ocena redakcji
6.0
oceń grę
więcej
zobacz więcej

Twierdza 2 - recenzja gry

Błąd na błędzie, a jednak da się w drugą część Twierdzy grać. Co więcej, zarządzanie średniowiecznym miasteczkiem daje wiele satysfakcji. Zajmujemy się ekonomią, dbamy o wykwintne życie naszego Lorda oraz budujemy zamki i prowadzimy wojny.

24 czerwca 2005 6.0/10
• strony :123

Trudno się przyznać, ale tak w istocie było. Gdybym tam został, moje szczątki rozwiewałby teraz oddech kostuchy. Król powinien pozostać do końca przy swoich ludziach, a śmierć jest lepsza niż ucieczka z podwiniętym ogonem – wiem, wiem, wszyscy mi tym trują. To nie jest jednak takie proste. Nie jestem pierwszym lepszym Królem Lwem z jakiejś marnej bajki, a prawdziwym władcą, który siłą rzeczy zalicza mniejsze czy większe gafy. Zwiałem z pola bitwy, moje państwo tonie w wojnie, a żądni władzy lordowie mordują się w walce o tron. Wypadałoby tam wrócić i zrobić porządek. Trochę mi się nie chce, ale jak trzeba to trzeba, w końcu za to mi płacą.

Tak właśnie prezentuje się z widoku FPP skromna fabuła drugiej części Stronghold 2. Oczekując na sequel Twierdzy, nikt nie spodziewał się jednak świetnej fabuły, a jedynie (jedynie?) porządnej kontynuacji serii. W istocie, jako następca jedynki, Twierdza 2 wywiązuje się w miarę przyzwoicie ze swoich obowiązków. Gorzej jest, gdy spojrzymy na grę z perspektywy konserwatywnego miłośnika gier strategicznych.

Zamek Marksburg na terenie Niemiec – siedziba starych rodów rycerskich.

Największą zmianą w stosunku do poprzedniej odsłony cyklu jest grafika Stronghold 2. Stworzony specjalnie na tę okazję silnik DragonFly mimo, że nie jest zbyt wydajny (na średniej klasy sprzęcie gra działa bardzo topornie), prezentuje się bardzo dobrze. Wygląd świata i duże możliwości manewrowania kamerą (m.in. ciekawy widok z oczu Władcy i z lotu ptaka) to niewątpliwe zalety programu. Programiści wciąż zresztą pracują nad szybkością działania Twierdzy 2, o czym świadczą często publikowane łatki. Niestety, wygląda to tak, jakby zespół pracujący nad grą, wciąż ją tworzył, mimo, że gra ukazała się już w sklepach.

Zaczynamy wyliczanie

W pierwszej wersji gry (gdy piszę ten tekst, jest już dostępny patch 1.2) występował np. absurd związany z drabiniarzami – żołnierzami niosącymi ogromne drabiny, niezbędne przy obleganiu zamków. Jak się bowiem okazywało, owych urządzeń nie można było używać na drewnianych ogrodzeniach. Budowa drewnianej palisady, a za nią kamiennych murów obronnych, tworzyła z zamku trudną do zdobycia twierdzę. Nie posiadając np. katapult, defensor musiał wysyłać ludzi pod palisadę, aby zniszczyć ją przy użyciu mieczy. To z kolei wykorzystywali łucznicy broniący swojego dobytku. Piszę o tym w czasie przeszłym, gdyż po zainstalowaniu najnowszych łatek, problem znika. Kolejne poprawki, wprowadziły też zmiany w zadaniach stawianych graczom podczas misji. Jak się w praktyce okazało, niektóre z nich, były zbyt trudne. Kogo winić za tak karygodne błędy? Beta-testerów? Jeżeli w ogóle takowi byli.

Akapit wcześniej, pozwoliłem sobie pozytywnie odnieść się do oprawy wizualnej gry. Tekstury i ogólny image grafiki prezentuje bowiem wysoki poziom estetyki – niestety, podobnie jak cała gra, nafaszerowany jest błędami. Co prawda przy maksymalnym zbliżeniu kamery nie widać pikseli, świetnie wygląda także szczegółowe przedstawienie życia naszych poddanych. Możemy bowiem zajrzeć do każdego zakładu, aby przyglądać się pracy średniowiecznych rzemieślników. Wszystko to jednak marnieje, przez niedopracowany system kolizji obiektów. Przechadzający się po mapie ludzie, biegające zwierzęta oraz przemieszczające się środki transportu (wozy), niemiłosiernie się przenikają. Same też mury nie stanowią często przeszkód dla naszych poddanych. No, bo po co omijać przeszkodę, jak można przez nią przeniknąć?

Tekst przygotowany na podstawie wersji PC.
inne
Pełna zmian, ale wciąż świetna - recenzja gry Might & Magic: Heroes VI

Pełna zmian, ale wciąż świetna - recenzja gry Might & Magic: Heroes VI

Powtórzenie sukcesu Heroes of Might & Magic III jest zadaniem trudnym, o ile w ogóle wykonalnym. Wiedzą to doskonale Węgrzy z Black Hole, dlatego nie próbowali stworzyć klona słynnej „trójki”, ale na jej bazie opracować grę świeżą i interesującą.  recenzja gry

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox

Recenzja gry Europa Universalis IV - najlepszej strategii firmy Paradox

Po kapitalnym Crusader Kings 2 przyszedł czas na czwartą część serii Europa Universalis. Paradox Interactive po raz kolejny odnosi ogromny sukces.   recenzja gry

Recenzja gry SimCity - duże problemy małego miasta

Recenzja gry SimCity - duże problemy małego miasta

Tyle czekaliśmy, tyle wypatrywaliśmy i w końcu jest – nowe SimCity próbuje ponownie zdefiniować pojęcie wirtualnej symulacji budowy miasta. Udało się tylko częściowo.  recenzja gry

A jaki jest Twój werdykt?

Oceń sam tę grę
Twierdza 2 - screen - 2005-01-19 - 40790Twierdza 2 - screen - 2005-01-19 - 40789Twierdza 2 - screen - 2005-01-19 - 40788

komentarze czytelników


zcaalock  2005-06-06 - 12:28

ciekwe czy Twierdza 2 pobije łatkowy rekord The Fall

rumpel_  2005-06-06 - 23:18

od kiedy defensor: defensor musiał wysyłać ludzi pod palisadę, aby zniszczyć ją przy użyciu mieczy atakuje??? może agresor, co???

sehhs  2005-06-06 - 23:53

wiecej opcji jest ale niepotrzebnie zrobili tą gre grą 3d. wszystko wyglada gorzej niz w 1 :(

Staniu0  2005-06-25 - 02:16

u mnie np jak zbudowalem dwa blisko stojace kolo siebie mury i na jednym zamontowałem drwa i potem je spuszczalem to ot tak sobie przelatywały przez pierwszy mur jak przez masło

Michelus  2005-06-25 - 10:35

Osobiście jako gra jest ok ale... gra sie przycina, przy dużej ilości wojska niesamowicie zwalnia a jeżeli chodzi o edytor map to chyba w stronghold crusader był lepszy - tam przynajmniej można było ustawić jakiś poziom przeciwnika a tutaj jestem w stanie rozwalić wroga jednym chłopem z widłami a przeciwnik nawet nie zareaguje...

Radiolo  2005-06-25 - 10:49

Mi się nawet podoba, tylko grafa kuleje. Niby jest to 3d, ale jakieś takie nie zoptymalizowane. Bardziej mi się podobały poprzednie części.

matemiaz  2005-06-25 - 16:48

Grafika ma odemnię ocenę celującą tak samo jak gra

Iwan102  2005-06-27 - 00:51

Co gorsza, gdy już namierzymy buszujących po naszych włościach przeciwników i wyślemy w te rejony wojska, okazuje się, że musimy ręcznie wydawać rozkaz do ataku na daną jednostkę. Służący nam wojownicy potrafią stać bezczynnie, w momencie gdy kilka metrów dalej wróg dokonuje mordów i grabieży. - naszym wojskom ustalamy zachowanie- agresywne, defensywne itd. , trzeba ustawiac agresywne, zeby sami szukali zaczepki ...

golmann  2005-06-27 - 00:54

fajna gra

Dziobak_90  2005-06-27 - 00:58

no coz jezeli ktos nie gral w poprzednie czesci to moze mu sie podobac ale to kwestia gustow j tam wle Crusader:P

AdamMistrz13  2005-07-04 - 16:20

Ile ta gra kosztuje?

xxmielnyxx  2006-07-21 - 22:16

Ja nie wiem o co wy się czepiacie nic i nikt nie jest doskonałe. Ale te odpadki, szczury i przestępcy to już po prostu utrudnienie grania w tą grę, ale widok chłostania tych meneli kradnących nam ze spichlerza jest super. Bardzo podoba mi się to, że rycerze mogą dosiąść konia i szybciej dotrzeć do wroga a potem wydaje się komendę "z konia!" i są piechurami. Jest wprowadzony szereg utrudnien przez co gra stwarza możliwości do kombinowania i wymyślania dobrych strategii. Podoba mi się to, że jest tryb "Oblężenie", ale to jakie szanse ma komputer w bitwie jest poprostu dziwne. 3 dni spędziłem na dochodzeniu jak komputer może budować obuz warowny kiedy my nie (to mnie ostro zirytowało). Ale i tak gra jest fajna, kampania jest w miare trudna, nie to co w krzyżowcu gdzie bylem ja na szczura, 2-uch wieprzy i jeszcze lwie serce i żadnych szans na obrone i rozbudowe, ale w końcu się udało i przeszedlem 50 naprawde trudnych misji.

petunio  2008-03-29 - 11:32

Wlasnie zamówilem u was ta gre i jestem ciekawy jak bedzie dzialac. W karzdym razie jestem dobrej mysli. Slyszalem juz nie raz o twierdzy 2 i mysle ze jest to gra wszechczasów. Piotrek

po co ci to  2008-03-29 - 11:35

dobra gra nie znacie sie mi sie podoba cala seria

fandbt2  2008-04-30 - 13:17

Mam problem,jak produkować rycerzy???bo produkuje z osmiu i dalej nie moge,haty mam.

Xaveq  2010-03-22 - 09:56

Racja jest dużo ulepszeń i utrudnień dla gracza. Ale mnie się nie podoba, że właśnie sztuczna inteligencja nie musi tych śmieci sie pozbywać i w ogóle. Gra jest super. Tym bardziej, że gra się w siecie na przykład. Fajne jest też to, że rycerze rozwalać nie mogą murów murowanych. Jak np. w krzyżowcu. To było nierealne. Kampania tez lepsza.

micmur13  2010-08-06 - 09:02

recenzja że o dupę potłuc...