ocena redakcji
7.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Dawnguard – recenzja pierwszego dodatku do gry Skyrim

Bethesda zaskakująco długo kazała sobie czekać na pierwszy rozbudowany dodatek do gry The Elder Scrolls: Skyrim. Sprawdzamy jak Dawnguard prezentuje się na tle rewelacyjnego pierwowzoru.

3 lipca 2012Antares (gry-online.pl) 7.5/10
• strony: 12
PLUSY:
  • okazja powrotu do Skyrim;
  • klimat polowania na krwiopijców;
  • możliwość wcielenia się w Lorda Wampirów;
  • nowa broń: kusza.
MINUSY:
  • rozgrywka zaczyna z czasem nużyć;
  • denerwujące losowe zdarzenia w miastach.

The Elder Scrolls V: Skyrim okazało się prawdziwą bombą, pomimo przedpremierowych narzekań miłośników RPG, których rozczarował Oblivion. Produkcja Bethesdy podbiła serca graczy i krytyków, dzięki czemu zebrała mnóstwo prestiżowych nagród, w tym wiele tytułów Gry Roku. Zapisała się również na kartach historii dzięki ogromie różnorakich treści stworzonych przez fanów. Skyrim nie jest więc tylko kolejnym bardzo dobrym tytułem – to fenomen w skali całej branży elektronicznej rozrywki. Nic więc dziwnego, że oczekiwania wobec pierwszego dodatku DLC były bardzo wysokie.

Akcja Dawnguarda toczy się w prowincji Skyrim, autorzy nie pokusili się zatem o premierowe terytorium, jak to było w przypadku rozszerzenia Shivering Isles do Obliviona. Nie oznacza to jednak, że nie mamy tu do czynienia z niczym nowym. Ukończenie dodatkowej przygody w ośnieżonej krainie zajmuje około 10 godzin, a podczas rozgrywki przychodzi nam odwiedzić szereg niedostępnych wcześniej lokacji. Zmagania możemy rozpocząć w momencie, gdy nasz bohater osiągnie 10 poziom doświadczenia. Od jednego z miejskich strażników dowiadujemy się wówczas, że w mieszczącej się na wschód od Riften twierdzy Dawnguard prowadzona jest rekrutacja śmiałków, chętnych do wzięcia udziału w krucjacie przeciwko wampirom. Przy odrobinie szczęścia – a raczej nieszczęścia – natrafiamy wcześniej na losowe wydarzenia, podczas których krwiopijcy przypuszczają ataki na bezbronnych mieszkańców. Sprawa wydaje się dość poważna, więc czym prędzej kierujemy się do zamku.

Siedziba łowców wampirów zdecydowanie robi wrażenie.

Na miejscu spotykamy grupę łowców wampirów, którzy szybko przydzielają nam pierwsze zadanie, polegające na zbadaniu jednej z krypt, w której rzekomo gromadzą się krwiopijcy. Otrzymujemy również nową broń – kuszę, która poza dobrymi statystykami charakteryzuje się bardzo ładnym wykonaniem. Polując z nią, możemy więc poczuć się jak sam Van Helsing. Oręż szybko okazuje się przydatny, bowiem w krypcie aż roi się od wampirów i szkieletów, z którymi niskopoziomowa postać może mieć problemy. Z drugiej strony, jeśli rozpoczniemy zabawę z Dawnguardem, wcielając się w rozwiniętego bohatera, przez kolejne hordy przeciwników będziemy przechodzić jak przecinak, a rozgrywka stanie się nużąca. Taka jest jednak, niestety, specyfika Skyrima.

Na plus należy zaliczyć fakt, że nowe lokacje zostały zaprojektowane tak, by nie dało się ich bezmyślnie przebiec. Większość podziemi w Skyrimie ma jedyną słuszną trasę, którą należy się poruszać, a w Dawnguardzie nie jest to już takie oczywiste. Dość szybko zagęszcza się również atmosfera. W krypcie poznajemy sympatyczną wampirzycę Seranę, niosącą na plecach jeden z tytułowych Zwojów, która prosi nas o odeskortowanie do domu. Tam od jej ojca otrzymujemy propozycję wstąpienia na drogę wampiryzmu – różniącego się od stanu znanego z podstawowej wersji gry. Dokonując wyboru, jednocześnie determinujemy ścieżkę, którą potoczy się nasza przygoda. Obie opcje posiadają swoje wady i zalety.

Lord Wampirów do przystojniaków nie należy, ale dysponuje potężnymi zdolnościami.

Jeśli opowiemy się po stronie krwiopijców, otrzymamy możliwość zamienienia się w potężnego Lorda Wampirów, z czym związane jest dodatkowe drzewko umiejętności. Po przemianie możemy m.in. przyzywać do pomocy Gargulca, spowalniać wokół siebie czas i transformować się w chmurę nietoperzy. By odblokowywać kolejne zdolności, musimy zabijać przeciwników za pomocą umiejętności wysysania życia lub gryzienia. Wampiryzm ma jednak pewien (tradycyjny) minus – światło słoneczne jest dla naszej postaci bardzo szkodliwe. Wybierając drugą opcję i rezygnując z przyjęcia „daru” przywódcy wampirów, kontynuujemy wątek łowców z twierdzy Dawnguard. Wraz z kolejnymi zadaniami, kompletując ekipę zaprawionych w bojach wojowników, otrzymujemy m.in. możliwość nauczenia się schematów pozwalających tworzyć specjalne eksplodujące bełty do kuszy.

Tekst przygotowany na podstawie wersji X360.
inne
Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Recenzja gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na PC – Geralt rozwija skrzydła na pececie

Wiedźmin 2 był grą od początku szykowaną z myślą o komputerach PC. W przypadku Wiedźmina 3 twórcy przyznają, że multiplatformowość zmusiła ich do kompromisów, nie oznacza to jednak, że Dziki Gon na PC jest portem przygotowanym na kolanie. Przeciwnie.  recenzja gry

Recenzja gry Dark Souls III - symulator umierania żegna się z klasą

Recenzja gry Dark Souls III - symulator umierania żegna się z klasą

Po wielu dniach wyrzeczeń i równie wielu zgonach, prezentujemy Wam finalną recenzję gry Dark Souls III, wraz z jej oceną.  recenzja gry

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenzja - mamy grę roku?

The Elder Scrolls V: Skyrim uderzył mocno i na tyle skutecznie, że straciliśmy dla niego głowy. Czy nowy produkt Bethesdy jest murowanym kandydatem do tytułu gry roku? Na to pytanie odpowiadamy w recenzji.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
The Elder Scrolls V: Skyrim – Dawnguard - screen - 2012-06-06 - 239697The Elder Scrolls V: Skyrim – Dawnguard - screen - 2012-06-06 - 239696The Elder Scrolls V: Skyrim – Dawnguard - screen - 2012-06-06 - 239695The Elder Scrolls V: Skyrim – Dawnguard - screen - 2012-06-06 - 239694The Elder Scrolls V: Skyrim – Dawnguard - screen - 2012-06-06 - 239693The Elder Scrolls V: Skyrim – Dawnguard - screen - 2012-06-06 - 239692The Elder Scrolls V: Skyrim – Dawnguard - screen - 2012-06-06 - 239691The Elder Scrolls V: Skyrim – Dawnguard - screen - 2012-06-06 - 239690The Elder Scrolls V: Skyrim – Dawnguard - screen - 2012-06-06 - 239689The Elder Scrolls V: Skyrim – Dawnguard - screen - 2012-06-06 - 239688
Shakes & Fidget

Shakes & Fidget

Zagraj za Darmo!

Drakensang Online

Drakensang Online

Zagraj za Darmo!

The Elder Scrolls IV: Oblivion 5th Anniversary Edition - 360 - 79,90 zł

kup w sklepie

X360 79,90 zł

Defiance - 360 - 185,90 zł

kup w sklepie

X360 185,90 zł

Sacred 3 First Edition - 360 - 82,90 zł

kup w sklepie

X360 82,90 zł

Komentarze Czytelników (38)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
03.07.2012 12:39
odpowiedz
Dlan
8
Chorąży

Jak dla mnie spoko bo przecież jeśli ktoś ma zamiar to przejśc tak jak ja na moim najlepszym koncie to przecież może sobie zwiększyc poziom trudności.

03.07.2012 12:41
odpowiedz
sebogothic
82
Generał

Tribunal i Bloodmoon. To były dodatki! Ech...będzie trzeba poszukać na necie sobie kupię, bo na Morrowinda mam ochotę.
Wracając do DLC. To jest w pełni kompatybilne z polską wersją?

03.07.2012 12:55
odpowiedz
DePawlo
34
Centurion

Wydawało mi się, że w dodatku miał pojawić się jeszcze jeden nowy rodzaj broni - włócznie, jednak autor nic nie wspomniał na ten temat. Mógłby ktoś to wyjaśnić?

03.07.2012 13:06
odpowiedz
AntaresHellscream
37
Pretorianin

Niestety, włócznie zapowiadane były przed premierą dodatku, ale ostatecznie nie znalazły się w DLC.

03.07.2012 14:06
odpowiedz
SlowedGiant041
22
Pretorianin

Cóż po recenzji jestem pozytynie nastawiony i ogólnie podoba mi się pomysł na ten dodatek ale czy to jest kompatybilne z polską wersją?? NIe, żeby przeszkadzał mi angielski ale polski dubbing w skyrimie mi się podobał.

03.07.2012 14:10
odpowiedz
Święty!
109
Konsul

Wysoka ocena w ogóle nie wynika z recenzji (która twierdzi że dodatek jest nudny i nie wnosi nic nowego).

03.07.2012 14:16
odpowiedz
Łoker men
41
Teamtrheestars

Ja tam bym wolał takiego bloodmoon'a z wilkołakami do Skyrim może nawet powrót na dobrze znaną nam wyspę.

03.07.2012 14:22
odpowiedz
Dzienciou
63
Konsul

czy te ataki wampirów na miasta kończą się po rozpoczęciu questu?

03.07.2012 14:27
odpowiedz
Flyby
140
Outsider

Dodatek na PC (wiec pewnie z polskimi napisami) dopiero będzie. Bedą też nowe kłopoty dla "graczy regionalnych'" z instalacją tego dodatku ;) Nauczony "patchem pod konia", nie zamierzam się spieszyć do wszechobecnych "Lookup Failed" (one są gorsze w efektach niż "strzała w kolano" ;)) i innych niespodzianek z bugami włącznie ;)

03.07.2012 14:44
odpowiedz
Nerevarine
1
Junior

A mógłby mi ktoś przypomnieć, kiedy oficjalnie zapowiedziano, że mają pojawić się włócznie? Jeśli dobrze pamiętam, to były to pobożne życzenia graczy, nie żaden konkret...

03.07.2012 15:55
odpowiedz
Paranoja
39
Centurion

Wszystko ładnie pięknie, ale znow jeśli ktoś ma przypakowaną postać w podstawce nie ma na co liczyć... rany, czy tak trudno zrobić kilku silniejszych wrogów z wyższymi statsami, aby gra dalej stanowiła wyzwanie? Bethesda jak widać ze skrajności w skrajność - albo level scalling i mordowanie goblina przez pół godziny, albo po 60+ godzinach nasza postać jest istnym czołgem. Żenada jak na grę z otwartym światem. Widać dodatek taki sam.

Prędzej zainstaluję jeszcze raz Morka z dodatkami :P

03.07.2012 16:07
odpowiedz
Rick24
62
Generał

Ech, znowu te błędy... Na szczęście do premiery edycji PC zostało jeszcze trochę czasu i wierzę w to że te najpoważniejsze do tego czasu zostaną wyeliminowane :) Zagrać na pewno zagram, ale poziom trudności rzeczywiście można było jakoś podnieść. To przecież dodatek, a te przeznaczone są dla najbardziej wytrwałych graczy.

Paranoja ---> Ale w Morrowindzie jest identyczna sytuacja, tam też po pewnym czasie większość przeciwników pada na hita ;)

03.07.2012 16:19
odpowiedz
dmcNero92
59
Konsul

Ale plusy
"okazja powrotu do Skyrim;
klimat polowania na krwiopijców;
możliwość wcielenia się w Lorda Wampirów;
nowa broń: kusza."
Okazja powrotu do SKYRIM ta zwłaszcza jak ktoś się nim znudził i wkur.bugami i błędami
Tak jakby wampirów nie było w podstawce ,no ale małą rolę grali
Lord Wampirów o taaak ! :D jedyny ciekawy plus:))
Nowa brania : kusza - bez komentarza parę klików w narzędziu do modów i mam kuszę ,włócznie i co chce:)
Wydaje mi się ,że dani by jebli dodatek z oceną 100/10:)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
brawa się należą za poświęcony czas :)

03.07.2012 16:32
odpowiedz
A.l.e.X
87
Alekde

warto aby fani postarali się o tłumaczenie PL, bo cenega raczej za szybko nie wyda tego (o ile wyda) dlc po polsku !

03.07.2012 18:45
odpowiedz
<Bahamut>
72
Konsul

Ja słyszałem że ataki wampirów są tak zbalansowane, że potrafią pół miasta wytłuc, gracz nagle zaczyna napotykać martwe smoki podczas podróży itp na forach ludzie strasznie narzekają,
na cenege lepiej nie liczcie, bo prędzej niż w wersji GOTY dodatku nie zobaczycie (i tak po tłumaczeniach nazw własnych w oryginalnej wersji przepona mnie boli do dziś), cenega jest lipna do tego stopnia że wszystkie fanowskie strony przerabia na swoje ramówki

03.07.2012 19:53
odpowiedz
Czader-Master
31
Generał

Liczyłem na coś lepszego

03.07.2012 22:12
odpowiedz
Yaboll
80
Generał

Zdenio > Zgadzam się w pełni z tobą, niektórzy ludzie patrzą wyłącznie na ocene i mają głęboko w rzyci recenzje. Też kiedyś tak miałem.

03.07.2012 22:22
odpowiedz
Yaboll
80
Generał

A tak po za tym to ostatnio nie chce mi się grać. Bardziej chce mi się chce czytać. Jedną knige kończe jeszcze jedna jest którą nabyłem, a potem za bardzo nie wiem od czego dalej zacząć tyle jest tego stafu który chciałem przerobić. kompletny chaos k.....

03.07.2012 22:38
odpowiedz
BŁOND_07
82
Konsul

Dodatek staje się łatwy przez bardzo niezbalansowaną rozgrywkę, która jest w podstawowym Skyrimie. Dobrze, że od początku to wyczułem i po wgraniu kilku modów porządnie balansujących kilka aspektów gry (smoki, kowalstwo, skradanie się, zaklinanie, szkoły magii zniszczenia i przywołania) i włączeniu poziomu Ekspert gra stanowi (podobnie jak niegdyś Morrek) wyzwanie nawet na wysokim poziomie doświadczenia :] Prawda jest niestety taka, że kim byśmy nie grali na vanilli to po 40-50h będziemy dosłownie bogami:
-Wojownik dzięki kowalstwu ma wszystko na hita i chodząc w daedrycznej zbroi otrzymuje tylko 20% normalnych obrażeń;
-Mag/czarodziej jeśli korzysta z magii zniszczenia i/lub przywołania, wraz z odpowiednią szatą może bez problemu zniszczyć wszystkich wrogów zanim w ogóle go zranią
-Złodziej/skrytobójca dzięki perkom i rękawicom Mrocznego Bractwa zadaje 30x obrażeń, ponadto może biegać 5 metrów obok przeciwników a ci i tak go nie zauważą.

Dzięki Bethesdzie za mody, co oni spieprzyli to mogą chociaż fani załatać...

03.07.2012 22:44
odpowiedz
Mastyl
145
Legend

No to bez szału. Ciekawe, jaki będzie kolejny DLC...

Acha, autor nic nie napisał o walce konno i nowych mountach... (wiem, walke wprowadził sam patch 1.6, ale nowe mounty widoczne w trailerze to już DLC).

03.07.2012 23:07
odpowiedz
Rick24
62
Generał

Mastyl: No to bez szału.

Szału owszem nie ma, ale jak na DLC ocena jest całkiem znośna. Swego czasu tego typu dodatki do Mafii 2 czy Mass Effect 2 dostawały oceny znacznie niższe.
W przypadku gier od Bethesdy ostatnimi czasy (Morrowind, Oblivion) bywało tak, że dodatek nr. 2 był lepszy, miejmy nadzieje że tak będzie i tym razem.

04.07.2012 00:09
odpowiedz
Blaadee
30
Chorąży

Do dziś nie rozumiem szału tej gry.

Faktycznie jest Baardzoo doobra, a szczególnie na początku jak oglądamy krajobrazy, tworzymy postać, MUZYKA i wiele innych aspektów, lecz po paru godzinach zaczęła się mi robić niesamowicie monotonna. Grałem w wiele RPG czy MMO, lecz z taką szybkością gra mi się jeszcze nie nudziła. Może to chodzi dlatego, że wojownik: zwykły cios, potężny cios, cios z biegu - i jak na razie tyle skilli odkryłem a nowych nie widzę. + pewnie dlatego, że długo modów nie było i gra była do bólu za łatwa.

Podstawce bym wystawił 8/10

A co do DLC, to można zawsze zrobić nową postać, wbić szybko 10-12lvli i zacząć DLC ;)

04.07.2012 00:11
odpowiedz
pyton712
4
Legionista

Chyba poczekam jeszcze na wersję GOTY nim siądę przed Skyrima

04.07.2012 09:02
odpowiedz
LoveFist
57
Pretorianin

a na PC jak to bedzie, za posrednictwem steame tylko? czy moze bedzie pudelkowa wersja?

04.07.2012 12:37
odpowiedz
Paranoja
39
Centurion

[20] -> w sumie racja, ale jakoś chyba dłużej trwało pakowanie postaci no a poza tym można było kompletować zbroję deadryczną :P

04.07.2012 23:50
odpowiedz
Relax13
33
Centurion

Chciałbym żeby Skyrim i DLC stanowiły wyzwanie, może nie aż takie jak dark souls ale żeby po prostu było trudno, takie jechanie z przeciwnikami jest strasznie nużące. Mi tam najlepiej się gra kiedy trzeba się przygotować do walki w miarę możliwości zobaczyć z kim będzie się walczyło (chociaż przymus szybkiego reagowania i wymyślenia taktyki też jest spoko) poznać przeciwnika np. z ksiąg, poznać otoczenie, umieć je wykorzystać, wszystko sobie zaplanować i też jest ciężko wtedy po walce jest satysfakcja a Skyrim ma ogromny potencjał do takiego korzystania z różnych taktyk i sposobów na zwycięstwo. Co innego Dark Souls, jeszcze nie grałem, czekam na wersję PC i nie chce oceniać ale takie wrzucanie cie na przeciwników z praktycznie zerową szansą na wygraną za pierwszym razem (bo trzeba się nauczyć ich ruchów itp) też nie jest ok. Dla mnie Dark Souls niech będzie takie trudne jak jest ale powinno się to przejawiać w inny sposób.

08.07.2012 22:22
odpowiedz
'wilk '
40
Pretorianin

''rozgrywka zaczyna z czasem nużyć'', dlaczego Bethesda tego nie poprawiła, to odwieczny minus serii TES.

11.07.2012 15:20
odpowiedz
Nolifer
80
The Highest

Wydaje mi się że gracze sami zrobią ciekawsze dodatki DLC od tych płatnych .

11.07.2012 18:47
odpowiedz
Godwar
67
Konsul

Czas powrócić, do najlepszej gry 2011 roku.

11.07.2012 21:51
odpowiedz
Lionel_PL
9
Chorąży

Dodatek zapewne kupię jak odrobine stanieje

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze