ocena redakcji
9.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Guild Wars 2 – ArenaNet kontra klasyczne MMO

Wraz z Guild Wars 2 studio ArenaNet rzuca wyzwanie klasycznym grom MMO. Nasza recenzja potwierdza, że to nowe podejście do gatunku, które powinno być interesujące dla osób zmęczonych typowymi rozwiązaniami.

10 września 2012 9.5/10
• strony :1234
PLUSY:
  • bogaty świat pełen dynamicznych zdarzeń;
  • wciągający, szybki i satysfakcjonujący system rozwoju;
  • dynamiczna walka z wieloma możliwościami działania w ramach jednej klasy;
  • brak wielu typowych ograniczeń znanych ze starszych gier MMO;
  • łatwy dostęp do każdego trybu rozgrywki: PvE, WvWvW i PvP;
  • mnóstwo zawartości przy braku abonamentu i opcjonalnych mikropłatnościach.
MINUSY:
  • pewne błędy i niedociągnięcia techniczne.

Wypuszczając dzisiaj grę MMO, producenci i wydawcy sporo ryzykują. Z tego względu wszelkie innowacje i pomysły muszą zostać ograniczone do wyliczonych, przewidywalnych rozwiązań, które wzbudzą zainteresowanie graczy. W produkcjach free-to-play mierzy się wszystko – czas, jaki użytkownicy spędzają z grą, kiedy logują się najczęściej, ile wydają na mikrotransakcje. W tym świecie z łatwością można stworzyć potwora w stylu facebookowych farmopodobnych klikaczy, bo na takim podejściu zarabia się najwięcej.

Na szczęście studio ArenaNet i firma NCsoft nie dokładają cegiełki do tego frontu „darmowych” klonów, chociaż korzystają z podobnych rozwiązań (np. nagradzania gracza za każdą aktywność). Guild Wars 2 nie wymaga płacenia abonamentu, a oferuje mnóstwo zawartości. Zawartości podanej w sposób nietypowy, oryginalny i świeży. Czy to rewolucja w gatunku? Ja twierdzę, że nie, co postaram się wyjaśnić w tej recenzji. Guild Wars 2 jest po prostu grą stworzoną w inteligentny oraz uczciwy sposób, przy której będziecie bawić się lepiej niż kiedykolwiek.

Świat pełen atrakcji

Guild Wars 2 ma standardową strukturę jak na MMO i w tym aspekcie rezygnuje z nietypowej konstrukcji „jedynki”. Wszechobecne instancje zastąpiono sporymi lokacjami, w których spotykają się dziesiątki lub nawet setki graczy. Każdy teren zawiera szereg aktywności do zaliczenia – tutaj objawia się pierwsza ciekawa cecha gry. ArenaNet w żaden sposób nie ukrywa oferowanej treści. Wręcz przeciwnie: chwali się nią i wypycha na pierwszy plan. Wiemy więc dokładnie, ile procent świata zwiedziliśmy i jak dużo zadań nam zostało. Cały czas otrzymujemy też osiągnięcia do zaliczenia, które z kolei zwiększają wpływy doświadczenia. Jeden system napędza drugi, dając w efekcie wciągającą i satysfakcjonującą rozgrywkę.

W Guild Wars 2 ratujemy świat przed smokami i wtórnymi grami MMO.

To sprytny zabieg czy wręcz dobrze zastawione sidła, bo dzięki temu większość graczy będzie chciała odkryć także elementy poboczne, np. punkty widokowe czy ciekawe miejscówki, które zwykle się ignoruje. Tym bardziej że nagrody dostajemy praktycznie zawsze – tytuł premiuje eksplorację, zbieranie i tworzenie przedmiotów, walkę, rywalizację czy kooperację. Po prostu wszystko. Obietnica otrzymania wesoło podrygującej skrzyneczki z losowo dobieranymi przedmiotami motywuje do działania, wciąga do rozgrywki i każe zaliczać codzienne zadania. Pracować systematycznie nad następnymi, czyli regularnie wracać do Tyrii. W zamian za te powroty gra proponuje nieustanny rozwój i nowe wyzwania.

Za każdą z tych bramek czekają nowe przygody. Możecie wybrać każdą z nich.

Zadziwiające jest to, że ArenaNet spełniła składane wcześniej obietnice odnośnie krzywej rozwoju. Praktycznie każdy zdobyty poziom wymaga podobnego wysiłku. Właściwie dzień zaczyna się od wbicia kolejnego z nich – gwarantuje to zaliczenie zestawu codziennych osiągnięć. Traktuję to jako zaletę, chociaż zdaję sobie sprawę, że nie każdy się z tym zgodzi. Dla wielu fanów MMO rozwój bohatera to grindowanie, praca. Tutaj tego nie ma, chociaż wyzwania można znaleźć w samym zróżnicowaniu rozgrywki. Parafrazując pewne porzekadło, życie w Guild Wars 2 zaczyna się po sześćdziesiątce – końcówka gry to regularne spotkania ze smokami, coraz częstsze wypady do podziemi oraz pierwsze poważniejsze próby rządzenia w trybie WvWvW. Wcześniej zabawa jest przednia, ale tu sięga apogeum, wprowadzając większe wyzwania, ale też nieporównywalnie ciekawsze nagrody.

Zdaniem g40sta

Gdyby mi ktoś miesiąc temu powiedział, że będę się kiedyś świetnie bawił przy grze MMO, z miejsca bym go wyśmiał. Kilkuletnie próby znalezienia godnego kandydata spełzły na niczym i najbliżej dostąpienia zaszczytu mojej uwagi było chyba tylko Eve Online. Do czasu premiery Guild Wars 2.

Guild Wars 2 jest pierwszym MMO, którego nie mam ochoty wyrzucić przez okno. To głównie zasługa przygotowanych przez autorów dynamicznych wydarzeń, zachodzących w świecie Tyrii i pozwalających nawet samotnemu graczowi doskonale bawić się w przypadkowo zorganizowanych, tworzonych automatycznie, jedynie na chwilę, grupach. Nigdy nie czułem potrzeby zawierania sieciowych znajomości w celu wykonywania questów, a więc tym bardziej cieszę się, że gra potrafi robić to za mnie. Poprzez prosty system widocznego kija i dyndającej przed oczami na mapie marchewki autorzy sprawili, że w trakcie rozgrywki wytwarza się coś w rodzaju syndromu kolejnego poziomu. I to dosłownie, bo zdobywanie punktów doświadczenia jeszcze nigdy nie było tak łatwe i nie sprawiało tyle frajdy.

Moją uwagę przykuły także ciekawe rasy i profesje, a przede wszystkim ich projekty. GW2 jest niesamowicie plastyczne, wizualnie dopieszczone tak, że nic tylko stać i podziwiać. Można czasem zapomnieć, że to tylko „masówka”.

Guild Wars 2 jest krokiem we właściwą stronę w ewolucji gatunku MMO. Grą zaprojektowaną z pasją, której z przyjemnością poświęcę swój czas teraz i w przyszłości. Nie ma już powrotu do archaicznych rozwiązań konkurencji. Moja ocena: 9/10

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
World of Tanks - recenzja gry

World of Tanks - recenzja gry

Zapach benzyny o poranku, skraplający się na suficie pot artylerzysty i dźwięk gąsienic stukających o bruk - czyli darmowy bilet na front drugiej wojny światowej. Czy warto wyruszyć w tę podróż z World of Tanks?  recenzja gry

Tytuł, który nie zawiódł - recenzja gry Star Wars: The Old Republic

Tytuł, który nie zawiódł - recenzja gry Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic – tytuł, na który z niecierpliwością czekało tysiące graczy. Tytuł, który nie zawiódł. Trudno w tej grze spotkać niezadowolone osoby. Studio BioWare spisało się na medal.  recenzja gry

Recenzja gry WildStar – MMO próbującego sięgnąć gwiazd

Recenzja gry WildStar – MMO próbującego sięgnąć gwiazd

Mimo że gry MMORPG od lat skazywane są na wymarcie, co roku rynek zalewają kolejne produkcje próbujące powtórzyć sukces World of Warcraft. Choć WildStar od Carbine Studios również celuje w podobny wyczyn, daleko mu do typowego przedstawiciela gatunku.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Guild Wars 2 w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.7

ocena czytelników

2326 ocen czytelników

9.0

oczekiwania przed premierą

5137 głosów czytelników

Guild Wars 2 - screen - 2013-10-09 - 271174Guild Wars 2 - screen - 2013-10-09 - 271173Guild Wars 2 - screen - 2013-10-09 - 271172Guild Wars 2 - screen - 2013-10-09 - 271171Guild Wars 2 - screen - 2013-10-09 - 271170Guild Wars 2 - screen - 2013-06-05 - 262717Guild Wars 2 - screen - 2013-06-05 - 262716Guild Wars 2 - screen - 2013-06-05 - 262715Guild Wars 2 - screen - 2013-06-05 - 262714Guild Wars 2 - screen - 2013-06-05 - 262713

komentarze czytelników (145)


mikecortez  2012-09-11 - 23:39

@ Ogarniacz No to sie nie zgodze, bo wedlug mnie 25 byly zawsze latwiejsze niz 10. Na 25 zawsze te 2 osoby mogly pasc, a na 10 jak padalo 1 lub 2 to juz dupa blada :)

Ogarniacz  2012-09-11 - 23:41

@mike ogarnac 10 osob ktory ogarniaja jest duzo latwiej niz 25 naraz grajacych... serio przerobilem to, 25 troche wiecej wybacza, ale jednak 25 osob w jednym czasie stwarza moim zdaniem wieksze problemy... ja to bylem przyzwyczajony przed-cata, ze idziemy 25 a na 10 sie chodzilo dla funu w dni nie-raidowe, altami etcl.

mikecortez  2012-09-12 - 00:11

Trudniejsze jest samo zebranie dobrej druzyny, bo sam run jest latwiejszy. Tak jak mowisz, 25 wiecej wybacza - tez to przerabialem

JeffreJ  2012-09-16 - 19:42

Sprzedam konto/gre Guild Wars 2. Gra jest aktywowana od preorderu. Cena do uzgodnieia (napewno nizsza niz sklepowa...). Na koncie znajduje sie Thief na 28 lvl z calkiem niezlym wycraftowanym EQ. Chetnych prosze o kontakt tutaj, lub jeffrej89@gmail.com, ewentualnie GG 25267892 Sprzedaje bo nie mam czasu grac i raczej nie bede go miec..

Tuminure  2012-09-18 - 14:19

Wyniki konkursu: Gry Guild Wars 2 Tuminure Matt Zigdris Jak miło, że nikt nie powiadomił mnie na maila i dopiero dziś dowiedziałem się o wynikach konkursu (kompletnie o nim zapomniałem :D). Troszeczkę to nieprofesjonalne ale w gruncie rzeczy z takiej niespodzianki bardziej się ucieszyłem, niż gdybym to powiadomienie otrzymał (głównie z tego powodu, że nie warowałem przy drzwiach, czekając na listonosza :P).

Matt  2012-09-19 - 09:55

Tuminure - a paczke juz dostales? Do mnie w sumie nie doszla ani paczka ani zadne info od CDP.

Tuminure  2012-09-19 - 11:12

Gry nie otrzymałem póki co. Żadnej informacji o wygranej (nie licząc wpisu Verminusa powyżej) również.

Matt  2012-09-19 - 11:14

OK, dzieki. Fajnie byloby cos wiedziec, ale darowanemu koniowi....

U.V. Impaler  2012-09-19 - 11:14

W regulaminie zostało wyraźnie napisane, że wyniki zostaną opublikowane w tym miejscu.

U.V. Impaler  2012-09-21 - 10:02

CDP poinformował nas, że paczki wyszły już do laureatów konkursu.

Matt  2012-09-21 - 10:05

Dzieki za info UVI.

Nolifer  2012-09-23 - 23:36

Guild wars to naprawdę najlepsza gra MMO jak dla mnie. Jak nie pogram jeden dzień to krzywda się nie dzieje a na 2 dzień już mam wielką ochotę grać i wbijać kolejne lvl.

kaszana16  2012-09-26 - 14:43

Czy do Was (laureatów konkursu) doszło już coś? Bo u mnie nadal nic nie ma i zaczynam się obawiać, że CDP sprzedał nam ściemę, mówiąc, iż paczki już są w drodze.

Tuminure  2012-09-26 - 14:49

@up Nadal paczki nie otrzymałem.

Zigdris  2012-09-26 - 15:29

@kaszana16, do mnie też nic nie przyszło jeszcze, pisałem dwa maile w tej sprawie do GOL'a, ale odpowiedzi nie otrzymałem. Zaczynam powątpiewać, że w ogóle ta gra od mnie trafi xP

Matt  2012-09-26 - 15:31

Tez nic jeszcze nie dostalem, co jednak mozna zrobic? GOL winny nie jest...

Matt  2012-09-28 - 19:35

Paczka doszła, jeszcze raz dzieki dla organizatorów i sponsora.

Tuminure  2012-09-28 - 20:43

Do mnie także dziś paczka doszła ;). Dzięki ;).

kaszana16  2012-09-29 - 22:45

Ja także już mam. Dzięki i gratulacje dla innych laureatów. I pytanie do tych co zgarnęli podkładki - też macie tą z Eir? ;)

kalka762  2014-01-23 - 14:26

Blokowanie poradników do gier to jedno, ale blokowanie recenzji jest największym skurwysynistwem jaki może być.