ocena redakcji
7.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Recenzja The Secret World - innowacyjne, ale niedopracowane MMORPG

The Secret World w wielu elementach wprowadza świeżość do gatunku MMORPG. Kilka istotnych problemów podkopuje jednak radość z odkrywania kolejnych tajemnic ciekawego uniwersum.

5 sierpnia 2012Jakub Mirowski (gry-online.pl) 7.0/10
• strony: 12
PLUSY:
  • powiew świeżości w gatunku;
  • świetnie wykreowany świat;
  • dobra oprawa audiowizualna;
  • mnóstwo misji;
  • innowacyjny system rozwoju postaci i ekwipunku;
  • ciekawa historia;
  • nawiązania do popkultury.
MINUSY:
  • główne miasta zawodzą;
  • zbytnie nastawienie na grę w pojedynkę;
  • statyczny i z czasem monotonny system walki;
  • niewiele atrakcji po zakończeniu wątku fabularnego;
  • niezbyt przystępna dla początkujących.

Age of Conan, produkcja Funcomu z 2008 roku, wieloma pomysłami wyróżniała się na tle konkurencji. Jednak gdyby ktokolwiek interesował się wtedy innymi poczynaniami norweskiego producenta, nie miałby wątpliwości, że prawdziwa rewolucja dopiero nastąpi. The Secret World – niedawno wydany projekt Skandynawów – odchodzi bowiem od korzeni gatunku tak daleko, że trudno właściwie zaliczyć go do MMORPG.

Najnowsze dzieło Funcomu obsadza nas w roli szarego obywatela, który po ukąszeniu przez pewnego świecącego owada odkrywa w sobie nadludzką moc. Nie mija zbyt wiele czasu, gdy u naszych drzwi pojawia się przedstawiciel frakcji, którą wybraliśmy podczas tworzenia postaci. Wygląd i przynależność do jednej z trzech wiodących w grze grup – Illuminati, Templariuszy lub Smoków – to jedyny aspekt, o którym decydujemy jeszcze przed rozpoczęciem właściwej rozgrywki. Nie ma tu podziału na zdefiniowane odgórnie klasy – pozwala to na swobodny rozwój bohatera dokładnie w takim kierunku, w jakim chcemy. Jeśli nagle odwidzi nam się walka za pomocą karabinu, nic nie stoi na przeszkodzie, by zacząć lokować punkty zdolności w magię czy broń białą.

Brak podziału na specjalizacje to nie jedyna innowacja w dziele norweskiego producenta: nie ma tu bowiem także poziomów. Jak więc wygląda wzrost potęgi naszego herosa w praktyce? Zabijając kolejnych przeciwników lub wykonując misje, zdobywamy doświadczenie. Za każde 40 tysięcy „oczek” dostajemy punkty zdolności, które potem w oddzielnym ekranie wydajemy na potrzebne umiejętności. Każda broń (tych jest dziewięć, po trzy w kategoriach: magia, broń biała, broń palna) posiada oczywiście własne moce, dzielące się na aktywne (używane podczas starć z przeciwnikiem), pasywne i działające na grupę sojuszników. Im dalej jednak zabrniemy w rozwoju jednej z nich, tym więcej punktów zdolności będziemy potrzebować. Osobną kategorią są punkty umiejętności, które określają, jakie obrażenia możemy zadać poszczególnymi typami oręża.

A te oczywiście także mają swoje statystyki. Dobra broń, połączona z odpowiednio dobranymi mocami, to tutaj klucz do sukcesu. Nie spodziewajcie się jednak, że najlepsze miecze czy pistolety będą zalegać na półkach w wirtualnych sklepach: The Secret World zmusza do korzystania z kolejnej nowości, którą jest system własnoręcznego montażu i demontażu znalezionego ekwipunku. Należy więc zebrać odpowiednią ilość materiału (można go pozyskać, chociażby niszcząc inny posiadany przez nas oręż), potrzebnego do stworzenia naszej zachcianki, w osobnym oknie ułożyć odpowiedni kształt i gotowe. Jeśli jednak nie podobają nam się jakieś konkretne statystyki w skonstruowanej właśnie rzeczy, możemy je podwyższyć, używając do tego glifów.

The Secret World zwiastun na premierę

The Secret World zwiastun na premierę [2:41]

Trailer gry MMORPG - The Secret World, wypuszczony przy okazji jej premiery.

Produkcja Funcomu zresztą wymyka się prawie wszystkim schematom MMORPG. Zamiast tradycyjnych krain fantasy mamy tu mroczny świat współczesny, całymi garściami czerpiący z popkultury, literatury (np. prozy H. P. Lovecrafta), a przede wszystkim z rozmaitych teorii spiskowych. Zresztą same frakcje stanowią już dobrą zapowiedź tego, co będzie się działo w dalszej części historii: według legend Templariusze są bowiem ściśle połączeni z masonerią, Illuminati zaś to tajne stowarzyszenie, mające w przeszłości powstrzymywać działalność jezuicką, Smoki zaś są orędownikami chaosu. Dodajmy do tego działalność kabalistów, ukryte w podziemnych kryptach biblioteki oraz tajne rytuały – oto jak prezentuje się fabularne tło The Secret World. Każdy z graczy, nawet jeśli nie interesuje się podobną tematyką, szybko znajdzie tu parę ciekawych odniesień do współczesnej kultury. Przykłady? Gdy zbieramy części do materiałów wybuchowych dla pewnego mężczyzny, na liście potrzebnych składników znajduje się sok pomarańczowy, opatrzony opisem „działało w Fight Clubie, warto spróbować”. Moc pozwalająca podkręcać kule z pistoletu nazywa się Wanted – oczywiste nawiązanie do filmu o tym samym tytule, którego bohaterowie właśnie takie umiejętności posiadali. Można by tak jeszcze wymieniać i wymieniać, jednak o wiele większą frajdą jest odkrywanie tych smaczków samemu.

Świat gry jest zresztą wyjątkowo klimatyczny. Producenci stworzyli trzy główne lokacje, w których spędzamy zdecydowanie najwięcej czasu: zniszczone inwazją zombie miasteczko Kingsmouth, rejony przypominające Egipt oraz będącą pod rządami wampirów Transylwanię. Każda z tych planszy podzielona jest na nieco mniejsze terytoria, dostatecznie jednak duże, by irytować się za każdym razem, gdy musimy przebiec z jednego końca mapy na drugi. Jest jednak sposób na to, by szybko dotrzeć do celu: mianowicie – śmierć. Dopóki gramy solo, zgon nie ma praktycznie żadnych konsekwencji, co najwyżej takie, że musimy powtarzać po raz drugi wycieczkę do konkretnej lokacji lub rozpocząć misję od pewnego momentu (nie zawsze od nowa!). Punkty, w których można się odrodzić, rozsiane są całkiem gęsto. Do tego nie uświadczymy tu żadnych strat w doświadczeniu, żadnych obniżonych umiejętności – przez co zresztą często słyszy się narzekania – niesłuszne - że najnowsze dzieło Funcomu jest zbyt proste. Faktem jest jednak, że pojedynczemu graczowi nawet zwyczajne potwory w dużych grupach, poza tymi najsłabszymi, mogą sprawić pewne kłopoty.

Niezbyt udany okazuje się za to system walki, gdyż próby unikania ataków wroga to syzyfowa praca (tradycyjnymi ciosami trafia się bowiem w 99 przypadkach na 100) i potyczki stają się zbyt statyczne. Prawdziwa zabawa zaczyna się dopiero w instancjach, w których działający samotnie i słabo rozwinięty jeszcze gracz nie ma absolutnie żadnych szans powodzenia. Na tych oddzielnych, mniejszych mapach na grupy śmiałków czekają bossowie: każdy z nich wymaga oczywiście odpowiednio przygotowanej taktyki oraz wyspecjalizowanych w różnych dziedzinach członków zespołu. Takie wyprawy są zdecydowanie najbardziej absorbującym elementem gry.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Deus Ex: Rozłam ludzkości - gorszy bliźniak Buntu ludzkości

Recenzja gry Deus Ex: Rozłam ludzkości - gorszy bliźniak Buntu ludzkości

Stworzenie sequela przewyższającego pierwowzór to niezwykle trudne zadanie. W przypadku Rozłamu ludzkości udało się to częściowo. O ile do rozgrywki trudno się przyczepić, tak warstwa fabularna pozostawia nieco do życzenia.  recenzja gry

Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Wiedźmin 2 był grą od początku szykowaną z myślą o komputerach PC. W przypadku Wiedźmina 3 twórcy przyznają, że multiplatformowość zmusiła ich do kompromisów, nie oznacza to jednak, że Dziki Gon na PC jest portem przygotowanym na kolanie. Przeciwnie.  recenzja gry

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim uderzył mocno i na tyle skutecznie, że straciliśmy dla niego głowy. Czy nowy produkt Bethesdy jest murowanym kandydatem do tytułu gry roku? Na to pytanie odpowiadamy w recenzji.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
The Secret World - screen - 2012-09-13 - 246695The Secret World - screen - 2012-09-13 - 246694The Secret World - screen - 2012-09-13 - 246693The Secret World - screen - 2012-09-13 - 246692The Secret World - screen - 2012-09-13 - 246691The Secret World - screen - 2012-07-30 - 243362The Secret World - screen - 2012-07-30 - 243361The Secret World - screen - 2012-07-30 - 243360The Secret World - screen - 2012-07-30 - 243359The Secret World - screen - 2012-07-30 - 243358
Metin2

Metin2

Zagraj za Darmo!

BiteFight

BiteFight

Zagraj za Darmo!

Heroes of Might and Magic V - UbiSoft Exclusive - PC - 29,90 zł

kup w sklepie

PC 29,90 zł

World of Warcraft: Legion - PC - 168,90 zł

kup w sklepie

PC 168,90 zł

Divinity 2: Ego Draconis - PC - 65,90 zł

kup w sklepie

PC 65,90 zł

Komentarze Czytelników (88)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
08.08.2012 00:16
odpowiedz
Gromwort
10
Legionista

Soulcatcher --> Podboje internetowych herosów,czy celebrytów klawiatury nie robią na mnie najmniejszego wrażenia sorry.Będziemy się teraz licytowali kto ma dłuższego wirtualnego penisa ?

Hellmaker --> Odniosłem się tylko do animacji biegania w SWTOR (drewnianej na maxa,chwila googlowania i sam zobaczysz co ludzie sądzą na ten temat). Polecam jeszcze filmik na youtube "SWTOR Combat Animations Compilation ... so far! " ,faktycznie rewelacja.
Jeżeli przeszkadzają ci sporadyczne 1 sekundowe opóźnienia (które nazwałeś koszmarnymi lagami) to zalecam odłączyć całkiem internet i grac tylko w gry single player.
Jeżeli TSW to dla ciebie płatna beta,to podaj mi tytuł mmorpg które w chwili premiery nie było płatną betą.

08.08.2012 00:33
odpowiedz
Gromwort
10
Legionista

Dodam jeszcze tylko że jeżeli bierzesz się za WoWa to dostajesz 8 letnia grę na dopracowanie której autorzy mieli sporo czasu (a wow w chwili premiery wcale taki wypasiony nie był).
Jeżeli bierzesz się za SWTOR to dostajesz produkt jadący na utartych już schematach i produkcja takiej gry napewno jest łatwiejsza (gdzieś na forum tej gry widziałem nawet posta porównywającego skille z obydwu gier z którego wynikało jasno że BioWare niektóre rozwiązania poprostu zerznęło od Blizzarda ).
Natomiast The Secret World jest produktem innowacyjnym w obrębie swojego gatunku przez co autorzy nie mieli tutaj wzorca z którego można by było zwalić mechanikę gry,i jak każdy nowy pomysł wymaga dopracowania.

08.08.2012 00:40
odpowiedz
Soulcatcher
187
back to DA:I

Gromwort ---> licytować się nie będziemy, ja wiem że mam większego, natomiast ty możesz posłuchać ludzi którzy grają od nastu lat w gry MMO.
Grałem we wszystkie gry Funcomu i wszystkie były niedopracowane z powodu oszczędności. Ale Anarchy Online podobało mi się, tyle że zajęło im to kilka lat, nie wiem czy mamy czas aby czekać kilka lat na pełną dopracowaną wersję SW.

08.08.2012 06:45
odpowiedz
TobiAlex
103
Senator

@Hellmaker
Sorry, we wszystkie mmo jakie gram, zawsze korzystam z domyślnego UI. Jedyne z czego mogłem się śmiać to brak modyfikacji UI w SWTOR, tyle że ten zajmuje 3/4 ekranu (tak wiem, przesadzam). Niby co mam customizować w TSW. Ten paseczek ze skilami? Już napisałem, że TSW ma jeden z najbardziej przejrzystych UI w grach mmo - jest na nim wszystko, co potrzeba, do tego zajmuje 1/100 część ekranu. Tu nie ma co customizować. Nieczytelny interfejs? Co tam jest nieczytelne??? Co, brak Ci wizerunku 3D postaci?

"szkoda, że nie ma tego opisanego nigdzie. Tak, jestem wygodnicki"
Nie no ręce same opadają. I dlaczego ludzie potem się dziwią, że gry są co raz prostsze. Proszę o to dowód.

@Soulcatcher
Jeżeli prawdziwy hardcore ma problemy z tak banalnymi rzeczami, o których wspomina, to z niego taki hardcore jak ze mnie redaktor naczelny gry-online. I nie wiedziałem, że hardcore = wymaksowane postaci w WoW. No nieźle. Rzeczywiście WoW jest grą dla hardcorów... Na Twoim miejscu nie pisałbym nic więcej, bo w tym momencie na pewno nie zrobiłeś z niego hardcora.

Do tego jest oczywiście jakąś wyrocznią i guru, co? Wszystko, co teraz napisze jest nieomylne...

"Gromwort ---> licytować się nie będziemy, ja wiem że mam większego"
Krowa, która dużo... A tak w ogóle jak się do kogoś zwracasz to wypadałoby mieć trochę szacunku do tej osoby i używać odpowiednich zwrotów typu "Ty" a nie "ty".

08.08.2012 07:14
odpowiedz
TobiAlex
103
Senator

slavo_cc widziałeś kiedyś doszlifowane mmo w dniu premiery?

08.08.2012 07:24
odpowiedz
gehenna
3
Generał

[35] - oczywiście, że lepsza oprócz pierdyliona rzeczy w których ugięła kolana przed konkurencją.

08.08.2012 09:29
odpowiedz
Hellmaker
172
Legend

Gromwort ---> "Polecam jeszcze filmik na youtube "SWTOR Combat Animations Compilation ... so far! " ,faktycznie rewelacja."

Rozbawiłeś mnie tak, że chyba bardziej się nie da :)

Po prostu muszę Cię zacytować z małą zmianą.
"Napisze wprost że bardzo śmierdzisz trollem"

"Przesłane przez logun24x7 dnia 5 lut 2011".
SWTOR Launch Date - 20-22 December 2011"

Coś Ci to mówi? :) Czy może mam Ci podrzucić jakiś kalendarz i kalkulator?

To są animacje powyciągane z Bety - wczesnej Bety oraz z filmików promocyjnych :) I ty mi zarzucasz trollowanie? Samemu prezentując filmiki zrobione PRAWIE ROK PRZED releasem? Z filmików promocyjnych?
No ja pieprzę, toż to trolling najwyższej klasy.
Widać, że nie grałeś w SWTORa ani cholernej minuty, bo ja jestem w stanie na pierwszy rzut oka znaleźć różnice animacjami animacjami z Twojego "dowodu" , a realną grą. Owszem, większość z tych animacji jest podobna - ale tylko podobna. Jest dodane mnóstwo drobiazgów, które tę różnicę czynią.
Już pomijam te animacje, które są KOMPLETNIE odmienne, od tych, które aktualnie są w grze.

"Natomiast The Secret World jest produktem innowacyjnym w obrębie swojego gatunku przez co autorzy nie mieli tutaj wzorca z którego można by było zwalić mechanikę gry" - co Ty pieprzysz? Aż mi ręce opadły bo nie wiem, co na taką brednię odpowiedzieć.
Innowacyjna to ta gra jest w aspektach, które nawet o animacje nie zahaczają.
Od kiedy to motion capture czy pochodne są tak strasznie trudne do zrobienia, że studio mające już doświadczenie w MMO nie jest w stanie tego zrobić porządnie?
Animacja postaci, a elementy innowacyjne w tej grze, to dwie kompletnie różne rzeczy. Co ma np. wygląd UI, rodzaj zadań, mechanika questów, character creation, itd. do animacji postaci? Sorry, ale tak durnego stwierdzenia, to nawet Kabraxxis nie sypnął chwaląc RIFTa.

TobiAlex ---> "Sorry, we wszystkie mmo jakie gram, zawsze korzystam z domyślnego UI" - a ja - jeżeli to możliwe - nie. Mam swoje utarte schematy UI, które staram się powielać, żeby gra była dla mnie jak najprzyjaźniejsza. Mam swoje nawyki, których nie mam zamiaru zmieniać. Mogę co najwyżej dopasować.
I sorka, ale mamy rok 2012 i kilkadziesiąt produkcji MMO na rynku. Można chyba wymagać od gry, żeby posiadała - dość podstawowe dla takich produkcji funkcje. Nieprawdaż?
I tak - byłem w grupie, która również SWTORowi wytykała np. brak customizacji UI. I nie tylko.

Gra jest niedopracowana - myślałby kto, że taka firma jak FunCom, z takim doświadczeniem MMO pokaże coś z sensem. Ale po co?

A propos niedopracowania. Zapytam jeszcze raz.
"Tak btw - jest w tej grze coś co można określić jako end-game?"

08.08.2012 11:07
odpowiedz
TobiAlex
103
Senator

Hellmaker a czy Ty wiesz, że Funcom nie jest firmą z nie wiadomo jakim budżetem? Zwróć uwagę, że ja nigdzie nie napisałem, że gra jest dopracowana. Ja wiem, że ma błędy, to i owo trzeba poprawić, ale to się da robić. Funcom raz na tydzień wrzuca patch'a, do tego są zapowiedziane dość duże zmiany w mechanice walki / efektywności walki. Dla mnie ta cała dyskusja miała związek z tym, że taka Tera dostała ocenę 8.5 a wcale nie jest lepszą grą od TSW.

08.08.2012 11:39
odpowiedz
Gromwort
10
Legionista

Hellmaker --> W przeciwieństwie do ciebie i jednego takiego klakiera ja nie uważam się za pana zajebistego hardkolola.Gram w gry regularnie od czasu ZX Spectrum,miałem te wszystkie Snesy,PSXy,Dreamcasty,Xboxy itp. (nie ukrywam że rodzice sponsorowali za gówniarza takie zabawki,teraz płacąc z własnej kieszeni mam tylko PC i Xboxa z Kinectem ), i zawsze grałem i będę grał w gry dla przyjemności,a nie po to żeby napinać wirtualne muskuły w internecie.Natomiast ty grasz analizując grę pod kontem 1 sekundowych lagów,potencjalnego end game'u,czy dostosowywania UI żeby popsuć sobie przyjemność z grania.Sorry giorgio,ja na takie rzeczy nie zwracam uwagi i bawię się świetnie a ty jak widać nie.

Filmik z animacjami ze SWOTORa faktycznie jest starszy niż myślałem (spojrzałem tylko na ogólna datę "1 rok temu"). Odpaliłem specjalnie triala żeby zobaczyć na własne oczy jak to wygląda i ok,poza wciąż drętwą animacją biegania to jest lepiej niż było jak grałem w to ostatnio.Oczywiście nic to nie zmienia w temacie animacji z TSW które dalej uważam za poprostu zwyczajne (jakoś przeżyje brak 3 piruetów podczas strzału z shotguna).

Gram w TSW i dzięki dobrej fabule,klimatycznym lokacją,ciekawym questom,sporej ilości tekstów do poczytania czuję się w trakcie grania jak bym był częścią tego świata gry,czego nie mogę powiedzieć np. o SWOTOR (którego suma sumaru uwarzam za dobrą grę,to że coś nie jest dla mnie nie znaczy zaraz że jest gó...) w którego się zagrywałem po premierze.

08.08.2012 12:09
odpowiedz
Gromwort
10
Legionista

TobiAlex --> Niech dają nawet 4.0.W moim odczuciu jeżeli jeżeli nie zgadzam się z opiniami recenzentów na danej stronie,to wchodzę poczytam ale ich opinii nie biorę pod uwagę przy kupowaniu gier bo wiem że ich gust różni się od mojego.Na serwisie metacritic widać że prasa daje TSW oceny całkiem przyzwoite (22 pozytywne,18 średnich i 1 negatywna),i zwykle gra dostaje po uszach za rzeczy na które są już zapowiedziane poprawki,także nie jest źle .User score gra ma 8.4 przy 617 ocenach (Tera 7.1 przy 393) więc tu też jest nieźle :)

08.08.2012 14:44
odpowiedz
Hellmaker
172
Legend

TobiAlex ---> Technologia motion capture już dawno wyszła z poziomu technologii eksperymentalnych. Ale powiedzmy, że FunCom ma tak mało kasy, że nawet na to nie może sobie pozwolić. To w tej chwili jest praktycznie jeden ze stałych punktów prawie każdej, nawet niskobudżetowej, produkcji.

Gromwort ---> "Oczywiście nic to nie zmienia w temacie animacji z TSW które dalej uważam za poprostu zwyczajne" - mam Cię zacytować, że uważasz animacje TSW za lepsze od SWTOR?

"poza wciąż drętwą animacją biegania to jest lepiej niż było jak grałem w to ostatnio" - a ostatni raz w SWTOR grałeś w pre-alpha?
"w którego się zagrywałem po premierze." - chyba się zagrywałeś przez jakieś 10 minut. Bo różnice w wyglądzie i animacjach postaci pomiędzy filmikiem, a rzeczywistością są naprawdę spore. W dodatku nawet na pierwszy rzut oka widać, że to nie są animacje z gameplay'a, tylko "sztuczne".
Typowy "polski ekspert" - nie ma pojęcia o czym pisze, ale pisze. Ja pierniczę - i z kim ja dyskutuję?

"W przeciwieństwie do ciebie i jednego takiego klakiera ja nie uważam się za pana zajebistego hardkolola" - z Twoich wypowiedzi wynika jakby co innego.

"Natomiast ty grasz analizując grę pod kontem" - naprawdę nie lubię tego robić, bo sprawia to wrażenie, że brakuje mi argumentów, ale zacznij robić coś, co poprawi Twoją pisownię, bo aż mózg trzeszczy.
Wracając do cytatu - analizuję grę pod kątem przyjemności czerpanej z rozgrywki. A na nią się składa wiele elementów. Szczególnie jeżeli mam nadzieję grać w tę grę dłużej. Rok, dwa, może więcej. Są rzeczy do których się mogę przyzwyczaić, są takie które zawsze mi będą "zgrzytać" niezależnie od czasu spędzonego przy danej grze.
I niestety animacje postaci są tutaj dla mnie na jednym z pierwszych miejsc. Bo o ile naprawdę wiele pozostałych elementów można poprawić patchami, to - biorąc pod uwagę "info" TobiAlexa o niskim budżecie FunComu - animacje postaci są jednymi z trudniejszych i bardziej złożonych elementów do poprawy. I najbardziej widocznymi.

08.08.2012 15:42
odpowiedz
Gromwort
10
Legionista

Hellmaker --> Początkowo miałem ci polecić taką fajna gierkę pod tytułem DayZ,ale przypomniałem sobie że słabe animacje,brak dostosowywania UI do własnych preferencji,"koszmarne" lagi 1 sekundowe,pusty świat itp. psują ci całą zabawę więc zrób nam proszę przysługę i nie odpalaj tej gry żebyśmy nie musieli na forum czytać jaka to jest słaba.

W SWOTOR animacje poprawili z tego co widzę w patchu 1.2 (i nie mam ochoty szukać czy było więcej tego typu poprawek) więc nie pisz bzdur.

08.08.2012 17:32
odpowiedz
Dogmaticus
82
Konsul

Niesamowite jest jakie namiętności gry MMO potrafią wyzwolić ;). Nawet doszło do pojedynku na rozmiar wirtualnego penisa ;). To może i ja się włączę ;).

Gram w MMO mniej więcej od czasów premiery SWG, która była moją ukochaną grą MMO. Do dzisiaj żadna gra klimatem i możliwościami wedle mojej subiektywnej oceny jej nie dorównała. Grałem w większość rzeczy na rynku. Od EQ2 przez WoW, LotRO, AoC, WAR, mniej standardowe produkcje takie jak PotBS, FE, STO, aż po nowsze rzeczy takie jak wspominana tutaj często TERA (nie wymieniam masy innych mniej lub bardziej egzotycznych takich jak: DCUO, AION, CO, CoX, FML ;), RIFT, etc.). I muszę przyznać, że dla mnie TSW jest powiewem świeżości - czymś WRESZCIE nowym. Czy jest dopracowana? Wystarczająco dopracowana by dawać mi radość grania. Czy jest idealna? Nie. Ale jeśli ktoś mi pokaże grę MMO idealną, albo przynajmniej niezwykle rozbudowaną i "bezbugową" w dniu premiery - to z przyjemnością w nią zagram. Muszę przyznać, że i tak ostatnimi czasy premiery gier MMO są dosyć przyjemne, płynne i bezproblemowe w porównaniu do dawniejszych dziejów.

Myślę, że porównywanie recenzji i ocen (z resztą też samych gier) TERY i TSW jest nie na miejscu. To bardzo różne gry. TERA jest klasycznym fantasy MMO. Dobrze zrobionym, z ciekawym systemem walki, grafiką która może urzekać (ale nie musi - ja np nie jestem fanem tego stylu graficznego). Dla mnie TERA jest pusta... brak jej duszy. Jest post-WoWowską maszynką dla grinderów - to nie moja bajka. Nie umiem się zanurzyć w ten świat kompletnie (a dla kogoś kto ceni historię świata, RP jest to dosyć duża wada). Ale grę doceniam. Uważam, że jest to dobrze zrobione rzemiosło, które po prostu do mnie nie trafia.

The Secret World to zupełnie inna para kaloszy. To gra, która urzeka dobrze prowadzoną fabułą, wciągającym światem i absolutnie nowatorskimi rozwiązaniami. Questy "dochodzeniowe" są majstersztykiem. W połączeniu z wbudowaną w grę przeglądarką i stronami ze świata gier stworzonymi w prawdziwej sieci, robią fenomenalne wrażenie. Jest to gra zdecydowanie dla dojrzalszych graczy oraz dla ludzi, którzy znają nieźle angielski i potrafią się poruszać w MMO. No cóż - nikt nie mówił, że gra nie może być z założenia nieco niszowa. Brak customizacji UI uważam za wadę. Nawet jeśli sam rzadko z tego korzystam i uważam interface TSW za innowacyjny, estetyczny i intuicyjny, to uważam, że w tego typu grze warto dać graczom trochę więcej wolności w dostosowaniu UI do ich preferencji. Jakkolwiek TSW robi na mnie wielkie wrażenie, to jednak zastanawia mnie tzw. "replay value" tej gry. Ogromna dowolność w kreowaniu postaci i jej umiejętności daje nadzieję, że sposób grania sam w sobie może się tak różnić, że gra będzie sprawiać frajdę, ale fakt że zawsze trzeba podążać tymi samymi fabularnymi śladami jest pewnym zagrożeniem dla grywalności. Mam nadzieję, że twórcy będą potrafili dodawać regularnie zawartość tak, by gra rozrastała się i utrzymywała bazę fanów, bo The Secret World z pewnością na to zasługuje.

Reasumując - dla mnie TSW to świetna gra. Nie jest idealna, ale wziąwszy pod uwagę że wyprodukowało ją stosunkowo niewielkie studio, oraz że ma raptem miesiąc - to gra absolutnie się broni. Jest powiewem świeżości i nadzieją na odnalezienie portu dla zbłąkanych dusz, osieroconych wskutek CU i NGE w SWG... i to już wiele lat temu.

08.08.2012 19:59
odpowiedz
TobiAlex
103
Senator

@Hellmaker
Szczerze, to nie wiem o co Ci chodzi z tym bieganiem w TSW. Jest dobre. Normalny ludzki bieg (i to w mc). Pokaż mi na jakimś filmie o co caman.

@Dogmaticus
Chodzi też o rzetelność tej recenzji. Autor w ogóle nie ma pojęcia o niektórych rzeczach i napisał brednie.

08.08.2012 20:07
odpowiedz
Lindil
166
Lumpenliberał

TSW jest zaskakująco dobre, nie na tyle jednak by przekonać mnie do przedłużenia subskrypcji. PVE zawsze prędzej czy później się nudzi, a PVP w tej grze wyjątkowo mi nie leży.
Cóż, SWTOR nie przekonał mnie do zakupu podstawki, więc ciągle plus dla TSW.

08.08.2012 20:07
odpowiedz
Soulcatcher
187
back to DA:I

TobiAlex --->

"Chodzi też o rzetelność tej recenzji. Autor w ogóle nie ma pojęcia o niektórych rzeczach i napisał brednie."

Recenzja prezentuje opinie recenzenta. Zapraszam do napisania konkurencyjnej recenzji. Ja również mam problem z ta recenzją bo ocena jest za wysoka.

08.08.2012 20:48
odpowiedz
TobiAlex
103
Senator

Soulcatcher na pewno bym nie napisał, że do szybszego podróżowania wykorzystuje się... śmierć (a gdzie sprint 60%, 75% i 100%???). Ta, ocena za wysoka. SWTOR i Tera mają ocenę idealną...

08.08.2012 21:05
odpowiedz
Hellmaker
172
Legend

Gromwort ---> http://www.swtor.com/patchnotes/1.2.0/legacy
Zacytuj chociaż jedną. Nie pytam złośliwie. Po prostu pytam.

I nie, DayZ mi nie podeszło. Z wielu przyczyn, których nie mam zamiaru przedstawiać, bo znowu się okaże, że niesłusznie oskarżam tak wspaniałą grę.

08.08.2012 21:48
odpowiedz
Gromwort
10
Legionista

Hellmaker -->
Z patcha 1.2 "Mortar Volley's animation has been updated."
Z patcha 1.3:Allies "The animations for Laceration and Collateral Strike have been improved."

Niewiem czy to się kwalifikuje :"Based on community feedback, we have also added a number of improvements to combat gameplay, such as more reactive animations for certain abilities, better visual and audible cues for important effects...".
Na własne oczy widzę jeszcze że np. animacja Jedi Consular'a ten taki rzut kamieniem (Pulse ?) jest przyspieszona i chyba ucięta w stosunku do tego co było po premierze.

08.08.2012 22:39
odpowiedz
Hellmaker
172
Legend

Gromwort ---> Ty w ogóle wiesz co za bzdury piszesz próbując udowodnić swój punkt widzenia? Zdajesz sobie sprawę jaka jest różnica pomiędzy np. animacjami skilli typu strzelanie z karabinu, a animacją ruchu postaci jak się zachowuje podczas tegoż strzelania? To są dwie odrębne animacje.
Wiesz jaka jest różnica pomiędzy zmianą koloru efektu miecza świetlnego, koloru i kształtu wybuchu, czy skróceniem czasu tego "Pulse", a animacją ruchu postaci ?
Zdajesz sobie sprawę jaka to jest różnica w mechanice gry i jakie są różnice w stopniu trudności poprawiania/zmian jednego i drugiego?
Widzę, że nie masz najmniejszego pojęcia. Wrzucasz je do jednego worka, co jest bez sensu - wiążą się ze sobą w pewien sposób, ale są na zupełnie innych poziomach.
Proszę Cię - przestań już próbować.

08.08.2012 23:30
odpowiedz
Gromwort
10
Legionista

Hellmaker --> Miałem już dla Ciebie napisaną odpowiedź ale poszła do kosza bo czuję w kościach że nawet jak Ci odpiszę to będziesz dalej kombinował żeby tylko nie przyznać mi racji.Dla twojej wiadomości wiem na czym polega różnica o której wspomniałeś.

09.08.2012 18:46
odpowiedz
Eric Draven
0
Chorąży

Skyrim był genialny, a bugów wcale tak dużo nie miał. Jak najbardziej zasluguje dla mnie na 10/10, bo żadna gra od jakichs 3-4 lat mnie nie wciągnęła jak Skyrim. AC:R był najgrosza częscia serii, ale i tak był świetna grą w porównaniu do większosci chłamu jaki teraz wychodzi.

09.08.2012 22:51
odpowiedz
Mastyl
149
Legend

Dobrze, że Eric Draven, mój na tym forum idol, podsumował powyższą dyskusję w trzech mądrych zdaniach.

;)

09.08.2012 23:03
odpowiedz
Soulcatcher
187
back to DA:I

Mastyl ---> jego komentarz jest bardzo celny tyle że nie widzisz postów które skomentował :)

09.08.2012 23:50
odpowiedz
Hellmaker
172
Legend

Gromwort ---> "Dla twojej wiadomości wiem na czym polega różnica o której wspomniałeś."

1. Animacja efektów wizualnych.
2. Animacja ruchu postaci.

Nie, nie wiesz, bo ich albo nie rozróżniasz, albo już sam nie wiem co. W każdym razie mi cytujesz kawałek o poprawkach do pkt. 1, próbując udowodnić, że są poprawki do pkt. 2.
Może tak jaśniej.

10.08.2012 11:31
odpowiedz
Gromwort
10
Legionista

Hellmaker -->
Najpierw sam wspominasz o animacji biegania:
"Moja postać biega tragicznie.."

Na co Ci odpisuję że ta w SWOTOrze jest jeszcze gorsza :
"Jeśli twierdzisz ze animacja biegania w SWOTOR jest lepsza od tej w TSW to musisz nie zwłoczne udać się do okulisty bo to już przegięcie i za grosz obiektywizmu."

Po czym odpisujesz :
"Poczytaj trochę różnych wypowiedzi nt. animacji w TSW, a potem sam się udaj do okulisty. Jeżeli wg Ciebie animacje w TSW są lepsze niż w SWTOR, to chyba jednak najwyższy czas. "
Gdzie zapewne nie chcąc przyznać mi racji,próbujesz zmienić temat (albo faktycznie pora do okulisty).

Dałem się wciągnąć i wkleiłem filmik z animacjami ze SWTORa który faktycznie nie sprawdziłem że był trochę stary co sprostowałem w dalszym poście ale tego chyba też nie zauwarzyłeś :
"To są animacje powyciągane z Bety - wczesnej Bety oraz z filmików promocyjnych :) I ty mi zarzucasz trollowanie? Samemu prezentując filmiki zrobione PRAWIE ROK PRZED releasem? Z filmików promocyjnych?
No ja pieprzę, toż to trolling najwyższej klasy.
Widać, że nie grałeś w SWTORa ani cholernej minuty, bo ja jestem w stanie na pierwszy rzut oka znaleźć różnice animacjami animacjami z Twojego "dowodu" , a realną grą. Owszem, większość z tych animacji jest podobna - ale tylko podobna. Jest dodane mnóstwo drobiazgów, które tę różnicę czynią.
Już pomijam te animacje, które są KOMPLETNIE odmienne, od tych, które aktualnie są w grze."

Oczywiście Ty dowodów nie potrzebujesz żadnych że animacje z filmiku się zmieniły do czasu premiery,wystarczy twoja ocena.

Wklejanie dalszej części rozmowy sobie podaruję bo ja stwierdzam że od chwili premiery do teraz animacje poprawiono (tak samo jak ty wczesniej widzę to "na oko"),wklejając ci nawet pojedyncze wycinki z zawartości patchy od producenta (a nie wkleiłem wszystkiego,chcesz to poszukaj sam). Po czym mnie atakujesz że to nie to bo animacja postaci to nie to samo co animacja skilla,co nic nie zmienia w temacie.

Mógłbym Ci jeszcze odpisać że animacje od premiery do teraz różnią się tym co już sam napisałeś "...Jest dodane mnóstwo drobiazgów, które tę różnicę czynią."

Próbujesz kontrolować dyskusję poprzez sprowadzanie jej na temat gdzie możesz trochę błyszczeć (nie zbyt wyszukaną) wiedzą.Często rozmówcy dają się na to złapać ?

10.08.2012 12:00
odpowiedz
Hellmaker
172
Legend

Gromwort ---> Nawklejałeś się, nawklejałeś i co z tego wynika? Że się sam zamotałeś w swoich argumentach?
Cały czas była mowa - mała podpowiedź ->"animacje biegania" - o animacji ruchu postaci, a nie o animacjach efektów wizualnych.

"Oczywiście Ty dowodów nie potrzebujesz żadnych że animacje z filmiku się zmieniły do czasu premiery" - bo ja widzę jaka jest różnica w animacjach z filmików promo rok sprzed premiery, a aktualną rozgrywką.

"wklejając ci nawet pojedyncze wycinki z zawartości patchy od producenta" - wklejając wycinki, które dotyczą czegoś zupełnie innego niż to o czym rozmawiamy!
Czy to w jaki sposób palisz papierosa, a raczej w jaki sposób dym ulatuje z niego i jak się świeci żar, ma cokolwiek wspólnego z tym jak chodzisz, poruszasz się? NIE MA.

Ja mówię o tym jak się poruszasz, jak biegasz, a Ty mi wklejasz wycinki z patcha o tym jak to poprawili dym ulatujący z lufy czy kolor strzałów. I nadal uważasz, że piszesz na temat?
Człowieku, naucz się czytać co ludzie do Ciebie piszą.

"Próbujesz kontrolować dyskusję poprzez sprowadzanie jej na temat" - próbujesz kontrolować dyskusję poprzez sprowadzanie jej na temat inny niż osoba z którą dyskutujesz, ale wystarczająco podobny, żeby próbować wykazać że się myli. Często rozmówcy dają się na to złapać?

10.08.2012 14:06
odpowiedz
TobiAlex
103
Senator

Hellmaker miałeś wkleić jakiś filmik, co Ci nie pasuje w animacji biegu w TSW. Przyglądałem się temu i jest to normalny bieg (w dodatku z mo-cap).

11.08.2012 13:24
odpowiedz
Oseth
82
Wild animal

Sprowadzać dyskusje na temat gry MMO do animacji biegania postaci to lekki absurd :) Aktywnie gralem/gram w kilka MMO i gdy właśnie spróbowałem sobie przypomnieć jak moje postacie biegają to miałem lekki problem, ponieważ nie zwracałem na to większej uwagi.
Moje pytanie jest takie czy warto w to zagrać póki serwer nie opustoszał ? Czy ktoś z forumowiczów gra w tę grę ? Nie jestem fanem pvp więc ten aspekt mnie nie interesuje a slyszalem, że kuleje.
Pozdrawiam.

11.08.2012 18:50
odpowiedz
TobiAlex
103
Senator

Ja gram. Do tego należę do świetnego cabal więc zabawa jest przednia (serwer RP).

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze