ocena redakcji
7.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Rozrywka na strzępy – recenzja gry Prototype 2

Radical Entertainment powraca z grą Prototype 2, aby raz jeszcze zabrać nas do mrocznego i brutalnego uniwersum. To kolejny przyjemny sandbox, w którym jednak nie wszystko jest takie, jak byśmy chcieli.

25 kwietnia 2012Hed (gry-online.pl) 7.0/10
• strony: 123

James Heller wyciąga asa z rękawa. Bardzo długiego, ostrego i zabójczego asa!

1
2
3
4
5
6
7
PLUSY:
  • widowiskowy system walki i poruszania się;
  • polowanie na ofiary, infiltrowanie baz;
  • sandboksowe atrakcje w przystępnym wydaniu;
  • niezłe nowe moce i przeciwnicy.
MINUSY:
  • dziwny bohater i chaotyczna fabuła;
  • monotonne misje i brak wyzwań.

Prototype był jedną z ciekawszych gier 2009 roku, czym zyskał spore uznanie graczy. Dzieło studia Radical Entertainment zaskarbiło sobie sympatię odbiorców interesującym bohaterem, intrygującą fabułą, dużą dawką brutalności, widowiskowym systemem walki, nietypowymi misjami oraz sandboksową rozgrywką. Trzy lata później wracamy do mrocznego uniwersum Aleksa Mercera, aby tym razem stanąć z nim w szranki. Kanadyjskie studio ponownie stworzyło grę wciągającą i całkiem przyjemną, ale po drodze zgubiło kilka z wymienionych zalet pierwowzoru.

James, czyli Rico

Prototype 2 wprowadza nowego bohatera, Jamesa Hellera, afroamerykańskiego żołnierza, który powraca do domu z misji, aby odkryć, że jego rodzina została zabita przez Mercera. Scenarzyści podeszli do kreacji postaci w stereotypowy sposób. Kiedy słuchamy Hellera, od razu przypomina się Rico z trzeciego Killzone’a. Nasz podopieczny jest bowiem podobnie wulgarny, narwany i niezbyt rozgarnięty. Niestety, pomysł oparcia jego motywacji na chęci pomszczenia bliskich nie wzbudza żadnych emocji, bo heros od początku jest kompletnym popaprańcem, który odnajduje niepokojącą ulgę w bezrefleksyjnej eksterminacji wszystkiego, co się rusza. To kolejna postać w grach wideo, którą trudno polubić. Z drugiej strony płytkość Hellera jest zrozumiała, bowiem Prototype 2 rozgrywa się w turpistycznym uniwersum zagłady, gdzie niemal każda żywa istota myśli o zabijaniu lub niedługo padnie ofiarą zabójstwa.

Szkoda jednak, że autorzy nie znaleźli sposobu na rozbudowanie nowej postaci, żeby była równie ciekawa jak niegdyś Mercer. Sam Alex odgrywa tu rolę o tyle istotną, co bezsensowną. W „dwójce” przeobraża się z upadłego, ale zdeterminowanego antybohatera w chaotycznego neonazistę, który wymyślił plan tak przebiegły, że brzuch rozbolałby ze śmiechu niejednego geniusza zła. Zostawmy już jednak fabułę i całą otoczkę z nią związaną. W Prototype 2 kluczowa jest właściwa rozgrywka, a ta na szczęście broni się przed tak miażdżącą krytyką.

„Piaskownica” śmierci

Radical Entertainment podąża ścieżką wyznaczoną przez pierwowzór i inne produkcje sandboksowe. W grze wykonujemy kolejne zlecenia składające się na wątek główny lub angażujemy się w przeróżne aktywności ponadprogramowe. Twórcy przygotowali kilkanaście tak zwanych „operacji”, czyli misji pobocznych, z których większość jest co najmniej dwustopniowa (aktywujemy je, pożerając wskazane postacie lub logując się do systemu Blacknet). Mamy też dziesiątki znajdziek do zebrania i parę czynności do odfajkowania: możemy eliminować specjalne oddziały żołnierzy, szukać czarnych skrzynek lub oczyszczać „gniazda”. Za każde z tych działań otrzymujemy doświadczenie, poziomy oraz ulepszenia mocy.

Prototype 2 Siła Zemsty

Prototype 2 Siła Zemsty [1:51]

Materiał filmowy z gry Prototype 2 w którym aktorzy wcielili się w postaci przedstawione w grze wideo.

Tekst przygotowany na podstawie wersji X360.
inne
Recenzja drugiego epizodu gry Hitman - niemal perfekcyjna włoska robota

Recenzja drugiego epizodu gry Hitman - niemal perfekcyjna włoska robota

Agent 47 po krótkich wakacjach otrzymuje kolejne zlecenie, tym razem w słonecznych Włoszech. Jeśli komuś dłużyło się czekanie na drugi epizod, misja „Świat jutra” powinna wynagrodzić to z nawiązką.   recenzja gry

Recenzja gry Hitman - krótki epizod z życia Agenta 47

Recenzja gry Hitman - krótki epizod z życia Agenta 47

Seria Hitman powraca wraz z całą gamą dobrych i sprawdzonych pomysłów ze starszych odsłon. Z drugiej strony wprowadza też coś zupełnie nowego – epizodyczny model wydania: jeden miesiąc – jedna misja. Czy można tak długo bawić się pojedynczym zleceniem?  recenzja gry

Recenzja gry GTA V na PC - Los Santos piękne, jak nigdy przedtem

Recenzja gry GTA V na PC - Los Santos piękne, jak nigdy przedtem

Kiedy Grand Theft Auto V debiutowało niemal dwa lata temu, wielu okrzyknęło ją grą praktycznie idealną, ale konwersja na konsole obecnej generacji, pokazała że może być jeszcze lepiej, przynajmniej w kwestii graficznej.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236686Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236685Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236684Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236683Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236682Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236681Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236680Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236679Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236678Prototype 2 - screen - 2012-04-27 - 236677
Dragon Knight

Dragon Knight

Zagraj za Darmo!

Dark Orbit

Dark Orbit

Zagraj za Darmo!

Tekken 6 Classic - 360 - 59,90 zł

kup w sklepie

X360 59,90 zł

Resident Evil 5 - Gold Edition - 360 - 79,99 zł

kup w sklepie

X360 79,99 zł

WWE 2K16 - 360 - 135,90 zł

kup w sklepie

X360 135,90 zł

Komentarze Czytelników (42)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
25.04.2012 12:01
odpowiedz
TobiAlex
103
Senator

hedasw oj oj, mój komentarz dotyczył pogrubionego tekstu a nie mordowania ludzi. Zresztą różnie to bywa. Jedni zabijają własne dzieci, robią szopkę w telewizji i chodzą na wolności (nie wspominając o tym, że w tym czasie robią kolejne dzieci!). Ale polecam Ci obejrzeć film Cela 211 - film rewelacyjny i dogłębnie pokazuje jak "niewiele" potrzeba, aby posunąć się do najgorszej zbrodni.

@kęsik
Z tym najlepszym dystrybutorem to żart prawda?

25.04.2012 12:25
odpowiedz
raziel88ck
101
Reaver is the Key!

Jak się sprzeda to Activision co roku będzie nas zalewał tą serią. Hm, lepiej aby wyniki sprzedaży okazały się niskie.

25.04.2012 12:27
odpowiedz
Ogame_fan
71
Senator

Ehe, a RPG Roku/mocny kandydat na Grę Roku 2012 co właśnie wychodzi to średni jest?

gra ze srednimi ocenami 7/10 nie jest raczej kandydatem na gre roku ;>

http://www.gamerankings.com/pc/622499-risen-2-dark-waters/index.html
http://www.metacritic.com/game/pc/risen-2-dark-waters

25.04.2012 13:01
odpowiedz
Asasyn363
70
Generał

Osobiście lubię obie części Prototype. Mimo to, że 1 część po kilku godzinach wykonywania misji robiła się nuda to jakoś wciągnęła mnie opowiadana historia, a przed 2 nawet odświeżyłem sobie poprzednią część :P . W 2 zagram napewno, wiec jeśli planują zrobić Prototype 3 to jestem za. Ale jeśli wyjdzie z tego taki COD 1,2,3,4,5...itd. to w końcu każdy kto lubi tę grę będzie miał jej dość.

25.04.2012 13:43
odpowiedz
ozoq
59
Generał

O, nie wiedziałem, że główny bohater jest negroidem. Jakoś oglądając filmiki wcześniej nie zauważyłem tego.
Jedynka była bardzo fajna, ciężko było mi wskazać czy wole Prototype'a czy inFamous.

25.04.2012 13:51
odpowiedz
Yaboll
80
Generał

To jest powoli drażniące że w obecnych czasach ludzie wszystko opierają na emocjach. Dla mnie tam gra wcale nie musi wywoływać emocji by być dobrą grą.

25.04.2012 14:12
odpowiedz
Dżyżdżyk
23
Legionista

Najbardziej rozbawił mnie jeden z podpunktów w minusach gry.Przyznam że uzasadnienie kalibru "dziwny bohater" jest dla mnie nieco również "dziwne" ^^

25.04.2012 14:53
odpowiedz
hedasw
92
Generał

Na trzeciej stronie recenzji jest już wspomniany filmik z moim komentarzem prezentujący poboczne misje/zadania z Prototype 2.

25.04.2012 15:06
odpowiedz
TobiAlex
103
Senator

Yaboll szczerze to masz rację, bo ja sobie nie przypominam, aby kiedyś gry grały na emocjach.

25.04.2012 15:26
odpowiedz
jigsawjigsaw
5
Legionista

Podoba mi się, raczej kupię !

25.04.2012 20:20
odpowiedz
jaro1986
88
Generał

Jedynka strasznie mi się podobała i stawiam ją najwyżej w rankingu gier o superbohaterach, z Infamous włącznie. Spodziewałem się, że dwójka będzie jeszcze lepsza i trochę szkoda, że dali ciała z fabułą, bo ta z jedynki była całkiem niezła. Mimo wszystko liczę na świetną demolkę i swobodę rozgrywki, gra już doszła, teraz czeka na swoją kolej na półce :)

25.04.2012 20:48
odpowiedz
Irek22
69
Legend

"Jedynka" mnie nie wciągnęła, więc "dwójce" już teraz podziękuję.

25.04.2012 21:01
odpowiedz
voltek18
39
Qwaser

offffff.... 24 lipca ? nieeeeeeeeee :((((

25.04.2012 21:58
odpowiedz
Harry M
92
Master czaszka

Mi pasuje. Czekam na wyjście na PC

25.04.2012 22:39
odpowiedz
aope
96
Corporate Occult

Hed - dzięki za materiał wideo :)

26.04.2012 17:02
odpowiedz
A.l.e.X
87
Alekde

Dla przypomnienia 7 znaczy gra jest dobra ! 8 - bardzo dobra !, 9 - rewelacyjna !, 10 - Arcydzieło ! Więc macie okazję kupić i grać w dobrą grę. Pozdrawiam.

26.04.2012 17:25
odpowiedz
victripius
75
Joker

Pierwsza część rewelacyjna - niestety sequel jest trochę gorszy. Zmarnowany potencjał dobrze zapowiadającej się serii.

27.04.2012 20:53
odpowiedz
TobiAlex
103
Senator

victripius a ja myślę odwrotnie - świetne moce (już to gdzieś pisałem - rozwój postaci jest taki, że nie jeden RPG mógłby pozazdrościć albo brać przykład), fajne misje, dużo znajdziek i misji pobocznych (co ciekawe w jedyne misje poboczne mogły zanudzić na śmierć, tu tego nie ma). 7/10 może być :) Polecam

06.05.2012 10:14
odpowiedz
Nolifer
80
The Highest

Jedynka jak dla mnie była jedną z ciekawszych gierek i skoro dwójka jest taka sama , to chętnie ją wypróbuje :)

06.05.2012 10:21
odpowiedz
Kubag
23
Legionista

Grałem w pierwszą część i stwierdzam że nie jest to nic rewelacyjnego, na początku jest trochę zabawy, ale po dwóch, trzech dniach gra zupełnie się nudzi.

07.05.2012 17:52
odpowiedz
krzempu
6
Junior

Dobra recenzja :)

27.07.2012 09:08
odpowiedz
inmix
37
Centurion

Świetna recenzja! Pozdrawiam Panie Szymonie, i oby tak dalej

27.07.2012 09:23
odpowiedz
sebogothic
82
Generał

Nie wiem dlaczego wszyscy zachwycają się tym Prototype. Oglądałem gameplay, ot taka chaotyczna nawalanka.
A o co tu chodzi? Dlaczego recka z kwietnia jest jeszcze w całości dostępna i widnieje na stronie głównej?

27.07.2012 09:49
odpowiedz
Gambrinus84
64
GOL

sebogothic -> Dziś wychodzi wersja PC, wyciągnęliśmy reckę z archiwum dla zainteresowanych tematem.

27.07.2012 10:32
odpowiedz
Franusss
72
Generał

Gra jest na prawdę dobra. Grałem w wersję na X360 i nie mogłem odejść .... aż skończyłem :).

27.07.2012 10:34
odpowiedz
kislos16
20
Legionista

I oczywiście, to na podstawie jakiej platformy jest recenzowana gra zostało napisane najmniejszym druczkiem..

27.07.2012 10:37
odpowiedz
.:Jj:.
79
New Order      Evil Dust
27.07.2012 10:56
odpowiedz
Harry M
92
Master czaszka

Miałem kupić, ale zmieniłem zdanie i biorę Dark Souls

27.07.2012 11:19
odpowiedz
Dzienciou
63
Konsul

Jest powód dla którego zarówno Mercer jak i Heller nagle stają się masowymi mordercami i bezproblemowo niszczą miasta i mieszkających w nich ludzi... Wyjaśnili to w pierwszej części. Nie wyłożyli tego wyjaśnienia na tacy graczom i dlatego wydaje mi się, że sporo osób gubi się w motywacjach bohaterów gry.
Pierwszy Prototype podszedł mi wyśrubowanym poziomem trudności (przynajmniej dla mnie) przez co gra nie nudziła. Mam nadzieję, że dwójka ten aspekt także ogarnia :)

27.07.2012 13:34
odpowiedz
Persecuted
48
Generał

@Dzienciou

Poziom trudności nie był wyśrubowany, tylko totalnie debilny i źle zaprojektowany, do czego twórcy sami się później przyznali ;).

Można było dostać się pod nieustanny ostrzał (np. rakiet), przy czym każde trafienie przewracało bohatera na glebę i uniemożliwiało mu jakąkolwiek reakcję (kontratak, ucieczkę - cokolwiek). Ostrzał trwał tak długo, aż bohater umierał...

Kombosy przeciwników (zwłaszcza mutantów) były nieprzerywalne, a nieraz nawet nie dało się ich zablokować. Do tego kończyły się zazwyczaj przewróceniem bohatera i odepchnięciem go na dużą odległość (przy sporym ubytku zdrowia)...
W ciężkiej walce zdrowie spadało bardzo szybko. Nie można go było jednak podreperować, bo nie było kiedy i jak.

Ciągłe ataki i ostrzał powodowały, że animacja pożerania (podczas której nie można było się poruszać) była przerywana (przez co bohater dodatkowo tracił życie na skutek ciosu, zamiast je zregenerować), a "przekąska" była rozrywana i znikała...

itd.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze