Data wydania: 22 czerwca 1996
Opracowana przez studio id Software strzelanina FPS, wyznaczająca nowe standardy w swoim gatunku i będąca przełomem w dziedzinie trójwymiarowej grafiki komputerowej. Akcja gry Quake rozgrywa się w bliżej nieokreślonej przyszłości, w której rządowe eksperymenty z teleportacją doprowadziły do nawiązania kontaktu z mieszkańcami innych wymiarów i sprowadzenia na ludzi zagrożenia ze strony istot z piekła rodem.
GRYOnline
Gracze
Steam
Quake to jedna z pierwszych gier z gatunku FPP (First Person Perspective), w której zastosowano silnik graficzny 3D. Gracze wcielają się w bezimiennego bohatera i jako ostatnia nadzieja ludzkości wkraczają w piekielne wymiary, siejąc spustoszenie wśród demonów i krwiożerczych potworów.
Za dewelopingiem gry Quake stoi studio id Software, a w szczególności tacy ludzie jak: John Romero, American McGee czy John Carmack. Na fali sukcesu serii Doom, twórcy zdecydowali się poeksperymentować z całkowicie nowym silnikiem graficznym – Quake Engine, generującym obraz 3D w czasie rzeczywistym. Powstała w ten sposób gra miała jedynie szczątkową warstwę fabularną, ale odznaczała się wieloma innowacyjnymi elementami i jak na swoje czasy wspaniałą oprawą wizualną.
Akcja gry rozgrywa się w bliżej nieokreślonej przyszłości. Rządowe eksperymenty z teleportacją doprowadziły do nawiązania kontaktu z mieszkańcami innych wymiarów. Ludzkości zagrażają bestie z piekła rodem. Jedyną szansą jest operacja „Counterstrike”, czyli wysłanie śmiałka, który korzystając z portali między wymiarami wedrze się na teren wroga i zażegna niebezpieczeństwo.
Bezimienny główny bohater, w którego wcielają się gracze, teleportuje się przez kolejne tzw. „Slipgate” i sieje spustoszenie wśród hord napotykanych potworów, korzystając z ośmiu rodzajów broni – od toporów po wyrzutnie rakiet. Jego zadaniem jest zebrać runy otwierające przejście do ostatniego wymiaru, gdzie czai się Shub-Niggurath (bóstwo z mitologii H. P. Lovecrafta).
Twórcy gry zadbali o mroczne i zróżnicowane tematycznie lokacje. Niektóre plansze utrzymane są stylistyce gotyckich katedr i średniowiecznych zamków, innym bliżej do piekielnych czeluści. Ogółem tryb rozgrywki jednoosobowej oferuje 28 poziomów pogrupowanych w 4 rozdziały. Przewidziano także cztery stopnie trudności, z czego ostatni – „nightmare” celowo został ukryty.
Jednym z największych atutów Quake okazał się tryb multiplayer przewidziany do rozgrywek poprzez sieć LAN lub Internet dla maksymalnie 16 graczy i oferujący takie opcje jak: free-for-all, duel czy teamplay.
Gra doczekała się dwóch oficjalnych rozszerzeń - Mission Pack 1: Scourge of Armagon i Mission Pack 2: Dissolution of Eternity, a także nieoficjalnego trzeciego Final Mission: Abyss of Pandemonium autorstwa Impel Development Team. Powstały także setki rozmaitych modyfikacji stworzonych przez społeczność fanów.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Ograniczenia wiekowe: 18+
Gry podobne:
12GRY
Seria pierwszoosobowych strzelanin (FPS-ów), wykreowana przez studio id Software jako rozwinięcie pomysłów z gier Doom i Doom II. Cykl zyskał uznanie wśród graczy przede wszystkim ze względu na znakomitą oprawę wizualną oraz rozbudowany tryb multiplayer.
22 stycznia 2024
Kontynuujemy naszą podróż w czasie po latach 90. Tym razem wracamy do roku 1996 – czasów, w których rządzili Quake, Lara Croft i Duke Nukem, a wszystkie te gry razem wzięte i tak rozstawiał po kątach Mario.
26 listopada 2022
Nie tylko bossowie potrafią dać się we znaki graczom i na zawsze przejść do historii gier. Czasem równie zapadający w pamięć są zwykli przeciwnicy. Oto niesławna dziewiątka z gier lat 90. – czasów, gdy w rozgrywce nie było taryfy ulgowej dla casuali.
3 listopada 2021
Coraz częściej natrafiam na opinie, mówiące, że starsze gry są dzisiaj niegrywalne. I choć zdaję sobie sprawę, że to raczej walka z wiatrakami, postanowiłem stanąć w obronie klasyków. Bo można wciąż się świetnie przy nich bawić.
2 września 2021
Remaster Quake’a na pierwszy rzut oka to nic wielkiego. Ale gdy się w niego zagra, to nagle wszystko staje się jasne. Król tylko czeka, by wrócić (niczym niegdyś Doom), a to jest sprawdzian. Podołamy?
23 października 2016
Dwadzieścia i trzydzieści lat temu to były gry! Nostalgia i zawodna pamięć podsuwa nam wyidealizowane obrazy przeszłości. Dlatego cofamy się w czasie i przypuszczamy retro atak!
Deweloper ze studia id Software połączył elementy strzelanek Quake oraz Doom. Jego prace rozbudzają apetyt na Quake’a 5.
gry
Maciej Gaffke
14 maja 2025 21:24
Po ponad 25 latach pobity został jeden z rekordów w oryginalnym Quake’u. Pewien gracz jako pierwsza osoba na świecie ukończył poziom „The Installation” w czasie poniżej 7 sekund.
gry
Marcin Bukowski
29 sierpnia 2024 22:18
Half-Life Alyx jest najbardziej zaawansowaną produkcją VR, ale mimo to w grze nadal można odnaleźć elementy kodu z pierwszego Quake'a.
gry
Adrian Werner
23 kwietnia 2023 06:46
Dzięki australijskiej agencji ratingowej wiemy, że id Software pracuje nad Project 2021B. Wiele osób spekuluje, że chodzi tu o remaster pierwszej części serii Quake.
gry
Adrian Werner
29 czerwca 2021 09:57
W poprzedni weekend odbywał się konwent QuakeCon at Home. Podczas jego trwania otrzymaliśmy za darmo klasycznego FPS-a Quake. Bethesda podała kolejne terminy, w których możemy odebrać kolejne dwie części cyklu.
promocje
Agnieszka Adamus
14 sierpnia 2020 13:30
W przyszłym tygodniu odbędzie się wirtualny konwent QuakeCon at Home. Podczas niego będziemy mieli okazję do otrzymania za darmo pełnych wersji klasycznych FPS-ów Quake i Quake 2.
promocje
Adrian Werner
2 sierpnia 2020 08:22
John Carmack, jeden ze współzałożycieli id Software, zapewnił w rozmowie z serwisem Eurogamer, że studio nie zapomniało o marce Quake. Producent przyznał, że obecnie nie trwają prace nad następną grą z serii, ale wiele osób w studiu chciałoby ją stworzyć. Zdaniem Carmacka, Quake 5 mógłby odejść od tematu Stroggów znanych z „czwórki” i wrócić do mrocznych klimatów w stylu Cthulhu.
gry
Szymon Liebert
18 czerwca 2011 12:28
Wielbiciele wszelakiej maści retrospekcji nie mogą ostatnio narzekać na brak materiałów. W ubiegłym tygodniu firma Blizzard wypuściła film dokumentujący jej historię. Natomiast dzisiaj zapraszamy Was do obejrzenia materiału podsumowującego działalność id Software – kolejnego zasłużonego producenta gier komputerowych.
pozostałe
Mateusz Kądziołka
14 marca 2011 11:59
Znamy laureata tegorocznej edycji nagrody Game Developers Choice Awards za życiowe osiągnięcia w dziedzinie tworzenia gier. Statuetka przypadnie Johnowi Carmackowi, współzałożycielowi studia id Software i współtwórcy takich produkcji jak Wolfenstein 3D, Doom, czy Quake, czyli tytułów kultowych w gatunku strzelanek pierwszoosobowych.
pozostałe
Szymon Liebert
23 lutego 2010 10:29
W nieciekawej sytuacji znalazło się Threewave Software – ekipa, która uczyniła z Capture The Flag standard w sieciowych grach FPS. Firma znalazła się na skraju upadłości i jej przyszłość maluje się w czarnych barwach.
gry
Adrian Werner
6 grudnia 2009 10:00
Popularne pliki do pobrania do gry Quake (1996).
mod Quake (1996) - Rygel’s Ultra HD Pack (New Texturess) v.1 - 16 lutego 2021
mod Quake (1996) - Arcane Dimensions v.1.80p1 - 19 października 2020
mod Quake (1996) - Quake Unofficial Remastered v.24012021 - 15 lutego 2021
trainer Quake (1996) - + 4 trainer - 7 listopada 2006
mod Quake (1996) - Eternal War: Shadows of Light v.1.0 - 1 listopada 2015
mod Quake (1996) - DarkPlaces v.build 20140513 - 8 lutego 2021
mod Quake (1996) - QuakeSpasm v.0.95.1 - 20 grudnia 2022
mod Quake (1996) - Episode 5: Dimension of the Past (DOPA) v.1 - 15 lutego 2021
mod Quake (1996) - Map Jam 6 - Fire and Brimstone - 8 października 2015
mod Quake (1996) - Tarbaby v.20150303 - 3 marca 2015
Wymagania sprzętowe gry Quake (1996):
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 133 MHz, 32 MB RAM, karta grafiki VGA, 80MB HDD.
Lista dodatków do gry Quake (1996):
Dodatek
31 marca 1997
Akcji
Drugi oficjalny dodatek do kultowej strzelaniny FPS Quake autorstwa studia id Software. Opracowane przez ekipę Rogue Entertainment rozszerzenie o nazwie Quake Mission Pack No. 2: Dissolution of Eternity wprowadza do rozgrywki szesnaście szczegółowo dopracowanych map, podzielonych na dwa epizody, które pod względem architektonicznym przebijają nawet poziomy znane z oryginalnego Quake’a. Dodatek oferuje nam aż dziewięć niedostępnych wcześniej typów przeciwników, takich jak niewidzialni rycerze, elektryczne węgorze, ożywające statuy i mumie oraz potężny egipski Guardian, czteroręki Overlorda czy obecny w finałowej potyczce smok. W konfrontacji z nowymi wrogami wykorzystujemy zaś nowe i zmodyfikowane wersje oryginalnych broni, a także kilka przydatnych narzędzi, takich jak pozwalający na wykonywanie dłuższych skoków pas antygrawitacyjny czy ulepszona tarcza absorbująca część obrażeń.
GRYOnline
Steam
Gracze
Dodatek
28 lutego 1997
Akcji
Stworzony przez grupę zapaleńców ze studia Hypnotic Interactive pakiet poziomów do kultowej strzelaniny FPS Quake, który został zaaprobowany przez studio id Software jako oficjalny dodatek. Rozszerzenie zatytułowane Quake Mission Pack No. 1: Scourge of Armagon niesie ze sobą piętnaście zupełnie nowych poziomów, podzielonych na trzy miniepizody oraz jedną oryginalną mapę do trybu Deathmatch. Ambitni deweloperzy postanowili jednak również nieco urozmaicić oryginalną produkcję, wprowadzając szereg ciekawych dodatków kosmetycznych, takich jak dziury pozostające po kulach czy możliwość zniszczenia niektórych elementów otoczenia. Prócz tego w grze pojawiły się dwa zupełnie nowe rodzaje przeciwników (Centroid i Gremlin) i trzy niedostępne wcześniej narzędzia zagłady: zmodyfikowany granatnik, szybkostrzelne działko laserowe oraz inspirowany mitologią germańską wielki młot Mjolnir, mogący jednym uderzeniem poważnie zranić wszystkie obecne na planszy potwory.
GRYOnline
Steam
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 7 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 1171 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco pozytywne"
Średnia z 12498 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
buddookann
Ekspert
2021.04.17
Pierwsza moja styczność z grą w 2021 roku (gra ma 25 lat) i musze powiedzieć, że jestem w szoku. Świetnie przemyślana. Mnóstwo akcji. Nie irytuje. Nie nudzi. Jak komuś przeszkadza grafika to można zainstalować mody. Ta gra nawet dziś daje rade. W czasach kiedy wyszła musiała robić wrażenie.
mastarops
Ekspert
2020.08.13
Spoko, nadal gra się fajnie. Prosto i bez udziwnień. Grałem przez QuaqeSpasm 0.9 próbowałem różne mody, ale chyb mam sentyment do oryginalnej wersji.
GeDo
Ekspert
2020.06.16
Świetna gra.Jeszcze lepsza od Dooma.Po tylu latach nadal bardzo grywalna.Grałem w wersje GLQuake na GOG w edycji The Offering czyli z dwoma oficjalnymi dodatkami.Nie licząc przestarzałej juz grafiki, jedyne minusy to brak muzyki w edycjii cyfrowej i pewne problemy ze zmianą rozdzielczosci(dosc uciązliwie sie ją zmienia za pomoca linii komend i na wysokich rozdzielczosciach gra wywala bład).Gdyby nie to, to była by 10, a tak daje 9,5.Swoją drogą przydały by sie odświeżona wersja jak to zrobiono ze starymi Doomami , działajaca dobrze na nowych systemach z dodana muzyką.
Codename 23
Gracz
2024.10.12
Szczątkowa fabuła… Nieznany wróg, który wziął się znikąd… Bezimienny wojownik, bohater, który staje mu naprzeciw. I nie, nie chodzi tu o Doom’a, choć skojarzenie jest poniekąd trafne. Otóż studio id Software stworzyło kolejnego potwora, tym razem w pełni trójwymiarowego. Przed państwem… Quake!Gdyby id Software wypuściło Quake’a pod nazwą Doom, to wszyscy uwierzyliby, że to faktycznie kolejna część serii. Poza technologią, gry pod względem mechaniki i „złożoności” fabuły bardzo siebie nawzajem przypominają. Studio nie kombinowało nad jakimś wyniosłym scenariuszem. Dla nich fabuła miała być tylko pretekstem do naciśnięcia spustu. Na zasadzie: tam jest wróg, strzelaj do niego! (spoiler ?? ). Quake jest rozwinięciem idei studia. Oczywiście było kilka zmian, ulepszeń technologicznych i mechanicznych. Największą zmianą mechaniki jest fakt, że bohater Quake’a potrafi… skakać. Ale skakanie stało się w 1996 już praktycznie standardem. Największych zmian dokonano w technologii. Na potrzebę gry został skonstruowany nowy silnik graficzny – Quake engine. Pozwoliło to na zastosowanie pełnego 3D. I chociaż Quake nie był pierwszym w pełni trójwymiarowym FPS-em, na pewno był najsławniejszym (stąd łatka pierwszej trójwymiarowej strzelaniny, co nie było prawdą). I myślę, że swoją sławę zawdzięcza poniekąd sukcesowi Doom’a. I w odróżnieniu od Doom’a klimat Quake’a jest dużo mroczniejszy, brudniejszy, mniej kolorowy. A po wyciągnięciu toporka, to już w ogóle mamy wrażenie, że to już nie FPS, tylko jakieś Dark Fantasy.Grę można kupić na Steam’ie i GOG-u za około 40 zł. Posiadaną przeze mnie wersję na Steam zakupiłem, nie bezpośrednio w sklepie, tylko w wersji pudełkowej Premium Games – „The Quake Collection”. Grę można uruchomić w dwóch trybach: klasycznym i zremasterowanym. Wersja klasyczna uruchamia oryginalną grę. W wersji zremasterowanej mamy za to szereg bajerów poprawiających rozgrywkę i efekty audiowizualne. Lepsze tekstury, wyższe rozdzielczości i ogólnie poprawioną grafikę, możliwość rozglądania się również w górę i w dół za pomocą myszy, celownik… i muzykę. Niestety wersja klasyczna ma problemy z odgrywaniem ścieżki dźwiękowej. Z tego co przeczytałem w internecie, jest możliwość tego naprawy, ale wymaga to trochę wysiłku. Oczywiście udoskonalona wersja posiada również szereg osiągnięć Steam. I co w tym wszystkim jest najfajniejsze, to fakt, że Quake cały czas jest wspierany – wychodzą nowe aktualizacje, które poprawiają błędy i samą grę.Fabuła, tak samo jak w poprzednich produkcjach id Software, jest nic nie znaczącym tłem i stanowi tylko pretekst do ubijania maszkaronów. Jako bezimienny żołnierz przechodzisz przez kolejne teleporty (tak zwane Slipgate’s), aby zlikwidować najeźdźców z innego wymiaru.I chociaż strona fabularna gry nie przedstawia sobą nic szczególnego, to nie stanowi to żadnego problemu, gdyż główną zaletą tej produkcji jest strzelanie, które jest równie przyjemne, jak to z Doom’a. Do dyspozycji również mamy szereg broni, zarówno standardowych jak topór (no dobra, topór nie jest standardowym wyposażeniem żołnierzy i trochę mnie zdziwiło, że nie ma w grze noża), strzelba, super strzelba, granatnik, wyrzutnia rakiet, jak i kilka innych, bardziej futurystycznych zabawek.W klasycznego Quake’a gra się przyjemnie, ale momentami wkrada się nuda. Ciężki klimat jest plusem, a grafika, dzięki temu właśnie mrocznemu klimatowi, nie wypada najgorzej. I na pewno niektórzy stwierdzą, że grafika to już syf, ale według mnie, nie jest aż tak źle. Audio za to wypada okropnie w mojej ocenie, głównie poprzez problemy ze ścieżką dźwiękową.Podsumowując Quake jest po prostu solidnym i naprawdę bardzo dobrym, lecz niestety, nienadzwyczajnym FPS-em.PLUSY:+ Ciężki i mroczny klimat.+ Oprawa graficzna dobrze się zestarzała.+ Przyjemnie się strzela.MINUSY:- Strona wizualna może w obecnych czasach odrzucić niektórych graczy.- Problem ze ścieżką dźwiękową w klasycznej wersji gry.- Czasem wieje nudą.
Maciej Pawlikowski
GRYOnline.pl Team
2017.02.08
Maciej Kowalczyk
GRYOnline.pl Team
2016.05.06
Aleksander Kozłowski
GRYOnline.pl Team
2016.03.22
Ocena STEAM
Przytłaczająco pozytywne (12 498)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Wiedźmin Legend
Quake to gra FPS wydana w 1996 roku. Po ID Software, którzy są odpowiedzialni za świetne Wolfenstein 3d 1992 i wybitne Doom 1993 było pewne, że kolejny raz spróbują zaskoczyć branżę gier video. Wolfensten 3d jest rewelacyjną grą 2,5D. Doom był rewolucyjnym przejściem w 3D w którą ludzie grali dniami i nocami. Quake to strzelanka pierwszoosobowa, która jest fenomenalna, fantastyczna, odjazdowa, ale twórcy zrezygnowali z wielu nowatorskich pomysłów, bo gra miała być jeszcze bardziej surowa, mroczna, realistyczna, ale studio bało się, że to może być słabo przyjęte i muszą trochę zastopować swe zapędy. W imię pewnego sukcesu komercyjnego porzucono więc wiele nowatorskich pomysłów, a szkoda bo gra mogła dużo mocniej się wyróżnić.
Gameplay. Mysz z trzema przyciskami stała się niemal koniecznością, ponieważ umożliwiała jednoczesne poruszanie się, obracanie i strzelanie w dowolnym kierunku. Akcja rozgrywa się w prawdziwym świecie 3D. W porównaniu z innymi tytułami FPS, które powstały wcześniej w Quake wrogowie i obiekty miały zupełnie nowy poziom głębi. Możemy oglądać dowolny element gry pod dowolnym kątem uzyskując niezmiennie płynne i realistyczne rezultaty. Architektura poziomów jest znacznie bardziej wyrafinowana niż w ówczesnych konkurencyjnych tytułach podobnie jak animacje w czasie rzeczywistym, które obejmują takie efekty jak cząsteczki eksplozji latające we wszystkich kierunkach i ogromne, przypominające kolce obiekty wystrzeliwane z ukrytych pomieszczeń. Strzelanie daje radochę. Mamy fontanny krwi i latające części ciała. Rzeźnia raczej nie trzymająca się humanitarnych standartów. Stworzenia zamieszkujące cztery światy i 28 poziomów gry są chore, pokręcone i przewrotne. Wstrząsający efekt krwawych grymasów i entropicznych bioform jest wzmocniony animacją, która jest niezwykle płynna i całkowicie przekonująca. W Quake dostępny jest niesamowity zestaw broni. Mamy tu topory, strzelby na gwoździe czy pistolety błyskawicowe. Nowością jest wyrzutnia granatów. Prawdziwie trójwymiarowe środowisko pozwala także na zupełnie nowe strategie ataku takie jak odbijanie granatu od ściany zgodnie z prawami fizyki w celu wysadzenia przeciwnika czającego się za rogiem. W Quake możemy atakować (lub być atakowanym) z niemal dowolnego kąta i wysokości. Klimat Doom w dużej mierze pozostał, ale Quake jest bardziej mroczny, złowieszczy i sugestywny. Wrażenie zaszczucia stało się jeszcze bardziej przerażające. Pamiętam, że kiedy po raz pierwszy zagrałem w Quake'a u kuzyna w 1996 roku późnym wieczorem i zostałem zaatakowany przez wroga z hakiem właściwie zostałem zahipnotyzowany. Takiej grafy i takiego mroku w FPSach wcześniej nie było. Kilka akcji jest tak przerażające, że studzi zapał nawet największych twardzieli. Quake jest bardziej krwisty i brutalny niż Doom choć wydawało się to niemożliwe. W grze ukrytych jest także mnóstwo wzmocnień, a ich zbieranie może natychmiast zmienić równowagę sił. Przedmioty te obejmują krąg ochrony, który zapewnia punkty wytrzymałości co wystarczy, aby zmierzyć się z każdym, pierścień cieni, który czyni nas niewidzialnym czy Quake Power, który radykalnie zwiększa poziom obrażeń całej broni.
Grafika i udźwiękowienie. Id Software w dużej mierze oparło się na ciemnych kolorach, aby stworzyć ostateczny mroczny wygląd Quake'a, który wiele osób uważa za piękny. W przeciwieństwie do Dooma czy Duke Nukem 3D dopiero Quake wykorzystuje silnik graficzny prawdziwego 3D do tworzenia szczegółowych i wiarygodnych środowisk. Minęły czasy nierównych animacji wrogów i ich płaski wygląd. Podobnie jak w Duke Nukem 3D można także pływać pod wodą. Wszystko to przy płynnej liczbie klatek na sekundę co było szokujące! Quake wraz z Tomb Raider to pierwsze gry, gdzie czuło się w pełni trzeci wymiar. To także pierwsze gry obsługujące akcelerację 3D OpenGL, która od tego czasu stawała się standardem. Największym osiągnięciem jest stworzenie algorytmów zarządzającym całym światem w którym walczymy i giniemy. Epizody są nadzwyczaj złożone, wielopiętrowe plątaniny korytarzy, komnat, lochów. Trudno oddać realizm, sugestywność i wpływ na wyobraźnię, ale to po prostu robiło ogromne wrażenie, a miałem przyjemność grać w tą grę pierwszy raz u kuzyna w 1996 roku blisko premiery. W budowaniu tych niesamowitych klimatów niewątpliwie istotną rolę odgrywają doskonałe algorytmy zarządzające perspektywą, cieniami i układem tekstur, które by zachować ostrość zmieniają się wraz z odległością. Rozmieszczone pochodnie tworzą tańczące refleksy, a przez szpary w drzwiach i oknach padają smugi lekko rozświetlające mrok pomieszczeń. Quake jednak odsłania wszystko od razu więc brak stopniowego napięcia. Mamy mocne uderzenie od początku, a później zmienia się tylko kosmetycznie wygląd otoczenia. Potwory są w pełni twójwymiarowe i z każdej strony wyglądają odmniennie. Grafika jest doskonale uzupełniona efektami dźwiękowymi i melodiami otoczenia z mroczniejszych rejonów muzycznego umysłu Trenta Reznora. Udźwiękowienie jest niepokojące. Słyszymy rózne jęki, wrzaski, ryki, charczenia. Niepokojąca muzyka w tle wpychają i tak już mroczną i przerażającą atmosferę Quake'a w krainę czystego zła.
Podsumowanie. Quake to udany FPS na wielu poziomach ze swoją złowrogą atmosferą, jedwabiście gładką animacją, niesamowicie dobrze zrównoważoną rozgrywką i projektowaniem poziomów oraz niezrównaną ścieżką dźwiękową. Gra zapewnia niesamowity przypływ adrenaliny, który zaczyna się w chwili, gdy postawimy stopę w zaciemnionych korytarzach. Dzięki 28 pomysłowo zbalansowanym mapom trudno jest się temu oprzeć. Po raz kolejny zespół id Software stworzył bezkompromisowy, niezwykle brutalny festiwal gore, który z pewnością stał się nowym polem bitwy wybieranym przez walczących w trybie jednoosobowym i wieloosobowym na całym świecie. W doskonałości technicznej Quake w 1996 roku można było się zakochać. Konkurencja FPS pod względem grafiki została znów zmiażdżona przez ID Software, ale pod względem gameplayu nowym królem został Duke Nukem 3d od konkurencji. Quake bowiem odsłania wszystkie karty od razu, a przez to nic nie chowa w zanadrzu na później. Pewnie gdyby powstał przed Duke Nukem 3d większość padłaby plackiem z wrażenia. Gra jest niezła oraz ważna dla gatunku pod kątem technologicznego postępu więc jak najbardziej warto ją sprawdzić, ale nie spodziewaj się czegoś tak wybitnego pod względem gameplayu jak Doom 1993, Duke Nukem 3d 1996, Half Life 1998, The Operative: No One Lives Forever 2000. Z serii Quake najlepsza jest fenomenalna dwójka. Quake 1 otrzymał oficjalny remaster, ale na modach z lepszymi fanowskimi teksturami wygląda lepiej.
https://www.youtube.com/watch?v=Oj3NcoWiMJg&ab_channel=h00ch2003
IsyGold Legionista
Chciałem tylko uzupełnić informacje. Otóż po zaznajomieniu się (i oczywiście przejściu) doom64 dopiero kilka lat temu, zauważyłem, ze doom64 jest swoistym przejściem pod względem klimatu, od doom do quake. To coś pośredniego. Polecam! i Q1 i D64 jako mroczne i demoniczne :D oczywiście Q1 bardzo traci na klimacie, jeśli jest ogrywany bez muzyki Reznora
IsyGold Legionista
Areneus > Dzięki za info szczegółowe. Chodzi mi bardziej o samą atmosferę podczas gry - ten doom 64 wdrożył specyficzną kolorystykę, rezygnując z takiej kolorowości dooma 1 i 2. Możliwe, że podczas tworzenia, tak jak pisałeś, to właśnie inspirowano się Quake. Pod tym względem, jeśli ktoś zalicza najpierw doomy, a później quake, to można poczuć coś w rodzaju ciągłości. Albo inaczej - zaznajomiwszy się z doomem 64 po doom 1 i 2, te pastelowe barwy Quake nie są zaskoczeniem.
Id software niby i tak jakąś tam pieczę nad tym sprawowało (nad produkcją tego przez Midway). Pozdrawiam
Codename 23 Chorąży
Szczątkowa fabuła… Nieznany wróg, który wziął się znikąd… Bezimienny wojownik, bohater, który staje mu naprzeciw. I nie, nie chodzi tu o Doom’a, choć skojarzenie jest poniekąd trafne. Otóż studio id Software stworzyło kolejnego potwora, tym razem w pełni trójwymiarowego. Przed państwem… Quake!
Gdyby id Software wypuściło Quake’a pod nazwą Doom, to wszyscy uwierzyliby, że to faktycznie kolejna część serii. Poza technologią, gry pod względem mechaniki i „złożoności” fabuły bardzo siebie nawzajem przypominają. Studio nie kombinowało nad jakimś wyniosłym scenariuszem. Dla nich fabuła miała być tylko pretekstem do naciśnięcia spustu. Na zasadzie: tam jest wróg, strzelaj do niego! (spoiler ?? ). Quake jest rozwinięciem idei studia. Oczywiście było kilka zmian, ulepszeń technologicznych i mechanicznych. Największą zmianą mechaniki jest fakt, że bohater Quake’a potrafi… skakać. Ale skakanie stało się w 1996 już praktycznie standardem. Największych zmian dokonano w technologii. Na potrzebę gry został skonstruowany nowy silnik graficzny – Quake engine. Pozwoliło to na zastosowanie pełnego 3D. I chociaż Quake nie był pierwszym w pełni trójwymiarowym FPS-em, na pewno był najsławniejszym (stąd łatka pierwszej trójwymiarowej strzelaniny, co nie było prawdą). I myślę, że swoją sławę zawdzięcza poniekąd sukcesowi Doom’a. I w odróżnieniu od Doom’a klimat Quake’a jest dużo mroczniejszy, brudniejszy, mniej kolorowy. A po wyciągnięciu toporka, to już w ogóle mamy wrażenie, że to już nie FPS, tylko jakieś Dark Fantasy.
Grę można kupić na Steam’ie i GOG-u za około 40 zł. Posiadaną przeze mnie wersję na Steam zakupiłem, nie bezpośrednio w sklepie, tylko w wersji pudełkowej Premium Games – „The Quake Collection”. Grę można uruchomić w dwóch trybach: klasycznym i zremasterowanym. Wersja klasyczna uruchamia oryginalną grę. W wersji zremasterowanej mamy za to szereg bajerów poprawiających rozgrywkę i efekty audiowizualne. Lepsze tekstury, wyższe rozdzielczości i ogólnie poprawioną grafikę, możliwość rozglądania się również w górę i w dół za pomocą myszy, celownik… i muzykę. Niestety wersja klasyczna ma problemy z odgrywaniem ścieżki dźwiękowej. Z tego co przeczytałem w internecie, jest możliwość tego naprawy, ale wymaga to trochę wysiłku. Oczywiście udoskonalona wersja posiada również szereg osiągnięć Steam. I co w tym wszystkim jest najfajniejsze, to fakt, że Quake cały czas jest wspierany – wychodzą nowe aktualizacje, które poprawiają błędy i samą grę.
Fabuła, tak samo jak w poprzednich produkcjach id Software, jest nic nie znaczącym tłem i stanowi tylko pretekst do ubijania maszkaronów. Jako bezimienny żołnierz przechodzisz przez kolejne teleporty (tak zwane Slipgate’s), aby zlikwidować najeźdźców z innego wymiaru.
I chociaż strona fabularna gry nie przedstawia sobą nic szczególnego, to nie stanowi to żadnego problemu, gdyż główną zaletą tej produkcji jest strzelanie, które jest równie przyjemne, jak to z Doom’a. Do dyspozycji również mamy szereg broni, zarówno standardowych jak topór (no dobra, topór nie jest standardowym wyposażeniem żołnierzy i trochę mnie zdziwiło, że nie ma w grze noża), strzelba, super strzelba, granatnik, wyrzutnia rakiet, jak i kilka innych, bardziej futurystycznych zabawek.
W klasycznego Quake’a gra się przyjemnie, ale momentami wkrada się nuda. Ciężki klimat jest plusem, a grafika, dzięki temu właśnie mrocznemu klimatowi, nie wypada najgorzej. I na pewno niektórzy stwierdzą, że grafika to już syf, ale według mnie, nie jest aż tak źle. Audio za to wypada okropnie w mojej ocenie, głównie poprzez problemy ze ścieżką dźwiękową.
Podsumowując Quake jest po prostu solidnym i naprawdę bardzo dobrym, lecz niestety, nienadzwyczajnym FPS-em.
PLUSY:
+ Ciężki i mroczny klimat.
+ Oprawa graficzna dobrze się zestarzała.
+ Przyjemnie się strzela.
MINUSY:
- Strona wizualna może w obecnych czasach odrzucić niektórych graczy.
- Problem ze ścieżką dźwiękową w klasycznej wersji gry.
- Czasem wieje nudą.