ocena redakcji
8.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Call of Duty: Black Ops II - zimna wojna przyszłości

Call of Duty: Black Ops II miał zadatki na najbardziej innowacyjną część serii. Nieliniowa kampania, dopracowany multi, powrót zombie - czy wszystko poszło po myśli Treyarchu?

13 listopada 2012 8.0/10
• strony :123

Multiplayer to największa atrakcja Black Ops II.

1
2
3
4
5
6
7
8
PLUSY:
  • najlepszy multiplayer w serii – system Pick 10, mnogość trybów zabawy;
  • innowacje w kampanii – wybory fabularne, dobór ekwipunku, sekrety;
  • bardzo dobre mapy w trybie wieloosobowym;
  • tryb zombie rozbudowany jak nigdy wcześniej;
  • oprawa dźwiękowa.
MINUSY:
  • chaotyczna, źle poprowadzona fabuła z nieprzekonującymi bohaterami i tanimi zwrotami akcji;
  • powtarzalne misje Strike Force, zaprojektowane bez pomysłu;
  • mocno przestarzała oprawa graficzna.

Seria Call of Duty miała przed sobą nie lada wyzwanie – z jednej strony nie wyważać otwartych drzwi i nie zrazić wielomilionowej grupy odbiorców, z drugiej – przekonać zarówno malkontentów, jak i wiernych fanów, że Black Ops II zasługuje na przesiadkę z „jedynki” i ostatnich odsłon Modern Warfare. Treyarch wziął na siebie ciężar tego zadania i przed premierą gry usilnie starał się przekonać nas o innowacyjności swego najnowszego produktu. Call of Duty: Black Ops II miało być odpowiedzią na wątpliwości nieco znudzonych graczy oraz ripostą na wszelkie – czasem słuszne – zarzuty. I jedno trzeba przyznać. Autorzy ze starcia z oczekiwaniami graczy wyszli z twarzą, choć nie wszystkie ich propozycje okazały się krokiem w dobrym kierunku.

Przede wszystkim mocno rozczarowuje kampania. Scenarzyści serii Call of Duty już od Modern Warfare 2 ewidentnie popuścili wodze fantazji, jednak to właśnie wojna 2025 roku stanowi ostateczny test na tolerancję dla przerysowanej, totalnie odjechanej fabuły. Chaotyczna opowieść, pełna zdecydowanie zbyt mocno naciąganych zwrotów akcji, absurdalnych motywacji bohaterów i wynalazków rodem z Jamesa Bonda okazuje się słabym spoiwem dla kolejnych misji, które rozgrywane są w imponującej liczbie lokacji z każdego zakątka świata. Od odbiorcy wymaga się wielkich pokładów cierpliwości, ale przede wszystkim jednak wiary, że przetaczające się przez ekran w szalonym tempie wydarzenia, w tym zdrady, zgony, nagłe objawienia i „wielkie” tajemnice, mają jakikolwiek sens. Wiara ta wielokrotnie wystawiana jest na próbę.

Gra epatuje brutalnością, do czego studio Treyarch zdołało nas zresztą przyzwyczaić (World at War było pierwszą produkcją z serii, która dostało oznaczenie 18+). Dla bardziej wrażliwych przygotowano opcję wyłączenia pewnych naturalistycznych scen. Całkiem słusznie – akcja zaczyna się od kremacji żywcem.

Nie trafiają do mnie postacie: protagonista – syn Masona, który musi poznać znaczenie słowa „służba”; jego niezrównoważony kumpel Harper, który jest niczym klon Franka Woodsa, tyle że po nałożeniu na włosy dwóch kilogramów żelu i wpakowaniu w żyłę paru litrów substancji psychoaktywnej; Biggs – archetyp surowego, ale – rzecz jasna – uczciwego admirała, ślepego na zdrajców, podstępy i wybiegi przeciwnika; nie mogę też zrozumieć Menendeza – głównego przeciwnika naszej wesołej szajki psychopatycznych żołdaków. Nie kupuję ani jego motywacji do położenia zachodniego świata na łopatki, ani tego, w jaki sposób zdobył władzę i środki zdolne do wyprowadzenia w pole amerykańskiego wywiadu i armii. Gra sili się na budowanie mocnych charakterów oraz relacji pomiędzy nimi, ale w tych kilku godzinach (od sześciu do dziewięciu w zależności od wybranego poziomu trudności) kampanii fabularnej zwyczajnie brakuje na to czasu. Niby mamy zarysowany jakiś konflikt „stary Mason-młody Mason”, jest wątek zdrady, motyw zimnej wojny XXI wieku oraz sporo o prawdziwym oddaniu i obowiązkach żołnierza, ale wydarzenia toczą się w tak szybkim tempie, że ostatecznie ze wszystkich uniesień fabularnych pozostaje co najwyżej sceptyczne uniesienie brwi. Scenarzysta ewidentnie chciał złapać zbyt wiele srok za ogon, a w garści zostały mu strzępy fabuły, która mogła mieć jakiś sens. W stosunku do pierwszego Black Ops nastąpił pod tym względem bardzo wyraźny regres.

Sytuacji nie ratuje jedna z największych nowości w serii, czyli wybory moralne, oraz – jak to ujął producent – „branching storyline”. Wytłumaczmy od razu – kampania składa się z 11 liniowych misji, których kolejność jest niezmienna przy każdym podejściu. Wynik opowieści, a tym samym to, który z finałów (kolejna innowacja) przyjdzie nam oglądać, zależy od kilku kluczowych momentów. Głównie sprowadzają się one do jasnego wyboru typu „zastrzel/ zachowaj przy życiu”, ale istnieją także sprytnie ukryte pułapki. Otóż zadanie może zakończyć się połowicznym sukcesem, a konsekwencje nieosiągnięcia celów odbić negatywnie dopiero na późniejszym etapie zabawy. Niektóre zagrania scenarzystów prezentują się całkiem nieźle – niekiedy łatwo dać się zmanipulować, że wszystko zmierza ku pozytywnemu finałowi, a tymczasem nasze decyzje prowadzą ku totalnej katastrofie. Niestety, do pełnego sukcesu potrzebne jest ukończenie „nieliniowych” i opcjonalnych misji typu Strike Force. Reklamowane jako jedna z głównych atrakcji trybu single, okazują się nie mniejszym rozczarowaniem niż przekombinowana fabuła.

Otrzymujemy bowiem prostą wariację na temat konsolowego RTS-a. Dowodząc czterema oddziałami, mierzymy się z falami przeciwników, napływającymi z każdego zakątka mapy, jednocześnie próbując wykonać postawione przed nami zadanie. Nade wszystko widać braki w mechanice. Podwładni mają problemy z kryciem się za osłonami, pojazdy potrafią obrócić się tyłem do wroga i jedyna nadzieja w opcji samodzielnego sterowania wybraną jednostką. Na wyższych stopniach trudności przeprawa przez misje Strike Force to prawdziwa mordęga, niestety, konieczna, jeśli nie chcemy, aby kampania zakończyła się rozpadem zachodniego świata. Samą ideę urozmaicenia młócki z podstawowych wyzwań uważam za dobrą, wykonanie jednak pozostawia sporo do życzenia.

Tekst przygotowany na podstawie wersji X360. Dotyczy również wersji PC, PS3
GRY-OnLine S.A. oraz wydawca gry Call of Duty: Black Ops II, Licomp Empik Multimedia, należą do grupy EM&F.
inne
Recenzja gry Enemy Front - II wojna światowa w polskim wydaniu

Recenzja gry Enemy Front - II wojna światowa w polskim wydaniu

Fani Medal of Honor i pierwszych Call of Duty długo czekali na powrót strzelanek w realiach II wojny światowej. Niestety, Enemy Front nie jest do końca tym, czego oczekiwaliśmy.   recenzja gry

Recenzja gry Far Cry 3 - rzeź w tropikach

Recenzja gry Far Cry 3 - rzeź w tropikach

Far Cry 3 to dowód na to, że Ubisoft wyciągnął wnioski po nieco rozczarowującej "dwójce". Nowe dzieło studia z Montrealu jest świetne w każdym aspekcie: singlu, co-opie i trybie multiplayer, co udowadnia też nasza recenzja.  recenzja gry

Recenzja gry Blood Dragon - samodzielnego DLC do Far Cry 3

Recenzja gry Blood Dragon - samodzielnego DLC do Far Cry 3

Ubisoft najpierw wszystkich wkręcił primaaprilisowym kawałem, aby kilka dni później potwierdzić prace nad najbardziej absurdalnym dodatkiem wszech czasów. Niestety, Far Cry 3: Blood Dragon nieco kwasi puentę całego dowcipu.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Call of Duty: Black Ops II - screen - 2012-11-19 - 251829Call of Duty: Black Ops II - screen - 2012-11-19 - 251828Call of Duty: Black Ops II - screen - 2012-11-19 - 251827Call of Duty: Black Ops II - screen - 2012-11-19 - 251826Call of Duty: Black Ops II - screen - 2012-11-19 - 251825Call of Duty: Black Ops II - screen - 2012-11-19 - 251824Call of Duty: Black Ops II - screen - 2012-11-19 - 251823Call of Duty: Black Ops II - screen - 2012-11-19 - 251822Call of Duty: Black Ops II - screen - 2012-11-19 - 251821Call of Duty: Black Ops II - screen - 2012-11-19 - 251820

komentarze czytelników (103)


Gambrinus84  2012-11-14 - 15:40

Hmm. Na PC jest matchmaking, nie ma możliwości przegladania serwerów :(

R‹ud›Y  2012-11-14 - 18:56

Ano nie ma. Co jest totalną głupotą Nie ma też serwerów bez perków, wyposażenia, trzeba się męczyć z debilami co stawiają claymory czy biegają z jakimiś przegiętymi zestawami Spawn system jest debilny, wbiegam wrogowi na tyły, zabijam 2-3 i nagle za plecami spawnuje mi się 5. No lol Gra jak każdy poprzedni cod do czwórki będzie na miesiąc, dwa i ludzie zapomną, ja prawdopodobnie tak samo. Black Ops jedynka bronił się dedykami i miał masę modów, tutaj jest to gówniane lobby które zajmuje 10x więcej czasu niż wybranie sobie serwera z listy Nie mówię że nie ma funu, ale w tej chwili nie widzę niczego co mogłoby zatrzymać ludzi na dłużej. Ot taka nawalanka na kilka mapek pod wieczór A pozdrawiam jakiekolwiek rozgrywki ligowe na tym, jeżeli ktoś się w to jeszcze bawi. Balans kwiczy tak, że ludzie z mp7 biegają po całej mapie i koszą wszystko Zamiast Pay2Win jest Spray2Win :P

szymonel7900  2012-11-14 - 21:32

Skoro recenzja gry na cda jest na 8/10, na Gram 8/10 i na GoL jest 8/10, to ta gra powinna zasłużyć co najmniej na 6/10 a to dlatego że fabuła w tej grze jest taka żałosna... Myślałem że będzie jak w BO 1 podobne misje itp. Fakt tam były inne lata, ale rok 25 w BO 2 i zombiaki to wielka przesada :/. CoD to wojna a nie polowanie na Zombie jak w HL. Za trudna i za bardzo oskryptowana. Single (udany) w CoD stanął na MW 3 i koniec :/. Jedyne to co mogę uznać w BO 2 to Multi - Dużo Serwerów wspaniała rozgrywka i co tylko... W BO 1 też największym plusem tej gry jest Multi i tylko Multi, tam Single jest troche żałosne. Seria Black Ops pod względem Fabuły i grywalności w Single sięgnie ku upadkowi, pod względem Multi i rozgrywki w górę. Seria MW króluje pod względem udanego single i multi. Treyarch powinno bardziej robić Call of duty ale tylko z trybem Multi a nie Single, bo chyba panowie z Treyarch przesadzili za bardzo z fabułą jaka ma występować w serii BO. Inna fabuła w BO ???? Dziękuje... Wole CoD od Infinity Ward i serię MW. Moja ocena tej gry to single 5/10, multi 8/10. Czyli grę i serię BO oceniam na 5/10 - średnio.

PePe PL  2012-11-15 - 08:33

A ja mam pytanie do autora odnośnie map. Czy są one bardziej zamknięte tak jak to było w MW czy bardziej otwarte jak w MW2? I czy jest dostępny tryb Hardcore Search & Destroy?

ttwizard  2012-11-15 - 08:37

Call of Duty: Black Ops II miał zadatki na najbardziej innowacyjną część serii. Nieliniowa kampania, dopracowany multi, powrót zombie Przeczytalem sam początek recenzji żeby wiedzieć, że całość prawdopodobnie jest jednym wielkim stekiem bzdur. Najbardziej innowacyjna część serii zawierająca tryb zombie, który był w poprzednim black ops, dopracowany multi, który NICZYM się nie różni od poprzednich odsłon i super "nieliniowa" kampania... RLY ? NIELINIOWA KAMPANIA ???? Czy szanowny recenzent wie na czym polega nieliniowość, czy jednak wybór broni określa jako coś nieliniowego. W takim razie Quake też jest nieliniowy :(

puci3104  2012-11-15 - 09:27

Ja szczerze powiem, że w żadnego CoDa od 4 nie grało mi się lepiej. Multi bardzo dobre zrobione. Pogorszenie sytuacji camperów, przez scorestreaki, gdzie lepiej jest zajmować i niszczyć punkty niż tylko zabijać. Zombie to majstersztyk. Gra w 8 osób ze znajomymi po prostu rewelacyjna, a tryb tranzit też daje bardzo dużo zabawy. Kampanii jeszcze nie zacząłem, ale myślę że zła nie będzie. Ode mnie 9/10, bo produkt bardzo dobry. Może nie jest to, aż taka innowacja jak miała być, ale widać olbrzymi skok jakości w porównaniu z MW3 i jest nieco lepiej niż w BO1, które też było świetne. Brakuje tylko serwerów dedykowanych niestety:(

hooded man  2012-11-15 - 10:32

największa mielizna graficzno-gameplay`owa jaką widziałem przez ostatnie 25 lat grania. Tak wysokie oceny są bardzo za$tanawiające.... Wyrazy współczucia że musicie się tak sprzedawać... ...Ale w sumie smarowali takim gigantom że GOL`a połknęli bez popitki. Albo dali do zrozumienia że to będzie ostatnia gra jaką dostaną do testów przed premierą :E

R‹ud›Y  2012-11-15 - 14:26

Mapy są strasznie małe, bardziej w stylu BO(w mw3 nie grałem) niż MW2. Nie mówię że to źle, ale niektóre są aż za małe, gdzie nie pójdziesz to zgon w tdm Jest s&d na 100%, niestety nie ma barebones s&d. Zresztą za s&d się będe brał jak ogarnę troche mapy lepiej Mapki nawiązują imho do poprzednich części, Mapa Hijacked to jakby wet work pomieszany z highrisem, jest też coś podobnego do carentana

Alt3ir  2012-11-15 - 15:22

Czy ma ktoś taki problem że w multi co jakiś czas ( 40 sekund do 2 minut ) gra na 2/3 sekundy się przycina. Prócz tego mam stałe 70-80 fps. Nie są to lagi związane z połączeniem, po prostu skakanie obrazu. Dla mnie multi jest przez to częściowo nie grywalne bo co trzecia śmierć jest przez ścięcie się gry...

Eunuj  2012-11-15 - 22:26

MoH Warfighter dostaje 6 a to dziadostwo 8, czy kogoś ostro popi**doliło? Jedna z najlepszym scen pościgów w grach[mówie o MoH] a w codzie co mamy? Beznadziejna grafike i szarza koni na czolgi...

victripius  2012-11-15 - 22:28

Mam wrażenie, że wyszło jak zawsze. Miały być wielkie obietnice, a wyszła gra bardzo dobra, ale jednak nie aż tak jak można by się tego spodziewać. Multi rządzi i co do tego nie ma wątpliwości, fajnie, że powrócił tryb Zombie, ale jeszcze trochę brakuje do ideału, mimo że wyniki sprzedaży będą jak zwykle oszałamiające. Recenzja bardzo dobra :)

MMAniac  2012-11-15 - 23:22

Ok gra Call of Duty Black Ops II ukończona. Jakieś 5-6 godzin rozgrywki ale do tego już chyba każdy przywykł ;-) Mimo, że CoD kolejny raz serwuje nam rozgrywkę w latach współczesnych, a tym razem wybiegł nieco w przyszłość to ja i tak jest em mile zaskoczony z tej części. Czytałem dużo negatywnych opinii na temat BOII i podchodziłem do tej gry z lekką rezerwą ale jak dla mnie grało się świetnie i elementy fabuły też były ciekawie poprowadzone. Ja myślę, że każdy fan CoD'a powinien zagrać w tą część, a zwłaszcza po to aby zobaczyć co się dzieje po napisach końcowych, dla mnie obłęd :-D

Rif  2012-11-16 - 10:58

W przypadku tej jednej gry/serii trudno się zgodzić z tym, że Activision kupuje recenzje. Najlepszym recenzentem CoD-a jest społeczność tej gry. Oni nie patrzą na ocenę, bo grę mają zamówioną długo przed premierą. Oni sami oceniają w ciągu tygodni, czy nawet miesięcy zabawy. Zresztą sama ilość grających mówi, że jest to gra o niewiarygodnej grywalności i takie rzeczy jak grafika mają drugorzędne znaczenie. Też bym wolał, żeby poszło coś do przodu w tej serii, ale poziom hate'u jest bez sensu.

czopor  2012-11-16 - 15:57

Ktoś ma inne zdanie to od razu hejter... Rację mają ludzie bo CoDy zawsze są oceniane za wysoko. Jak można dawać 9/10 takiej grafice obecnie? Jak można dawać 9/10 słabym dźwiękom (pisze o serii, bo akurat BO2 w porównaniu do MW3 ...

K@m@R  2012-11-17 - 02:28

Singiel wymiata. Multi też świetny.

Bananowy Janek  2012-11-22 - 21:33

A ja z okazji otrzymania Black Ops 2 zrobiłem video o czymś zupełnie innym... :) http://www.youtube.com/watch?v=ouZCg69Xn80

Nolifer  2012-11-24 - 15:32

Singiel , który i tak jest świetny jest tylko dodatkiem do multi , w którym to nie ma lepszego FPS

maciejewa  2013-01-19 - 15:42

Eunuj# ty chyba sobie kpisz! Mam Medal of Honor Warfighter na ps3 i zamowilem black opsa 2 i wiesz co? Mialem black opsa i jezeli black ops 2 jest lepsze to sie dziwie twojej opinii. WARFIGTER MA 6 BO TO NIEDOPRACOWANE SCIERWO PRZEZ KTORE STRACILEM 200 ZLOTY I MAM NADZIEJE, ZE DANGER CLOSE JUZ NIGDY NIC NIE ZROBI W KIERUNKU GIER FPS...a black ops 2 ma 8 nie bez powodu i co z tego, ze konie na czolgi? dobry poscig w mohu tak? ty chyba nie widziales scen poscigu, gonisz kolesia po jakims targu i jak walniesz w sciane to samochod sie nie psuje..... BLACK OPS 2!!!! :DDDDDDD

Kippson  2013-03-25 - 00:33

Nie polecam, skrypty, klony, grafika sprzed dekady :/ Odgrzewany kotlet .

Laston  2013-04-02 - 21:57

Recenzja za abonament rly? Jest 2013 rok... przecież to wstyd.