Abzu PC

Abzû

Abzû to artystyczna gra eksploracyjna, której akcja została osadzona na dnie oceanu. Gracz wciela się w nurka odkrywającego sekrety podwodnej głębiny, poznającego jej mieszkańców etc. Mamy tu do czynienia z pierwszym dziełem studia Giant Squid, które zostało założone przez Matta Navę, pracującego przedtem jako dyrektor artystyczny przy grze Journey (Podróż).

Przygodowe, pod wodą, indie, eksperymentalne/artystyczne.

Abzu - screen - 2016-06-15 - 324262Abzu - screen - 2016-06-15 - 324261Abzu - screen - 2016-06-15 - 324260Abzu - screen - 2016-06-15 - 324259Abzu - screen - 2016-06-15 - 324258Abzu - screen - 2016-06-15 - 324257Abzu - screen - 2016-06-15 - 324256Abzu - screen - 2016-06-15 - 324255Abzu - screen - 2016-06-15 - 324254

Giant Squid | producent

505 Games | wydawca

Strona oficjalna

wersja językowa:
angielska

Data premiery gry Abzu | PC

2sierpnia2016

2sierpnia2016

Steam

PC Windows
Okładka Abzu (PC)
Abzu

Abzu jest debiutanckim dziełem niezależnego studia Giant Squids założonego przez jednego z weteranów branży elektronicznej rozgrywki, Matta Navę, który wcześniej pracował między innymi jako dyrektor artystyczny przy grze Journey powstałej w firmie Thatgamecompany. Jego pierwsze dzieło po usamodzielnieniu się jest ambitnym projektem, wyraźnie bazującym w swoich założeniach na doświadczeniu nabytym przy wyżej wspomnianej produkcji. Gra została przygotowana na platformę PC Windows.

Fabuła

Abzu nie posiada jasno nakreślonej przez autorów fabuły. Eksplorując świat przedstawiony gracz poznaje historię zaginionej cywilizacji dzięki odnajdywanym w podmorskich ruinach freskom oraz interpretuje na bieżąco zachodzące na ekranie wydarzenia – w grze nie występują dialogi, brak jest też tradycyjnej narracji. Podczas zabawy odbywa się także szczątkowa interakcja z mieszkańcami głebin, takimi jak różnego rodzaju gatunki ryb, wielorybów czy kalmarów.

Mechanika

W grze studia Giant Squid naszym zadaniem jest penetracja morskich głębin, wobec czego twórcy duży nacisk położyli na animację nurka, czyli naszego protagonisty, oraz wygodne sterowanie, które poza możliwością operowania kierunkiem pływania i obracania kamery (za pomocą gałek analogowych pada) obsługiwane jest jedynie trzema przyciskami – jednym odpowiadającym za sam ruch, drugim za wszelkie interakcje odbywające się na poziomie kontekstowym i trzecim, za chwilowe, trzystopniowe przyśpieszenie. Niewielka część gry pozwala także na opuszczenie środowiska wodnego. W Abzu, podobnie jak we wspomnianej wyżej grze Journey - Podróż, nie da się ponieść porażki, a jedynym do pewnego stopnia wyzwaniem może być zdobycie wszystkich Osiągnięć/Trofeów, które przygotowali twórcy programu.

Kwestie techniczne

Pod względem oprawy, wydana na PC Windows gra prezentuje wysoki poziom artystyczny, oferując niezwykle kolorowy świat, w którym na jednym ekranie jednorazowo może występować nawet kilkaset ruchomych obiektów. Przy czym twórcy nie starali się w realistyczny sposób ukazać oceanicznych głębin. Dzięki takiemu zabiegowi istnieje duża szansa na to, że pod względem wizualnym tytuł nie zestarzeje się jeszcze przez wiele lat. Na najwyższe uznanie zasługuje za to oprawa muzyczna, idealnie korelująca z rozgrywającymi się na ekranie wydarzeniami.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8.375 / 10 na podstawie 67 ocen czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.5 / 10 na podstawie 5 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI Abzu

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra może przestraszyć młodsze dzieci. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Abzu

Rekomendowane: Quad Core 2.4 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 780/Radeon R9 290X lub lepsza, Windows 7 64-bit
Minimalne: Dual Core 3.0GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 750/Radeon R7 260X lub lepsza, Windows 7 64-bit

Do tej gry rekomendujemy

ASUS ROG G752VS

Procesor: Procesor Intel® Core™ i7 7700HQ
Pamięć: GB DDR4 2400MHz SDRAM, do 64 GB SDRAM
Grafika: NVIDIA GeForce GTX 1070 z GDDR5, 8GB VRAM
Wyświetlacz: 17.3"" (16:9) z podświetleniem LED UHD (3840x2160) 100% Adobe, przeciwodblaskowa z G-Sync | 17.3"" (16:9) z podświetleniem LED FHD (1920x1080) 120Hz 72% NTSC, przeciwodblaskowa z G-Sync | 17.3"" (16:9) z podświetleniem LED FHD (1920x1080) 45% NTSC, przeciwodblaskowa z G-Sync
Magazyn danych: SSD - 256GB/512GB PCIE Gen3X4 SSD (RAID0)

Sprawdź ceny w:

* Uwaga! Specyfikacja może się różnić w zależności od modelu i sprzedawcy.

Recenzja gry Abzu – podwodne Journey dla pecetowców

Recenzja 5 sierpnia 2016, 13:20

Abzu z nieciekawego „pływadełka” zmienia się w kolorową etiudę, godną uwagi chociażby z tego względu, że jest to jedna z niewielu znanych mi gier, mogących pochwalić się spójnym z przedstawianą na ekranie historią podkładem muzycznym. Od pierwszej do ostatniej, dziewięćdziesiątej piątej – bo tyle zajęło mi ukończenie tego tytułu za pierwszym podejściem – minuty. Śmiesznie krótko trwa obcowanie z Abzu, zważywszy na dość wygórowaną kwotę, której życzą sobie twórcy. W przypadku takich pozycji wstrzymałbym się jednak z prostym przelicznikiem, ile złotówek kosztuje minuta zabawy, a skupiłbym bardziej na emocjach płynących z odbierania wszystkimi zmysłami tak szalonego pokazu, jakiego przez ten niedługi czas doświadczamy. Wiem, że brzmię teraz jak mało pomysłowy PR-owiec, ale jeśli chodzi o tego typu gry, właśnie tak sprawy się mają. Journey wcale nie jest dłuższe od Abzu, a zostaje w człowieku na lata.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
17.11.2014 21:24
olek2123
8
Pretorianin
9.5

Świetnie się zapowiada, choć do premiery daleko
PS. co tak pusto?

06.02.2015 17:32
odpowiedz
ReaLynX
34
Hejdasz

Właśnie trafiłem na zwiastun tego cudeńka. Uwielbiam takie wysublimowane projekty, wygląda to bardzo intrygująco. Z niecierpliwością czekam na informacje o grze.

01.08.2016 21:25
odpowiedz
pieterkov
63
Konsul
02.08.2016 20:16
odpowiedz
2 odpowiedzi
BOLOYOO
74
Generał
10

Szczerze? Pod każdym względem... arcydzieło. Jeśli lubicie gry pokroju Shadow of the Colossus, to jest to dla was pozycja obowiązkowa! Takie jest moje skromne zdanie.

08.08.2016 17:00
pieterkov
63
Konsul

Shadow of the Colossus to gra walki z otwartym światem/platformem. Trzeba tam myśleć, wspinać się po kolosach, pilnować paska staminy itd. Ogólnie jest jakiś gameplay.
W abzu nie ma za bardzo gameplayu. Płyniesz do przodu, czasem tylko trzeba jakiś łańcuch przekręcić albo perełkę podnieść. Wszystko 1 klawiszem.

25.05.2017 21:23
Mówca Umarłych
39
Pan Milczącego Królestwa

pieterkov
"W abzu nie ma za bardzo gameplayu. Płyniesz do przodu, czasem tylko trzeba jakiś łańcuch przekręcić albo perełkę podnieść. Wszystko 1 klawiszem."
Warto wpierw zadać sobie trud i dowiedzieć się czym w ogóle jest "gameplay". Ta gra, jak i każda inna, wypełniona jest gameplayem, innym i prostszym niż ten, z którym ją zestawiasz ale wcale nie znaczy, że jest on gorszy albo, że jest go mniej.

post wyedytowany przez Mówca Umarłych 2017-05-25 21:26:30
05.08.2016 22:45
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Apostol_93
5
Legionista

Niestety gra zdecydowanie za krótka! Przeszedłem ją w 99 minut... Oczywiście jest świetna, ale czuję się zrobiony w jajo przez tą cenę... Gdybym wiedział, jak jest, raczej ominąłbym tytuł.

07.08.2016 12:01
2
fernis
1
Junior

Możesz zwrócić grę na steamie, jeśli masz w niej mniej niż 2 godziny ;)

07.08.2016 17:29
odpowiedz
4 odpowiedzi
kaszanka9
79
Delbralstroperslerartor

Dziwne, gierka typowo pod VR, a tu obsługi nie ma.

08.08.2016 13:59
Hydro2
109
Senator

Ja grałem w VR

08.08.2016 17:01
pieterkov
63
Konsul

Jest to gra trzecioosobowa. VR w 3 osobie jest bezcelowe.
Poza tym - i co z tego? Jak grałeś, to opisz wrażenia w VR. Samo pisanie "ja grałem" jest niczym więcej niż chwaleniem się.

post wyedytowany przez pieterkov 2016-08-08 17:05:47
08.08.2016 17:45
Hydro2
109
Senator

Tak jak napisałeś, grania w 3 osobie w vr jest bezcelowe .... w tej grze. Sama gra to bardziej taka rozluźniająca niż służąca do poważnwgo grania: nie ma tu zbyt o czym pisać. Do tego 3d nie ma geometrycznego (a przynajmniej vorpx mi takowego nie załapał), a to podstawa w vr. Z-buffer normal 3D i alternative w tej grze to tak, jakby ta stereoskopia w ogóle nie istniała. Do tego trzeba się namęczyć, by na start gra nie wywalała (z vorpxem) na pulpit. W ogóle lepiej grać imo w trybie kinowym, ale jeszcze posiedzę nad tą grą i może wymyślę jakiś lepszy sposób na granie w to w VR.

08.08.2016 19:05
kaszanka9
79
Delbralstroperslerartor

No i co z tego, że TPP, jakby dali vr to by był tryb fps, vr mnie nie odchodzi, ani jakieś protezy, po prostu mnie dziwiło, że to typowa pusta gierka pod vr w której nie ma co robić po za obserwowaniem, a tu nic.

post wyedytowany przez kaszanka9 2016-08-08 19:06:20
08.08.2016 11:48
odpowiedz
Apostol_93
5
Legionista

@fernis Takoż uczyniłem...

08.08.2016 22:21
odpowiedz
MadKrebs
3
Chorąży

Gry nie ukończyłem bo spadki fps doprowadzały mnie do szału, oddałem na Steam. Ale polecam osobom szukającym ciekawych doznań estetycznych, które nie lubią się za mocno wysilać przy grach.

29.08.2016 20:27
odpowiedz
>Juziu<
41
Chorąży

Polecam, ale jak stanieje tak mniej niż 10 euro. Mimo iż krórka widać, że jest doprawcowna - płynna (przynajmniej u mnie ;), piękna artystycznie, czuje się flow, algorytmy zachowania zwierząt morksich (ławice, polowania, zabawy), kapitalna muzyka symfoniczna.

18.09.2016 13:45
odpowiedz
feks3883
3
Chorąży
10

Bardzo dobra gra. 10/10.

02.10.2016 12:57
1
odpowiedz
Kosiciel
48
Generał
4.0

Za tą kwotę to lepiej pójść do kina - możliwe, że film będzie dłuższy, niż cały gameplay. Albo grajcie na jutubie.

05.08.2017 00:05
odpowiedz
Dovah
38
Centurion
2.0

Twórcy nie przestają zadziwiać. Jak można zjebać sterowanie w takiej grze?

Nie mam pojęcia ale tego dokonano!

Gra oferuje 2 godziny trzymania RT/R1 aż Ci palec odpadnie! Bohater ma sterowność pijanego śledzia a przyśpieszamy wciskając A/X prawym kciukiem, który służy także do... brawo, zgadliście - sterowania kamerą (kciuk, nie przycisk).

Gra miejscami wygląda bardzo artystycznie ale niestety mogłem się rozejrzeć, bo trzymałem palec na A/X, żeby dopłynąć do checkpointu zanim dostanę martwicy na palcu wskazującym.

Jeśli jakiś szaleniec zdecyduje się na zakup tej produkcji za 80 zł (sic!) to radzę zaprogramować pada na "auto-fire" lub przykleić wciśnięty RT/R1 taśmą klejącą. Nie ma za co.

post wyedytowany przez Dovah 2017-08-05 00:14:27
Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze