Wyszukiwarka gier
Quake (1996)

Quake (1996)

PC
po premierze

Data wydania: 22 czerwca 1996

Akcji, FPP, Fantasy, Science fiction, FPS, Strzelanki, Multiplayer, Singleplayer, Internet, LAN

Opracowana przez studio id Software strzelanina FPS, wyznaczająca nowe standardy w swoim gatunku i będąca przełomem w dziedzinie trójwymiarowej grafiki komputerowej. Akcja gry Quake rozgrywa się w bliżej nieokreślonej przyszłości, w której rządowe eksperymenty z teleportacją doprowadziły do nawiązania kontaktu z mieszkańcami innych wymiarów i sprowadzenia na ludzi zagrożenia ze strony istot z piekła rodem.

8.7

GRYOnline

8.5

Gracze

9.7

Steam

OCEŃ
Oceny

Quake to jedna z pierwszych gier z gatunku FPP (First Person Perspective), w której zastosowano silnik graficzny 3D. Gracze wcielają się w bezimiennego bohatera i jako ostatnia nadzieja ludzkości wkraczają w piekielne wymiary, siejąc spustoszenie wśród demonów i krwiożerczych potworów.

Za dewelopingiem gry Quake stoi studio id Software, a w szczególności tacy ludzie jak: John Romero, American McGee czy John Carmack. Na fali sukcesu serii Doom, twórcy zdecydowali się poeksperymentować z całkowicie nowym silnikiem graficznym – Quake Engine, generującym obraz 3D w czasie rzeczywistym. Powstała w ten sposób gra miała jedynie szczątkową warstwę fabularną, ale odznaczała się wieloma innowacyjnymi elementami i jak na swoje czasy wspaniałą oprawą wizualną.

Akcja gry rozgrywa się w bliżej nieokreślonej przyszłości. Rządowe eksperymenty z teleportacją doprowadziły do nawiązania kontaktu z mieszkańcami innych wymiarów. Ludzkości zagrażają bestie z piekła rodem. Jedyną szansą jest operacja „Counterstrike”, czyli wysłanie śmiałka, który korzystając z portali między wymiarami wedrze się na teren wroga i zażegna niebezpieczeństwo.

Czytaj więcej

Platformy:

PC Windows

PC WindowsAngielskie napisy i dialogi

Producent: id Software

Wydawca: GT Interactive

Polski wydawca: Licomp Empirical Multimedia

Ograniczenia wiekowe: 18+

Gry z serii

Quake (1996)
Quake (1996)
Quake (1996)

12GRY

Gry z serii Quake

Seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS-ów), wykreowana przez studio id Software jako rozwinięcie pomysłów z gier Doom i Doom II. Cykl zyskał uznanie wśród graczy przede wszystkim ze względu na znakomitą oprawę wizualną oraz rozbudowany tryb multiplayer.

Gry z serii Quake

Publicystyka

Opinie

22 stycznia 2024

Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku

Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.

Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku
Lara i Duke wstrząśnięci, nie zmieszani - 10 najlepszych gier 1996 roku
Opinie

26 listopada 2022

9 denerwujących wrogów z gier lat 90., których pamiętamy do dziś

Nie tylko bossowie potrafią dać się we znaki graczom i na zawsze przejść do historii gier. Czasem równie zapadający w pamięć są zwykli przeciwnicy. Oto niesławna dziewiątka z gier lat 90. – czasów, gdy w rozgrywce nie było taryfy ulgowej dla casuali.

9 denerwujących wrogów z gier lat 90., których pamiętamy do dziś
9 denerwujących wrogów z gier lat 90., których pamiętamy do dziś
Opinie

3 listopada 2021

Mówienie, że starsze gry są niegrywalne, jest krzywdzące

Coraz częściej natrafiam na opinie, mówiące, że starsze gry są dzisiaj niegrywalne. I choć zdaję sobie sprawę, że to raczej walka z wiatrakami, postanowiłem stanąć w obronie klasyków. Bo można wciąż się świetnie przy nich bawić.

Mówienie, że starsze gry są niegrywalne, jest krzywdzące
Mówienie, że starsze gry są niegrywalne, jest krzywdzące
Opinie

2 września 2021

Marzy mi się Quake w stylu nowego Dooma

Remaster Quake’a na pierwszy rzut oka to nic wielkiego. Ale gdy się w niego zagra, to nagle wszystko staje się jasne. Król tylko czeka, by wrócić (niczym niegdyś Doom), a to jest sprawdzian. Podołamy?

Marzy mi się Quake w stylu nowego Dooma
Marzy mi się Quake w stylu nowego Dooma
Opinie

23 października 2016

RetroStrefa #1 - co działo się w świecie gier w październiku 1986 i 1996 roku?

Dwadzieścia i trzydzieści lat temu to były gry! Nostalgia i zawodna pamięć podsuwa nam wyidealizowane obrazy przeszłości. Dlatego cofamy się w czasie i przypuszczamy retro atak!

RetroStrefa #1 - co działo się w świecie gier w październiku 1986 i 1996 roku?
RetroStrefa #1 - co działo się w świecie gier w październiku 1986 i 1996 roku?

Wiadomości

Apetyt na Quake 5 rośnie, gdy patrzy się na mroczne dzieła dewelopera z id Software

Apetyt na Quake 5 rośnie, gdy patrzy się na mroczne dzieła dewelopera z id Software

Deweloper ze studia id Software połączył elementy strzelanek Quake oraz Doom. Jego prace rozbudzają apetyt na Quake’a 5.

gry

Maciej Gaffke

14 maja 2025 21:24

Apetyt na Quake 5 rośnie, gdy patrzy się na mroczne dzieła dewelopera z id Software
Zajęło to ćwierć wieku, ale najbardziej żmudny rekord w legendarnym Quake'u został w końcu pobity

Zajęło to ćwierć wieku, ale najbardziej żmudny rekord w legendarnym Quake'u został w końcu pobity

Po ponad 25 latach pobity został jeden z rekordów w oryginalnym Quake’u. Pewien gracz jako pierwsza osoba na świecie ukończył poziom „The Installation” w czasie poniżej 7 sekund.

gry

Marcin Bukowski

29 sierpnia 2024 22:18

Zajęło to ćwierć wieku, ale najbardziej żmudny rekord w legendarnym Quake'u został w końcu pobity
Po 24 latach w grach Valve wciąż można znaleźć ślady kodu z Quake'a

Po 24 latach w grach Valve wciąż można znaleźć ślady kodu z Quake'a

Half-Life Alyx jest najbardziej zaawansowaną produkcją VR, ale mimo to w grze nadal można odnaleźć elementy kodu z pierwszego Quake'a.

gry

Adrian Werner

23 kwietnia 2023 06:46

Po 24 latach w grach Valve wciąż można znaleźć ślady kodu z Quake'a
Quake Remaster w drodze? id Software tworzy Project 2021B

Quake Remaster w drodze? id Software tworzy Project 2021B

Dzięki australijskiej agencji ratingowej wiemy, że id Software pracuje nad Project 2021B. Wiele osób spekuluje, że chodzi tu o remaster pierwszej części serii Quake.

gry

Adrian Werner

29 czerwca 2021 09:57

Quake Remaster w drodze? id Software tworzy Project 2021B

Trwa promocja na gry Bethesdy. Quake i Quake 2 za darmo [Aktualizacja]

W poprzedni weekend odbywał się konwent QuakeCon at Home. Podczas jego trwania otrzymaliśmy za darmo klasycznego FPS-a Quake. Bethesda podała kolejne terminy, w których możemy odebrać kolejne dwie części cyklu.

promocje

Agnieszka Adamus

14 sierpnia 2020 13:30

Trwa promocja na gry Bethesdy. Quake i Quake 2 za darmo [Aktualizacja]

Quake i Quake 2 - Bethesda udostępni gry za darmo w przyszłym tygodniu

W przyszłym tygodniu odbędzie się wirtualny konwent QuakeCon at Home. Podczas niego będziemy mieli okazję do otrzymania za darmo pełnych wersji klasycznych FPS-ów Quake i Quake 2.

promocje

Adrian Werner

2 sierpnia 2020 08:22

Quake i Quake 2 - Bethesda udostępni gry za darmo w przyszłym tygodniu

id Software: Quake 5 może wrócić do mrocznych klimatów z pierwowzoru

John Carmack, jeden ze współzałożycieli id Software, zapewnił w rozmowie z serwisem Eurogamer, że studio nie zapomniało o marce Quake. Producent przyznał, że obecnie nie trwają prace nad następną grą z serii, ale wiele osób w studiu chciałoby ją stworzyć. Zdaniem Carmacka, Quake 5 mógłby odejść od tematu Stroggów znanych z „czwórki” i wrócić do mrocznych klimatów w stylu Cthulhu.

gry

Szymon Liebert

18 czerwca 2011 12:28

id Software: Quake 5 może wrócić do mrocznych klimatów z pierwowzoru

id Software - początki twórców Quake'a i Dooma w filmowej pigułce

Wielbiciele wszelakiej maści retrospekcji nie mogą ostatnio narzekać na brak materiałów. W ubiegłym tygodniu firma Blizzard wypuściła film dokumentujący jej historię. Natomiast dzisiaj zapraszamy Was do obejrzenia materiału podsumowującego działalność id Software – kolejnego zasłużonego producenta gier komputerowych.

pozostałe

Mateusz Kądziołka

14 marca 2011 11:59

id Software - początki twórców Quake'a i Dooma w filmowej pigułce

John Carmack otrzyma nagrodę za życiowe osiągnięcia na GDC 2010

Znamy laureata tegorocznej edycji nagrody Game Developers Choice Awards za życiowe osiągnięcia w dziedzinie tworzenia gier. Statuetka przypadnie Johnowi Carmackowi, współzałożycielowi studia id Software i współtwórcy takich produkcji jak Wolfenstein 3D, Doom, czy Quake, czyli tytułów kultowych w gatunku strzelanek pierwszoosobowych.

pozostałe

Szymon Liebert

23 lutego 2010 10:29

John Carmack otrzyma nagrodę za życiowe osiągnięcia na GDC 2010

Kłopoty finansowe i zwolnienia w Threewave Software

W nieciekawej sytuacji znalazło się Threewave Software – ekipa, która uczyniła z Capture The Flag standard w sieciowych grach FPS. Firma znalazła się na skraju upadłości i jej przyszłość maluje się w czarnych barwach.

gry

Adrian Werner

6 grudnia 2009 10:00

Kłopoty finansowe i zwolnienia w Threewave Software

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry Quake (1996).

Wszystkie pliki do pobrania

Kody i triki

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry Quake (1996):

PC Windows

PC / Windows

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 133 MHz, 32 MB RAM, karta grafiki VGA, 80MB HDD.

Dodatki

Lista dodatków do gry Quake (1996):

Quake Mission Pack No. 2: Dissolution of Eternity

Quake Mission Pack No. 2: Dissolution of Eternity

PC

Dodatek

31 marca 1997

Akcji

Drugi oficjalny dodatek do kultowej strzelaniny FPS Quake autorstwa studia id Software. Opracowane przez ekipę Rogue Entertainment rozszerzenie o nazwie Quake Mission Pack No. 2: Dissolution of Eternity wprowadza do rozgrywki szesnaście szczegółowo dopracowanych map, podzielonych na dwa epizody, które pod względem architektonicznym przebijają nawet poziomy znane z oryginalnego Quake’a. Dodatek oferuje nam aż dziewięć niedostępnych wcześniej typów przeciwników, takich jak niewidzialni rycerze, elektryczne węgorze, ożywające statuy i mumie oraz potężny egipski Guardian, czteroręki Overlorda czy obecny w finałowej potyczce smok. W konfrontacji z nowymi wrogami wykorzystujemy zaś nowe i zmodyfikowane wersje oryginalnych broni, a także kilka przydatnych narzędzi, takich jak pozwalający na wykonywanie dłuższych skoków pas antygrawitacyjny czy ulepszona tarcza absorbująca część obrażeń.

5.0

GRYOnline

9.1

Steam

7.8

Gracze

Quake Mission Pack No. 2: Dissolution of Eternity
Quake Mission Pack No. 1: Scourge of Armagon

Quake Mission Pack No. 1: Scourge of Armagon

PC

Dodatek

28 lutego 1997

Akcji

Stworzony przez grupę zapaleńców ze studia Hypnotic Interactive pakiet poziomów do kultowej strzelaniny FPS Quake, który został zaaprobowany przez studio id Software jako oficjalny dodatek. Rozszerzenie zatytułowane Quake Mission Pack No. 1: Scourge of Armagon niesie ze sobą piętnaście zupełnie nowych poziomów, podzielonych na trzy miniepizody oraz jedną oryginalną mapę do trybu Deathmatch. Ambitni deweloperzy postanowili jednak również nieco urozmaicić oryginalną produkcję, wprowadzając szereg ciekawych dodatków kosmetycznych, takich jak dziury pozostające po kulach czy możliwość zniszczenia niektórych elementów otoczenia. Prócz tego w grze pojawiły się dwa zupełnie nowe rodzaje przeciwników (Centroid i Gremlin) i trzy niedostępne wcześniej narzędzia zagłady: zmodyfikowany granatnik, szybkostrzelne działko laserowe oraz inspirowany mitologią germańską wielki młot Mjolnir, mogący jednym uderzeniem poważnie zranić wszystkie obecne na planszy potwory.

6.0

GRYOnline

9.4

Steam

8.0

Gracze

Quake Mission Pack No. 1: Scourge of Armagon

Oceny gry

Średnie Oceny:

8.7

Ocena GRYOnline.pl

Średnia z 7 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.

Oceny Recenzentów i Expertów
8.5

Ocena Graczy

Średnia z 1171 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

9.7

Ocena STEAM

"Przytłaczająco pozytywne"

Średnia z 12498 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

9.5
PC

buddookann

Ekspert

2021.04.17

Pierwsza moja styczność z grą w 2021 roku (gra ma 25 lat) i musze powiedzieć, że jestem w szoku. Świetnie przemyślana. Mnóstwo akcji. Nie irytuje. Nie nudzi. Jak komuś przeszkadza grafika to można zainstalować mody. Ta gra nawet dziś daje rade. W czasach kiedy wyszła musiała robić wrażenie.

9.0
mastarops
PC

mastarops

Ekspert

2020.08.13

Spoko, nadal gra się fajnie. Prosto i bez udziwnień. Grałem przez QuaqeSpasm 0.9 próbowałem różne mody, ale chyb mam sentyment do oryginalnej wersji.

9.5
PC

GeDo

Ekspert

2020.06.16

Świetna gra.Jeszcze lepsza od Dooma.Po tylu latach nadal bardzo grywalna.Grałem w wersje GLQuake na GOG w edycji The Offering czyli z dwoma oficjalnymi dodatkami.Nie licząc przestarzałej juz grafiki, jedyne minusy to brak muzyki w edycjii cyfrowej i pewne problemy ze zmianą rozdzielczosci(dosc uciązliwie sie ją zmienia za pomoca linii komend i na wysokich rozdzielczosciach gra wywala bład).Gdyby nie to, to była by 10, a tak daje 9,5.Swoją drogą przydały by sie odświeżona wersja jak to zrobiono ze starymi Doomami , działajaca dobrze na nowych systemach z dodana muzyką.

7.5
Codename 23
PC

Codename 23

Gracz

2024.10.12

Szczątkowa fabuła… Nieznany wróg, który wziął się znikąd… Bezimienny wojownik, bohater, który staje mu naprzeciw. I nie, nie chodzi tu o Doom’a, choć skojarzenie jest poniekąd trafne. Otóż studio id Software stworzyło kolejnego potwora, tym razem w pełni trójwymiarowego. Przed państwem… Quake!Gdyby id Software wypuściło Quake’a pod nazwą Doom, to wszyscy uwierzyliby, że to faktycznie kolejna część serii. Poza technologią, gry pod względem mechaniki i „złożoności” fabuły bardzo siebie nawzajem przypominają. Studio nie kombinowało nad jakimś wyniosłym scenariuszem. Dla nich fabuła miała być tylko pretekstem do naciśnięcia spustu. Na zasadzie: tam jest wróg, strzelaj do niego! (spoiler ?? ). Quake jest rozwinięciem idei studia. Oczywiście było kilka zmian, ulepszeń technologicznych i mechanicznych. Największą zmianą mechaniki jest fakt, że bohater Quake’a potrafi… skakać. Ale skakanie stało się w 1996 już praktycznie standardem. Największych zmian dokonano w technologii. Na potrzebę gry został skonstruowany nowy silnik graficzny – Quake engine. Pozwoliło to na zastosowanie pełnego 3D. I chociaż Quake nie był pierwszym w pełni trójwymiarowym FPS-em, na pewno był najsławniejszym (stąd łatka pierwszej trójwymiarowej strzelaniny, co nie było prawdą). I myślę, że swoją sławę zawdzięcza poniekąd sukcesowi Doom’a. I w odróżnieniu od Doom’a klimat Quake’a jest dużo mroczniejszy, brudniejszy, mniej kolorowy. A po wyciągnięciu toporka, to już w ogóle mamy wrażenie, że to już nie FPS, tylko jakieś Dark Fantasy.Grę można kupić na Steam’ie i GOG-u za około 40 zł. Posiadaną przeze mnie wersję na Steam zakupiłem, nie bezpośrednio w sklepie, tylko w wersji pudełkowej Premium Games – „The Quake Collection”. Grę można uruchomić w dwóch trybach: klasycznym i zremasterowanym. Wersja klasyczna uruchamia oryginalną grę. W wersji zremasterowanej mamy za to szereg bajerów poprawiających rozgrywkę i efekty audiowizualne. Lepsze tekstury, wyższe rozdzielczości i ogólnie poprawioną grafikę, możliwość rozglądania się również w górę i w dół za pomocą myszy, celownik… i muzykę. Niestety wersja klasyczna ma problemy z odgrywaniem ścieżki dźwiękowej. Z tego co przeczytałem w internecie, jest możliwość tego naprawy, ale wymaga to trochę wysiłku. Oczywiście udoskonalona wersja posiada również szereg osiągnięć Steam. I co w tym wszystkim jest najfajniejsze, to fakt, że Quake cały czas jest wspierany – wychodzą nowe aktualizacje, które poprawiają błędy i samą grę.Fabuła, tak samo jak w poprzednich produkcjach id Software, jest nic nie znaczącym tłem i stanowi tylko pretekst do ubijania maszkaronów. Jako bezimienny żołnierz przechodzisz przez kolejne teleporty (tak zwane Slipgate’s), aby zlikwidować najeźdźców z innego wymiaru.I chociaż strona fabularna gry nie przedstawia sobą nic szczególnego, to nie stanowi to żadnego problemu, gdyż główną zaletą tej produkcji jest strzelanie, które jest równie przyjemne, jak to z Doom’a. Do dyspozycji również mamy szereg broni, zarówno standardowych jak topór (no dobra, topór nie jest standardowym wyposażeniem żołnierzy i trochę mnie zdziwiło, że nie ma w grze noża), strzelba, super strzelba, granatnik, wyrzutnia rakiet, jak i kilka innych, bardziej futurystycznych zabawek.W klasycznego Quake’a gra się przyjemnie, ale momentami wkrada się nuda. Ciężki klimat jest plusem, a grafika, dzięki temu właśnie mrocznemu klimatowi, nie wypada najgorzej. I na pewno niektórzy stwierdzą, że grafika to już syf, ale według mnie, nie jest aż tak źle. Audio za to wypada okropnie w mojej ocenie, głównie poprzez problemy ze ścieżką dźwiękową.Podsumowując Quake jest po prostu solidnym i naprawdę bardzo dobrym, lecz niestety, nienadzwyczajnym FPS-em.PLUSY:+ Ciężki i mroczny klimat.+ Oprawa graficzna dobrze się zestarzała.+ Przyjemnie się strzela.MINUSY:- Strona wizualna może w obecnych czasach odrzucić niektórych graczy.- Problem ze ścieżką dźwiękową w klasycznej wersji gry.- Czasem wieje nudą.

9.0
Maciej Pawlikowski
PC

Maciej Pawlikowski

GRYOnline.pl Team

2017.02.08

8.0
Maciej Kowalczyk
PC

Maciej Kowalczyk

GRYOnline.pl Team

2016.05.06

8.0
Aleksander Kozłowski
PC

Aleksander Kozłowski

GRYOnline.pl Team

2016.03.22

Ocena STEAM

9.7

Przytłaczająco pozytywne (12 498)

[title]

Główne zalety gry

  • Wpływowe dziedzictwo: Quake jest uznawany za kamień milowy w gatunku FPS, mając znaczący wpływ na rozwój konkurencyjnego grania online i ustanawiając standardy dla przyszłych tytułów.
  • Rewolucyjna grafika: Gra wykorzystuje prawdziwy silnik 3D z akceleracją sprzętową, oferując niespotykaną wówczas jakość wizualną.
  • Wyjątkowy design poziomów: Złożone i zapadające w pamięć mapy są chwalone za swój projekt, dostosowany do szybkiej walki i gry konkurencyjnej.
  • Atmosferyczny dźwięk i muzyka: Efekty dźwiękowe gry oraz industrialna ścieżka dźwiękowa autorstwa Nine Inch Nails wzmacniają jej mroczną i immersyjną atmosferę.
  • Szybka i responsywna rozgrywka: Gracze doceniają płynne sterowanie i szybkie przełączanie broni, co sprawia, że doświadczenie strzelania jest angażujące.
  • Jakość remastera: Ulepszona wersja jest zauważana za poprawę wizualną i nowoczesne funkcje, co czyni ją dostępną i przyjemną na współczesnych systemach.

Główne wady gry

  • Ogólny charakter podstawowej gry: Niektórzy użytkownicy uważają, że podstawowa gra brakuje oryginalności i przypomina Doom, z niektórymi przeciwnikami postrzeganymi jako przebrane wersje z tej gry.
  • Niezadowalające walki z bossami: Wiele recenzji wspomina, że starcia z bossami są rozczarowujące, co wpływa na ogólne wrażenia.
  • Trudność i system zapisu: Osiągnięcia mogą być unieważnione przez ładowanie zapisów, co niektórym graczom wydaje się frustrujące.
  • Wady w projektowaniu poziomów: Chociaż wiele poziomów jest chwalonych, niektóre są krytykowane za słabe zaprojektowanie lub nużącość, szczególnie w późniejszych odcinkach.

Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników

  • Bardziej angażująca fabuła dla jednego gracza: Niektórzy gracze pragną bardziej wciągającej narracji, ponieważ gra koncentruje się głównie na akcji z minimalnym storytellingiem.
  • Zrównoważona rozgrywka: Pojawiają się głosy o lepszym zbalansowaniu map w trybie wieloosobowym, ponieważ niektórzy gracze czują, że pewne aspekty prowadzą do niezrównoważonych meczów.
  • Ulepszone ustawienia trudności: Zauważono pragnienie bardziej przemyślanych dostosowań trudności, szczególnie w odniesieniu do ustawień zdrowia w trudniejszych trybach.
  • Zwiększone elementy zagadek: Gracze wspomnieli, że gra mogłaby skorzystać z bardziej złożonych zagadek lub wyzwań, zamiast koncentrować się wyłącznie na walce.

Podsumowanie

  • Ogólnie rzecz biorąc, Quake jest uznawany za klasyczny FPS, który przetrwał próbę czasu, chociaż niektórzy gracze wyrażają pragnienie większej głębi i różnorodności w niektórych aspektach rozgrywki.

Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Akcji
2024-01-15
12:03

Wiedźmin Legend

Wiedźmin
😃

Quake to gra FPS wydana w 1996 roku. Po ID Software, którzy są odpowiedzialni za świetne Wolfenstein 3d 1992 i wybitne Doom 1993 było pewne, że kolejny raz spróbują zaskoczyć branżę gier video. Wolfensten 3d jest rewelacyjną grą 2,5D. Doom był rewolucyjnym przejściem w 3D w którą ludzie grali dniami i nocami. Quake to strzelanka pierwszoosobowa, która jest fenomenalna, fantastyczna, odjazdowa, ale twórcy zrezygnowali z wielu nowatorskich pomysłów, bo gra miała być jeszcze bardziej surowa, mroczna, realistyczna, ale studio bało się, że to może być słabo przyjęte i muszą trochę zastopować swe zapędy. W imię pewnego sukcesu komercyjnego porzucono więc wiele nowatorskich pomysłów, a szkoda bo gra mogła dużo mocniej się wyróżnić.
Gameplay. Mysz z trzema przyciskami stała się niemal koniecznością, ponieważ umożliwiała jednoczesne poruszanie się, obracanie i strzelanie w dowolnym kierunku. Akcja rozgrywa się w prawdziwym świecie 3D. W porównaniu z innymi tytułami FPS, które powstały wcześniej w Quake wrogowie i obiekty miały zupełnie nowy poziom głębi. Możemy oglądać dowolny element gry pod dowolnym kątem uzyskując niezmiennie płynne i realistyczne rezultaty. Architektura poziomów jest znacznie bardziej wyrafinowana niż w ówczesnych konkurencyjnych tytułach podobnie jak animacje w czasie rzeczywistym, które obejmują takie efekty jak cząsteczki eksplozji latające we wszystkich kierunkach i ogromne, przypominające kolce obiekty wystrzeliwane z ukrytych pomieszczeń. Strzelanie daje radochę. Mamy fontanny krwi i latające części ciała. Rzeźnia raczej nie trzymająca się humanitarnych standartów. Stworzenia zamieszkujące cztery światy i 28 poziomów gry są chore, pokręcone i przewrotne. Wstrząsający efekt krwawych grymasów i entropicznych bioform jest wzmocniony animacją, która jest niezwykle płynna i całkowicie przekonująca. W Quake dostępny jest niesamowity zestaw broni. Mamy tu topory, strzelby na gwoździe czy pistolety błyskawicowe. Nowością jest wyrzutnia granatów. Prawdziwie trójwymiarowe środowisko pozwala także na zupełnie nowe strategie ataku takie jak odbijanie granatu od ściany zgodnie z prawami fizyki w celu wysadzenia przeciwnika czającego się za rogiem. W Quake możemy atakować (lub być atakowanym) z niemal dowolnego kąta i wysokości. Klimat Doom w dużej mierze pozostał, ale Quake jest bardziej mroczny, złowieszczy i sugestywny. Wrażenie zaszczucia stało się jeszcze bardziej przerażające. Pamiętam, że kiedy po raz pierwszy zagrałem w Quake'a u kuzyna w 1996 roku późnym wieczorem i zostałem zaatakowany przez wroga z hakiem właściwie zostałem zahipnotyzowany. Takiej grafy i takiego mroku w FPSach wcześniej nie było. Kilka akcji jest tak przerażające, że studzi zapał nawet największych twardzieli. Quake jest bardziej krwisty i brutalny niż Doom choć wydawało się to niemożliwe. W grze ukrytych jest także mnóstwo wzmocnień, a ich zbieranie może natychmiast zmienić równowagę sił. Przedmioty te obejmują krąg ochrony, który zapewnia punkty wytrzymałości co wystarczy, aby zmierzyć się z każdym, pierścień cieni, który czyni nas niewidzialnym czy Quake Power, który radykalnie zwiększa poziom obrażeń całej broni.
Grafika i udźwiękowienie. Id Software w dużej mierze oparło się na ciemnych kolorach, aby stworzyć ostateczny mroczny wygląd Quake'a, który wiele osób uważa za piękny. W przeciwieństwie do Dooma czy Duke Nukem 3D dopiero Quake wykorzystuje silnik graficzny prawdziwego 3D do tworzenia szczegółowych i wiarygodnych środowisk. Minęły czasy nierównych animacji wrogów i ich płaski wygląd. Podobnie jak w Duke Nukem 3D można także pływać pod wodą. Wszystko to przy płynnej liczbie klatek na sekundę co było szokujące! Quake wraz z Tomb Raider to pierwsze gry, gdzie czuło się w pełni trzeci wymiar. To także pierwsze gry obsługujące akcelerację 3D OpenGL, która od tego czasu stawała się standardem. Największym osiągnięciem jest stworzenie algorytmów zarządzającym całym światem w którym walczymy i giniemy. Epizody są nadzwyczaj złożone, wielopiętrowe plątaniny korytarzy, komnat, lochów. Trudno oddać realizm, sugestywność i wpływ na wyobraźnię, ale to po prostu robiło ogromne wrażenie, a miałem przyjemność grać w tą grę pierwszy raz u kuzyna w 1996 roku blisko premiery. W budowaniu tych niesamowitych klimatów niewątpliwie istotną rolę odgrywają doskonałe algorytmy zarządzające perspektywą, cieniami i układem tekstur, które by zachować ostrość zmieniają się wraz z odległością. Rozmieszczone pochodnie tworzą tańczące refleksy, a przez szpary w drzwiach i oknach padają smugi lekko rozświetlające mrok pomieszczeń. Quake jednak odsłania wszystko od razu więc brak stopniowego napięcia. Mamy mocne uderzenie od początku, a później zmienia się tylko kosmetycznie wygląd otoczenia. Potwory są w pełni twójwymiarowe i z każdej strony wyglądają odmniennie. Grafika jest doskonale uzupełniona efektami dźwiękowymi i melodiami otoczenia z mroczniejszych rejonów muzycznego umysłu Trenta Reznora. Udźwiękowienie jest niepokojące. Słyszymy rózne jęki, wrzaski, ryki, charczenia. Niepokojąca muzyka w tle wpychają i tak już mroczną i przerażającą atmosferę Quake'a w krainę czystego zła.
Podsumowanie. Quake to udany FPS na wielu poziomach ze swoją złowrogą atmosferą, jedwabiście gładką animacją, niesamowicie dobrze zrównoważoną rozgrywką i projektowaniem poziomów oraz niezrównaną ścieżką dźwiękową. Gra zapewnia niesamowity przypływ adrenaliny, który zaczyna się w chwili, gdy postawimy stopę w zaciemnionych korytarzach. Dzięki 28 pomysłowo zbalansowanym mapom trudno jest się temu oprzeć. Po raz kolejny zespół id Software stworzył bezkompromisowy, niezwykle brutalny festiwal gore, który z pewnością stał się nowym polem bitwy wybieranym przez walczących w trybie jednoosobowym i wieloosobowym na całym świecie. W doskonałości technicznej Quake w 1996 roku można było się zakochać. Konkurencja FPS pod względem grafiki została znów zmiażdżona przez ID Software, ale pod względem gameplayu nowym królem został Duke Nukem 3d od konkurencji. Quake bowiem odsłania wszystkie karty od razu, a przez to nic nie chowa w zanadrzu na później. Pewnie gdyby powstał przed Duke Nukem 3d większość padłaby plackiem z wrażenia. Gra jest niezła oraz ważna dla gatunku pod kątem technologicznego postępu więc jak najbardziej warto ją sprawdzić, ale nie spodziewaj się czegoś tak wybitnego pod względem gameplayu jak Doom 1993, Duke Nukem 3d 1996, Half Life 1998, The Operative: No One Lives Forever 2000. Z serii Quake najlepsza jest fenomenalna dwójka. Quake 1 otrzymał oficjalny remaster, ale na modach z lepszymi fanowskimi teksturami wygląda lepiej.
https://www.youtube.com/watch?v=Oj3NcoWiMJg&ab_channel=h00ch2003

Komentarz: Wiedźmin
2024-09-06
14:32

IsyGold Legionista

IsyGold

Chciałem tylko uzupełnić informacje. Otóż po zaznajomieniu się (i oczywiście przejściu) doom64 dopiero kilka lat temu, zauważyłem, ze doom64 jest swoistym przejściem pod względem klimatu, od doom do quake. To coś pośredniego. Polecam! i Q1 i D64 jako mroczne i demoniczne :D oczywiście Q1 bardzo traci na klimacie, jeśli jest ogrywany bez muzyki Reznora

Komentarz: IsyGold
2024-09-11
20:04

IsyGold Legionista

IsyGold

Areneus > Dzięki za info szczegółowe. Chodzi mi bardziej o samą atmosferę podczas gry - ten doom 64 wdrożył specyficzną kolorystykę, rezygnując z takiej kolorowości dooma 1 i 2. Możliwe, że podczas tworzenia, tak jak pisałeś, to właśnie inspirowano się Quake. Pod tym względem, jeśli ktoś zalicza najpierw doomy, a później quake, to można poczuć coś w rodzaju ciągłości. Albo inaczej - zaznajomiwszy się z doomem 64 po doom 1 i 2, te pastelowe barwy Quake nie są zaskoczeniem.
Id software niby i tak jakąś tam pieczę nad tym sprawowało (nad produkcją tego przez Midway). Pozdrawiam

Komentarz: IsyGold
2024-10-12
11:00

Codename 23 Chorąży

Codename 23

Szczątkowa fabuła… Nieznany wróg, który wziął się znikąd… Bezimienny wojownik, bohater, który staje mu naprzeciw. I nie, nie chodzi tu o Doom’a, choć skojarzenie jest poniekąd trafne. Otóż studio id Software stworzyło kolejnego potwora, tym razem w pełni trójwymiarowego. Przed państwem… Quake!

Gdyby id Software wypuściło Quake’a pod nazwą Doom, to wszyscy uwierzyliby, że to faktycznie kolejna część serii. Poza technologią, gry pod względem mechaniki i „złożoności” fabuły bardzo siebie nawzajem przypominają. Studio nie kombinowało nad jakimś wyniosłym scenariuszem. Dla nich fabuła miała być tylko pretekstem do naciśnięcia spustu. Na zasadzie: tam jest wróg, strzelaj do niego! (spoiler ?? ). Quake jest rozwinięciem idei studia. Oczywiście było kilka zmian, ulepszeń technologicznych i mechanicznych. Największą zmianą mechaniki jest fakt, że bohater Quake’a potrafi… skakać. Ale skakanie stało się w 1996 już praktycznie standardem. Największych zmian dokonano w technologii. Na potrzebę gry został skonstruowany nowy silnik graficzny – Quake engine. Pozwoliło to na zastosowanie pełnego 3D. I chociaż Quake nie był pierwszym w pełni trójwymiarowym FPS-em, na pewno był najsławniejszym (stąd łatka pierwszej trójwymiarowej strzelaniny, co nie było prawdą). I myślę, że swoją sławę zawdzięcza poniekąd sukcesowi Doom’a. I w odróżnieniu od Doom’a klimat Quake’a jest dużo mroczniejszy, brudniejszy, mniej kolorowy. A po wyciągnięciu toporka, to już w ogóle mamy wrażenie, że to już nie FPS, tylko jakieś Dark Fantasy.

Grę można kupić na Steam’ie i GOG-u za około 40 zł. Posiadaną przeze mnie wersję na Steam zakupiłem, nie bezpośrednio w sklepie, tylko w wersji pudełkowej Premium Games – „The Quake Collection”. Grę można uruchomić w dwóch trybach: klasycznym i zremasterowanym. Wersja klasyczna uruchamia oryginalną grę. W wersji zremasterowanej mamy za to szereg bajerów poprawiających rozgrywkę i efekty audiowizualne. Lepsze tekstury, wyższe rozdzielczości i ogólnie poprawioną grafikę, możliwość rozglądania się również w górę i w dół za pomocą myszy, celownik… i muzykę. Niestety wersja klasyczna ma problemy z odgrywaniem ścieżki dźwiękowej. Z tego co przeczytałem w internecie, jest możliwość tego naprawy, ale wymaga to trochę wysiłku. Oczywiście udoskonalona wersja posiada również szereg osiągnięć Steam. I co w tym wszystkim jest najfajniejsze, to fakt, że Quake cały czas jest wspierany – wychodzą nowe aktualizacje, które poprawiają błędy i samą grę.

Fabuła, tak samo jak w poprzednich produkcjach id Software, jest nic nie znaczącym tłem i stanowi tylko pretekst do ubijania maszkaronów. Jako bezimienny żołnierz przechodzisz przez kolejne teleporty (tak zwane Slipgate’s), aby zlikwidować najeźdźców z innego wymiaru.

I chociaż strona fabularna gry nie przedstawia sobą nic szczególnego, to nie stanowi to żadnego problemu, gdyż główną zaletą tej produkcji jest strzelanie, które jest równie przyjemne, jak to z Doom’a. Do dyspozycji również mamy szereg broni, zarówno standardowych jak topór (no dobra, topór nie jest standardowym wyposażeniem żołnierzy i trochę mnie zdziwiło, że nie ma w grze noża), strzelba, super strzelba, granatnik, wyrzutnia rakiet, jak i kilka innych, bardziej futurystycznych zabawek.

W klasycznego Quake’a gra się przyjemnie, ale momentami wkrada się nuda. Ciężki klimat jest plusem, a grafika, dzięki temu właśnie mrocznemu klimatowi, nie wypada najgorzej. I na pewno niektórzy stwierdzą, że grafika to już syf, ale według mnie, nie jest aż tak źle. Audio za to wypada okropnie w mojej ocenie, głównie poprzez problemy ze ścieżką dźwiękową.

Podsumowując Quake jest po prostu solidnym i naprawdę bardzo dobrym, lecz niestety, nienadzwyczajnym FPS-em.

PLUSY:
+ Ciężki i mroczny klimat.
+ Oprawa graficzna dobrze się zestarzała.
+ Przyjemnie się strzela.

MINUSY:
- Strona wizualna może w obecnych czasach odrzucić niektórych graczy.
- Problem ze ścieżką dźwiękową w klasycznej wersji gry.
- Czasem wieje nudą.

Komentarz: Codename 23
2024-10-12
11:01

Admin Senator

Admin

Quake (1996) - recenzje graczy

Komentarz: Admin

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl