Wiedźmin [PC]

The Witcher. Wiedźmin to wyprodukowana przez polskie studio CD Projekt RED gra action-RPG osadzona w realiach świata fantasy wykreowanego przez Andrzeja Sapkowskiego. Gracze kierują poczynaniami Geralta z Rivii - tytułowego wiedźmina broniącego ludzi przed potworami, a w trakcie zabawy mają okazję odwiedzić wiele miejsc znanych z kart powieści. Tytuł odznacza się atrakcyjną oprawą wizualną, wciągającą fabułą oraz ciekawymi rozwiązaniami w mechanice rozgrywki.

wersja językowa:
pełna polska wersja

Wiedźmin data premiery gry na PC:

26 października 2007 ( światowa data premiery )

26 października 2007 ( data wydania w Polsce )

gry podobne do The Witcher:

Dragon Age: Origins
Game of Thrones
Gothic 3

RPG, TPP, fantasy, książki, polskie, crafting, RPG akcji

Wiedźmin jest produkcją typu cRPG, stworzoną przez polskie studio CD Projekt RED. Tytuł został oparty na słynnej książkowej sadze fantasy Andrzeja Sapkowskiego, opowiadającej historię Geralta z Rivii, profesjonalnego zabójcy potworów. Znajomość pierwowzoru nie jest jednak konieczna, by cieszyć się zabawą. Fabuła gry skupia się na wydarzeniach rozgrywających się po zakończeniu powieści. Dodatkowo, główny bohater niefortunnie został dotknięty amnezją, przez co najważniejsze nawiązania do książek są na bieżąco tłumaczone.

Akcja gry rozpoczyna się 5 lat po finale ostatniej książki składającej się na sagę Wiedźmin (Pani Jeziora). Geralt powraca do Kaer Morhen – Wiedźmińskiego Siedliszcza – by wkrótce zmierzyć się z nowym zagrożeniem. Po odparciu ataku najemnych zbirów, wiedźmini, w tym główny bohater, ruszają w ślad za ich zleceniodawcą.

Gracz wciela się w słynnego Geralta z Rivii, zwanego też Białym Wilkiem. W młodości został on poddany serii mutacji, dzięki czemu jest nadludzko szybki i spostrzegawczy. To doświadczony wojownik, więc już na początku gry jest w stanie poradzić sobie nawet z kilkoma wrogami naraz. Z czasem jednak Geralt spotyka na swojej drodze coraz większe wyzwania – i tu z pomocą przychodzi system rozwoju postaci. Gracz zdobywa doświadczenie w klasyczny sposób – zabijając przeciwników i wykonując zadania. Po osiągnięciu kolejnego poziomu, Geralt otrzymuje talenty, które może wydać na nowe umiejętności lub rozwinąć swoje cechy. Ważnym elementem rozgrywki, szczególnie na wyższych poziomach trudności, jest alchemia. Ze składników pozyskanych z roślin oraz ciał potworów da się przygotować eliksiry dające tymczasowe bonusy (np. szybszą regenerację zdrowia, lepszy refleks czy widzenie w ciemności).

Jak na wiedźmina przystało, Biały Wilk posługuje się na zmianę dwoma mieczami – srebrnym, na potwory i stalowym, na ludzi. Walka opiera się na odpowiednim doborze ostrza oraz stylu. Np. ścierając się ze zwinnym przeciwnikiem warto korzystać ze stylu szybkiego, a gdy zaatakuje nas kilku wrogów – z grupowego. Ważne jest również umiejętne zadawanie ciosów, gdyż każde kliknięcie myszką rozpoczyna nową sekwencję. Sedno tkwi w tym, by wykonać jak najdłuższą serię ataków, bez przerywania jej zbędnym klikaniem.

Gracz eksploruje półotwarty świat, podzielony na rejony. Wszystkie one (z wyjątkiem prologu) znajdują się w okolicy Wyzimy, stolicy państwa Temeria. Prócz wielogodzinnego głównego wątku, twórcy przygotowali mnóstwo różnorodnych zadań pobocznych. Mocną stroną fabuły są dylematy moralne. Podobnie jak w powieści Sapkowskiego, w grze często ścierają się ze sobą równorzędne racje, a Geralt musi wybierać pomiędzy mniejszym a większym złem. Każda tego typu decyzja ma realne, nieprzewidywalne konsekwencje fabularne, które czasem powracają nawet kilka godzin później.

Wiedźmin oparty został na mocno zmodyfikowanym silniku graficznym Aurora (znanym z takich gier, jak Neverwinter Nights czy Star Wars: Knights of the Old Republic), stworzonym przez studio BioWare. Deweloperzy z CD Projekt RED zadbali o cykl dnia i nocy, zmienną pogodę oraz dynamiczne cienie. Skomponowana przez Andrzeja Skorupę (wcześniej pracował m.in. nad sountrackiem do Painkillera oraz serii Gorky) muzyka stoi na bardzo wysokim poziomie i pomaga budować wyrazisty klimat mrocznego fantasy.

Tryb gry: single player   Nośnik: 1 DVD  
Ocena gry 9.0 / 10 na podstawie 28076 ocen czytelników.  
Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9.3 / 10 na podstawie 389 głosów czytelników.   Cena gry w dniu premiery: 99,90 PLN

wymagania sprzętowe

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.13 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 7900 lub lepsza), 8.5 GB HDD, Windows XP SP2/Vista

Wiedźmin - recenzja gry

Wiedźmin - recenzja gry (PC)

"Po prostu miodzio. :-) Ich różnorodność i efektowność, a jednocześnie zależność od wybranej przez gracza drogi rozwoju postaci, nie chcą się znudzić przez cały czas trwania gry. Ileż to razy przyjdzie Wam zaatakować nikomu nic nie szkodzącego potwora tylko po to, by popatrzeć, jak Geralt wywija mieczem młyńce, powala i kaleczy przeciwnika wiedźmińskimi znakami, a na koniec dobija go z całym należnym dobrej zabawie okrucieństwem... Oj, wiele razy. Z pomocą w rzeźniczym rzemiośle przychodzą Wiedźminowi nie tylko wspomniane znaki magiczne (Aard, Igni, Axii, Quen i Yrden), ale również bogactwo eliksirów, bez których – jak sam Geralt mówi – wiedźmin jest tylko połową wiedźmina."  więcej

Wiedźmin Decyzje Wiedźmina: Współpraca z Zakonem

Wiedźmin Decyzje Wiedźmina: Współpraca z Zakonem [7:04]

7:00

Video Wiedźmin

questy

7:00

Video Wiedźmin

Decyzje Wiedźmina: Droga neutralności

7:05

Video Wiedźmin

Decyzje Wiedźmina: Sojusz ze Scoia'tael

komentarze czytelników (1805)


10

Wacław_Kutasiewicz  2015-06-03 - 19:49

Assassyn07-> "Dwójka klimatem i muzyką jest o wiele gorsza od jedynki. Fabuła również jest lepsza w jedynce." DOKŁADNIE TAK!!! Od siebie dodam, że 1ka miała ten świetny, staropolski, przaśny, swojski, klimat. Znany mi z "Dziadów" czy innych dzieł Mickiewicza, Słowackiego czy ogólnie z Romantyzmu. Tego zabrakło w dwójce, która (moim zdaniem) była zbyt tolkienowska, a to mnie już nie kręci i zniechęciło mnie szybko do dokończenia gry...

KamilPodowski  2015-06-17 - 16:16

Gra pełna nienawiści. Ciągłe mordowanie kieszonkowych potworów, brak poważnej fabuły, Gerald nie grzeszy inteligencją. Nie rozumiem fenomenu tej serii. Takie jest moje zdanie.

kylo19  2015-06-18 - 00:01

Gerald nie grzeszy inteligencją. ^^. Dobre sobie.

Irek22  2015-06-18 - 09:40

kylo19 [1788] Dobre sobie. Jeżeli steruje nim idiota, to w sumie tamten troll ma rację...

10

jan118  2015-06-21 - 18:23

Fajna gra, całą przeszłem

halucynek093  2015-06-25 - 17:03

Niewiele jest gier przy których gdy usiadłem to straciłem kontakt z rzeczywistością na kilka dni, wiedźmin zalicza się do tego wąskiego grona. Wspaniały słowiański klimat, muzyka, głosy postaci świetnie dopasowane. Multum zadań głównych jak i pobocznych, wspaniała fabuła. Dobrze zrobiony rozwój postaci, Jedyne minusy to powtarzające się ciągle twarze, trochę mało przedmiotów w które możemy wyposażyć geralta, jednak to są tylko drobnostki, grając czułem się jakbym był w ciele geralta. Polecam 10/10

9.0

Dezmont  2015-07-21 - 19:38

Hmmmmm. No Geralt. Tytuł must have must play :)

10

premium940899302  2015-07-25 - 23:23

Legenda. Polska legenda.

9.5

kelvin21  2015-07-29 - 12:30

Świetny cRPG z mrocznym światem, który świetnie odzwierciedla klimat książek Sapkowskiego. Ciekawe postacie, w których kryje się zarówno dobro jak i zło. Mógłbym przyczepić się do systemu walki i ogólnie mechaniki, ale nie są to rzeczy, które aż tak rażą. Mimo, że w fabule dziwnie poprowadzili wątek amnezji Geralta (każdy przyjaciel przemilcza sprawę Ciri i Yen) to jest ona ciekawa i wciągająca. Nie brakuje w niej niestety głupotek jak choćby próbowanie zastąpienia Yen Triss, a Ciri Alvinem (wstrętny dzieciak). Ale i tak przecież większość z nas zapomina o tych wadach bo był to w końcu pierwszy Wiedźmin, który stał się z czasem legendarny :) Jego następcy mieli już tu trudniej bo ludzie z niezdrowym rozsądkiem wyobrażali sobie ich jako gry przełomowe, objawione. Tak czy siak seria gier Wiedźmin sprawiła, że moje wymagania dot. nieliniowej fabuły i nieschematycznych postaci bardzo urosły ;] Mimo wszystko gier jednak nie traktuje jako przedłużenia książek, bardziej jako alternatywną/wyśnioną przez Geralta wersję wydarzeń.

Irek22  2015-07-29 - 12:31

kelvin21 [1794] Nie brakuje w niej niestety głupotek jak choćby próbowanie zastąpienia Yen Triss, a Ciri Alvinem (wstrętny dzieciak). A kto powiedział, że te postacie miały zastąpić tamte?

kylo19  2015-07-29 - 12:44

Irek22 O ile Alvin jest moim zdaniem ciekawą postacią, wcale nie nawiązującą do Cirilli, to Triss rzeczywiście (przynajmniej w moim odczuciu) jest stylizowana na Yennefer. Jej charakter jest bardzo bliski temu co prezentowała Yennefer w opowiadaniach. Triss w pierwszej części jest stanowcza, ale i chłodna. Jej temperament znacząco odbiega od tego zaprezentowanego w Sadze. Merigold wcale już nie jest beztroską dziewczynką. Myślę, że ten zabieg był wykonany celowo, żeby upodobnić młodą czarodziejkę do Yen. Można to też tłumaczyć w ten sposób, że Triss wykorzystała amnezję wiedźmina i celowo się zachowywała jak Yen :-).

Irek22  2015-07-29 - 13:06

kylo19 [1796] Można to też tłumaczyć w ten sposób, że Triss wykorzystała amnezję wiedźmina i celowo się zachowywała jak Yen Nie doszukiwałbym się na siłę żadnych podobieństw do Yennefer (niektóre dialogi/monologi nawiązują do dialogów/monologów Triss z Sagi, a nie Yennefer), wszak wszystkie czarodziejki to suki. ;) Poza tym gdyby CDP Red chciał stworzyć kogoś na kształt Yennefer, to stworzyłby po prostu Yennefer. Tak czy inaczej zabieg z Triss twórcy wykorzystali mistrzowsko, bo - po obecności Triss w "dwójce" i ponownego braku Yennefer - niektórzy gracze, mają nie lada dylemat z wyborem. A Triss wykorzystała amnezję Geralta, by ten ją (znów i w końcu) przeleciał. :) PS Wiem, że już to zrobiłem, ale w przypadku tej gry nie mogę się powstrzymać - 10/10! Od kilku tygodni powstrzymuję się, żeby znów w tę produkcję zagrać - pogrywam w coś innego, ale "jedynka" ciągle chodzi mi po głowie. :)

kelvin21  2015-07-29 - 16:27

Irek22 Nie muszę na siłę się niczego doszukiwać bo na pierwszy rzut oka widać różnicę między jej książkową a grową wersją. Ogólnie mam wrażenie, że w pierwszej części Redzi chcieli zatrzeć prawie wszystkie ślady po Ciri i Yen (ta pierwsza doczekała się wspomnienia w opowiastce karczmarza). Dlaczego nikt Geraltowi nie powiedział całej prawdy? Nie robią tego ani wiedźmini z Kaer Morhen, ani Triss. Gdy zaś wiedźmin spotyka Jaskra, to bard opowiadając o śmierci Geralta dziwnie omija wątek Ciri i Yen, jakby mu zakazano o tym mówić ;P Być może było to spowodowane tym, że Redzi nie chcieli tak szybko wracać do najbliższych Geraltowi osób, by móc poprowadzić trochę luźniej fabułę. Jeśli czytałeś Sagę to pewnie zauważyłeś, że Triss nie była typowo zimną, sukowatą czarodziejką. Przede wszystkim jak na czarodziejkę była młoda. Czasami zachowywała się jak podlotek i zresztą tak wyglądała. Nie była apodyktyczną kobietą o władczym, zimnym tonie. A właśnie na taką Redzi wykreowali ją w jedynce. Dla Alvina jest dość surowa, nie znosi sprzeciwów i ogólnie jest taka yenneferowata. Nie wiem czy celowo czy po prostu nie udało im się odwzorować charakteru z książek, ale za to już w dwójce Triss to ...

9.0

(HCP)Hard_Core_PLayer  2015-07-29 - 18:09

Pierwsze wrażenie ok pół roku temu sprawiło na mnie, że skasowałem grę z komputera zaraz po pierwszych minutach gry. Dziwny system walki z klikaniem na przeciwniku, sztywnie biegający Gerald, a gdy zobaczyłem, że ze schodów nie mogę zeskoczyć na bok inaczej jak tylko zejść, bo świat jest zbudowany z niewidzialnych ścian przyozdobionych obrazkami niczym w Resident Evil 1 to mnie odepchnęło. Kilka dni temu odpaliłem trójkę, by przetestować i tak mi się spodobała, że postanowiłem znów zacząć od początku. Zainstalowałem jedynkę. Dałem trochę czasu, gram już kilka godzin i muszę przyznać, że gra ma swój fajny gotycki klimat. Kojarzy mi się trochę z Gothic. Do korytarzy da się przyzwyczaić, to taki mroczny Fable. A najlepiej buduje klimat świetna muzyka. Gra daje rade. Warto zagrać.

kylo19  2015-07-29 - 19:16

Irek22 [1797] Wiem, że już to zrobiłem, ale w przypadku tej gry nie mogę się powstrzymać - 10/10! Od kilku tygodni powstrzymuję się, żeby znów w tę produkcję zagrać - pogrywam w coś innego, ale "jedynka" ciągle chodzi mi po głowie. :) Tutaj się zgadzamy. Wiedźmin 1, Planescape Torment i Thief Gold, to zdecydowanie najlepsze gry w jakie grałem. A przed tym pierwszym, nie wiem jak bym się opierał i tak zagram w tę grę chociaż raz na rok. Po prostu muszę. (HCP)Hard_Core_PLayer [1799] Dziwny system walki z klikaniem na przeciwniku Jest to system mocno cRPGowy, oparty przede wszystkim na statystykach. Mi taka kolej rzeczy się podoba, jeśli ktoś wymaga od W1 zręcznościowej walki to może się zawieść. Mi system podoba się bardzo, a walki są zdecydowanie najtrudniejsze z całej serii (mówię oczywiście o wersji zmodowanej). O ile dwójkę i trójkę przeszedłem na przedostatnich poziomach trudności bez żadnych problemów (mówię o vanilli - żeby była jasność), to jedynka z FCR'em (bo bez niego nie wyobrażam już sobie tej gry) potrafiła mocno przykopać i nieraz trzeba było powtarzać walkę po kilkanaście razy testując różne zestawy eliksirów. Gerald Geralt... świat jest zbudowany ...

AIDIDPl  2015-07-29 - 21:04

Zarówno w kwestii otwartości, klimatu, jak i designu artystycznego. --> I muzyki...Muzyka jest dla mnie najlepsza w 1 z całej trylogii...

kylo19  2015-07-31 - 07:47

AIDIDPl I muzyki...Muzyka jest dla mnie najlepsza w 1 z całej trylogii... Naprawdę nie wspomniałem o muzyce? Jak można było zapomnieć. Podzielam Twoje zdanie, OST jedynki jest znacznie lepszy niż pozostałych części razem wziętych.

Irek22  2015-07-31 - 08:50

kylo19 [1802] OST jedynki jest znacznie lepszy niż pozostałych części razem wziętych. Popieram poprzedników. Wiedźminy mają to do siebie, że - odwrotnie niż (technologicznie) grafika - im starsza część, tym lepsza muzyka.

kylo19  2015-07-31 - 08:54

Irek22 Dla mnie dwójka ma zdecydowanie najsłabszą muzykę, trójka wypada nieźle, ale jest za dużo folku. Jedynka to idealna mieszanka.

10

Volui  2015-08-01 - 10:55

Gierka znakomita nie znalazłem jakichś wad mogę dać solidną dyszkę Polecam