ocena redakcji
5.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Twierdza w ruinie - recenzja gry Stronghold 3

Po kilku latach przerwy studio FireFly zbudowało wreszcie nową Twierdzę. W jakiej kondycji zastaniesz ją Drogi Graczu?

9 listopada 2011 5.0/10
• strony :123

Duc Volpe, czyli Wilk, powraca! Tym razem jest o wiele bardziej zdeterminowany, groźniejszy i niebezpieczniejszy. W oczach ma pioruny, jeżąc się, zaciska zęby, a z pyska toczy pianę, bo pragnie jednego – zemsty. Uczyni wszystko, by dopiąć swego, by Ciebie, Drogi Graczu, powalić na kolana, zrównać z ziemią Twój zamek, rozgonić Twe wojska na cztery wiatry, spalić chaty, przejąć włości, chłopów wyrżnąć, a dziewki zniewolić. To Stronghold 3, Panie!

Witaj w Twierdzy 3, Panie…

Fabularnym zaczynem dla „trójki” okazały się wydarzenia, jakie towarzyszyły finałowi pierwszej części serii. Główny oponent, a zarazem ostatnia przeszkoda stojąca na drodze do zjednoczenia rozdartej Anglii, czyli Wilk, ostatecznie uległ naszym wojskom. Jednak po latach okazało się, że „wróg Albionu numer jeden” przeżył, wylizał się z ran, a co najważniejsze: ma zamiar dokończyć dzieła oraz odkuć się za wszystkie upokorzenia, jakich doświadczył ze strony gracza. W tym akcie zemsty towarzyszą mu nowi sojusznicy – potomkowie doskonale znanych Szczura i Wieprza oraz niejaki Szakal.

Uruchamiając grę, znów słyszymy powitanie skryby, a naszym oczom ukazuje się, okraszone wizerunkiem największego oponenta, menu główne. Rozgrywka została podzielona na dwa doskonale znane etapy – kampanię militarną oraz gospodarczą. Z punktu widzenia narracyjnego, to ta pierwsza wiedzie prym w całej zabawie. Niemniej wątek gospodarczy również snuje pewną historię. Obie ścieżki twórcy potraktowali jako dwie strony tego samego medalu. Dodatkowo każda opowieść inicjująca kolejną misję przedstawiona jest z perspektywy konkretnego bohatera, w postaci czarno-białych rycin, z zaimplementowanym głosem lektora. Wygląda to całkiem przyzwoicie i klimatycznie. Niestety, tego samego nie da się już powiedzieć o pozostałych opcjach zabawy. Nie jest nam dane zasmakować zmagań w trybie potyczki. Graczom zostały rzucone ochłapy oblężenia/obrony kilku historycznych fortec oraz trzy mapki umożliwiające dowolne budowanie. Natomiast uruchomienie zmagań w sieci sprowadza się raczej do cudu niźli kilku kliknięć myszką, zresztą – nie ma czego żałować. Co jak co, ale gra strategiczna w multiplayerze powinna oferować więcej niż raptem cztery plansze.

Jesteś cokolwiek niepopularny, Panie...

W Twierdzy 3 gracz ponownie przywdziewa szaty Lorda, by z dumą i wypiętą piersią zawiadywać swym zamczyskiem, dbać o poddanych, wykazywać się akademickim poziomem praktycznego zarządzania średniowieczną gospodarką oraz umiejętnościami wojaczki. A przy okazji wznieść nietuzinkową fortecę i zza jej murów bronić włości przed zakusami wrogów, a nawet – jeśli trzeba – stanąć z nimi oko w oko na ubitej ziemi. Nie są to jakieś wygórowane powinności, jednak „trójka” przygotowała graczom iście bolesną drogę przez mękę. Spora ilość rozwiązań dotyczących zarządzania włościami Lorda została gruntownie przebudowana: pewne opcje usunięto, niektóre zredukowano, a kilka, niestety, dodano. Mam tu głównie na myśli coś, co można określić „sekundowym naliczaniem chłopów”. Każdy z nich opuszcza siedzibę Lorda w odstępie kilkunastu sekund. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że jeden zakład drwali angażuje trzech wieśniaków, łatwo sobie wyobrazić, co się dzieje, kiedy wzniesiemy trzy czy cztery konstrukcje tego typu (nie mówiąc już o pozostałych – rzemieślniczych czy wytwarzających żywność). Co więcej, kolejność stawiania określonych budynków jest ściśle związana z kierowanymi tam mieszkańcami. Innymi słowy na początku każdej misji należy wybrać, czy w danym momencie będzie się nam bardziej opłacało zacząć np. pozyskiwanie drewna, czy jabłek. Tego typu kuriozalne rozwiązanie nie może wywoływać niczego poza frustracją. Dlaczego? W serii Twierdza rekruci dla naszej armii zawsze pochodzili z nadwyżki niezatrudnionej ludności. Niestety w tym przypadku nie można w relatywnie krótkim czasie pozyskać stosowną liczbę wojaków, bo obsadzanie przez kmieci ważnych budynków gospodarczych trwa całą wieczność.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Recenzja gry Total War: Rome II - tryumfalny powrót do Rzymu

Tworząc swe najnowsze dzieło – Total War: Rome II – Creative Assembly pełnymi garściami czerpało z doświadczeń zdobytych podczas produkcji Empire oraz Shoguna II. Ponowna wizyta w antycznym Rzymie będzie nie lada gratką dla żądnych klasyki generałów.  recenzja gry

Command & Conquer: Generals - Zero Hour - recenzja gry

Command & Conquer: Generals - Zero Hour - recenzja gry

Pierwszy oficjalny dodatek do strategii czasu rzeczywistego Command & Conquer: Generals. Oferuje on fanom tego tytułu poprawiony silnik graficzny (lepsze efekty pogodowe czy efekty wybuchów) i trzy nowe kampanie.  recenzja gry

Pełna zmian, ale wciąż świetna - recenzja gry Might & Magic: Heroes VI

Pełna zmian, ale wciąż świetna - recenzja gry Might & Magic: Heroes VI

Powtórzenie sukcesu Heroes of Might & Magic III jest zadaniem trudnym, o ile w ogóle wykonalnym. Wiedzą to doskonale Węgrzy z Black Hole, dlatego nie próbowali stworzyć klona słynnej „trójki”, ale na jej bazie opracować grę świeżą i interesującą.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Twierdza 3 w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

5.0

ocena czytelników

3261 ocen czytelników

8.7

oczekiwania przed premierą

2028 głosów czytelników

Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222368Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222367Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222366Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222365Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222364Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222363Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222362Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222361Twierdza 3 - screen - 2011-07-27 - 215236Twierdza 3 - screen - 2011-07-27 - 215235

komentarze czytelników (29)


A.l.e.X  2011-11-09 - 15:03

jak COD MW3 dostanie większą ocenę to biędzie to parodia tego serwisu :]

UnderS@n  2011-11-09 - 15:10

No to gra sie ukazala gniotem, a co tam, przeciez kazda twierdza to byl gniot

Bandi_90  2011-11-09 - 15:39

Jako wielki fan serii jestem tą grą załamany :( Dla mnie tylko polska wersja okazała się bardzo dobra o reszcie szkoda słów (na dodatek kupiłem kolekcjonerkę) Stronglod Kingdoms jest dużo lepsze od tego. ...

Przemoman  2011-11-09 - 15:42

Dopisać minus, że nie idzie przyśpieszyć tempa gry. Chyba, że ja coś przeoczyłem lub jakiś patch to wprowadził...

Infik  2011-11-09 - 21:04

ta gra to g...o ! nie polecam! szkoda kasy ; /

Click-Tom  2011-11-09 - 21:23

Niestety również nie polecam. Kupiłem > zainstalowałem > zagrałem > zrezygnowałem > sprzedałem.

amigo2000  2011-11-09 - 22:08

A.l.e.X -> Gdzie Ty widzisz parodię ? Twierdza 3 to chłam, jakich mało i tak dostała za wysoką ocenę. COD MW 3 już zbiera rewelacyjne oceny. Tutaj pewnie dostanie 8.5 albo i więcej.

bajf  2011-11-09 - 22:12

Z tą ekipą nie mogło się po prostu udać.

A.l.e.X  2011-11-10 - 00:14

@amigo2000 - oceny to ona może zbierać tylko, kto i za co je wystawia. Weź mnie nie rozszmieszaj MW3 to największy gniot jaki kupiłem w ostatnim roku, a oceny no cóż 10/10 za grafikę (tak jest tak samo dobra jak w BF3, Crysis 2, Wiedźmin II, 10/10 za grywalności, tak skryp na skypcie, 10/10 za muzykę mówią same o sobie. Gra na więcej niż 5/10 nie zasługuje, a to, że Boby ma w garści i trzyma za jaja świat recenzentów to po ich przeczytaniu będziesz praktycznie pewny. Liczę, że GOL wystawi uczciwą oceną dla najbardziej odgrzanej, bez innowacji gry, która jest zrobiona na 5 letnim przestarzałym silniki, z zerowym AI wrogów i scenariuszem tak głupim, że aż.... Przez takich pseudo recenzentów jacy są mamy zapaść świata gier. Nie wierze aby Krzysiek podpisał się pod oceną większą niż 5 dla tej gry, bo to by całkowicie położyło jego np. wiarygodność i pasję z jaką napisał książkę. Generalnie dla mnie to co robią pseudo pismaki to zapaść branży. Przez 4 lata dostajesz to samo, to samo tak samo, i sprzedaż rośnie z roku na rok, pokazując tylko jak łatwo jest manipulować ludźmi, i jak łatwo robić pieniądze. Czy naprawdę nie widzisz tego, że przez to co stało się z marką Call of Duty, inni d ...

JohnnyD  2011-11-10 - 09:13

amigo2000 - nie karm trola. Widzisz, że przyszedł tu tylko po to aby się wyżalić, bo jest za tępy na MW3.

Wolf€x  2011-11-10 - 11:50

3malem kciuki za tę grę, a jestem zawiedziony na maksa. Trzecia misja jaka juz trudna.... a co najgorsza im lepiej Ci idzie, tym bardziej zwiększa się poziom trudności. Np. Masz 1 żołnierza to przyjdzie trzech wrogich i Ci go rozwali. Masz 10 żołnierzy to przyjdzie 30-stu.... Tak to odczułem grając w Twierdze 3, bo czego nie zrobie to i tak trudno;/ Do tego błędy: Nie widać wody, nie widać zielonej mgły w miejscu gdzie jest zaraza... Nie wiem czy tak mają inni ale u mnie tak jest;/ Szkoda serii, bo kiedyś była wielka.

Ferrou  2011-11-10 - 14:17

@Wolf€x- Paradoksalnie o wiele trudniejsza jest kampania gospodarcza. Tutaj naprawdę należy się porządnie nagimnastykować by sprostać celom danej misji. Co do wody czy zarazy, to musisz mieć jakich błąd - u mnie oba te elementy były widoczne. ...

Nerka  2011-11-10 - 14:25

Co za gniot szkoda że seria całkiem zeszła na psy.

rosti  2011-11-12 - 11:23

witam,zapraszam na darmowa strone z filmami online bez limitu zapraszam do rejestracji http://mojekino.org/reflink/1732/

Tomahawk69  2011-11-15 - 21:59

Czy naprawde tak trudno zrobić dobrą kontynuacje? Już lepiej by było gdyby po protu lekko zmodernizowali jedynke i dali jej nowy silnik graficzny. Stronghold to dla mnie niestety podręcznikowy przykład jak kolejne częśći gier nie powinny wyglądac... Podstawa + Crusader rządzą :)

vojak_2  2011-11-16 - 21:28

ocena redakcji mówi chyba większość..

Nolifer  2011-11-19 - 10:53

No szkoda że wyszło jak wyszło , ale chociaż fajnie że gra jest taka trudna i dla mnie to minus nie będzie :)

Inayser  2012-02-25 - 12:36

Jestem zawiedziony

Inayser  2012-02-25 - 12:46

Może 4 będzie lepsze ^^

krzmal0140  2012-12-12 - 12:06

- Wilki biegaja po drabinach. - Kontrola nad jednostkami straszna - Ciężkie budowanie murów, nie można zabudować wąskich przerw. - na 25 misji kampani zero fos - Dziwne obrysy budynków, nie mozna wstawić budynku na czuja. Bardzo, bardzo denerwujące. Samonaprowadzanie było dużo lepsze. To nie Autocad aby się pierniczyć nad jednym budynkiem godzinę. - Biegający rycerze a mieczownicy ledwo idą. -Samonaprowadzające konie - Łucznicy na murze giną tak samo jak jednostki pod. Po co zatem mury. W poprzednich częściach łucznicy według mnie byli najlepszą jednostka, ale to nie znaczy, że z łatwością rozprawią się z każdym wrokiem. Niektóre misje można wygrać tylko nimi. Po co wieże skoro łucznicy na nich mają taki sam zasięg jak Ci pod nią. Brak realizmu. - Jaki człowiek nawet w zbroi i z mieczem pokruszy mur? - Katapulty i trebusze giną po paru strzałach z łuku. Gdzie to widzieli? Maszyny oblężnicze bardzo słabe. Drabiny by się przydały, najlepiej parę rodzai. Większa różnorodność sprzętu oblężniczego nie była by tez źle odebrana. Mamy w zamian za to kupę różnych wież. Po co ? - Trudny system sterowania humorem ludzi, to w sumie zaleta bo gra jest przez to ciekawa - Gra irytując ...