ocena redakcji
7.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Rozrywka na strzępy – recenzja gry Prototype 2

Radical Entertainment powraca z grą Prototype 2, aby raz jeszcze zabrać nas do mrocznego i brutalnego uniwersum. To kolejny przyjemny sandbox, w którym jednak nie wszystko jest takie, jak byśmy chcieli.

25 kwietnia 2012 7.0/10
• strony :123

James Heller wyciąga asa z rękawa. Bardzo długiego, ostrego i zabójczego asa!

1
2
3
4
5
6
7
PLUSY:
  • widowiskowy system walki i poruszania się;
  • polowanie na ofiary, infiltrowanie baz;
  • sandboksowe atrakcje w przystępnym wydaniu;
  • niezłe nowe moce i przeciwnicy.
MINUSY:
  • dziwny bohater i chaotyczna fabuła;
  • monotonne misje i brak wyzwań.

Prototype był jedną z ciekawszych gier 2009 roku, czym zyskał spore uznanie graczy. Dzieło studia Radical Entertainment zaskarbiło sobie sympatię odbiorców interesującym bohaterem, intrygującą fabułą, dużą dawką brutalności, widowiskowym systemem walki, nietypowymi misjami oraz sandboksową rozgrywką. Trzy lata później wracamy do mrocznego uniwersum Aleksa Mercera, aby tym razem stanąć z nim w szranki. Kanadyjskie studio ponownie stworzyło grę wciągającą i całkiem przyjemną, ale po drodze zgubiło kilka z wymienionych zalet pierwowzoru.

James, czyli Rico

Prototype 2 wprowadza nowego bohatera, Jamesa Hellera, afroamerykańskiego żołnierza, który powraca do domu z misji, aby odkryć, że jego rodzina została zabita przez Mercera. Scenarzyści podeszli do kreacji postaci w stereotypowy sposób. Kiedy słuchamy Hellera, od razu przypomina się Rico z trzeciego Killzone’a. Nasz podopieczny jest bowiem podobnie wulgarny, narwany i niezbyt rozgarnięty. Niestety, pomysł oparcia jego motywacji na chęci pomszczenia bliskich nie wzbudza żadnych emocji, bo heros od początku jest kompletnym popaprańcem, który odnajduje niepokojącą ulgę w bezrefleksyjnej eksterminacji wszystkiego, co się rusza. To kolejna postać w grach wideo, którą trudno polubić. Z drugiej strony płytkość Hellera jest zrozumiała, bowiem Prototype 2 rozgrywa się w turpistycznym uniwersum zagłady, gdzie niemal każda żywa istota myśli o zabijaniu lub niedługo padnie ofiarą zabójstwa.

Szkoda jednak, że autorzy nie znaleźli sposobu na rozbudowanie nowej postaci, żeby była równie ciekawa jak niegdyś Mercer. Sam Alex odgrywa tu rolę o tyle istotną, co bezsensowną. W „dwójce” przeobraża się z upadłego, ale zdeterminowanego antybohatera w chaotycznego neonazistę, który wymyślił plan tak przebiegły, że brzuch rozbolałby ze śmiechu niejednego geniusza zła. Zostawmy już jednak fabułę i całą otoczkę z nią związaną. W Prototype 2 kluczowa jest właściwa rozgrywka, a ta na szczęście broni się przed tak miażdżącą krytyką.

„Piaskownica” śmierci

Radical Entertainment podąża ścieżką wyznaczoną przez pierwowzór i inne produkcje sandboksowe. W grze wykonujemy kolejne zlecenia składające się na wątek główny lub angażujemy się w przeróżne aktywności ponadprogramowe. Twórcy przygotowali kilkanaście tak zwanych „operacji”, czyli misji pobocznych, z których większość jest co najmniej dwustopniowa (aktywujemy je, pożerając wskazane postacie lub logując się do systemu Blacknet). Mamy też dziesiątki znajdziek do zebrania i parę czynności do odfajkowania: możemy eliminować specjalne oddziały żołnierzy, szukać czarnych skrzynek lub oczyszczać „gniazda”. Za każde z tych działań otrzymujemy doświadczenie, poziomy oraz ulepszenia mocy.

Tekst przygotowany na podstawie wersji X360.
GRY-OnLine S.A. oraz wydawca gry Prototype 2, Licomp Empik Multimedia, należą do grupy EM&F.
inne
Recenzja gry LEGO The Hobbit - wyraźnie słabszej od Władcy Pierścieni

Recenzja gry LEGO The Hobbit - wyraźnie słabszej od Władcy Pierścieni

Po krótkim eksperymencie z LEGO Przygoda Traveller’s Tales za sprawą LEGO The Hobbit wraca do klasycznej, wzorującej się na filmie konwencji. Sprawdzamy, czy Thorin i spółka poradzili sobie w klockowym Śródziemiu równie udanie, co Drużyna Pierścienia.  recenzja gry

Duchy w sieci - recenzja gry Tom Clancy's Ghost Recon Online

Duchy w sieci - recenzja gry Tom Clancy's Ghost Recon Online

Firma Ubisoft próbuje swoich sił w segmencie free-to-play, serwując darmową strzelaninę Tom Clancy's Ghost Recon Online. Sprawdzamy jak ta gra prezentuje się na tle silnej konkurencji.  recenzja gry

Recenzja gry Thief - restart kultowej skradanki słabszy od Dishonored

Recenzja gry Thief - restart kultowej skradanki słabszy od Dishonored

Wszyscy fani składanek czekali na ten dzień – król gatunku powraca. Czy Garrett wciąż jest tak intrygującą postacią w nowej grze Thief? W recenzji przenikamy mrok, by odkryć prawdę.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236686Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236685Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236684Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236683Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236682Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236681Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236680Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236679Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236678Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236677

komentarze czytelników (42)


jaro1986  2012-04-25 - 20:20

Jedynka strasznie mi się podobała i stawiam ją najwyżej w rankingu gier o superbohaterach, z Infamous włącznie. Spodziewałem się, że dwójka będzie jeszcze lepsza i trochę szkoda, że dali ciała z fabułą, bo ta z jedynki była całkiem niezła. Mimo wszystko liczę na świetną demolkę i swobodę rozgrywki, gra już doszła, teraz czeka na swoją kolej na półce :)

Irek22  2012-04-25 - 20:48

"Jedynka" mnie nie wciągnęła, więc "dwójce" już teraz podziękuję.

voltek18  2012-04-25 - 21:01

offffff.... 24 lipca ? nieeeeeeeeee :((((

Harry M  2012-04-25 - 21:58

Mi pasuje. Czekam na wyjście na PC

aope  2012-04-25 - 22:39

Hed - dzięki za materiał wideo :)

A.l.e.X  2012-04-26 - 17:02

Dla przypomnienia 7 znaczy gra jest dobra ! 8 - bardzo dobra !, 9 - rewelacyjna !, 10 - Arcydzieło ! Więc macie okazję kupić i grać w dobrą grę. Pozdrawiam.

victripius  2012-04-26 - 17:25

Pierwsza część rewelacyjna - niestety sequel jest trochę gorszy. Zmarnowany potencjał dobrze zapowiadającej się serii.

TobiAlex  2012-04-27 - 20:53

victripius a ja myślę odwrotnie - świetne moce (już to gdzieś pisałem - rozwój postaci jest taki, że nie jeden RPG mógłby pozazdrościć albo brać przykład), fajne misje, dużo znajdziek i misji pobocznych (co ciekawe w jedyne misje poboczne mogły zanudzić na śmierć, tu tego nie ma). 7/10 może być :) Polecam

Nolifer  2012-05-06 - 10:14

Jedynka jak dla mnie była jedną z ciekawszych gierek i skoro dwójka jest taka sama , to chętnie ją wypróbuje :)

Kubag  2012-05-06 - 10:21

Grałem w pierwszą część i stwierdzam że nie jest to nic rewelacyjnego, na początku jest trochę zabawy, ale po dwóch, trzech dniach gra zupełnie się nudzi.

krzempu  2012-05-07 - 17:52

Dobra recenzja :)

inmix  2012-07-27 - 09:08

Świetna recenzja! Pozdrawiam Panie Szymonie, i oby tak dalej

sebogothic  2012-07-27 - 09:23

Nie wiem dlaczego wszyscy zachwycają się tym Prototype. Oglądałem gameplay, ot taka chaotyczna nawalanka. A o co tu chodzi? Dlaczego recka z kwietnia jest jeszcze w całości dostępna i widnieje na stronie głównej?

Gambrinus84  2012-07-27 - 09:49

sebogothic -> Dziś wychodzi wersja PC, wyciągnęliśmy reckę z archiwum dla zainteresowanych tematem.

Franusss  2012-07-27 - 10:32

Gra jest na prawdę dobra. Grałem w wersję na X360 i nie mogłem odejść .... aż skończyłem :).

kislos16  2012-07-27 - 10:34

I oczywiście, to na podstawie jakiej platformy jest recenzowana gra zostało napisane najmniejszym druczkiem..

.:Jj:.  2012-07-27 - 10:37

Port PC jest podobno bardzo słaby: http://www.youtube.com/watch?v=KJ5l4L_3RxY&list=UUy1Ms_5qBTawC-k7PVjHXKQ&index=2&feature=plpp_video

Harry M  2012-07-27 - 10:56

Miałem kupić, ale zmieniłem zdanie i biorę Dark Souls

Dzienciou  2012-07-27 - 11:19

Jest powód dla którego zarówno Mercer jak i Heller nagle stają się masowymi mordercami i bezproblemowo niszczą miasta i mieszkających w nich ludzi... Wyjaśnili to w pierwszej części. Nie wyłożyli tego wyjaśnienia na tacy graczom i dlatego wydaje mi się, że sporo osób gubi się w motywacjach bohaterów gry. Pierwszy Prototype podszedł mi wyśrubowanym poziomem trudności (przynajmniej dla mnie) przez co gra nie nudziła. Mam nadzieję, że dwójka ten aspekt także ogarnia :)

Persecuted  2012-07-27 - 13:34

@Dzienciou Poziom trudności nie był wyśrubowany, tylko totalnie debilny i źle zaprojektowany, do czego twórcy sami się później przyznali ;). Można było dostać się pod nieustanny ostrzał (np. rakiet), przy czym każde trafienie przewracało bohatera na glebę i uniemożliwiało mu jakąkolwiek reakcję (kontratak, ucieczkę - cokolwiek). Ostrzał trwał tak długo, aż bohater umierał... Kombosy przeciwników (zwłaszcza mutantów) były nieprzerywalne, a nieraz nawet nie dało się ich zablokować. Do tego kończyły się zazwyczaj przewróceniem bohatera i odepchnięciem go na dużą odległość (przy sporym ubytku zdrowia)... W ciężkiej walce zdrowie spadało bardzo szybko. Nie można go było jednak podreperować, bo nie było kiedy i jak. Ciągłe ataki i ostrzał powodowały, że animacja pożerania (podczas której nie można było się poruszać) była przerywana (przez co bohater dodatkowo tracił życie na skutek ciosu, zamiast je zregenerować), a "przekąska" była rozrywana i znikała... itd.