ocena redakcji
5.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Twierdza w ruinie - recenzja gry Stronghold 3

Po kilku latach przerwy studio FireFly zbudowało wreszcie nową Twierdzę. W jakiej kondycji zastaniesz ją Drogi Graczu?

9 listopada 2011Ferrou (gry-online.pl) 5.0/10
• strony: 123

Duc Volpe, czyli Wilk, powraca! Tym razem jest o wiele bardziej zdeterminowany, groźniejszy i niebezpieczniejszy. W oczach ma pioruny, jeżąc się, zaciska zęby, a z pyska toczy pianę, bo pragnie jednego – zemsty. Uczyni wszystko, by dopiąć swego, by Ciebie, Drogi Graczu, powalić na kolana, zrównać z ziemią Twój zamek, rozgonić Twe wojska na cztery wiatry, spalić chaty, przejąć włości, chłopów wyrżnąć, a dziewki zniewolić. To Stronghold 3, Panie!

Witaj w Twierdzy 3, Panie…

Fabularnym zaczynem dla „trójki” okazały się wydarzenia, jakie towarzyszyły finałowi pierwszej części serii. Główny oponent, a zarazem ostatnia przeszkoda stojąca na drodze do zjednoczenia rozdartej Anglii, czyli Wilk, ostatecznie uległ naszym wojskom. Jednak po latach okazało się, że „wróg Albionu numer jeden” przeżył, wylizał się z ran, a co najważniejsze: ma zamiar dokończyć dzieła oraz odkuć się za wszystkie upokorzenia, jakich doświadczył ze strony gracza. W tym akcie zemsty towarzyszą mu nowi sojusznicy – potomkowie doskonale znanych Szczura i Wieprza oraz niejaki Szakal.

Uruchamiając grę, znów słyszymy powitanie skryby, a naszym oczom ukazuje się, okraszone wizerunkiem największego oponenta, menu główne. Rozgrywka została podzielona na dwa doskonale znane etapy – kampanię militarną oraz gospodarczą. Z punktu widzenia narracyjnego, to ta pierwsza wiedzie prym w całej zabawie. Niemniej wątek gospodarczy również snuje pewną historię. Obie ścieżki twórcy potraktowali jako dwie strony tego samego medalu. Dodatkowo każda opowieść inicjująca kolejną misję przedstawiona jest z perspektywy konkretnego bohatera, w postaci czarno-białych rycin, z zaimplementowanym głosem lektora. Wygląda to całkiem przyzwoicie i klimatycznie. Niestety, tego samego nie da się już powiedzieć o pozostałych opcjach zabawy. Nie jest nam dane zasmakować zmagań w trybie potyczki. Graczom zostały rzucone ochłapy oblężenia/obrony kilku historycznych fortec oraz trzy mapki umożliwiające dowolne budowanie. Natomiast uruchomienie zmagań w sieci sprowadza się raczej do cudu niźli kilku kliknięć myszką, zresztą – nie ma czego żałować. Co jak co, ale gra strategiczna w multiplayerze powinna oferować więcej niż raptem cztery plansze.

Jesteś cokolwiek niepopularny, Panie...

W Twierdzy 3 gracz ponownie przywdziewa szaty Lorda, by z dumą i wypiętą piersią zawiadywać swym zamczyskiem, dbać o poddanych, wykazywać się akademickim poziomem praktycznego zarządzania średniowieczną gospodarką oraz umiejętnościami wojaczki. A przy okazji wznieść nietuzinkową fortecę i zza jej murów bronić włości przed zakusami wrogów, a nawet – jeśli trzeba – stanąć z nimi oko w oko na ubitej ziemi. Nie są to jakieś wygórowane powinności, jednak „trójka” przygotowała graczom iście bolesną drogę przez mękę. Spora ilość rozwiązań dotyczących zarządzania włościami Lorda została gruntownie przebudowana: pewne opcje usunięto, niektóre zredukowano, a kilka, niestety, dodano. Mam tu głównie na myśli coś, co można określić „sekundowym naliczaniem chłopów”. Każdy z nich opuszcza siedzibę Lorda w odstępie kilkunastu sekund. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że jeden zakład drwali angażuje trzech wieśniaków, łatwo sobie wyobrazić, co się dzieje, kiedy wzniesiemy trzy czy cztery konstrukcje tego typu (nie mówiąc już o pozostałych – rzemieślniczych czy wytwarzających żywność). Co więcej, kolejność stawiania określonych budynków jest ściśle związana z kierowanymi tam mieszkańcami. Innymi słowy na początku każdej misji należy wybrać, czy w danym momencie będzie się nam bardziej opłacało zacząć np. pozyskiwanie drewna, czy jabłek. Tego typu kuriozalne rozwiązanie nie może wywoływać niczego poza frustracją. Dlaczego? W serii Twierdza rekruci dla naszej armii zawsze pochodzili z nadwyżki niezatrudnionej ludności. Niestety w tym przypadku nie można w relatywnie krótkim czasie pozyskać stosowną liczbę wojaków, bo obsadzanie przez kmieci ważnych budynków gospodarczych trwa całą wieczność.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Hearts of Iron IV - powrót w wielkim stylu

Recenzja gry Hearts of Iron IV - powrót w wielkim stylu

Po latach Hearts of Iron – ukochana seria koneserów skomplikowanych strategii – powraca, i to w wielkim stylu. Sezon nieprzespanych nocy, spędzonych na dowodzeniu, knuciu intryg i nieustannym smakowaniu goryczy porażki, uznać należy za otwarty.  recenzja gry

Recenzja gry Total War: Warhammer – Stary Świat w nowych szatach

Recenzja gry Total War: Warhammer – Stary Świat w nowych szatach

Warhammer plus Total War to połączenie tak naturalne – aż dziw bierze, że dopiero teraz Creative Assembly przygotowało tę odsłonę. Dziś już wiemy, że warto było czekać.  recenzja gry

Recenzja gry Stellaris – Paradox podbija kosmos

Recenzja gry Stellaris – Paradox podbija kosmos

Długo wyczekiwana gra Stellaris podbiła kosmos i... Steama. Paradox stworzył świetną strategię kosmiczną w stylu 4X. Pomimo braków to szalenie wciągająca produkcja.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra Twierdza 3 w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

5.0

ocena czytelników

3344 ocen czytelników

8.7

oczekiwania przed premierą

2028 głosów czytelników

Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222368Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222367Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222366Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222365Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222364Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222363Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222362Twierdza 3 - screen - 2011-10-17 - 222361Twierdza 3 - screen - 2011-07-27 - 215236Twierdza 3 - screen - 2011-07-27 - 215235
Farmerama

Farmerama

Zagraj za Darmo!

Travian

Travian

Zagraj za Darmo!

Commandos 2: Ludzie Odwagi - PC - 7,90 zł

kup w sklepie

PC 7,90 zł

Stellaris PL - PC - 128,90 zł

kup w sklepie

PC 128,90 zł

Hearts of Iron IV: Cadet Edition - PC - 118,90 zł

kup w sklepie

PC 118,90 zł

Komentarze Czytelników (29)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
09.11.2011 12:31
Devilyn
120
Organised Chaos

Szkoda że tak wyszło, ale i tak grę prędzej czy później kupię by się przekonać na własnej skórze.

09.11.2011 12:47
odpowiedz
Rapez
27
Centurion

Zgadzam sie z redaktorem, poziom trudnosci to przegiecie, mam caly czas 10 aktywnych sejwow zeby w razie wpadki nie powtarzac tego od nowa a sterowanie jednostkami to pomsta do nieba, czasami wojsko sie zawiesza i nie chce wyjsc poza mury lub stoja w miejscu i za chuja nie idzie ich ruszyc, ogolnie tragedia, gralem we wszystkie odslony ale to to porazka.

09.11.2011 12:50
odpowiedz
Sno[W]bull
57
Pretorianin

Nie jest dobrze z tą serią, mój panie...

09.11.2011 12:52
odpowiedz
.:Jj:.
81
  Automatic Lover 1978  

Gra jest bardzo słaba i niedopracowana. Za malo czasu? Na pewno za mało kasy i zdolności progrmaistycznych. Wielki zawód, liczylem na odrodzenie się serii.

BTW- jaka ładna oprawa? Lepiej już C&C3 czy AoE3 wyglądało. Może już nie widzę dobrze? Z wszystkim na max w full hd wyglądała szkaradnie jak na ad 2011. Grafika, zwłascza w rtsach, nie ma dla mnie dużego znaczenia. O ile reszta, zwłaszcza mechanizmy rozgrywki, są w porządku.

Póki naprawdę nie podreperują jej patchami nawet nie myślę o zakupie.

09.11.2011 13:00
odpowiedz
Drackula
155
Bloody Rider

Sprawdzilem "demo" i coz, bida i nedza.

Juz pomijajac system przyrostu mieszkancow to sterowanie wojskiem i jego jakos to szkoda gadac. 3 wilki zabily mi 10 wlocznikow bo debile po zabiciu jednego stali jak kolki a ja nie moglem kliknac na kolejnym wilku aby go atakowali. Szkoda nerwow na to dziadostwo a tym bardziej kasy. W sumie nie moge nic pozytywnego o tej grze napisac, nawet grafika jakby tworzona 10 lat temu.

09.11.2011 13:19
odpowiedz
DeadPL
46
Centurion

Gdyby ta gra wyszła z 5 lat temu to może może warta by była wydania 19,99 , ale teraz... to chyba żart jedynie... No nic zostaje stare dobre Castels 2 :P

09.11.2011 14:25
odpowiedz
Marcelek aka m1ol
29
OM OM OM

co do przestepczosci to ona jednak istnieje ale rzadko sie pojawia :)

09.11.2011 14:25
odpowiedz
mikecortez
78
Senator

Dobrze, ze sie wstrzymalem z zakupem...

09.11.2011 14:59
odpowiedz
unkas16
19
Centurion

ja też :D

www.graczedlagraczy.pl

09.11.2011 15:03
odpowiedz
A.l.e.X
89
Alekde

jak COD MW3 dostanie większą ocenę to biędzie to parodia tego serwisu :]

09.11.2011 15:10
odpowiedz
UnderS@n
12
Chorąży

No to gra sie ukazala gniotem, a co tam, przeciez kazda twierdza to byl gniot

09.11.2011 15:39
odpowiedz
Bandi_90
68
Konsul

Jako wielki fan serii jestem tą grą załamany :( Dla mnie tylko polska wersja okazała się bardzo dobra o reszcie szkoda słów (na dodatek kupiłem kolekcjonerkę) Stronglod Kingdoms jest dużo lepsze od tego.

UnderS@n-------> Chcesz zobaczyć gniot ? To spójrz do spodni idioto. "Znafca" się znalazł. Fakt Twierdza 3 jest rzeczywiście słaba ale Twierdza 1 i Krucjata były i nadal są świetne. Gram w nie do dzisiaj.

09.11.2011 15:42
odpowiedz
Przemoman
40
Pretorianin

Dopisać minus, że nie idzie przyśpieszyć tempa gry. Chyba, że ja coś przeoczyłem lub jakiś patch to wprowadził...

09.11.2011 21:04
odpowiedz
Infik
13
Legionista

ta gra to g...o ! nie polecam! szkoda kasy ; /

09.11.2011 21:23
odpowiedz
Click-Tom
79
made in satisfaction

Niestety również nie polecam. Kupiłem > zainstalowałem > zagrałem > zrezygnowałem > sprzedałem.

09.11.2011 22:08
odpowiedz
amigo2000
107
Generał

A.l.e.X -> Gdzie Ty widzisz parodię ? Twierdza 3 to chłam, jakich mało i tak dostała za wysoką ocenę. COD MW 3 już zbiera rewelacyjne oceny. Tutaj pewnie dostanie 8.5 albo i więcej.

09.11.2011 22:12
odpowiedz
bajf
62
Konsul

Z tą ekipą nie mogło się po prostu udać.

10.11.2011 00:14
odpowiedz
A.l.e.X
89
Alekde

@amigo2000 - oceny to ona może zbierać tylko, kto i za co je wystawia. Weź mnie nie rozszmieszaj MW3 to największy gniot jaki kupiłem w ostatnim roku, a oceny no cóż 10/10 za grafikę (tak jest tak samo dobra jak w BF3, Crysis 2, Wiedźmin II, 10/10 za grywalności, tak skryp na skypcie, 10/10 za muzykę mówią same o sobie. Gra na więcej niż 5/10 nie zasługuje, a to, że Boby ma w garści i trzyma za jaja świat recenzentów to po ich przeczytaniu będziesz praktycznie pewny. Liczę, że GOL wystawi uczciwą oceną dla najbardziej odgrzanej, bez innowacji gry, która jest zrobiona na 5 letnim przestarzałym silniki, z zerowym AI wrogów i scenariuszem tak głupim, że aż.... Przez takich pseudo recenzentów jacy są mamy zapaść świata gier. Nie wierze aby Krzysiek podpisał się pod oceną większą niż 5 dla tej gry, bo to by całkowicie położyło jego np. wiarygodność i pasję z jaką napisał książkę. Generalnie dla mnie to co robią pseudo pismaki to zapaść branży. Przez 4 lata dostajesz to samo, to samo tak samo, i sprzedaż rośnie z roku na rok, pokazując tylko jak łatwo jest manipulować ludźmi, i jak łatwo robić pieniądze. Czy naprawdę nie widzisz tego, że przez to co stało się z marką Call of Duty, inni deweloperzy przestają chcieć robić ambitne projekty. MW3 to shooter na szynach, archaiczny jak dinozaur tylko jeszcze nie wymarł. Pozdrawiam.

10.11.2011 09:13
odpowiedz
JohnnyD
39
Pretorianin

amigo2000 - nie karm trola. Widzisz, że przyszedł tu tylko po to aby się wyżalić, bo jest za tępy na MW3.

10.11.2011 11:50
odpowiedz
Wolf€x
44
Chorąży

3malem kciuki za tę grę, a jestem zawiedziony na maksa. Trzecia misja jaka juz trudna.... a co najgorsza im lepiej Ci idzie, tym bardziej zwiększa się poziom trudności. Np. Masz 1 żołnierza to przyjdzie trzech wrogich i Ci go rozwali. Masz 10 żołnierzy to przyjdzie 30-stu.... Tak to odczułem grając w Twierdze 3, bo czego nie zrobie to i tak trudno;/ Do tego błędy: Nie widać wody, nie widać zielonej mgły w miejscu gdzie jest zaraza... Nie wiem czy tak mają inni ale u mnie tak jest;/ Szkoda serii, bo kiedyś była wielka.

10.11.2011 14:17
odpowiedz
Ferrou
35
Centurion

@Wolf€x-
Paradoksalnie o wiele trudniejsza jest kampania gospodarcza. Tutaj naprawdę należy się porządnie nagimnastykować by sprostać celom danej misji.
Co do wody czy zarazy, to musisz mieć jakich błąd - u mnie oba te elementy były widoczne.

Podstawowym problemem "trójki" nie są wcale babole związane z walką - takowe są eliminowane wraz z kolejnymi dużymi łatkami ale sama mechanika gry: kuriozalny sposób przyrostu populacji oraz również niezrozumiały system budowy mieszkalnych chatek względem odległości od głównej siedziby. To są tak naprawdę podstawowi wrogowie rozgrywki. FireFly miało dobry pomysł na grę ale ich "innowacyjne" pomysły pogrzebały "Twierdzę 3".

Natomiast oprawa graficzna może nie jest na miarę "StarCrafta II" jednak błędem jest uznanie jej za przestarzałą.

10.11.2011 14:25
odpowiedz
Nerka
67
Generał

Co za gniot szkoda że seria całkiem zeszła na psy.

12.11.2011 11:23
odpowiedz
rosti
0
Junior

witam,zapraszam na darmowa strone z filmami online bez limitu zapraszam do rejestracji http://mojekino.org/reflink/1732/

15.11.2011 21:59
odpowiedz
Tomahawk69
25
Chorąży

Czy naprawde tak trudno zrobić dobrą kontynuacje? Już lepiej by było gdyby po protu lekko zmodernizowali jedynke i dali jej nowy silnik graficzny. Stronghold to dla mnie niestety podręcznikowy przykład jak kolejne częśći gier nie powinny wyglądac... Podstawa + Crusader rządzą :)

16.11.2011 21:28
odpowiedz
vojak_2
40
Generał

ocena redakcji mówi chyba większość..

19.11.2011 10:53
odpowiedz
Nolifer
82
The Highest

No szkoda że wyszło jak wyszło , ale chociaż fajnie że gra jest taka trudna i dla mnie to minus nie będzie :)

25.02.2012 12:36
odpowiedz
Inayser
3
Legionista

Jestem zawiedziony

25.02.2012 12:46
odpowiedz
Inayser
3
Legionista

Może 4 będzie lepsze ^^

12.12.2012 12:06
odpowiedz
krzmal0140
1
Junior

- Wilki biegaja po drabinach.
- Kontrola nad jednostkami straszna
- Ciężkie budowanie murów, nie można zabudować wąskich przerw.
- na 25 misji kampani zero fos
- Dziwne obrysy budynków, nie mozna wstawić budynku na czuja. Bardzo, bardzo denerwujące. Samonaprowadzanie było dużo lepsze. To nie Autocad aby się pierniczyć nad jednym budynkiem godzinę.
- Biegający rycerze a mieczownicy ledwo idą.
-Samonaprowadzające konie
- Łucznicy na murze giną tak samo jak jednostki pod. Po co zatem mury. W poprzednich częściach łucznicy według mnie byli najlepszą jednostka, ale to nie znaczy, że z łatwością rozprawią się z każdym wrokiem. Niektóre misje można wygrać tylko nimi. Po co wieże skoro łucznicy na nich mają taki sam zasięg jak Ci pod nią. Brak realizmu.
- Jaki człowiek nawet w zbroi i z mieczem pokruszy mur?
- Katapulty i trebusze giną po paru strzałach z łuku. Gdzie to widzieli? Maszyny oblężnicze bardzo słabe. Drabiny by się przydały, najlepiej parę rodzai. Większa różnorodność sprzętu oblężniczego nie była by tez źle odebrana. Mamy w zamian za to kupę różnych wież. Po co ?
- Trudny system sterowania humorem ludzi, to w sumie zaleta bo gra jest przez to ciekawa
- Gra irytująca
- Nudne filmy i fabuła
- < 10 misji w kampani ekonomicznej, dno.
- 2 mapy w trybie swobodnej budowy. Bez komentarza
- Niezniszczlane wilki, chłopi ich nie zranią, wycinają słabe jednostki lepiej i szybciej niz rycerze.
- Gra jest ciekawa tylko dlatego, że przed nią były części 1 i 2.
- Prawie wszystkie mapy w kampaniach na czas. To ma być zabawa. Czasem moznaby sobie po prostu budować. Mnie to denerwuje i stersuje. Może im zależało aby jak najszybciej wrzucić grę do szuflady bez i bez przyjemności zaliczenie misji.
- Blokują sie jednostki, kupa bugów, żołnierze klinują sie na schodach itp. Po godzinie zacząłem szukać patchy w internecie. People are leaving castle Sir….
- Fajna rozgrywka w nocy, szkoda, że na razie miałem tylko 1 misję na 25 plansz kampani. Chyba już takich nie będzie, pewnie czekają na dodatek, którego nikt nie kupi. W sumie to dobry chwyt marketingowy bo jak poprawia w nim wszystkie bugi to gra ma duzy potencjał.
- Dziwny system budowania chat blisko twierdzy.
- Ataki wojska na wroga. Czekają aż kliknie się myszką. Przy sterowaniu większą grupą jest bardzo ciężko. Kiedyś była strategia, nie pamiętam nazwy, że możnabyło zaznaczyć grupę i sami szli na wroga. Atakowali niszczyli a człowiek mógł się zająć miastem. Rozwiązanie super. Ciągłe nekanie wroga jest rewelacją. Szkoda, że już tego zabiegu nikt nie robi, albo ja mało gram.
- Spichlerz się nie zapyacha jak i magazyn. Ciekawe.
- Sprzedaż wirtualna, nkt nie chodzi między marketem i magazynem, to samo jest ze świecami i piwem. A np. ludzie potrafią przejść przez całe miasto po jakieś produkty mało istotne. Do tego wchodzą w choroby całymi tłumami i giną. No to drugie jeszcze jest do zaakceptowania.
- Ogólnie porażka, Gra do przejścia w 3 dni. 1/10 tylko dlatego, że lubie serię. Brak jakiegokolwiek balansu. Mnóstwo mnóstwo minusów, gra z takim potencjałem i po wielu latach prac powinna być bardziej dopracowana. Ogóne wrażenie - zrobili ją na odwal. Interface ciężki. Nie jest grywalna ani przyjemna. 2 była o niebo lepsza a powstała lata temu. Niestety to samo widac np. w HoMM 4,5,6.. i pewnie w kolejnych częściach. Stawianie na grafikę i inne szczegóły a rezygnacja z grywalnosci " nie robi grą dobrze".

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze