Data wydania: 22 września 2000
Kontynuacja bestsellerowej gry RPG studia BioWare z 1998 roku. Fabuła Baldur’s Gate II: Shadows of Amn stanowi kontynuację opowieści z części pierwszej, w której protagonista stawiał czoła samemu synowi Bhaala i swemu rodzonemu bratu Sarevokowi. Tym razem losy rzuciły bohatera do nieznanej krainy Amn, znajdującej się w południowej części Wybrzeża Mieczy, gdzie wraz z całą drużyną zostaje on porwany przez potężnego maga Irenicusa.
GRYOnline
Gracze
Zapewne marzyłeś by kiedyś oderwać się od szarej rzeczywistości i przenieść się choć na chwilę w miejsce, gdzie czekają cię niesamowite przygody, heroiczne walki z przerażającymi bestiami, czy niezliczone wyprawy przez mroczne lochy i pustkowia. Baldur's Gate II przeniesie cię do Zapomnianych Krain, wejdziesz w niesamowity świat przygód, intryg i zaciekłej walki, gdzie swoje przeznaczenie określisz mieczem i magią. Kontynuacja epickiej epopei opowiadającej o przygodach przybranego syna Goriona, który w poprzedniej części gry, wraz z grupą przyjaciół, musiał pokonać swego rodzonego brata, Saveroka. Tym razem losy rzuciły bohatera na południową część Wybrzeża Mieczy, do nieznanej krainy Amn. Został tam porwany, wraz z całą swoją drużyną, przez potężnego maga Irenicusa. Z trudem udaje im się uwolnić z lochów czarnoksiężnika, a gdy ten próbuje ich powstrzymać zostaje zatrzymany przez Zakapturzonych Czarodziei i wraz z Imoen, przyjaciółką bohatera z dzieciństwa, uwięziony w nieznanym miejscu. Zostajesz sam w nieznanym mieście, z misją odszukania Imoen i pokonania złego Irenicusa.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
6GIER
Baldur's Gate (ang. Wrota Baldura) to seria izometrycznych gier RPG, osadzonych w uniwersum Forgotten Realms (stworzonym przez kanadyjskiego pisarza high fantasy – Eda Greenwood'a), opartych na zmodyfikowanej mechanice drugiej edycji podręcznika do Dungeons and Dragons (fabularnego RPG-a na licencji firmy Wizards of the Coasts). Za dwie pierwsze odsłony cyklu i dodatki do nich odpowiedzialne jest studio BioWare oraz wydawca Black Isle Studios; wydaniem ich w Polsce zajęła się natomiast firma CD Projekt. Praca nad trzecią częścią serii, zapowiedzianą po dziewiętnastu latach od premiery „dwójki”, została powierzona belgijskiemu Larian Studios, znanemu z ciepło przyjętych gier RPG z cyklu Divinity.
Recenzja GRYOnline
The Darkest Day to darmowy MOD do gry Baldur's Gate II, stworzony przez dwójkę zapaleńców. Dzięki niemu gra zostaje wzbogacona o nowe lokacje, czary i przedmioty.
Recenzja GRYOnline
Czy można poprawić coś tak dobrego jak Baldur's Gate? Okazuje się że tak, a efekt przekroczył nasze oczekiwania.
Aktualizacja: 21 marca 2001
W poradniku tym znajdziecie bardzo szczegółowy opis wszystkich występujących w grze lokacji oraz listę i rozwiązania około 95% dostępnych zadań.
2 czerwca 2025
Mamy dopiero czerwiec, a 2025 rok już przyniósł nam taką perełkę w gatunku RPG jak Clair Obscur: Expedition 33. To zresztą niejedyna świetna produkcja role playing, jaka ukazała się w pierwszej połowie tego roku.
12 lutego 2025
Walka wydaje się nieodłącznym elementem cyfrowych RPG. Starcia z przeciwnikami w wielu tytułach stanowią główny sposób interakcji ze światem gry, a rozwój postaci skupiony jest na atrybutach przydatnych w siłowym rozwiązywaniu problemów.
14 października 2024
Nasze wspominanie gier retro wkracza w nową dekadę – chyba znacznie bliższą większej rzeszy graczy. Rok 2000 okazał się przebogaty w świetne tytuły. Niektóre przeszły do historii, inne wspomina się rzadziej – koniecznie sprawdźcie honorowe wzmianki!
18 maja 2024
Niepodważalną zaletą grania po polsku jest to, że szczególnie ciekawe cytaty mogą naprawdę łatwo zapaść nam w pamięć. Zdecydowaną większość z nich z pewnością słyszał każdy z Was. Dlatego zostańcie na chwilę i przeczytajcie.
12 kwietnia 2019
Jak Baldur's Gate wróci, to wszystko będzie dobrze. Lord Gaben zbije piątkę z Timem Sweeneyem, Duke Nukem doczeka się udanego sequela, a lew z jagnięciem legną pospołu. Tylko że to nie będzie takie łatwe.
Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego deweloperzy na długi czas przestali tworzyć RPG-i w stylu Baldur’s Gate? Okazuje się, że winne były sklepy z grami.
gry
Adrian Werner
11 października 2025 09:54
Twórcy jednej z najbardziej pamiętnych gier RPG w historii wspominają proces jej tworzenia. Przed premierą Baldur’s Gate 2 deweloperzy byli przekonani, że produkcja będzie okropna.
gry
Zuzanna Domeradzka
22 września 2025 16:59
Marka Baldur’s Gate zyskała drugie życie za sprawą megahitu od Larian Studios. Nie wszyscy jednak pamiętają, że na początku XXI wieku nad swoją wersją Baldur’s Gate’a 3 pracowała ekipa Black Isle Studios.
gry
Krystian Pieniążek
1 grudnia 2024 20:00
Polska wersja Baldur’s Gate II z pewnością przyczyniła się do zdobycia przez tę produkcję w naszym kraju statusu kultowej. Mimo to Rysław, będący jednym z tłumaczy gry, nie jest z niej specjalnie zadowolony.
gry
Marcin Bukowski
15 maja 2024 17:00
Baldur's Gate 4 nie zrobi Larian Studios, więc przez wiele lat zostanie nam cieszenie się Baldur's Gate 3. Zastanówmy się jednak, kogo Hasbro i Wizards of the Coast wyznaczą na dewelopera. Czy chcielibyśmy, aby CD PROJEKT RED zrobiło BG4? A może Activision Blizzard?
opinie
Maciej Pawlikowski
21 kwietnia 2024 22:00
Weterani Josh Sawyer i David Gaider opowiedzieli o tym, co ich zdaniem doprowadziło do zaniku na długi czas izometrycznych dwuwymiarowych RPG-ów na PC.
gry
Adrian Werner
8 stycznia 2024 13:22
Po co komu Baldur’s Gate w Baldur’s Gate 3? Nie bijcie, to prowokacyjne pytanie nasunęło mi się naturalnie po tym, jak niedawno ograłem pierwsze dwie części serii. Od „trójki” potrzebuję tylko i aż jednego.
opinie
Karol Laska
10 lipca 2023 16:09
W sieci pojawiło się ciekawe zestawienie dziesięciu najwyżej ocenianych przez media branżowe pecetowych gier RPG. Z naszej strony dodaliśmy analogiczną listę bazującą na notach samych graczy.
gry
Adrian Werner
2 sierpnia 2020 11:47
Uwielbiana przez fanów RPG, seria Baldur's Gate powróci latem w rozszerzonej i odświeżonej edycji! Taką informację podało dzisiaj Atari na oficjalnej stronie gry.
gry
Michał Kułakowski
15 marca 2012 20:35
W sieci pojawił się teaser powiązany z serią Baldur's Gate i reaktywowaną wczoraj stroną internetową tego cyklu. Niestety, film najprawdopodobniej jest jedynie dziełem jednego z fanów.
gry
Marcin Skierski
1 marca 2012 10:55
Popularne pliki do pobrania do gry Baldur's Gate II: Cienie Amn.
trainer Baldur's Gate II: Cienie Amn - Savegame Editor - 2 lutego 2001
trainer Baldur's Gate II: Cienie Amn - - 17 stycznia 2001
mod Baldur's Gate II: Cienie Amn - DDrawFix - 21 czerwca 2015
mod Baldur's Gate II: Cienie Amn - Ultimate Portrait Pack - 29 czerwca 2019
demo Baldur's Gate II: Cienie Amn - - 13 października 2022
mod Baldur's Gate II: Cienie Amn - Epic Endeavours - 8 marca 2021
Wymagania sprzętowe gry Baldur's Gate II: Cienie Amn:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 300 MHz, 64 MB RAM, karta dźwiękowa.
Lista dodatków do gry Baldur's Gate II: Cienie Amn:
Dodatek
19 czerwca 2001
RPG
Dodatek do cRPG-a Baldur's Gate II. Stanowi on kontynuację głównego wątku z kampanii tej gry i jednocześnie wieńczy historię zapoczątkowaną przed pierwszą odsłoną serii. Rozszerzenie przynosi nowe krainy do zwiedzenie i zadania do wypełnienia. Rozszerzono listę czarów i umiejętności specjalnych. Ponadto podniesiono maksymalny poziom doświadczenia.
GRYOnline
Gracze
Średnie Oceny:
Średnia z 15 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 13304 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Artur Okoń
Recenzent GRYOnline.pl
2002.02.04
The Darkest Day to darmowy MOD do gry Baldur's Gate II, stworzony przez dwójkę zapaleńców. Dzięki niemu gra zostaje wzbogacona o nowe lokacje, czary i przedmioty.
ShadyYo
Ekspert
2021.10.09
Jeśli o jedynce mówiłem, że jest świetna, to jej kontynuacja jest jeszcze lepsza, absolutnie klasyk gatunku. Niesamowita, wciągająca fabuła z mnóstwem ciekawie ułożonych zadań głównych jak i pobocznych. Dodano też kilka dobrych usprawnień w stosunku do części pierwszej i minimalnie ulepszyła się także grafika. Bardzo dobrze ucharakteryzowano postaci, podobnie zresztą jak w jedynce. Dialogi są znakomite, pojawiają się także dialogi między postaciami drużyny, gdzie sami możemy decydować o ich rezultacie. Ponownie pochwalić należy muzykę i klimat. Jestem fanem serii.
Orzech
Ekspert
2020.11.09
Co tu dużo mówić, Cienie Amn są lepsze od pierwszego Baldura chyba pod każdym względem. Zmiany mające moim zdaniem największy wpływ na pozytywniejszy odbiór tej części to te dotyczące dwóch elementów które najbardziej zawiodły w jej poprzedniczce.Pierwszym elementem są oczywiście towarzysze którzy wreszcie mają charakter, własne opinie i potrafią wdawać się w polemikę(chociaż wydaje mi się że w późniejszej fazie gry ich aktywność trochę zmalała).Natomiast drugi element to spójne i różnorodne lokacje których jest znacznie mniej i wydawać by się mogło że ich zmniejszona ilość powinna być wadą, jednak ci którzy grali w BG1 pewnie już wiedzą co mam na myśli - brak tutaj masy nudnych, jednowymiarowych miejsc do eksploracji które wypełniały ekran mapy poprzedniczki. Może dziwić mała ilość "normalnych" miast do zwiedzenia, jakby wszystkie siły zostały rzucone na wielkie miasto Athkatla w którym gracz spędza dużą część gry, natomiast osobiście nie specjalnie odczuwałem ich brak przez takie miejsca jak podwodne miasto, Podmrok czy przytułek dla szaleńców.
Toril
Ekspert
2020.09.10
Legendarna gra która w przeciwieństwie do swojej poprzedniczki zasługuje na chwałę którą się cieszy, choć może nie aż tak wielką i bezrefleksyjną jak chcieliby niektórzy ale mimo wszystko chwałę. Wszystko tutaj jest lepsze niż w pierwszej części. Minęło dwadzieścia lat i nawet oceniając Baldurs Gate II bez żadnego szacunku na wpływu jaki ta gra wywarła na rozwój gatunku, można powiedzieć, że większość elementów gry wykonana jest dobrze, spora część bardzo dobrze a ledwie parę poniżej przeciętnej. A żaden nie jest po prostu kiepski.
buddookann
Ekspert
2020.04.09
Wiem że się narażam, ale chyba mogę wypowiedzieć swoje zdanie. Sam jestem wielkim fanem Fallout 2 więc wiem co się czuje gdy ktoś ją źle ocenia. Za Baldurem nigdy nie przepadałem bo to nie mój klimat, ale chciałem mu dać szanse już wiele lat temu. Za każdym razem bezskutecznie.Minusy techniczne:- gra jest niegrywalna.Wywala losowo do pulpitu. Z tego co wyczytałem na średniowiecznych forach ten problem istniał cały czas.- gra nawet na dzisiejszych sprzętach wczytuje i zapisuje BARDZO długo.- 70% gry to nudne odblokowywanie zawieszonych postaci które gubią drogę, czekanie na załadowanie sie lokacji lub przekładanie ekwipunku między postaciami.- gra jest ładnie narysowana, ale totalnie nieprzejrzysta. Nie wiadomo co jest na pierwszym piętrze a co niżej. - gra ma okropne dźwięki. Muzyka w menu kaleczy uszy. Odgłosy są często zapętlone i nieznośne.- okrzyki postaci może i OK, ale też do czasu. Ile razy można słuchać Minska jak się wydziera.Rozgrywka:- przeczytałem wszystkie księgi z biblioteki czarodzieja. Na tą całą tone textu tylko 2 opowieści były interesujące. Reszta to zlepek suchych nazw własnych i ogólnikowych historyjek bez polotu.- brak konsekwencji w grze. Niby w mieście czary są zakazane ale... leczyć czarami można, a w karczmie na mojego członka drużyny ktoś rzuca czar i jest spoko.Imoen jest magiem i złodziejem i może sobie używać różdżki, której nie może używać mag lub złodziej. ( coś tam słyszałem że ona się okaże kimś innym, ale jednak zasady przynajmniej na początku powinny być przejrzyste )- sama gra też nieprzejrzysta. Mnóstwo czarów. Nie wiem czy czar się udał. Czy coś zrobił. LIsta akcji przewija się szybko. Totalny chaos.- najbardziej mnie rozwala komunikat: Broń nieskuteczna. Skąd mam wiedzieć że walenie siekierą po głowie potwora będzie nieskuteczne, ale z kolei wbijanie kija w mały palec u nogi juz jest ok. - rozwijasz sobie maga tylko po to by potem zobaczyć komunikat że przeciwnik jest odporny na magię. Czyli grając pierwszy raz to masz totalny chaos i losówkę. Nie możesz się kierować logiką.- zaczyna sie walka.Muzyka nabiera tępa i.... jeden z naszych kompanów zaczyna opowiadać historię swojego życia.- cały czas trzeba złodziejowi ręcznie włączać wykrywanie pułapek. Zważywszy na to że to podstawowa sprawa to trochę twórcy zawalili.- rozwój postaci też mało ciekawy. Kolejne poziomy nie cieszą. Coś tam wzrosło. Gdzieś tam trzeba upchnąć punkt umiejętności bo to co chcemy rozwinięte juz jest maxymalnie.Gdyby nie to wywalanie do pulpitu to może bym wytrwał do końca. Wole kolejny raz odpalić sobie sprawdzonego o 3 lata młodszego Fallout 2 gdzie wszystko chodzi jak należy, a zasady są klarowne. Galdurs Gate zestarzał się okrutnie w dodatku ma problemy z poprawnym działanie.ps. Słyszałem że nowa edycja też wyszła z tym samym błędem wywalania do pulpitu. Dopiero niedawno to naprawiono. Może gdy gra stanieje do 10 zł to dam jej jeszcze jedną szanse.
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
Sir klesk
Ekspert
2018.01.24
Maciej Pawlikowski
GRYOnline.pl Team
2016.12.15
MadtPL
Ekspert
2016.05.15
Bigos-86
Ekspert
2016.05.11
Anna Garas
GRYOnline.pl Team
2016.04.11
Adam Kusiak
GRYOnline.pl Team
2016.03.22
czorny50
Ekspert
2016.03.19
Bartosz Woldański
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
Tal_Rascha
Ekspert
2016.03.18
Orzech Centurion
Co tu dużo mówić, Cienie Amn są lepsze od pierwszego Baldura chyba pod każdym względem. Zmiany mające moim zdaniem największy wpływ na pozytywniejszy odbiór tej części to te dotyczące dwóch elementów które najbardziej zawiodły w jej poprzedniczce.
Pierwszym elementem są oczywiście towarzysze którzy wreszcie mają charakter, własne opinie i potrafią wdawać się w polemikę(chociaż wydaje mi się że w późniejszej fazie gry ich aktywność trochę zmalała).
Natomiast drugi element to spójne i różnorodne lokacje których jest znacznie mniej i wydawać by się mogło że ich zmniejszona ilość powinna być wadą, jednak ci którzy grali w BG1 pewnie już wiedzą co mam na myśli - brak tutaj masy nudnych, jednowymiarowych miejsc do eksploracji które wypełniały ekran mapy poprzedniczki. Może dziwić mała ilość "normalnych" miast do zwiedzenia, jakby wszystkie siły zostały rzucone na wielkie miasto Athkatla w którym gracz spędza dużą część gry, natomiast osobiście nie specjalnie odczuwałem ich brak przez takie miejsca jak podwodne miasto, Podmrok czy przytułek dla szaleńców.
zanonimizowany947165 Generał
Świetna gierka jaka powstała szkoda że nie wychodzi już nowa część
ShadyYo Chorąży
Jeśli o jedynce mówiłem, że jest świetna, to jej kontynuacja jest jeszcze lepsza, absolutnie klasyk gatunku. Niesamowita, wciągająca fabuła z mnóstwem ciekawie ułożonych zadań głównych jak i pobocznych. Dodano też kilka dobrych usprawnień w stosunku do części pierwszej i minimalnie ulepszyła się także grafika. Bardzo dobrze ucharakteryzowano postaci, podobnie zresztą jak w jedynce. Dialogi są znakomite, pojawiają się także dialogi między postaciami drużyny, gdzie sami możemy decydować o ich rezultacie. Ponownie pochwalić należy muzykę i klimat. Jestem fanem serii.
Wiedźmin Legend
Baldur's Gate II to niesamowita przygoda mająca świetną historię. Dzieło sztuki. Ma tak wiele wspaniałych funkcji, że nic dziwnego, że zdobyła tytuł najlepszej gry RPG 2000 roku! Niesamowity scenariusz z wieloma wątkami i ciekawym rozwojem fabuły. Postacie, które mogą do nas dołączyć charakteryzujące się niesamowitym realizmem i rozwojem, posiadające własną osobowość z którymi możemy w pełni wchodzić w interakcję. Setki indywidualnych mieszkańców miasta i kupców z którymi można rozmawiać i handlować. Tysiące broni. Setki indywidualnych zaklęć. Niekończące się zadanie poboczne. 12 różnych klas postaci do wyboru każda z 3 podklasami. Niesamowita grafika i sceneria. 200 godzin rozgrywki, jeśli chcemy wycisnąć najwięcej jak się da z tego arcydzieła. Ponieważ Baldur's Gate II jest kontynuacją rozpoczyna się dokładnie tam, gdzie zakończyło się Baldur's Gate. Cóż prawie. Kiedy się budzimy jesteśmy zamknięci w klatce poddani upiornym eksperymentom przeprowadzanym przez złego czarodzieja. Podczas gdy czarodzieja rozprasza atak zabójców na jego twierdzę, Imoen nasza przyjaciółka z dzieciństwa ucieka z sąsiedniej celi i nas uwalnia. Nie pamiętamy nawet, dlaczego jesteśmy w lochu, ale wiemy, że musimy uciec. Starzy przyjaciele są uwięzieni w sąsiednich celach, a kiedy ich uwolnimy ucieczka z więzienia będzie dość trudna. Sama sekwencja początkowa może zająć wiele godzin i jest dość zabawna. Miasto w grze jest ogromne, absolutnie ogromne i możemy spędzić w nim nawet mocne kilkadziesiąt godzin na wykonywaniu pobocznych zadań i po prostu cieszyć się zwiedzaniem. Baldur's Gate II jest lepsza od Baldur's Gate i prawie wszystkich innych gier RPG jakie powstały ze względu na doskonały projekt i wysiłek twórczy. Oprócz podstawowej mechaniki rozgrywki i ogólnych wątków BG i BGII mają kilka podobieństw, ale to dwie zupełnie różne bestie. Obydwa korzystają z silnika Infinity i mają AD&D. Jednak sequel wprowadzili tak wiele wspaniałych zmian. Mieszkańcy miast żyją życiem, witraże lśnią jak pryzmaty na podłogach kościołów, posągi trzymają wirujące kule ognia, koła zębate zegara mielą i jęczą. To co zaczęliśmy widzieć w kawałkach w Planescape: Torment i Icewind Dale teraz pojawia się w pełnej chwale i mocy, gdy Bioware opanowali efekty i możliwości silnika Infinity. Środowiska są fascynujące i rozciągają się od marmurowych kościołów po gęsty las deszczowy. Efekty zaklęć są przyspieszane w 3D, a wiele środowisk dostało ruchome funkcje. Filmy są również wysokiej jakoś godne szacunku. Ogólnie rzecz biorąc jest to imponujący pokaz wizualny. Każdy, kto gra w gry RPG wie, że w sercu rozgrywki znajdują się postacie. Dzięki temu możesz spędzać godziny na tworzeniu postaci. Istnieją teraz trzy zupełnie nowe klasy, trzy podklasy dla prawie każdej klasy, a nawet nowa rasa. Półorki są świetnymi wojownikami i są absurdalnie wytrzymali. Nowe klasy są potężne i zabójcze. Mnich specjalizuje się w walce wręcz bez broni, Barbarzyńcy wpadają w szał w walce, a Czarownicy nie muszą zapamiętywać zaklęć. Zamiast tego intuicyjnie znają je i wykorzystują na podstawie czystego talentu. Aby wymienić tylko kilka zestawów, Wojownicy mają teraz zabójców czarodziejów, łowcy mogą być władcami bestii, paladyni mają nieumarłych łowców, a złodzieje mogą zdecydować się na zabójców. Zestawy są potężne i mozna zyskać znacznie więcej korzystając z zestawu zamiast trzymać się zwykłej, standardowej klasy. Dzięki tym wszystkim nowym wyborom znacznie łatwiej jest stworzyć postać, która będzie wyjątkowa i dokładnie odzwierciedla nasz styl gry i preferencje. Charakterystyka nie uległa zmianie, ale możemy teraz wybrać kilka nowych biegłości w broni z których najseksowniejszą jest katana, ale magiczne katany są niezwykle rzadkie. Można używać dwóch broni jednocześnie. Jeśli poświęcisz trochę biegłości w walce dwoma rodzajami broni możesz użyć dodatkowego ostrza z mniejszą karą. Brak dodatkowej obrony jaką zapewnia tarcza na początku boli, ale w dalszej części gry szybki, krzepki wojownik może przeciąć grupę Ogrów jak huragan. Gracze oryginalnej wersji Baldur's Gate mogą także zaimportować swoją poprzednią drużynę do Baldur's Gate II i kontynuować przygodę. To z pewnością było hitem wśród bardziej zagorzałych fanów gier RPG. W pewnych krytycznych momentach gry pojedyncza decyzja może mieć ogromny wpływ na wynik gry więc gracze niewątpliwie będą chcieli powtórzyć takie sytuacje i spróbować czegoś innego. Jakkolwiek na to spojrzymy gra oferuje nawet do 200 godzin rozgrywki. Wszystko sprowadza się do questów. Zadania i dialogi w komputerowych grach RPG są zazwyczaj bardzo przewidywalne. Zapaleni gracze niemal natychmiast wiedzą dokładnie co powinni zrobić lub powiedzieć w sytuacji krytycznej dla fabuły, by postąpić właściwie, aby otrzymać nagrodę. Baldur's Gate II nie jest niczym takim i bardzo mi się to podoba. Zawiera wiele sytuacji w których stajemy przed decyzją, że strasznie ciężko znaleźć najlepszą odpowiedź. To nigdy nie było wcześniej tak ostre i suche, by zastanawiać się co zrobić. To odgrywanie ról. Tak powinno być. Nawet po podjęciu decyzji nadal nie jesteśmy pewni czy podjęliśmy tę właściwą nawet jeśli istniał właściwy wybór. Trudno jest grać naprawdę złą postacią i mimo to przetrwać, ale BG2 to bardzo zdrowy krok w stronę tego celu. W Baldur's Gate II zawsze jest jasne, gdzie musimy być, z kim musimy porozmawiać i co musimy osiągnąć, a nawet jeśli zrobimy sobie kilka dni przerwy bieżący dziennik ładnie nam podpowiada. Bioware ładnie poradziło sobie z problemami i niedociągnięciami pierwszego Baldur's Gate w tym przypadku. Znakomite aktorstwo głosowe jest cechą charakterystyczną gier RPG produkowanych przez Bioware i Black Isle. Oczywiście Baldur's Gate II nie jest wyjątkiem. Postacie, które dołączają do nas podczas całej podróży mają odrębny styl i głos, a to wyrażenia, argumenty i okrzyki bojowe drużyny sprawiają, że tak bardzo się do nich przywiązujemy. Tak jak Baldur's Gate miało swoje własne słynne slogany tak Baldur's Gate II ma wiele własnych. Muzyka jest ściśle wpleciona w rozgrywkę i oczywiste jest, że projektanci chcieli nadać jej wysoki priorytet. Piosenki to dramatyczne, ponure, klasyczne utwory w stylu, który można znaleźć w filmach o tematyce średniowiecznej. Efekty dźwiękowe są ogólnie dobre chociaż nie są tak istotne jak muzyka. Dźwięk środowiskowy i efekty echa w przepastnych lochach są całkiem przekonujące. Sama różnorodność potworów jest zdumiewająca. Ponieważ zdecydowano się na silnik Infinity mogli wykorzystać wszystkie potwory z poprzednich gier na silniku Infinity. Oprócz i tak już zawrotnej liczby potworów, które się z tym wiążą dodali jeszcze więcej. Wiele nowych potworów jest fizycznie ogromnych i góruje nad naszą drużyną. Same Giganty muszą być trzy lub cztery razy wyższe od naszych postaci, a Smoki zajmują połowę ekranu! Wrodzy magowie rzucają śmiercionośne zaklęcia wysokiego poziomu co prowadzi do mega widowiskowych bitew czarów między magami, a magami. Później mamy wysokopoziomowe postacie z Baldur's Gate II walczące z demonami i innymi piekielnymi stworzeniami, które wymordowałyby w moment całą naszą drużynę z pierwszego Baldur's Gate. Im dalej zagłębiamy się w krainy Amn tym potężniejsze są zaklęcia magów. Zwykłe kule ognia nagle wyglądają słabo w porównaniu z chmurami zapalającymi, śmiercionośnymi mgłami i piorunami łańcuchowymi. Magowie od samego początku potrafią przyzywać potężne zwierzęta takie jak wiwerny i straszne wilki. Później magowie są w stanie uwolnić potwory i demony. Zaklęcia życzeń zapewniają czarodziejowi wszystko co rozkaże. Pod koniec potężni magowie mogą zabić jednym słowem. Jest oczywiste, że magowie są bardzo potężnymi klasami w Baldur's Gate II, ale projektanci starali się utrzymać je w równowadze. Magowie mogą teraz przywoływać chowańce choć mają ograniczoną siłę, ale zawsze można się z nich pośmiać. Chowańce obejmują domowe koty i króliki, a także pseudosmoki i chochliki w zależności od duchowego charakteru maga. Jeśli jednak chowaniec umrze mag na stałe traci jeden punkt kondycji. Ponieważ nasza drużyna zaczyna na tak wysokim poziomie nawet broń znaleziona dość wcześnie w Baldur's Gate II jest znacznie potężniejsza niż najlepsza broń z Baldur's Gate. Oprócz nowych dostępnych rodzajów broni możemy teraz kupić torby z klejnotami i etui na przewijanie w których możemy przechowywać swoje łupy. Przydaje się to podczas długich przeszukiwań lochów. Broń i zbroja są dokładnie widoczne na postaciach na ekranie głównym, a wszystkie magiczne przedmioty mają ciekawą historię i opis. Dodanie tak wielu elementów do gry musiało być ogromnym przedsięwzięciem i z pewnością się opłaciło. Instrukcja jest ogromna i wyjaśnia wszystkie zaklęcia, ale też zawiera odpowiednią ilość informacji na temat wszystkich pozostałych aspektów tytułu. Gra praktycznie nawet podczas premiery nie miala wielu błędów co jeszcze bardziej uwypukliło dbałość o jakość jaką przywiązano do tytułu. Baldur's Gate II może nie jest tak piękna i pomysłowa jak Planescape Torment i nie jest tak rewolucyjna dla gatunku jak oryginalna część Baldur's Gate, ale pod wieloma względami Baldur's Gate II jest kulminacją potężnego renesansu gier RPG na przełomie wieków, Na nowo definiuje dbałość o szczegóły, równowagę gry, długowieczność oraz polerowanie. Nie jest nachalna w swojej kreatywności. W ostatecznym rozrachunku jest to po prostu wspaniałe doświadczenie związane z odgrywaniem ról. Jedno z najlepszych w historii gatunku. Baldur's Gate II przykuwa naszą uwagę i rządzi od ponad 20 lat. Jest to dobrze opowiedziana historia. Dobrze napisana, dobrze nagłośniona i opracowana z dużą zabawą. Gra wciąż przyćmiewa wielu swoich następców. Pozycja obowiązkowa dla każdego kto kocha gatunek RPG. Przeszedłem pięć razy i zawsze zabawa jest rewelacyjna. Obecnie polecam wersje zremasterowaną dostosowaną lepiej do najnowszych systemów operacyjnych i obsługującą rzecz jasna bardzo wysokie rozdzielczości panoramiczne.
Oceniam - 10/10
Najlepsze RPG to moim zdaniem Ultima VII, Chrono trigger, Final Fantasy VII, Fallout 1 i 2, Might and Magic 6 i 7, System Shock 2, Planescape Torment, Baldur's Gate 2, Deus Ex 1, Arcanum, Morrowind, G2NK, KotOR, Vampire: The Masquerade - Bloodlines, Witcher 3, Divinity: Original Sin II, Persona 5, Pillars of Eternity 2, Disco Elysium, Pathfinder: Wrath of the Righteous. Zapewne dołączy do tego szanownego grona Baldur's Gate 3 za którego wreszcie muszę się zabrać na porządnie.
https://www.youtube.com/watch?v=rc2oUHBJkoU&list=PLTRmtrjssw3TFhKPkTmxAhwi7wD3Qo0Th&ab_channel=KrwawyJoe