ocena redakcji
9.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja gry Guild Wars 2 – ArenaNet kontra klasyczne MMO

Wraz z Guild Wars 2 studio ArenaNet rzuca wyzwanie klasycznym grom MMO. Nasza recenzja potwierdza, że to nowe podejście do gatunku, które powinno być interesujące dla osób zmęczonych typowymi rozwiązaniami.

10 września 2012Hed (gry-online.pl) 9.5/10
• strony: 1234
PLUSY:
  • bogaty świat pełen dynamicznych zdarzeń;
  • wciągający, szybki i satysfakcjonujący system rozwoju;
  • dynamiczna walka z wieloma możliwościami działania w ramach jednej klasy;
  • brak wielu typowych ograniczeń znanych ze starszych gier MMO;
  • łatwy dostęp do każdego trybu rozgrywki: PvE, WvWvW i PvP;
  • mnóstwo zawartości przy braku abonamentu i opcjonalnych mikropłatnościach.
MINUSY:
  • pewne błędy i niedociągnięcia techniczne.

Wypuszczając dzisiaj grę MMO, producenci i wydawcy sporo ryzykują. Z tego względu wszelkie innowacje i pomysły muszą zostać ograniczone do wyliczonych, przewidywalnych rozwiązań, które wzbudzą zainteresowanie graczy. W produkcjach free-to-play mierzy się wszystko – czas, jaki użytkownicy spędzają z grą, kiedy logują się najczęściej, ile wydają na mikrotransakcje. W tym świecie z łatwością można stworzyć potwora w stylu facebookowych farmopodobnych klikaczy, bo na takim podejściu zarabia się najwięcej.

Na szczęście studio ArenaNet i firma NCsoft nie dokładają cegiełki do tego frontu „darmowych” klonów, chociaż korzystają z podobnych rozwiązań (np. nagradzania gracza za każdą aktywność). Guild Wars 2 nie wymaga płacenia abonamentu, a oferuje mnóstwo zawartości. Zawartości podanej w sposób nietypowy, oryginalny i świeży. Czy to rewolucja w gatunku? Ja twierdzę, że nie, co postaram się wyjaśnić w tej recenzji. Guild Wars 2 jest po prostu grą stworzoną w inteligentny oraz uczciwy sposób, przy której będziecie bawić się lepiej niż kiedykolwiek.

Świat pełen atrakcji

Guild Wars 2 ma standardową strukturę jak na MMO i w tym aspekcie rezygnuje z nietypowej konstrukcji „jedynki”. Wszechobecne instancje zastąpiono sporymi lokacjami, w których spotykają się dziesiątki lub nawet setki graczy. Każdy teren zawiera szereg aktywności do zaliczenia – tutaj objawia się pierwsza ciekawa cecha gry. ArenaNet w żaden sposób nie ukrywa oferowanej treści. Wręcz przeciwnie: chwali się nią i wypycha na pierwszy plan. Wiemy więc dokładnie, ile procent świata zwiedziliśmy i jak dużo zadań nam zostało. Cały czas otrzymujemy też osiągnięcia do zaliczenia, które z kolei zwiększają wpływy doświadczenia. Jeden system napędza drugi, dając w efekcie wciągającą i satysfakcjonującą rozgrywkę.

W Guild Wars 2 ratujemy świat przed smokami i wtórnymi grami MMO.

To sprytny zabieg czy wręcz dobrze zastawione sidła, bo dzięki temu większość graczy będzie chciała odkryć także elementy poboczne, np. punkty widokowe czy ciekawe miejscówki, które zwykle się ignoruje. Tym bardziej że nagrody dostajemy praktycznie zawsze – tytuł premiuje eksplorację, zbieranie i tworzenie przedmiotów, walkę, rywalizację czy kooperację. Po prostu wszystko. Obietnica otrzymania wesoło podrygującej skrzyneczki z losowo dobieranymi przedmiotami motywuje do działania, wciąga do rozgrywki i każe zaliczać codzienne zadania. Pracować systematycznie nad następnymi, czyli regularnie wracać do Tyrii. W zamian za te powroty gra proponuje nieustanny rozwój i nowe wyzwania.

Za każdą z tych bramek czekają nowe przygody. Możecie wybrać każdą z nich.

Zadziwiające jest to, że ArenaNet spełniła składane wcześniej obietnice odnośnie krzywej rozwoju. Praktycznie każdy zdobyty poziom wymaga podobnego wysiłku. Właściwie dzień zaczyna się od wbicia kolejnego z nich – gwarantuje to zaliczenie zestawu codziennych osiągnięć. Traktuję to jako zaletę, chociaż zdaję sobie sprawę, że nie każdy się z tym zgodzi. Dla wielu fanów MMO rozwój bohatera to grindowanie, praca. Tutaj tego nie ma, chociaż wyzwania można znaleźć w samym zróżnicowaniu rozgrywki. Parafrazując pewne porzekadło, życie w Guild Wars 2 zaczyna się po sześćdziesiątce – końcówka gry to regularne spotkania ze smokami, coraz częstsze wypady do podziemi oraz pierwsze poważniejsze próby rządzenia w trybie WvWvW. Wcześniej zabawa jest przednia, ale tu sięga apogeum, wprowadzając większe wyzwania, ale też nieporównywalnie ciekawsze nagrody.

Zdaniem g40sta

Gdyby mi ktoś miesiąc temu powiedział, że będę się kiedyś świetnie bawił przy grze MMO, z miejsca bym go wyśmiał. Kilkuletnie próby znalezienia godnego kandydata spełzły na niczym i najbliżej dostąpienia zaszczytu mojej uwagi było chyba tylko Eve Online. Do czasu premiery Guild Wars 2.

Guild Wars 2 jest pierwszym MMO, którego nie mam ochoty wyrzucić przez okno. To głównie zasługa przygotowanych przez autorów dynamicznych wydarzeń, zachodzących w świecie Tyrii i pozwalających nawet samotnemu graczowi doskonale bawić się w przypadkowo zorganizowanych, tworzonych automatycznie, jedynie na chwilę, grupach. Nigdy nie czułem potrzeby zawierania sieciowych znajomości w celu wykonywania questów, a więc tym bardziej cieszę się, że gra potrafi robić to za mnie. Poprzez prosty system widocznego kija i dyndającej przed oczami na mapie marchewki autorzy sprawili, że w trakcie rozgrywki wytwarza się coś w rodzaju syndromu kolejnego poziomu. I to dosłownie, bo zdobywanie punktów doświadczenia jeszcze nigdy nie było tak łatwe i nie sprawiało tyle frajdy.

Moją uwagę przykuły także ciekawe rasy i profesje, a przede wszystkim ich projekty. GW2 jest niesamowicie plastyczne, wizualnie dopieszczone tak, że nic tylko stać i podziwiać. Można czasem zapomnieć, że to tylko „masówka”.

Guild Wars 2 jest krokiem we właściwą stronę w ewolucji gatunku MMO. Grą zaprojektowaną z pasją, której z przyjemnością poświęcę swój czas teraz i w przyszłości. Nie ma już powrotu do archaicznych rozwiązań konkurencji. Moja ocena: 9/10

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Wiedźmin 2 był grą od początku szykowaną z myślą o komputerach PC. W przypadku Wiedźmina 3 twórcy przyznają, że multiplatformowość zmusiła ich do kompromisów, nie oznacza to jednak, że Dziki Gon na PC jest portem przygotowanym na kolanie. Przeciwnie.  recenzja gry

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim uderzył mocno i na tyle skutecznie, że straciliśmy dla niego głowy. Czy nowy produkt Bethesdy jest murowanym kandydatem do tytułu gry roku? Na to pytanie odpowiadamy w recenzji.  recenzja gry

Recenzja gry World of Warcraft: Legion – WoW w najlepszej formie od lat

Recenzja gry World of Warcraft: Legion – WoW w najlepszej formie od lat

Legion to bez dwóch zdań jedno z najlepszych rozszerzeń w historii World of Warcraft. Ponad dziesięcioletnia gra Blizzarda nadal pozostaje królem swojego gatunku.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Guild Wars 2 w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.2

ocena czytelników

2947 ocen czytelników

9.0

oczekiwania przed premierą

5137 głosów czytelników

Guild Wars 2 - screen - 2013-10-09 - 271174Guild Wars 2 - screen - 2013-10-09 - 271173Guild Wars 2 - screen - 2013-10-09 - 271172Guild Wars 2 - screen - 2013-10-09 - 271171Guild Wars 2 - screen - 2013-10-09 - 271170Guild Wars 2 - screen - 2013-06-05 - 262717Guild Wars 2 - screen - 2013-06-05 - 262716Guild Wars 2 - screen - 2013-06-05 - 262715Guild Wars 2 - screen - 2013-06-05 - 262714Guild Wars 2 - screen - 2013-06-05 - 262713
Aion

Aion

Zagraj za Darmo!

Hero Zero

Hero Zero

Zagraj za Darmo!

Divinity 2: Ego Draconis - PC - 65,90 zł

kup w sklepie

PC 65,90 zł

The Elder Scrolls Online: Gold Edition - PC - 148,90 zł

kup w sklepie

PC 148,90 zł

King's Bounty: Wojownicza Księżniczka: Pakiet Dodatków - PC - 39,90 zł

kup w sklepie

PC 39,90 zł

Komentarze Czytelników (145)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
11.09.2012 16:56
odpowiedz
szymoniks12
15
Legionista

Do Redakcji.
Tyle lat próbuję wygrać coś na Waszej stronie. No i znowu spróbowałem, strzeliłem na dzień urodzin mojego młodszego brata i w razie wygranej nagroda miała być prezentem (uwielbia Guild Wars). I jak w końcu trafię w odpowiedni dzień to i tak znajdzie się ktoś szybszy. Dlatego chciałbym spytać czy macie może jakiś drobny gadżet "pocieszenia" związany z tą grą?
Pozdrawiam!

11.09.2012 17:25
odpowiedz
TobiAlex
104
Senator

@leszeq
Grając warkiem dps w WoW używałem w endgame 6 skili! Parę dni temu odpaliłem Rift'a - warek two hand sword na 27lvl skili w pip a używam aż 4.

@Degnar*
A to w WoW można jeszcze wipować? Chyba jak healer też poszedł oglądać film.

11.09.2012 17:44
odpowiedz
Hishiro
1
Junior

Wgl co z konkursem, już wyłoniono zwycięzców ??

11.09.2012 17:57
odpowiedz
Degnar*
46
Generał

A to w WoW można jeszcze wipować? Chyba jak healer też poszedł oglądać film.

Standardowo - link do dowodu na 8/8 HC proszę :)

11.09.2012 18:11
odpowiedz
mikecortez
81
Senator

Teraz, jak DS ma -35%, to moze i maja 8/8 hc. Chociaz pewnie odpowiedz bedzie, ze juz od dawna nie gra.

Kiedys Blizzard udostepnial dane, ze tylko niecaly 1% graczy konczy calosc przed nerfem, a nerfia, bo chca aby kazdy gracz mogl chociaz liznac dalszych bossow w raidzie, bo wiekszosc to np takiego Ragnarosa przed nerfem nawet na oczy nie widziala.

11.09.2012 18:55
odpowiedz
Ogarniacz
8
Generał

@leszeq przeciez w tej grze masz wiecej kombinacji rotacji niz w WoW'ie... czlowieku jak gralem Dk'sem to mialem 2 rotacje pod dps i jedna pod tanka uzywales tylko ich poniewaz reszta byla NIEOPLACALNA. Na raidach nie miales prawa miec innej bo musiales wyciagac jak najwiecej ze swojej klasy. Z reszta ludzie zakonczcie porownywanie GW2 do WoW'a... od poczatku bylo wiadaomo jaka bedzie konstrukcja skilli, wystarczylo odpalic GW1 - znakomicie sie sprawdza ta ilosc juz od dawna, nie przypominam sobie, zeby ktorakolwiek klasa w WoW uzywala wiecej niz 8 skili naraz...

@Degnar* to co Tobi mowi jest prawda :) juz pod koniec wotlka 1 healer czy dps mogl miec dluzsze DC podczas bicia bossa i ogarnieta grupa mogla go ubic w 23/24 graczy :P kwestia tylko czy sie z timerem wyrobisz. Jedynie ostatnie bossy z instancji wymagaly wrecz zeby bylo max osob na maxa robiacych co sie da i mowie tu o raidach 25 wersja 10man zawsze dla mnie bedzie czyms latwiejszym.

PS. wklejcie swoje achivy, tylko napiszcie ktorego wszedl nerf ostatni bom ciekaw :P

11.09.2012 21:40
odpowiedz
leszeq
35
Centurion

Wlasnie skonczylem dluzsze posiedzenie z elementalista i wydaje sie byc klasa 100x ciekawsza niz ranger. Moze faktycznie warto dac GW2 druga szanse :P

11.09.2012 22:52
odpowiedz
Degnar*
46
Generał

nie przypominam sobie, zeby ktorakolwiek klasa w WoW uzywala wiecej niz 8 skili naraz...

Hunter FTW! Jak kiedyś liczyłem wszyło mi ~12/13 na walkę gdzie trzeba tylko bić i wychodzić z ognia/kółek na ziemi. Przy kite'owaniu, biciu AoE czy spełnianiu jakiejś konkretnej roli liczba ta odpowiednio rosnie. Nie wiem jak inne klasy.

@Degnar* to co Tobi mowi jest prawda :) juz pod koniec wotlka 1 healer czy dps mogl miec dluzsze DC podczas bicia bossa i ogarnieta grupa mogla go ubic w 23/24 graczy :P kwestia tylko czy sie z timerem wyrobisz. Jedynie ostatnie bossy z instancji wymagaly wrecz zeby bylo max osob na maxa robiacych co sie da i mowie tu o raidach 25 wersja 10man zawsze dla mnie bedzie czyms latwiejszym.

Oj wersje 10 man nie jest czymś łatwiejszym - łatwiej jest chyba tylko pod względem ogarnięcia dużej masy ludzkiej, mniej ludzi = mniej problemów/DC/zaśnięć/komputerów spadających do wanny (tia, to się naprawdę wydarzyło), za to każdy członek raidu jest ważniejszy. Łatwiej stracić jednego DPSa z 16 niż z 5.

Teraz kiedy każdy zna instę na pamięć, normale outgearuje i dodatkowo ma buff 35% to faktycznie, normale i pewnie część HC zrobisz semi-AFK jednocześnie oglądając film i jedząc kolacje. Ale z drugiej strony - ten tier jest dostępny już jakieś pół roku (o ile nie więcej) i jest obecny standardowy nerf pre-dodatkowy. Ale na początku, zwłaszcza z HC, nieźle się pomęczyliśmy. Ciężko też było na HC zarówno w tierach pierwszym i drugim (gdzie raid było zwipować bardzo łatwo).

Nie wiem czy graliście teraz w WoWa podczas Cataclysmu, co i kiedy zabiliście z pierwszych dwóch tierów, ale tekst, że było łatwo można sobie między bajki włożyć.

11.09.2012 23:08
odpowiedz
Ogarniacz
8
Generał

"Nie wiem czy graliście teraz w WoWa podczas Cataclysmu, co i kiedy zabiliście z pierwszych dwóch tierów"

podczas 1 tieru w Cata bylem w top6 gildi na Bl'u , skonczylem grac gdzies w polowie z dorobikiem gildi 7/13 hc ( i wtedy to byl top5 bodajze), potem niestety ludzie zaczeli sie ciutke rozlazic/nie pojawiac sie na raidach no i po jakims czasie mi sie to znudzilo/znalazlem inne zajecie :) Potem proba polaczenia gildi z miedzynarodowka, ale to juz nie bylo to samo i juz totalnie przestalem grac :P ale przez dobre 4 miechy siedzialem 5x w tygodniu 4h :) Generalnie tak jak wspomnialem Cataclysm to wg. mnie najgorszy dodatek... content absolutnie mnie nie interesowal... BC i Wotlk mialy klimat (mowie tu o fabule), a odradzajacy sie smok i po raz kolejny bicie klasycznych bossow ? ile mozna ?:P No i takze zmiany w statystykach, wyrzucenie kilkunastu... przekokszone dpsy (mnie osobiscie nie jara jak widze cryty po 150k... mogloby byc o jedno 0 mniej)

"12/13" ? to chyba doliczyles do tego summonowanie peta :P masz w rotacji 13 skili ? :D no dobra petem mozesz jeszcze dodatkowo sam kierowac ale takich to ja nie licze... dks by sie okazalo, ze tez ma +10 razem z makrami ... ale to nadal nie jest wyznacznikiem "zajebistosci" :P chociaz fakt wystarcza mi do grania w GW2 Logitech G700 na klawie (razer Anansi) jeszcze nie uzywalem dodaktowych klawiszow :)

Nadal chcialbym zobaczyc wasze postacie :P

11.09.2012 23:31
odpowiedz
Degnar*
46
Generał

Moją postać łatwo znajdziesz - ten sam nick co na forum tylko z dziwnym e, które szczerze mówiąc nie pamiętam jak wpisać ^^ Uroki przenoszenia na inny realm...

W każdym razie - mi ososbiście bardzo podabał się pierwszy tier, później jakość szła w dół przez całkiem niezłe Firelandsy i słaby DS - tak czy siak nie mogę powiedzieć, że było łatwo i wszystko zabijaliśmy od ręki. Trzeba się było męczyć, sporo wipować i ćwiczyć. To cały czas odnośnie twierdzenia, że WoW jest banalny i zwipować się nie da.

W swojej rotacji, tej najbardziej, najbardziej podstawowej mam 5 skilli - ale myślałem, że liczymy walkę z standardowym bossem a nie stanie w miejscu i nawalanie bez CD, unikania czegokolwiek, ruchu itp. I sterowania petem nie liczę.

11.09.2012 23:39
odpowiedz
mikecortez
81
Senator

@ Ogarniacz
No to sie nie zgodze, bo wedlug mnie 25 byly zawsze latwiejsze niz 10. Na 25 zawsze te 2 osoby mogly pasc, a na 10 jak padalo 1 lub 2 to juz dupa blada :)

11.09.2012 23:41
odpowiedz
Ogarniacz
8
Generał

@mike ogarnac 10 osob ktory ogarniaja jest duzo latwiej niz 25 naraz grajacych... serio przerobilem to, 25 troche wiecej wybacza, ale jednak 25 osob w jednym czasie stwarza moim zdaniem wieksze problemy...

ja to bylem przyzwyczajony przed-cata, ze idziemy 25 a na 10 sie chodzilo dla funu w dni nie-raidowe, altami etcl.

12.09.2012 00:11
odpowiedz
mikecortez
81
Senator

Trudniejsze jest samo zebranie dobrej druzyny, bo sam run jest latwiejszy. Tak jak mowisz, 25 wiecej wybacza - tez to przerabialem

16.09.2012 19:42
odpowiedz
JeffreJ
24
Chorąży

Sprzedam konto/gre Guild Wars 2. Gra jest aktywowana od preorderu. Cena do uzgodnieia (napewno nizsza niz sklepowa...). Na koncie znajduje sie Thief na 28 lvl z calkiem niezlym wycraftowanym EQ. Chetnych prosze o kontakt tutaj, lub jeffrej89@gmail.com, ewentualnie GG 25267892

Sprzedaje bo nie mam czasu grac i raczej nie bede go miec..

18.09.2012 14:19
odpowiedz
Tuminure
81
Senator

Wyniki konkursu:
Gry Guild Wars 2
Tuminure
Matt
Zigdris

Jak miło, że nikt nie powiadomił mnie na maila i dopiero dziś dowiedziałem się o wynikach konkursu (kompletnie o nim zapomniałem :D). Troszeczkę to nieprofesjonalne ale w gruncie rzeczy z takiej niespodzianki bardziej się ucieszyłem, niż gdybym to powiadomienie otrzymał (głównie z tego powodu, że nie warowałem przy drzwiach, czekając na listonosza :P).

19.09.2012 09:55
odpowiedz
Matt
166
I Am The Night

Tuminure - a paczke juz dostales? Do mnie w sumie nie doszla ani paczka ani zadne info od CDP.

19.09.2012 11:12
odpowiedz
Tuminure
81
Senator

Gry nie otrzymałem póki co.
Żadnej informacji o wygranej (nie licząc wpisu Verminusa powyżej) również.

19.09.2012 11:14
odpowiedz
Matt
166
I Am The Night

OK, dzieki.
Fajnie byloby cos wiedziec, ale darowanemu koniowi....

19.09.2012 11:14
odpowiedz
U.V. Impaler
144
Hurt me plenty

W regulaminie zostało wyraźnie napisane, że wyniki zostaną opublikowane w tym miejscu.

21.09.2012 10:02
odpowiedz
U.V. Impaler
144
Hurt me plenty

CDP poinformował nas, że paczki wyszły już do laureatów konkursu.

21.09.2012 10:05
odpowiedz
Matt
166
I Am The Night

Dzieki za info UVI.

23.09.2012 23:36
odpowiedz
Nolifer
85
The Highest

Guild wars to naprawdę najlepsza gra MMO jak dla mnie. Jak nie pogram jeden dzień to krzywda się nie dzieje a na 2 dzień już mam wielką ochotę grać i wbijać kolejne lvl.

26.09.2012 14:43
odpowiedz
kaszana16
48
Naked Snake

Czy do Was (laureatów konkursu) doszło już coś? Bo u mnie nadal nic nie ma i zaczynam się obawiać, że CDP sprzedał nam ściemę, mówiąc, iż paczki już są w drodze.

26.09.2012 14:49
odpowiedz
Tuminure
81
Senator

@up
Nadal paczki nie otrzymałem.

26.09.2012 15:29
odpowiedz
Zigdris
49
Pretorianin

@kaszana16, do mnie też nic nie przyszło jeszcze, pisałem dwa maile w tej sprawie do GOL'a, ale odpowiedzi nie otrzymałem. Zaczynam powątpiewać, że w ogóle ta gra od mnie trafi xP

26.09.2012 15:31
odpowiedz
Matt
166
I Am The Night

Tez nic jeszcze nie dostalem, co jednak mozna zrobic? GOL winny nie jest...

28.09.2012 19:35
odpowiedz
Matt
166
I Am The Night

Paczka doszła, jeszcze raz dzieki dla organizatorów i sponsora.

28.09.2012 20:43
odpowiedz
Tuminure
81
Senator

Do mnie także dziś paczka doszła ;). Dzięki ;).

29.09.2012 22:45
odpowiedz
kaszana16
48
Naked Snake

Ja także już mam. Dzięki i gratulacje dla innych laureatów. I pytanie do tych co zgarnęli podkładki - też macie tą z Eir? ;)

23.01.2014 14:26
odpowiedz
kalka762
11
Legionista

Blokowanie poradników do gier to jedno, ale blokowanie recenzji jest największym skurwysynistwem jaki może być.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze