Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 17 maja 2012, 10:08

autor: Jakub Kolano

Max Payne - przybliżamy fabułę pierwszych dwóch części

Tuż przed premierą gry Max Payne 3 przypominamy wydarzenia z pierwszych dwóch części serii.

Wielkimi krokami zbliża się premiera trzeciej części zmagań najtragiczniejszego bohatera gier komputerowych w historii z przeżartym korupcją i pełnym przemocy światem biznesu, mafii i tajnych organizacji. Mowa o produkcji Max Payne, kochanej przez graczy za ciężki, mroczny i przygnębiający klimat strzelance, w której wcielamy się w detektywa nowojorskiej policji, mszczącego się na najgorszych szumowinach tego świata za śmierć swojej rodziny. Kontrowersje, jakie pojawiły się wokół tego tytułu, dotyczące lokacji i scenografii trzeciej części oraz postaci samego Maxa, nie są tematem artykułu. Chcielibyśmy przypomnieć Wam fabułę dwóch poprzednich odsłon tej świetnej gry, a zarazem przygotować grunt pod zabawę z „trójką”.

Max Payne

Max Payne jest detektywem nowojorskiej policji, szczęśliwym mężem i ojcem prowadzącym spokojne życie w New Jersey. Dla córki rzuca palenie, dla stabilizacji odrzuca propozycję wstąpienia do DEA (wydziału walki z narkotykami) złożoną przez przyjaciela – Alexa Baldera. Życie wydaje mu się spełnieniem amerykańskiego snu. Jednak jak każdy sen, tak i ten rozpływa się po przebudzeniu. Historia ta jest jedynie retrospekcją poprzedzającą tragiczne wydarzenia, które w mgnieniu oka zmieniają egzystencję Maxa w koszmar. Pewnego dnia po powrocie z pracy Payne zastaje swoje mieszkanie zdemolowane przez włamywaczy. Powywracane meble, ślady krwi na ścianie, w hallu nabazgrane graffiti symbolizujące literę V przekreśloną strzykawką. Wkracza na miejsce zbrodni w trakcie jej popełniania. Słyszy krzyki żony i płacz dziecka, a potem kilka strzałów. Żona Michelle wraz z córką zostają brutalnie zamordowane przez napastników, których Max chwilę później likwiduje.

Nie mając już nic do stracenia i pragnąc wyjaśnić sprawę tajemniczej zbrodni, Max przyjmuje propozycję Alexa i wstępuje do DEA. Odkrywa, że napastnicy działali pod wpływem nieznanego dotąd narkotyku, zwanego Valkirią, którego symbol znalazł się na ścianie jego domu. DEA, prowadząc od trzech lat śledztwo bez większych sukcesów, natrafia wreszcie na ślad wiodący do Jacka Lupino – lokalnego bossa mafijnej rodziny Punchinello, zajmującego się dystrybucją Valkirii. Max jako tajniak infiltruje szeregi mafii, aby zbliżyć się do źródła narkotyku. Jedynym jego kontaktem z wydziałem są agenci Balder oraz B.B. Nagły telefon od B.B, który każe Payne’owi spotkać się z Alexem w sprawie Lupino na stacji metra Roscoe Street, jest początkiem fatalnego w skutkach rozwoju zdarzeń, prowadzących Maxa do rozwikłania tragicznej sprawy sprzed trzech lat.

Wyludniona stacja metra okazuje się miejscem zbrodni oraz zastawioną na Maxa pułapką. Przedzierając się przez kolejne korytarze obstawione przez zbirów Lupino, dociera on do nieużywanej od lat czterdziestych części metra, przez którą bandyci przebili się do sąsiadującego z nią skarbca banku. Celem ich napadu są obligacje zwyżkującej w ostatnim czasie korporacji Aesir. Po wydostaniu się w końcu z powrotem na stację Roscoe Payne spotyka Alexa. Chwilę później, zamieniwszy kilka zdań z przyjacielem, Balder pada martwy, zastrzelony z ukrycia przez nieznanego sprawcę. Max jest już pewien, że ściągnięcie go na stację metra było jedynie pretekstem do wrobienia go w morderstwo.

Kolejnym, logicznym krokiem w poszukiwaniu rozwiązania sprawy Valkirii jest wizyta w melinie prowadzonej przez Jacka Lupino. Obskurny hotel z kręcącymi się tu i ówdzie narkomanami i prostytutkami to centrum przestępczej działalności mafiosa. Na miejscu Max zastaje braci Finito, którzy oczekują go w nadziei wykonania wyroku na dociekliwym detektywie. Po krótkiej strzelaninie i pozbyciu się obu przeciwników Payne odnajduje list pisany przez Vinniego Gognitti, prawą rękę Lupino, mającego nadzorować odbywającą się w hotelu transakcję Valkirii. Dealowi przyglądał się Rico Muerte, wysłany przez samego Angelo Punchinello. Dotychczasowe śledztwo nie było w stanie wykryć powiązań Dona ze sprawą narkotyku. List, który Max znajduje w pokoju Muerte, pisany własnoręcznie przez Punchinello, daje mu wystarczające dowody, że król wiedział, co dzieje się w jego syndykacie. Po dotarciu do podziemi hotelu i rozbiciu transakcji narkotykowej Payne dopada i likwiduje Rico Muerte.

Max Payne 3

Max Payne 3

Max Payne

Max Payne

Max Payne 2: The Fall Of Max Payne

Max Payne 2: The Fall Of Max Payne