ocena redakcji
7.5
oceń grę
więcej
zobacz więcej

F.3.A.R. - recenzja gry

Przerażająca Alma po raz trzeci gości na ekranach naszych monitorów. Sprawdzamy, czy nowy zespół produkcyjny dał radę stworzyć godną kontynuację serii.

28 czerwca 2011 7.5/10
• strony :1234

Sześć lat temu F.E.A.R zachwycił fanów FPS-ów świetną grafiką, ciekawymi elementami horroru i przede wszystkim fenomenalną mechaniką walki, która wraz z doskonałą sztuczną inteligencją dała rezultat dla wielu graczy do dzisiaj pozostający niedoścignionym wzorem. Druga część serii nie została już przyjęta tak ciepło. Poprawiono pewne elementy, takie jak fabuła czy różnorodność lokacji, ale z drugiej strony w dużym stopniu popsuto dynamikę starć. Po F.3.A.R niewiele osób spodziewało się czegoś dobrego. Powodem było nie tylko pewne rozczarowanie „dwójką”, ale również (a może przede wszystkim) zmiana dewelopera. Doświadczony zespół Monolith Productions zastąpiło Day:1:Studios, znane głównie z konsolowych konwersji słabych dodatków do pierwszej odsłony serii oraz średniaków pokroju Fracture.

Jaki jest ostateczny rezultat? Wyjątkowo nierówny, ale jednak zaskakujący na plus. Dostajemy bowiem grę z jednej strony poprawiającą niedociągnięcia poprzedniej, z drugiej jednak gorszą od niej w wielu innych aspektach. Grę, która zaczyna się słabo, by z każdym kolejnym rozdziałem rozkręcać się coraz bardziej, ostatecznie pozostawiając po sobie całkiem pozytywne wrażenie.

Karabinem, butem i nożem

Znakiem rozpoznawczym serii jest budząca przerażenie Alma, ale tak naprawdę o sile marki zawsze stanowiła doskonała mechanika walki. To ona powodowała, że wiele razy wracaliśmy do każdej z odsłon cyklu, podczas gdy wszystkie elementy horroru służyły jedynie jako ciekawe dekoracje. Trzeba przyznać, że pod tym względem Day:1:Studios sprawiło się znacznie lepiej, niż można się było spodziewać.

Zacznijmy jednak od dość kontrowersyjnych zmian. Usunięto bowiem zbieranie pancerzy i wprowadzono system regeneracji zdrowia. To standard wśród współczesnych FPS-ów, ale niestety do F.E.A.R pasuje średnio. Tutaj gracz nie powinien tchórzliwie chować się po kątach, czekając na odnowienie paska zdrowia. Cała zabawa polega przecież na bezczelnym wpadaniu w sam środek sił wroga i robieniu tam jatki dzięki nadludzkiemu refleksowi. Dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem było znane z poprzednich części zbieranie leków, które potem wykorzystywaliśmy w dowolnym momencie do podreperowania kondycji.

Miłośnicy rozrywania wrogów na strzępy będą zadowoleni.

Z regeneracją życia współgra system osłon. To kolejny kontrowersyjny pomysł, który na szczęście został bardzo dobrze wykonany. Podchodząc do ściany czy murku, wystarczy wcisnąć klawisz Q, ter przyklei się do powierzchni przed nami. Stamtąd możemy wychylać się w górę i na boki, cały czas pozostając w perspektywie pierwszej osoby. Taka zabawa w chowanego również odrobinę zgrzyta w kontekście charakteru gry, ale wrażenie to łagodzone jest przez fakt, że osłony nie zapewniają kompletnej ochrony. Dużego kalibru uzbrojenie potrafi odłupywać spore kawałki betonu, wystawiając nas tym samym na ostrzał. Nieprzyjaciele też nie czekają pokornie na nasz ruch, tylko cały czas próbują zajść nas z flanki czy wykurzyć granatami. Ponadto system osłon jest bardzo przydatny w trybie multiplayer, a ten odgrywa tym razem istotną rolę.

Pozostałe elementy starć są już znacznie mniej dyskusyjne. Przede wszystkim twórcy poszli po rozum do głowy i wzmocnili skuteczność walki w zwarciu. Znany z poprzednich części cios kolbą zastąpiono mocniejszym uderzeniem nożem. Wślizg jest teraz o niebo łatwiejszy w użyciu i pozwala na pokonywanie znacznie większych dystansów, nie mówiąc już o tym, że można w ten sposób podciąć kilku nieprzyjaciół naraz i wyrzucić ich daleko w tył. Dzięki temu ruch ten nie tylko okazuje się bardziej śmiercionośny, ale świetnie nadaje się też do ucieczki przed granatami czy w kierunku osłony. W Project Origin potyczki polegały głównie na zdejmowaniu celów z daleka, natomiast dzięki tym prostym zmianom w części trzeciej walka z zwarciu jest zbyt skuteczna, aby z niej zrezygnować. Zwłaszcza że naraz możemy nosić przy sobie jedynie dwie sztuki broni, co tym bardziej wymusza korzystanie z nóg i noża.

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Recenzja gry Enemy Front - II wojna światowa w polskim wydaniu

Recenzja gry Enemy Front - II wojna światowa w polskim wydaniu

Fani Medal of Honor i pierwszych Call of Duty długo czekali na powrót strzelanek w realiach II wojny światowej. Niestety, Enemy Front nie jest do końca tym, czego oczekiwaliśmy.   recenzja gry

Recenzja gry Far Cry 3 - rzeź w tropikach

Recenzja gry Far Cry 3 - rzeź w tropikach

Far Cry 3 to dowód na to, że Ubisoft wyciągnął wnioski po nieco rozczarowującej "dwójce". Nowe dzieło studia z Montrealu jest świetne w każdym aspekcie: singlu, co-opie i trybie multiplayer, co udowadnia też nasza recenzja.  recenzja gry

Recenzja gry Blood Dragon - samodzielnego DLC do Far Cry 3

Recenzja gry Blood Dragon - samodzielnego DLC do Far Cry 3

Ubisoft najpierw wszystkich wkręcił primaaprilisowym kawałem, aby kilka dni później potwierdzić prace nad najbardziej absurdalnym dodatkiem wszech czasów. Niestety, Far Cry 3: Blood Dragon nieco kwasi puentę całego dowcipu.  recenzja gry

ocena vs oczekiwania

Według naszych czytelników gra F.3.A.R. w wersji PC jest rozczarowaniem – oczekiwania przed premierą były wyższe niż aktualna średnia ocena użytkowników.

8.5

ocena czytelników

1511 ocen czytelników

9.2

oczekiwania przed premierą

888 głosów czytelników

F.3.A.R. - screen - 2011-02-15 - 202775F.3.A.R. - screen - 2011-02-15 - 202774F.3.A.R. - screen - 2011-02-15 - 202773F.3.A.R. - screen - 2011-02-15 - 202772F.3.A.R. - screen - 2011-02-07 - 202267F.3.A.R. - screen - 2011-02-07 - 202266F.3.A.R. - screen - 2011-02-07 - 202265F.3.A.R. - screen - 2011-02-07 - 202264F.3.A.R. - screen - 2011-02-07 - 202263F.3.A.R. - screen - 2011-02-07 - 202262

komentarze czytelników (69)


Mr.Pwn3D  2011-06-28 - 22:27

Wiec tak ja przeszedłem dziś grę i muszę powiedzieć że fabuła interesująca najlepsze było na końcu :)

Mr.Pwn3D  2011-06-28 - 22:29

Ci co mówią ze Grafika jest kiepska to są w blendzie :)

raziel88ck  2011-06-28 - 22:30

Lukas172_Nomad_ - Nie oceniłem gry tylko widziałem jak wygląda i cóż, wygląda tylko względnie, a szkoda, że gra nie posiada zakończenia z tego co wyczytałem. ...

mateusz27  2011-06-28 - 22:40

raziel88ck mam nadzieje ,że nie chciałes się pochwalic ,że jaki to ty jestes bo jestes pijany.Powiedz mi jaki to problem się opić .Sorry ale wkurza mnie jak ktoś pisze takie rzeczy.Sztuką nie jest bycie pijanym,ale umieć ograniczyć alkohol.

tybet2  2011-06-29 - 10:07

Mr.Pwn3D ty jesteś błędem. ...

mycota  2011-06-29 - 17:06

Tak to jest, gdy sequele robią inne studia.

wiedeński kurier  2011-06-29 - 17:12

w dupach się ludziom poprzewracało z tą grafiką. i świetnie widać jak to "nie liczy się grafika, tylko gameplay i grywalność".

Sith_Lord  2011-06-29 - 19:03

Grafika nawet niezla ale zawiodlem sie pod tym wzgledem mogli sie bardziej postarac :) fabula ok jak zawsze chociaz mało horroru jak dla mnie w dwojce i jedynce bylo wiecej i straszniej pozdrawiam!

Vermin83  2011-06-30 - 00:05

Zauważyłem że od dłuższego czasu na GOL daje się w reckach oceny 7 lub 8. Tak jakoś mało krytyczni się staliście. Co do grafiki w FEAR 3. Fakt nie powala, ale to co jest na screenach w recenzji to jakaś kpina. Gram na wysokich detalach na kompie obsługującym XP z SP3 i grafa wygląda nieporównywalnie lepiej od tego co daliście na obrazkach. Może gierka ssie na słabszych kompach z Windows 7, ale na Windows XP z 4 GB RAM, 1GB kartą graficzną (u mnie Radeon Shafir sprzed roku) oraz prockiem 2Core 2GHz, gierka śmiga płynnie i wygląda świetnie.

darek79r19  2011-06-30 - 00:49

Od siebie dodam, że gra się naprawdę przyjemnie, gra wciąga a poziomy są odpowiednio zróżnicowane. Nie rozumiem recenzenta, który najeżdża na to, że tak się od siebie różnią. Grafika w/g mnie jest przyjemna i idealna do klimatu gry. Mnie w każdym bądź razie nie razi, gram 3/4 gwizdka w ustawieniach. Jak dla mnie zabawa lepsza od Duka, czy Crysisa, nie mogę się oderwać, wracam do gry.

StoogeR  2011-06-30 - 08:52

Może gierka ssie na słabszych kompach z Windows 7, ale na Windows XP z 4 GB RAM, 1GB kartą graficzną (u mnie Radeon Shafir sprzed roku) oraz prockiem 2Core 2GHz, gierka śmiga płynnie i wygląda świetnie. ...

tybet2  2011-06-30 - 14:35

up: To musi być prowokacja. Nikt nie jest aż takim debilem.. (nie jest, prawda? Odnośnie tego co on napisał o tym procku i grafie)

Godfire  2011-06-30 - 21:43

Boże czytasz i nie grzmisz.. myślałem, że dinozaury wyginęły a wraz z nimi windows XP ...

Naczelnyk  2011-07-02 - 00:49

Świetna gra, tony dobrej zabawy w singlu i coopie. Bawię się bardzo dobrze. Grafa fajna i klimatyczna :-) Grę polecam. Dla mnie mocne 8.5

Przemoman  2011-07-03 - 23:23

Grę oceniam na 7,5/10 To co najważniejsze w FPSach czyli strzelanie jest dobrze zrobione i sprawia przyjemność. Grafika nie ma wodotrysków ale jest klimatyczna i za to plus. Czy gra jest horrorem? Trudno jednoznacznie ocenić. Ktoś kto grał w wiele gier tego typu, obejrzał wiele horrorów w TV i jest dorosłym człowiekiem nie będzie się przy niej bał. Ale gdybyście dali pograć w F3AR gimnazjaliście lub komuś z podstawówki, kto nie grał w Dead Space i inne tego typu gierki, na pewno niejednokrotnie się przestraszy. ...

Nolifer  2011-07-09 - 01:28

W sumie Fear bez strachu to nie fear ;/ Jedyne co zostało z niego to właśnie bohaterowie i bullet time reszta jest średnia ;/

Wilk,  2011-07-17 - 17:46

haha ja mam lepsze textury w csie niż są w ty tym fearze ...

WlodarW  2011-08-14 - 23:48

Klimat jest ok, ale tylko jeżeli sami przystaniemy w miejscach gdzie jest spokojniej. Gra jest bardziej grywalna niz Crysis 2 (dzieki AI, ktore tutaj jest lepsze oraz bullet time), jednak tak jak ktoś napisał wyżej optymalizacja jest kiepska, sa miejsca gdzie gra potrafi potwornie zwolnic, no chyba, ze mamy najnowsze karty graficzne to one przemielą te niedociągnięcia w optymalizacji. Graficznie wygląda słabiej chyba jezcze niż Fear 2 jednak lokacje mają swój urok, oraz klimat o którym wspominałem, ja bym dał nawet 8 na 10 tej grze ze względu na mechanikę rozgrywki oraz ździebko fear-owego klimatu.

Kippson  2013-03-25 - 01:04

Nudaa, nie polecam. Gierka 6/10,można tylko z braku laku... F.E.A.R. 2 o wiele lepszy

8.5

ollbrzym  2013-05-26 - 22:54

Jako fan FEAR mam problem z 3. Jest ona zupełnie inna niż poprzednie osłony, ale od początku. Gdy pierwszy raz zobaczyłem grafikę, niemo zakrzyknąłem (?).Co to ma być? Całkowita zmiana, z pustych, sterylnych, wyraźnych wnętrz zrobiły się pozagracane, brudne, obrazkowo kolorowe. Całkowicie inny klimat, lecz z czasem przestał irytować, a na koniec nie wyobrażam sobie już innej możliwości. Bardzo, ale to bardzo zirytowało mnie pojawienie się osłon. Gram dynamicznie/staromodnie i mógłbym pominąć je, lecz są za to punkty i co gorsze gra miejscami jest tak pomyślana że nie ma wyjścia. Ważną sprawą w FEAR była fabuła, a raczej narracja prowadzona od misji do misji przez nagrane wiadomości itp. 3 całkowicie to zatraciła. Teraz nie ma już wiadomości, co jest raczej zrozumiałe ze względu na zmianę otoczenia, lecza jest prowadzona jak w latach 90. tzn. cut scenka i jesteśmy wrzucani na jakąś mapkę, kolejna cut scenka itd. itd. Ratuje to, że przerywniki są całkiem ciekawe. Świetną sprawą było we wcześniejszych częściach budowanie napięcia, gra się niejako rozpędzała, intensyfikując ciężki paranormalny klimat. Teraz tego zabrakło. Po kolejnym rozdziale jak każdy inny jesteśmy najzwyczaj ...