Recenzja gry 27 listopada 2016, 16:42

autor: Adam Zechenter

Redaktor. Historyk. Miłośnik strategii, gier sieciowych i dobrej literatury.

Recenzja gry Planet Coaster – doskonały sandboks, słabsza strategia

Planet Coaster to powrót rollercoasterowych tycoonów w wielkim stylu. Gra oferuje to, czego fani oczekiwali i choć system ekonomiczny mógł być bardziej wymagający, to całość jest świetnym sandboksem.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

PLUSY:
  1. tak powinno się odświeżać klasyki – z szacunkiem dla tradycji, ale z masą nowych pomysłów;
  2. bajkowa i dopracowana oprawa graficzna;
  3. prawdziwy sandboks – ogranicza nas tylko wyobraźnia;
  4. intuicyjny interfejs;
  5. ogrom możliwości i łatwość tworzenia tytułowych kolejek górskich;
  6. wsparcie dla modów;
  7. dla miłośników gatunku – pozycja obowiązkowa.
MINUSY:
  1. oprawa dźwiękowa jest w porządku, ale szybko się nudzi;
  2. system ekonomiczny ma potencjał, ale jest zbyt prosty;
  3. czasem na dopracowane rollercoastery brakuje chętnych.

Planet Coaster versus RollerCoaster Tycoon World. Przeciwieństwa lubią się przyciągać: od dawna w tak krótkim czasie nie zadebiutowały tak różne, choć tak podobne gry. Obie o parkach rozrywki, ale podczas gdy jednej z nich bliżej do koszmaru, w którym wesołe miasteczko zamienia się w horror nie z tej ziemi, tak druga to świetna produkcja, oferująca naprzemiennie uczucie ekscytacji i spełnienia – zupełnie niczym dobra kolejka górska.

We francuskiej miejscowości Sevres znajduje się muzeum ceramiki, słynne na całym świecie, gdyż umieszczono w nim wzorce metra oraz kilograma. Jeśli po apokaliptycznej katastrofie ktoś chciałby się dowiedzieć, co to właściwie znaczy metr czy kilogram – bo to tylko umowne miary – to fizyczny ich wzór znajdzie właśnie w Sevres. Kopia Planet Coaster również powinna znaleźć się w tej samej galerii – jako wzorzec odświeżania klasycznych gier. Z jednej strony szacunek dla tradycji, a z drugiej świeże pomysły i wykorzystanie technologicznych nowinek. Studio Frontier Developments stworzyło doskonałą strategię o kolejkach górskich i choć system ekonomiczny mógłby być bardziej rozbudowany, to rollercoasterowa piaskownica imponuje dopieszczeniem, grafiką i sceną moderską.

Planet Coaster zwiastun na premierę

Planet Coaster zwiastun na premierę [2:03]

Zwiastun Planet Coaster, kolejnej odsłony gry strategiczno-ekonomicznej, skupionej na budowaniu i zarządzaniu parkiem rozrywki.

Rozkładamy zabawki

Recenzja gry Planet Coaster – doskonały sandboks, słabsza strategia - ilustracja #2

RollerCoaster Tycoon World to stworzona przez firmę Atari lunaparkowa konkurencja dla Planet Coaster. A przynajmniej w teorii taką miała być, bo gra okazała się pełna błędów i zwyczajnie słaba – na Steamie tylko 31% graczy wystawiło jej pozytywną ocenę. To wynik na poziomie jednego z większych zawodów wszech czasów – No Man’s Sky!

Trzasnęły drzwiczki kolejki. Pasy zapięte – a więc ruszamy. Planet Coaster na dzień dobry serwuje nam trzy tryby. Pierwszy z nich to kariera, która w zasadzie pełni rolę rozbudowanego samouczka. Dzieli się na cztery części, a każda w innym stylu – zaczynamy od pirackich klimatów, a kończymy z czarnym monolitem rodem z filmu 2001: Odyseja kosmiczna. W kolejnych sceneriach dostajemy we władanie z góry zaprojektowane lunaparki, a naszym zadaniem jest zrealizować narzucone zadania i otrzymać w ten sposób trzy gwiazdki. Cele poszczególnych misji zostały tak ułożone, że powoli uczymy się wszystkich tajników prowadzenia wesołych miasteczek. Choć z samouczkami można spędzić nawet kilkanaście godzin, to właściwa zabawa od nich dopiero się zaczyna.

Kolejka wyspina się już na górę, a my czujemy, jak wiatr coraz głośniej świszczy w uszach – to znak, że pędzimy w dół. Drugi tryb to wyzwanie, czyli rozgrywka, w której rozpoczynamy na pustym obszarze (możemy wybrać jeden z pięciu biomów, np. pustynny czy alpejski), z określoną sumą gotówki w kieszeni, a naszym celem jest stworzenie najlepszego parku rozrywki na świecie. W drodze na rollercoasterowy szczyt musimy odkrywać kolejne elementy wystroju czy nowe karuzele, a także realizować pojawiające się co pewien czas wyzwania. Zabawa w tym trybie przypomina klasyczną strategię ekonomiczną, a liczba wykresów dochodów, sposobów na reklamowania parku czy opcji spłacania kredytów uraduje każdego miłośnika kombinowania i tabelek. Dość powiedzieć, że odwiedzających gości charakteryzuje sześć różnych statystyk, takich jak głód, zadowolenie czy… potrzeba skorzystania z toalety. Szkoda tylko, że mimo znacznego rozbudowania, tryb ten nie stawia przed graczem większego wyzwania – łatwo się zarabia, goście i tak walą drzwiami i oknami, a park pozostawiony bez opieki na kilkanaście minut spokojnie sobie poradzi.

Recenzja gry Halo Wars 2 – solidna alternatywa dla StarCrafta
Recenzja gry Halo Wars 2 – solidna alternatywa dla StarCrafta

Recenzja gry

Istnieje kilka poziomów szaleństwa. Próby stworzenia RTS-a na konsolę dotąd wyprzedzał chyba tylko skok na bungee bez bungee. Halo Wars 2 deweloperskiego duetu 343 Industries i Creative Assembly dobitnie pokazuje, że czasy się zmieniają.

Recenzja gry Realpolitiks – globalna zawierucha w skali mikro
Recenzja gry Realpolitiks – globalna zawierucha w skali mikro

Recenzja gry

Władać światem – jakże kusząca to myśl. W Realpolitiks, polskiej produkcji inspirowanej Europą Universalis, taka możliwość jest w zasięgu ręki. Czy jednak uproszczona mechanika przypadnie do gustu miłośnikom strategii?

Recenzja gry Urban Empire – prosta i nudna
Recenzja gry Urban Empire – prosta i nudna

Recenzja gry

Czy mamy do czynienia z prawdziwą bombą gwarantującą godziny wystrzałowej zabawy, czy też marketingowe zabiegi uśpiły naszą czujność, a Urban Empire to archaiczny niewypał, do którego lepiej się nie zbliżać?

Zagraj w najlepsze gry!

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
28.11.2016 11:05
TjDeck
3
Junior

Jakiś pomysł, gdzie można to w Polsce kupić poza Steam? Jest może planowana polska wersja językowa? Z góry dzięki.

28.11.2016 11:35
2
odpowiedz
eJay
157
Quaritch

Wielka szkoda że RCTW okazał sie porażką, ale to tylko i wyłącznie wina twórców, którzy połasili się na wydanie gry na etapie wczesnego dostępu.

Planet Coaster wygląda jak gra stworzona specjalnie dla mnie :)

28.11.2016 12:00
odpowiedz
dwrob
42
Pretorianin
28.11.2016 12:53
1
odpowiedz
Ravengath
11
Chorąży
7.5

Dobra recenzja, zostaly faktycznie wypunktowane mocne i slabe strony gry, wiec ja sie nie bede juz powtarzal. Jedyne do czego moge sie przyczepic to do oceny, troche za wyskoka. Niestety mnie gra odrzucila po 3h grania i poszedl zwrot na Steam.

28.11.2016 23:22
odpowiedz
Venkt
19
Centurion

Czyli tak: Gra jest rimejkiem i wcale nie najgorszym. Natomiast ma zauważalne wady i trzeba ją dopracować. Czyli nota 8,5 czyli gra MEGA dobra. Zdecydujcie się, niejeden klasyk mógł pomarzyć o 8.5...

29.11.2016 02:23
odpowiedz
Duchos
12
Pretorianin

Brakuje tej odsłonie wyzwań jak w pierwszym i drugim RCT.. Za łatwo, no i jest parę obleśnych momentów.

11.12.2016 20:39
odpowiedz
Nolifer
91
The Highest

Planet Coaster jest na ustach teraz dużej części osób, więc gra musi być naprawdę niezła.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze