodzenia. W świątyni delfickiej dwa razy poszedłem nie tam, gdzie powinienem i skończyłem bez możliwości powrotu i zostawionymi skrzyniami. W trójce nie było takiej możliwości.

na razie wymaksowałem LÓD i chyba zrobiłem błąd, bo to tornado nie jest do końca skuteczne, choć widowiskowe.

18.03.2013 23:31
odpowiedz
alphalyr
5
Konsul

Chcesz mieć fabularną ciągłość leć od Ascension (btw to nie jest czwórka, 4 będzie zapewne na ps4) a jak nie to nie, pamiętaj że to tylko prequel a te można ogrywać na koncu bez przeszkód

18.03.2013 23:32
odpowiedz
ezils
4
Legionista

NewGravedigger - hmm sam zastanawialem sie nad lodem. Postawilem na wymaksowanie ognia, ostrzy chaosu, 2 medalionow.

Ukonczylem gre z wynikiem 9h 17min. Spodziewalem sie nieco dluzszej rozrywki, ale tworcy zapowiadali ze bedzie krocej. Tak czy siak, bawilem sie b. dobrze.
Sprobowalem multiplayer i przekonalo mnie.

19.03.2013 08:49
odpowiedz
Hydro2
93
Generał

Tak, ale słyszałem, że końcówka + outro jest po wydarzeniach z trójki mimo, że prawie cała gra toczy się przed jedynką

19.03.2013 10:51
odpowiedz
alphalyr
5
Konsul

Więc graj od GoW I tak będzie najlepiej

20.03.2013 20:26
odpowiedz
A.l.e.X
87
Alekde

Powiem wam że warto grę kupić do kolekcji, mimo że moim zdaniem jest to najsłabsza część serii to i tak sama gra trzyma dość wysoki poziom. Graficznie poziom GoW3 został zachowany z małym plusem :]

21.03.2013 14:12
odpowiedz
NewGravedigger
91
spokooj grabarza

hydro

nie znalazłem żadnego elementu, który mógłby dziać się po 3 części

22.03.2013 12:54
odpowiedz
Miszczogrzmot
46
Pretorianin
8.0

pl wersja jak dla mnie jest taka sobie. zwlaszcza glos pierwszej furii, ktorą sie spotyka w grze. w pewnym momencie np. grozi ona kratosowi a kwestia zamiast jak groźba brzmi jak pytanie.

poza tym trochę przykre jest, że skopano system walki - parowanie jest już kompletnie nieprzydatne, do najmocniejszych combo trzeba najpierw naladowac pasek gniewu, a ostrza żywiołów są raczej nieprzydatne, tak samo jak i bronie dodatkowe.

poza tym gra nie jest tak doszlifowana jak poprzednie części - gdy konczylem gre po raz drugi na hardzie spotykalem buga za bugiem. a to cien kratosa ktorego przyzywałem w walce się wielokrotnie zawieszał, a to wrogowie utknęli poza areną, to znowu inni nie mogli się zrespawnować przez 2 minuty w trakcie prob archimedesa, a to muzyka się wyłączała na chwilę, itd.

sekwencja taka jak proby archimedesa ma z pewnością miejsce w grach z serii god of war, ale nie w kampanii. zazwyczaj gry z tej serii posiadaly jakies wyzwania i arenę i tam właśnie taki hardkor powinien sie znalezc.

praca kamery jest często tragiczna - zamiast pokazywać pole walki, ta skupia się na jakiś widoczkach, oddala widok do tego stopnia że kratos na ekranie jest malutki i ciężko go odróżnić od reszty wrogów. przeszkadza to do tego stopnia, że gdy przechodzę teraz grę na very hard to ginę często właśnie dlatego że nie wiem gdzie znajduje się moja postać w tłumie podobnie wyglądających wrogów. nawet gdy kamera nie odlatuje w siną dal i znajduje się w miarę blisko akcji, to potrafi pokazywać pole walki gdzieś zza pleców kratosa na płasko(np. gdy zdobywa się ostrza lodu), tak, że ani nie da rady za bardzo ocenić odległości do wroga, ani nie widać co się dzieje po bokach (i zazwyczaj ginie się właśnie od jakiegoś ciosu z boku - oczywiście na poziomie trudności wyższym niż normal).

mniej widowiskowe walki z bossami i słabszą fabułę bym grze wybaczył, ale słabsze wykonanie kampanii i kastracja gry pod wieloma względami przez dodanie średniego multi to przesada (choćby brak trybu wyzwań, parowanie znerfowano zapewne właśnie przez multi, dodatkowe kostiumy do użycia przy ponownym przejściu gry to tylko słabo wykonane modele z multi). ogólnie można zagrać, ale nic się też nie traci, jeśli nie zagra się we 'wstąpienie'.

24.03.2013 18:08
odpowiedz
zarys18
1
Junior

Nie wiem skąd takie opinie jak dla mnie gra jest super,grafika jak w gow3 ale lokacje nie są tak hermetyczne, jest przestrzeń czego mi brakowało w trójce ,system walki wreszcie zmiana nie wielka ale jednak. A jeśli poziom trudności dla kogoś za wysoki nich gra w mario

28.03.2013 03:15
odpowiedz
Nolifer
80
The Highest

Myślę , że wyczerpali już maksymalnie temat i nie wiem co by jeszcze chcieli wprowadzić .

12.06.2013 13:46
odpowiedz
kratuch25
2
Chorąży

Racja wycisnęli z kratosa wszystko, nie wiem jaki będzie ich następny pomysł ale GoW-a nie da się spieprzyć :)

19.02.2015 22:38
odpowiedz
phantom pain
16
Konsul
10

God Of War: Wstąpienie wspaniale odzwierciedla zakończenie przygód Kratosa na PS3. Dla mnie zaraz po GOW II najlepsza z serii.

PLUSY

+ Klimat mitologii Greckiej,
+ wspaniała grafika (projektowanie poziomów),
+ soundtrack,
+ usprawniony system walki (4 rodzaje ostrzy, nowe żywioły),
+ dużo łamigłówek,
+ SI ciut lepsze,
+ podwyższony poziom trudności,
+ świetne walki z Bossami,
+ o wiele dłuższa od części trzeciej,
+ praca kamery poprawiona na plus

MINUSY

- Fabuła,
- mniej widowiskowa od części trzeciej,
- nie wiele nowych przeciwników,
- nie zapadnie w pamięci, jak trzecia część,
- trochę bugów

W pełni polecam tę sieczkę.

19.02.2015 22:43
odpowiedz
Redovsky
0
Pretorianin

Zdecydowanie najgorsza część serii. Nie dawno zacząłem ogrywać, jestem gdzieś w połowie i straciłem ochotę na dalszą grę.

19.02.2015 22:44
odpowiedz
phantom pain
16
Konsul

Jaka Ci się najbardziej podoba część?

19.02.2015 22:47
odpowiedz
Redovsky
0
Pretorianin

2

19.02.2015 22:51
odpowiedz
phantom pain
16
Konsul

Mnie też. Nowa część "Gow", co wychodzi na PS4 projektantem będzie Cory Barlog, który stworzył 2. Jest na co czekać. Gow II uważana jest za najlepszą odsłonę. W pełni się z tym zgadzam.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze