
Data wydania: 29 marca 2000
Ociekająca dużą ilością krwi, zrealizowana z rozmachem gra z gatunku pierwszoosobowych strzelanin, w której gracze wcielają się w rolę najemników pracujących na zlecenie amerykańskiego rządu. Muszą oni zlikwidować groźną grupę terrorystów i odzyskać skradzione głowice nuklearne.
GRYOnline
Gracze
Platformy:
PC Windows 29 marca 2000Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 2 13 listopada 2001Angielskie napisy i dialogi
Producent: Raven Software / Pipe Dream Interactive (PS2)
Wydawca: Activision Blizzard
Polski wydawca: Licomp Empirical Multimedia
Gry podobne:
Do czasu wydania Soldier of Fortune studio Raven Software znane było głównie z produkcji FPS-ów w klimatach dark fantasy (Heretic, Hexen). Nowy projekt zrywał z tą tradycją, przenosząc rozgrywkę w czasy współczesne. Powstająca gra miała stanowić połączenie taktycznej rozgrywki wzorowanej na takich seriach jak Rainbow Six i SWAT, z szybką akcją rodem z Quake II i kinowym wręcz rozmachem fabuły. Od strony wydawniczej nad całym przedsięwzięciem czuwał koncern Activision, który w tym samym czasie stał się właścicielem studia Raven Software.
Akcja Soldier od Fortune koncentruje się wokół dowodzonej przez Sergieja Dekkera grupy terrorystycznej, która kradnie z jednego z magazynów wojskowych w Rosji cztery głowice nuklearne. Terroryści mają zamiar sprzedać niebezpieczny łup dyktatorom z krajów Trzeciego Świata, co rzecz jasna stanowi poważne zagrożenie dla globalnego pokoju.
John Mullins, główny bohater gry, wraz ze swym partnerem Aaronem "Hawkiem" Parsonsem są najemnikami, pracującymi dla tajemniczej organizacji znanej pod nazwą The Shop. Pozostaje ona na usługach rządu USA, a jej członkom zlecane są ściśle tajne misje z kategorii tych, które „nigdy się nie wydarzyły”. Najemnicy otrzymują zadanie wytropienia Dekkera, unieszkodliwienia terrorystów i przejęcia głowic nuklearnych.
Rozgrywka w kampanii dla jednego gracza podzielona jest na 10 misji, toczących się w różnych zakątkach świata. Najemnicy muszą stawić czoła m.in. nowojorskim skinheadom, rebeliantom z Ugandy, yakuzie a także żołnierzom irackim, sudańskim, serbskim i rosyjskim. Do dyspozycji mają oczywiście odpowiednio urozmaicony arsenał broni, w którym znaleźć można m.in. pistolety, strzelby, karabiny snajperskie i maszynowe. Różnią się one nie tylko wyglądem czy techniką strzału, ale przede wszystkim siłą ognia, co ma ogromny wpływ rodzaj powodowanych uszkodzeń ciała.
Oprawa graficzna Soldier of Fortune bazuje na udoskonalonym silniku graficznym Quake Engine II. W pełni autorskim pomysłem studia Raven Software jest za to model zniszczeń ciała GHOUL. Opiera się on na 26 strefach. Trafienie w niektóre (np. głowę) wywołuje natychmiastowy zgon przeciwnika, podczas gdy w inne tylko czasowo wyłącza go z walki. W zależności od użytego kalibru broni postrzał może wywołać tylko niewielkie krwawienie wokół przestrzelin (np. z pistoletu 9 mm), albo wręcz fontanny krwi. Trafienie z ciężkiej broni skutkuje na ogół odstrzeleniem kończyny lub rozległymi obrażeniami.
Z powodu dużej ilości krwi na ekranie w kilku krajach gra trafiła na czarną listę, a w większości sprzedawana była jako produkt wyłącznie dla dorosłych. Wbrew pozorom twórcy Soldier of Fortune zadbali jednak również o bardziej pacyfistyczne rozwiązania. Wytrawni gracze mogą przejść całą grę bez rozlewu krwi – strzelając przeciwnikom w broń i zmuszając ich do poddania się.
Poza kampanią solową Soldier of Fortune umożliwia także rozgrywkę w trybie multiplayer za pośrednictwem sieci LAN lub Internetu. Pojedynki z żywymi przeciwnikami toczą się na 13 mapach przewidzianych dla opcji Death Match oraz 7 dla Capture The Flag.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Recenzja GRYOnline
Soldiers of Fortune to tytuł należący do niesamowicie popularnego gatunku strzelanek z widokiem pierwszoosobowym. Co ją wyróżnia? Masa przemocy, krwi i brutalności. Czy to wszystko? Nie, posiada dużą grywalność no i ..... przemoc, krew i brutalność ...
14 października 2024
Nasze wspominanie gier retro wkracza w nową dekadę – chyba znacznie bliższą większej rzeszy graczy. Rok 2000 okazał się przebogaty w świetne tytuły. Niektóre przeszły do historii, inne wspomina się rzadziej – koniecznie sprawdźcie honorowe wzmianki!
Soldier of Fortune to jedna z tych serii, które miały przed sobą świetlaną przyszłość, jednak ostatecznie przepadły w pomroce dziejów. Sprawdźmy, co poza brutalnością dzieło Raven Software miało do zaoferowania graczom.
gry
Krystian Pieniążek
31 sierpnia 2024 20:00
W końcu, bez żadnych niedomówień, poznaliśmy szczegóły fabuły najnowszej odsłony serii Soldier of Fortune, Payback, jak również różnego rodzaju „smaczki”, które zaoferuje nam wspomniana gra. Znamy również oficjalną datę wydania – to 13 listopada tego roku (oby trzynastka nie była pechowa). Potwierdziły się tym samym plotki sprzed kilku dni z serwisu Kotaku dotyczące premiery gry.
gry
Maciej Myrcha
8 października 2007 11:29
Dużo już wody w Wiśle upłynęło od czasu ostatniej informacji o Soldier of Fortune: Pay Back. Od wielu miesięcy nie usłyszeliśmy nic nowego, więc wszyscy spodziewali się, iż zapowiadana na listopad premiera zostanie w najbliższych dniach przesunięta na późniejszy termin. Wygląda jednak na to, że trzecia część znanej gry FPP może się ukazać zgodnie z planem.
gry
Rafał Skierski
3 października 2007 11:38
Mamy dla Was dwie wiadomości, jedną bardzo dobrą, drugą już niekoniecznie. Zacznijmy od tej pierwszej: trzecia odsłona cyklu Soldier of Fortune, o której przedwczoraj plotkował serwis Worthplaying, faktycznie ujrzy światło dzienne! Trudno jednak cieszyć się z tej informacji, bowiem program zostanie opublikowany na rynku przez firmę Activison Value, zajmującą się dystrybucją tzw. gier budżetowych.
gry
Krystian Smoszna
28 czerwca 2007 06:39
Po pięciu latach przerwy na rynek elektronicznej rozrywki powróci seria Soldier of Fortune – tak przynajmniej twierdzi internetowy serwis Worthplaying, który nieoczekiwanie obwieścił światu informację o pracach nad trzecią odsłoną cyklu pierwszoosobowych strzelanin.
gry
Krystian Smoszna
27 czerwca 2007 06:51
Gdy w Soldier of Fortune zdobyłem erkaem i pierwszemu przeciwnikowi, jaki na mnie wyskoczył, odstrzeliłem jedną serią nogę, rękę i na końcu głowę, wydało mi się to zabawne. Gdy zobaczyłem walki z bossami w God of War 2, uznałem je za co najmniej niesmaczne.
pozostałe
Redakcja GRYOnline.pl
30 marca 2007 17:43
SOFPL.COM – to serwis poświęcony w całości serii Soldiers of Fortune. Znajdziecie na nim mnóstwo informacji na temat pierwszej jak i drugiej części SoF, oraz wszystkiemu co z nimi związane.
pozostałe
Fajek
24 stycznia 2003 09:38
Już za dwa dni w sprzedaży pojawią się trzy nowe, premierowe tytuły na Playstation 2.
gry
Fajek
20 sierpnia 2002 09:46
Raven Software, pracujące obecnie nad Soldier of Fortune II, postanowiło odświeżyć nieco pierwowzór tej niezwykle swego czasu popularnej gry akcji FPS i wydać ją w wersji Platinum Edition.
gry
Tomasz Pyzioł
30 lipca 2001 17:31
Zamieściliśmy dzisiaj na naszych stronach kolejny poradnik, tym razem znajdziecie w nim garść cennych uwag i wskazówek dotyczących nieco starszej pozycji – Soldier of Fortune.
gry
Janusz Burda
23 lipca 2001 12:28
Popularne pliki do pobrania do gry Soldier of Fortune.
Wymagania sprzętowe gry Soldier of Fortune:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 300 MHz, 128 MB RAM, akcelerator 3D, karta dźwiękowa.
Średnie Oceny:
Średnia z 5 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 900 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysztof Szulc
Recenzent GRYOnline.pl
2001.07.23
Soldiers of Fortune to tytuł należący do niesamowicie popularnego gatunku strzelanek z widokiem pierwszoosobowym. Co ją wyróżnia? Masa przemocy, krwi i brutalności. Czy to wszystko? Nie, posiada dużą grywalność no i ..... przemoc, krew i brutalność ...
Wiedźmin
Ekspert
2024.02.05
Soldier of Fortune to gra FPS wydana w 2000 roku. SOF przybliża gracza do krwiożerczej rzeczywistości. Prowadzimy walki w terrorystami w prawdziwymn świecie i realistycznym uzbrojeniem. Pracujemy dla tajnej rządowej agencji zatrudniającej najemników do rozwiązywania problemów bezpieczeństwa światowego. Witamy w świecie międzynarodowego terroryzmu :)Gameplay. Zaczynamy przygodę w metrze, a później ścigamy terrorystów w pociągu. Historia naszych poszukiwań kolejnych skradzionych głowic nuklearnych poprowadzi nas do między innymi Rosji, Serbii, Japoni, Iraku, Sudanu i Niemiec. Lokacje wydają się dość autentyczne. Chociaż w większości poziomy są liniowe to na każdym doświadczamy zwrotów akcji. Niezależnie od tego czy jedziemy pędzącym pociągiem, infiltrujemy zaawansowaną technologicznie korporację czy też wędrujemy po zamarzniętej rosyjskiej bazie na Syberii czujemy się jak w filmie. Mamy do dyspozycji okoła tuzina śmiercionośnych broni od klasycznego noża bojowego poprzez pistolety, strzelbę, karabin snajperski, broń maszynową, wyrzutnie rakiet, bronie z tłumikiem, pakiety plastiku z detonatorami, granaty ogłuszające aż po miotacz ognia. Pomocnym wyposażeniem są gogle noktowizyjne. Dzięki zastosowaniu techniki Gore Zones udało się osiągnąć wyjątkowo realistyczne efekty reakcji na postrzał. Przeciwnicy pozbawieni głowy, odstrzelone kończyny latające w powietrzu czy same korpusy uderzające o ścianę. Ilość krwi i efekty gore w tej grze są naprawdę zdumiewające. Gra jest chyba nawet bardziej krwawa i brutalna niż sam Doom 1993 i Blood 1997. Zespół deweloperów dzięki dynamicznemu tempu nadał SoF kinowy charakter. Istnieje miernik hałasu podobny do tego w Thief. Gdy zrobimy więcej hałasu przyciągamy więcej wrogów. Na każdym poziomie znajduje się kilka ulepszeń. Wzmocnienia w SoF ograniczają się do granatów, C4, zbroi czy pakietu zdrowia. Trochę zawodzi stuczna inteligencja wrogów, która jest znacznie lepsza w sequelu. Z grą jest pewien problem, że mniej więcej w połowie zaczynać nudzić. Jest wiele sporo lepszych FPSów, które powstały wcześniej w latach 90', a miodnością, grywalnością, stylem i swoim wyrazistym charakterem zjadają na śniadanie pierwsze Soldier of Fortune więc nie wszystko poszło tu tak jak powinno.Grafika i udźwiękowienie. Gra powstała na zmodyfikowanym enginie na którym wyprodukowano Quake 2. Dodano w niej 32-bitowy kolor i poprawiono oświetlenie. Na premierę prezentowała się nieźle, ale wymagała dość mocnych podzespołów mimo, że nie była w czołówca najładniejszych gier 2000 roku. Gra zawiera 26 stref w modelach postaci, aby stworzyć realistycznie obrzydliwe rany balistyczne. Wszystko to jest niezwykle niepokojące i jednocześnie niezwykle intrygujące, ponieważ jest to pierwszy przypadek użycia tego typu modelu obrażeń w strzelance, a przy każdym oddanym strzale daje niesamowity, ale chorobliwie satysfakcjonujący efekt. Efekt trafienia w głowę, odstrzelenia rąk czy nóg jest zrobiony doskonale. Gra jest jedną z pierwszych, gdzie zostawaly ślady na śniegu. Niezłe wrażenie robi ścieżka dźwiękowa. Rosnąca skala muzyki idealnie wpasowuje się w nastrój gry, a zespół dźwiękowy wykonał świetną robotę utrzymując muzykę w tle tam, gdzie powinna i używając jej do akcentowania akcji na ekranie. To właśnie ta dbałość o szczegóły efektów dźwiękowych i muzyki w grze naprawdę dodaje realizmu i wciągającego charakteru temu tytułowi, a także dodaje trochę dodatkowego napięcia.Podsumowanie. Stworzenie gry tak realistycznie brutalnej jak SoF, gdzie walczymy z ludźmi, a nie potworami wymagało sporo odwagi. Nie ma wątpliwości, że to jedna najkrwawszych i najbardziej brutalnych gier FPS jakie kiedykolwiek powstały i choć nie przepadam za perwersyjną ultraprzemocą, gdzie zabija się ludzi ta gra potrafi sprawiać frajdę. Tryb dla pojedynczego gracza to długa seria niezwykle intensywnych strzelanin. Gra się dość fajnie mimo że, tępi wrogowie to niewiele więcej niż sztywne wieżyczki wypełnione dżemem truskawkowym, a fabuła jest na tyle cienka, że można ją w zasadzie olewać. Najlepsze gry studia Raven Software to:Heretic 1994, Hexen 1995, Hexen II 1997, Heretic II 1998, Soldier of Fortune 2000, Soldier of Fortune II 2002, Jedi Knight II: Jedi Outcast 2002, Jedi Knight: Jedi Academy 2003 więc swoje najlepsze czasy mają dawno za sobą. Odpowiedzialni są też za remaster kultowej strzelanki Call of Duty 4: Modern Warfare 2007, który pojawił się w 2016 roku, ale skrytykowano słabą optymalizacje tego odświeżenia.https://www.youtube.com/watch?v=L2l2ribdFp0&ab_channel=Levan
ShadyYo
Ekspert
2021.10.09
Gdybym miał to tak obiektywnie ocenić, to na pewno było by mniej. Jednak jest to jeden z pierwszych FPS'ów w jakie kiedykolwiek grałem, więc nie mogłem ocenić inaczej. Słabą częścią tej gry jest na pewno fabuła. Niewiele się tu pod tym kątem dzieje, a wszystkie misje mają mniej więcej te same zadania do wypełnienia. Gameplay jest całkiem przyjemny. Na pewno cieszy system obrażeń, w latach wydania gry budzący jeszcze kontrowersje. Bronie spisują się całkiem nieźle, choć trochę brak w nich dbałości o szczegóły i ich różnorodność nie powala. Mimo wszystko jakoś jest ta frajda z grania i grę szybko można ukończyć, choć w pewnym momencie zaczyna nużyć, a zakończenie do najlepszych nie należy.
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.10.02
Maciej Kowalczyk
GRYOnline.pl Team
2016.06.15