Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi PC

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

Jedna z najambitniejszych i najciekawszych gier RPG w historii gatunku. W produkcji przenosimy się do niezwykłego i świata utrzymanego w konwencji steampunkowej. Podczas gry poznajemy skomplikowaną intrygę i angażujemy się w wiele zadań. Walka została zrealizowana w systemie turowym. Charakterystyczne jest to, że postacie mogą korzystać zarówno z gadżetów technologicznych, jak i magii.

RPG, fantasy, steampunk, turowe, widok izometryczny, klasyczne RPG.

Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - screen - 2001-05-30 - 4972Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - screen - 2001-05-30 - 4971Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - screen - 2001-05-30 - 4970Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - screen - 2001-05-30 - 4969Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - screen - 2001-05-30 - 4968Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - screen - 2001-05-30 - 4967Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - screen - 2001-05-30 - 4966Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - screen - 2001-05-30 - 4965Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - screen - 2001-05-30 - 4964

Troika Games | producent

Sierra | wydawca

Play-It | wydawca PL

Strona oficjalna   Pomoc techniczna

wersja językowa:
z polskimi napisami

Data premiery gry Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura | PC

22sierpnia2001

1października2001

premiera PL

PC Windows
Okładka Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura (PC)
Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

Arcanum to niespotykany dotychczas świat, w którym magia przeplata się z technologią, a podróżnik może ująć w rękę zarówno pistolet, jak i ognisty miecz. Gra stworzona została przez zespół ludzi, którzy pracowali nad niezapomnianą serią cRPG Fallout.

Arcanum można uznać za jeden z największych wirtualnych światów jaki dotychczas stworzono, posiadający własną historię, mitologię i kulturę. Miejsce, w którym wielkie przemysłowe miasta zdobią zamczyska i fabryki, będąc domem dla karłów, ludzi, orków i elfów. Miejsce starożytnych runów i pary wodnej, magii i maszyn, czarów i nauki.

Podobnie jak w Fallout, gracz może wcielić się w jedną z gotowych postaci lub stworzyć własną. W grze otrzymujemy niezliczoną ilość dróg eksplorowania świata oraz nieograniczone możliwości rozwoju postaci. Głównym przesłaniem jest rywalizacja magii i technologii – dwóch „przeciwstawnych stron tej samej monety” i musimy zdecydować w jaką stronę nasza postać będzie ewoluować.

Oprócz podstawowych cech oraz umiejętności użytkowych, które każda postać może rozwijać według własnego uznania, pozostała wiedza zależy od kierunku wybranego rozwoju. Postać władająca magią uczy się nowych czarów z kilkunastu gałęzi wiedzy tajemnej oraz używa głównie czarodziejskich przedmiotów, podnoszących jej wartość. Z kolei technolog rozwija umiejętności w dziedzinach nauki i techniki pozwalające mu na własnoręczne konstruowanie coraz bardziej skomplikowanych urządzeń mechanicznych, a przedmioty magiczne stają się dla niego właściwie bezużyteczne.

Twórcy wykorzystali również sprawdzone pomysły z innych gier cRPG, jak chociażby trójstopniowe szkolenie umiejętności przez postacie NPC, od adepta, przez eksperta do mistrza, znane np. z serii Might & Magic. O ile na adepta może nas wyszkolić prawie każdy, to odnaleźć mistrza jest już dużo trudniej. Kolejnym zapożyczeniem jest system bóstw, podzielony na mniejszych i większych bogów, przyjmując ofiarę dają nam oni swoje błogosławieństwo podnoszące różnorodne cechy lub właściwości postaci.

Bardzo pomocny w czasie gry jest dziennik, w którym automatycznie zapisywane są wszystkie otrzymane zadania, łącznie z wykonanymi. Dodatkowo zbieramy plotki i lokalne wiadomości pozwalające na bieżąco dowiedzieć się o ciekawych miejscach i wydarzeniach, z których możemy skorzystać wykonując zadania nie do końca związane z głównym wątkiem gry.

Wyjątkowo profesjonalnie została przygotowana polska edycja Arcanum gdzie w pudełku znajdziemy zarówno oryginalną angielską wersję gry, jak i pełne jej polskie tłumaczenie. Umożliwia to graczom wybór bardziej preferowanej przez nich wersji językowej.

  • Brak klas postaci - gra stosuje bezklasowy system oparty wyłącznie na punktach, za które gracz może kupować atrybuty.
  • Wnikliwy i rozbudowany system statystyk - osiem podstawowych statystyk (w tym Siła i Charyzma) i ponad tuzin statystyk dodatkowych (takich jak Odporność Na Trucizny i Szybkość Postaci).
  • 16 podstawowych umiejętności (Szulerka, Uzdrawianie i Otwieranie Zamków).
  • 80 czarów zgrupowanych w 16 kategoriach.
  • 56 stopni technologicznych w obrębie ośmiu dyscyplin.
  • Każde główne zadanie będzie można rozwiązać na wiele sposobów, dzięki czemu rozrywka nigdy nie będzie taka sama.
  • Setki dodatkowych zadań, które zmuszą cię do opuszczenia ubitych traktów Arcanum.
  • Dynamiczne oświetlenie – precyzyjny cykl dnia i nocy, cienie rzucane przez drzewa i inne obiekty będą zmieniały kolor w ciągu dnia.
  • Wpływ czynników zewnętrznych na zdolności, szczególnie w posługiwaniu się bronią i umiejętności złodziejskie.
  • Możliwość gry turowej lub w czasie rzeczywistym.
  • Możliwość gry wieloosobowej – możemy się łączyć w kilkunastoosobowe drużyny zdolne do realizacji licznych, mniejszych zadań.
Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1 - 8  

Nośnik: 2 CD

Ocena gry 9.145 / 10 na podstawie 5150 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 129 PLN

Gry podobne do Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

Klasyfikacja PEGI Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

Rekomendowane: Pentium II 266MHz, 64MB RAM, akcelerator 3D

Do tej gry rekomendujemy

ASUS ROG GL553

Procesor: Procesor Intel® Core™ i7 7700HQ | Procesor Intel® Core™ i5 7300HQ
Pamięć: DDR4 2400 MHz SDRAM, 2 x SO-DIMM umożliwiające rozszerzenie do 32 GB SDRAM
Grafika: NVIDIA® GeForce® GTX 1050 z 2G/4G GDDR5 VRAM | NVIDIA® GeForce® GTX 1050Ti z 4G GDDR5 VRAM
Wyświetlacz: 15.6" 16:9 HD (1366x768)/Full HD (1920x1080)/IPS FHD (1920x1080) przeciwodblaskowa
Magazyn danych: SSD - 128GB (M.2 2280) | SSD - 256GB (M.2 2280) | HDD - 1TB 7200RPM SSH

Sprawdź ceny w:

* Uwaga! Specyfikacja może się różnić w zależności od modelu i sprzedawcy.

Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi - recenzja gry

Recenzja 27 września 2001, 13:18

Moje zastrzeżenia są związane głównie z oprawą gry. Jak więc prezentuje się Arcanum od strony graficzno-muzycznej? Hmm, pewnie narażę się wielu osobom, ale oceniając obiektywnie grafika jest po prostu przeciętna. Widok świata gry przedstawiony jest w rzucie izometrycznym i nieodparcie przywołuje skojarzenia z Falloutem. Sęk w tym, że Fallout powstał 4 lata temu i to co wtedy zachwycało, teraz raczej nie budzi specjalnych emocji. Grafikę można więc określić jedynie mianem średniej. Nie jest zbyt szczegółowa, nie poraża perfekcją wykonania. Utrzymuje się na w miarę przyzwoitym poziomie, choć czasami wygląd otoczenia razi ziarnistością. Większość lokacji utrzymana jest w brunatnych i szarawych odcieniach.

Komentarze Czytelników (135)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
03.04.2015 21:12
odpowiedz
Duncan_Idahoo
11
Legionista

Żeby pozbyć się lagów, powinieneś dodać parametr uruchamiania, tak aby skrót do gry przybrał postać następującą: Arcanum.exe -no3d. Niech Cię nie niepokoi to wyłączenie 3D, w końcu gra jest w dwóch wymiarach:)

04.04.2015 23:17
odpowiedz
boy3
44
Pretorianin

@UP

Niestety nie pomogło, a gra zaczęła lagować jeszcze bardziej :c

04.04.2015 23:20
odpowiedz
kjx
97
Mighty Pirate

A sprawdź:

-scrolldist:0 -no3d -doublebuffer

29.04.2015 11:38
odpowiedz
boy3
44
Pretorianin

@UP THX!!!!!!! Jedyne co to kursor trochę mniej płynnie chodzi, ale mnie to nie obchodzi :)

29.04.2015 23:17
odpowiedz
boy3
44
Pretorianin

Mimo że gra chodzi o wieeeeele lepiej, to niestety płynnie idealnie niestety też nie ma :I

Chyba będę musiał poczekać na xp, kiedy będę miał i wyłączeniu direct draw.

04.05.2015 18:24
odpowiedz
boy3
44
Pretorianin
10

Piękna gra. Takich crpg szukać z świecą. Grajcie w dobre cprg, póki jeszcze są :(

Szkoda tylko, że walka tak słabo wyszło.

26.06.2015 22:15
odpowiedz
AntyGimb
31
Generał

W przeciwieństwie do FALLOUT i BALDUR'S GATE... nie przetrwała próby czasu. Już kit z grafiką, ale mechanika jest tragiczna. Walka? Bez komentarza :/...

29.07.2015 10:32
2
odpowiedz
Irek22
81
Grzeczny już byłem

AntyGimb [108]
Już kit z grafiką

Problemem warstwy wizualnej Arcanum nie jest jej jakość techniczna jako taka, lecz design artystyczny. I nie ma co ukrywać - pod tym względem ta gra jest bardzo brzydka, szkaradna wręcz. A brzydka była już w momencie premiery. Artystycznie starszy Planescape Torment, Baldur's Gate II, Icewind Dale czy nawet Diablo II (że ograniczę się tylko do RPGów w rzucie izometrycznym z tamtego okresu) wypadają dużo, dużo lepiej.
W Arcanum każda lokacja i 99,9% budynków jest zrobiona jakby od linijki - zero zakrzywień, zero półkoli, zero polotu. Tarant to jakaś popierdółka, w której wyróżnia się tylko most i ten pałac (czy co to tam jest); reszta budynków to zwykłe parterowe baraki niegodne największego miasta uniwersum. I jakkolwiek takie baraki miały logiczne uzasadnienie w starych Falloutach i wręcz współtworzyły klimat tamtych gier (mam wrażenie, że artystycznie stare Fallouty i tak wyglądają lepiej niż Arcanum), to w Arcanum ich obecność jest kompletnie niezrozumiała i - rzekłbym - odpychająca. Magazyny, domy, burdele, siedziby władz, czy chata w lesie, czy dom w dużym mieście itp. itd. - wszystko wygląda niemal identycznie, "jednopiętrowo".
Podobnie jest z jaskiniami. W przypadku kanałów można zrozumieć liniowość, ale jaskinie są zrobione, jakby były dziełem budowlańców.
Do tego zdecydowana większość lokacji pozamiejskich jest strasznie uboga w detale. I znów - w Falloutach było to uzasadnione i tworzyło klimat, natomiast w Arcanum zupełnie się nie sprawdza. Ten świat powinien - w odróżnieniu od Falloutów - żyć, być bogaty w detale. Ponadto wszystko wydaje się być takie jakieś sterylne. W zasadzie nie ma też charakterystycznych miejscówek. O wiele lepiej by było, gdyby twórcy zrezygnowali z otwartości (pustego) świata na rzecz zamkniętych lokacji, do których można byłoby się dostać na wzór Baldur's Gate czy Icewind Dale.

Wszystko powyższe sprawia, że - poza nielicznymi miejscówkami - gra traci klimat, a gracz "wczuwę".
Tym bardziej szkoda, że twórcy olali warstwę artystyczną, bo technologicznie nie jest aż tak źle, jak wygląda na pierwszy rzut oka (oczywiście jak na grę z 2001 r.) - w wysokiej rozdzielczości wspomniany most czy rozbity sterowiec wyglądają nawet dziś całkiem nieźle i gdyby Troika pod względem artystycznym przyłożyła się tak w całej grze, moim zdaniem, Arcanum nawet po 14 latach wizualnie/artystycznie nie raziłoby w oczy, jak to - niestety - robi.

BTW
Nadal czekam aż jakieś poważne studio zacznie zbierać na Kickstarterze kasę na izometrycznego drużynowego RPGa 2D (obowiązkowa technologia Unity rozbudowana przez Obsidian Entertainment!) w uniwersum podobnym do Arcanum - technologia vs. magia w czasach pseudowiktoriańskich, w których oprócz ludzi można spotkać krasnoludów, elfów i orków. :P

29.07.2015 11:30
odpowiedz
kylo19
57
Generał

Irek22
Problemem warstwy wizualnej Arcanum nie jest jej jakość techniczna jako taka, lecz design artystyczny (...)

Masz rację, w tym aspekcie Arcanum mocno odstaje od takich gier jak Icewind, czy Torment, które po wrzuceniu wyższej rozdzielczości zadziwiają pięknem lokacji po dziś dzień. Zgadzam się również co do designu wszystkich miejscówek, a szczególnie budynków, bo te wyglądają jak przekalkowane.
Jednak pomimo tego, szczerze nie przeszkadzało mi to w chłonięciu klimatu. Może dlatego, że muzyka była świetna, a może dlatego, że Arcanum to jedna z tych gier, która pozwoliła mi na odgrywanie prawie każdej postaci - jedynie wyobraźnia nas ogranicza (no, może trochę przesadziłem) - bo twórcy obmyślili całą masę sposobów na przejście zadań. I głównie przez to adoruję Arcanum. Jest to naprawdę rozbudowana gra. Chcesz być złym do szpiku kości bohaterem? Nie ma sprawy, gra Ci to zaoferuje. Chcesz być charyzmatykiem, który potrafi wyjść z większości sytuacji bez walki? Czemu nie. A może jesteś nekromantą? Możesz rozmawiać z umarłymi, jak prawdziwy ekspert czarnej magii. To było świetne w Arcanum. Spróbujcie stworzyć sobie postać głupka z kilkoma punktami inteligencji. Nawet to przewidzieli twórcy (chociaż to już było w Falloutcie). Ponadto jest to jedna z tych gier, gdzie główny boss ... a, nie będę spoilerował. Wiecie o co mi chodzi. To jeden z nielicznych przedstawicieli cRPG, który stawia na wielką swobodę w odgrywaniu swojego bohatera.

Wracając jednak do sedna sprawy: może jestem dziwny, ale design lokacji nie zakłócał mojej wczuwki w tą grę. Może mam zmutowane oczy, ale mój mózg nie za specjalnie zwraca uwagę na grafikę w grach. Braki nadrabiam wyobraźnią.
Mógłbym odpalić teraz pierwszą Ultimę i przyznać, że gra ma świetny klimat, a grafika wcale go nie ogranicza. Taki już jestem, chociaż rozumiem, że kogoś styl graficzny Arcanum może razić. Jasne, fajniej byłoby, gdyby twórcy również się przyłożyli do oprawy wizualnej, ale ja cieszę się, że nie zapomnieli o kwintesencji gier cRPG, bo te wywodzą się z papierowych RPGów, gdzie meritum rozgrywki było odgrywanie swojej własnej postaci.
Arcanum to gra, która najmniej w tej kwestii - a przynajmniej moim zdaniem - ustępuje papierowym systemom.

Nadal czekam aż jakieś poważne studio zacznie zbierać na Kickstarterze kasę na izometrycznego drużynowego RPGa 2D (obowiązkowa technologia Unity rozbudowana przez Obsidian Entertainment!) w uniwersum podobnym do Arcanum - technologia vs. magia w czasach pseudowiktoriańskich, w których oprócz ludzi można spotkać krasnoludów, elfów i orków. :P

Teraz mamy na to dobre czasy. Powrót klasycznych cRPGów, jak w latach dziewięćdziesiątych i kickstarterowy sukces Pillars of Eternity z pewnością zachęcają twórców do takich projektów.

29.07.2015 11:43
odpowiedz
Irek22
81
Grzeczny już byłem

kylo19 [110]

W mojej wypowiedzi odniosłem się jedynie do kwestii wizualnej strony tej gry.
Natomiast również uważam, że mechanika Arcanum - poza walką (ech, gdyby zastosowali tu walkę podobną do tej ze Świątyni Pierwotnego Zła...) - jest świetna. Tym bardziej więc szkoda, że twórcy właściwie olali artystyczną* stronę tego tytułu.

*Odnosi się to także do muzyki, bo ta - choć podobają mi się te klimaty i idealnie pasują do tego typu "czasów" (motyw z menu uważam za świetny) - jest zatrważająco mało zróżnicowana, utwory są do siebie bardzo podobne, i już po 2-3 h zaczyna mnie to strasznie nużyć.
Z drugiej strony muzyka podczas walki (i odgłosy niektórych przeciwników) jest fatalna.

PS
To jasne, że piszę o swoich odczuciach. Ty oczywiście możesz mieć inne. Jednak nie zmuszaj mnie, bym za każdym razem pisał "według mnie" tudzież "moim zdaniem"... ;)

29.07.2015 11:46
odpowiedz
kylo19
57
Generał

Irek22
To jasne, że piszę o swoich odczuciach. Ty oczywiście możesz mieć inne. Jednak nie zmuszaj mnie, bym za każdym razem pisał "według mnie" tudzież "moim zdaniem"... ;)
Jasne, że nie zmuszam :-). Szanuję bardzo Twoje zdanie i uważam, że masz dużo do powiedzenia na takie tematy, po prostu lubię dyskusje i wymiany zdań ;).

PS. Odnosi się to także do muzyki, bo ta - choć podobają mi się te klimaty i idealnie pasują do tego typu "czasów" (motyw z menu uważam za świetny) - jest zatrważająco mało zróżnicowana, utwory są do siebie bardzo podobne, i już po 2-3 h zaczyna mnie to strasznie nużyć.

To ja chyba jestem wytrwały, bo lubiłem słuchać tych smyczków przez całą grę. A soundtrack "Demise of Zephyr" zapadł mi w pamięć od samego początku gry. Tak samo "Mines", a o głównym motywie już nie wspominam :).

PPS.
Natomiast również uważam, że mechanika Arcanum - poza walką (...) - jest świetna

Tu się zgadzam w stu procentach. Walka została zdecydowanie spartolona. Turowy system jest żmudny i zbyt prosty, za to walka w czasie rzeczywistym (bez aktywnej pauzy :0!) jest bardzo chaotyczna i trudna do ogarnięcia.

12.08.2015 17:24
odpowiedz
boy3
44
Pretorianin

Najgorzej w Arcanum wypada nie grafika, tylko walka, rozwój postaci i czary które są kiepskie w porównaniu do czarów D&D, no i totalnie nie zbalansowana. Szkoda że nigdy nie powstanie remake Arcanum ;c

21.08.2015 12:48
odpowiedz
kylo19
57
Generał

boy3
Najgorzej w Arcanum wypada nie grafika, tylko walka, rozwój postaci i czary które są kiepskie w porównaniu do czarów D&D, no i totalnie nie zbalansowana.
No cóż, skoro podobał Ci się rozwój postaci z komputerowych wersji D&D, tj. Baldura, Icewinda (Świątynię i Tormenta pomijam, bo były lepiej zaprojektowane pod tym względem), a system z Arcanum Ci zawadza, to naprawdę nie potrafię tego zrozumieć. Rozwój postaci w DeDekowych cRPGach ograniczał się tylko na klikaniu "awans". I to był cały rozwój postaci. Jedynie zaklęć było sporo.
Piszesz również o braku balansu w tej grze. Zgadzam się, jednak w DeDekowych cRPGach balans rozgrywki również był daleko w tyle, a czarodzieje na wysokich poziomach zamieniali się w żywą artylerię.

01.09.2015 15:35
odpowiedz
boy3
44
Pretorianin

@UP Głównie mówiłem o czarach, które w porównaniu do D&D są słabo zrobione. Pomysł z szkołami magów był dobry, ale powinno być że potężniejsze czary zdobywamy wraz z lvl, a teraz jest tak że gdy już wbije się najwyższy czar danej szkoły, to trzeba rozwijać drugą. Po prostu mi nie pasuje takie rozwiązanie, reszta jest w porządku, chociaż w falloucie rozwój postaci był lepiej zrobiony według mnie od Arcanum. Nie podobało mi się też że punkty były i do statystyk, i do umiejętności. W falloucie na początku pakowaliśmy w staty, a potem po prostu w skille, dla kogoś to zaleta, ale nie dla mnie. Po prostu ze wszystkich gier które wymieniłeś rozwój postaci jakoś słabiej wypadł w Arcanum.

Dla mnie zarówno AD&D 2, jak i D&D 3 wypada po prostu dużo lepiej od Arcanum. Magowie w D&D byli mocni, ale tam się grało drużynowo z wojami, czego niestety w Arcanum tego nie czuć, mimo tego że się ma towarzyszy, głównie dlatego że nie można sterować ręcznie towarzyszami, no i można było mieć ponad 5 towarzyszy (sam miałem około 10)

05.09.2015 16:46
odpowiedz
jęczmienię
20
Chorąży
10

Widzę że nie tylko ja doświadczam spadków płynności na Windows 8? (albo wina sterów, zbyt nowe ??) Jakby ktoś jeszcze miał podobny problem to chciałbym się podzielić jak udało mi się (po wielu godzinach zmagań) odzyskać w miare sensowną płynność.

Krok po kroku co należy zrobić
1. Zainstalować gre C-:
2. Zainstalować oficjalnego patcha (chyba ze mamy gre z gog'a to nie trzeba)
3. Instalujemy Spolszczenie + oficjalny patch PL
4. Instalujemy UAP (kilka nowych dialogów z tego patcha będzie w grze po angielsku)
5. Teraz potrzebny będzie ddwrapper. Wygooglujcie sobie ddwrapper.zip (pierwszy wynik w googlach)
6. Naturalnie rozpakować zawartość paczki do folderu z grą (oczywista podmieniamy pliki). Następnie w pliku tekstowym Aqrit zmieniamy wartość ForceDirectDrawEmulation na 2, zapisujemy.
7. Teraz przechodzimy na pulpit i wchodzimy we właściwości skrótu z grą. W rubryce element docelowy, na samym końcu zaraz po arcanum.exe dopisujemy: -no3d -window Powinno to wyglądać tak \Arcanum.exe -no3d -window
8. Polecam granie w bardziej przystępnej rozdzielczości, w tym celu używamy moda HighRes1.1a
Podczas instalacji należy podać pożądana rozdzielczość. Odradzam ustawianie pełnej rozdzielczości naszego pulpitu ponieważ część interfejsu gry będzie zasłonięta, choćby przez pasek zadań, lepiej więc będzie wpisać roździałke zmniejszoną o te kilka % dla przykładu, nie 1920x1200 tylko 1880x1100, gra w oknie może mieć praktycznie dowolną rozdzielczość :)

I to tyle, pozostaje sie cieszyć grą :)
PS. Wciąż mogą przydarzyć się spadki fps ale na pewno już nie tak drastyczne.

19.09.2015 16:55
odpowiedz
onizuka81
59
Centurion
10

Mechanika walki zaiste nie zachwyca, grafika również nie była wspaniała w chwili premiery ale gra dla mnie jest kultowa - fabuła jest genialna ! ! !

04.10.2015 19:59
odpowiedz
AntyGimb
31
Generał

W końcu wkręciłem się w tę grę :). Poezja! Klimat i fabuła niesamowita, ale wciąga jak cholera. Nawet nie wiadomo kiedy mija 5h... Jak ktoś nie ma czasu na co najmniej 5-6h dziennie, to niech nawet tej gry nie rusza ;). Z High Res grafika nie razi, a do walki da się przyzwyczaić.

08.10.2015 19:21
odpowiedz
AntyGimb
31
Generał

Genialna! Boże dlaczego ja tak długo zwlekałem z tą grą?! Absolutne TOP 3 RPG! Zaraz za Falloutem i Baldur's Gate.

03.02.2016 16:20
odpowiedz
KUBAA@^
28
Centurion

Gra Mistrzowska.Fabuła nie gorsza od "mistrza " fabuły czyli Planescape Torment.Klimat wrecz wciaga ,szkoda konczyc i odchodzic od komputera ,na szczescie jutro tez jest dzien...,tak za kazdym razem mialem kiedy gralem w ta grę.TOP 3 cRPG jakie wyszły.

03.02.2016 16:38
odpowiedz
elathir
20
Generał
9.5

Jeden z najlepszych cRPGów jaki kiedykolwiek się ukazał, gdyby nie bugi to ta gra była by wymieniana koło Tormenta, BG2 czy F2 jednym ciągiem.

Koncepcyjnie? Jeden z najlepszych pomysłów, światów, klimatów w historii gier wideo. Z wykonaniem trochę gorzej, bo studiu kasa się skończyła gdzieś tak w 3/4 roboty i widać, że gra jest niedorobiona (puste przestrzenie, bugi w końcowej fazie gry, często kuriozalne). Ale mimo to ta gra to i tak poezja.

Gdybym chciał kiedykolwiek zobaczyć remaster jakiejkolwiek gry, to tej, Arcanum z poprawionymi błędami, z ładniejszym rzutem izometrycznym (poziom pilarsów np.) i dokończonymi pomysłami na które zabrakło czasu.

Najbardziej w tej grze jednak rozwala zróżnicowanie rozgrywki, to nie jest gra, którą można poznać przy jednym przejściu. Gra półogrem idiotą ale siłą olbrzyma skrajnie się różni od gry technologiem, a ta od gry magiem.

Ta gra jest wzorem jak należy projektować światy RPG, jak układać ich koncepcje itd.

05.02.2016 15:55
odpowiedz
KUBAA@^
28
Centurion

A nawet wystarczyla by grafika jak w Shadowrunach .Pillarsy mialy swietna grafikę to tez bym nie pogardził.A wtedy ta gra spokojnie pobija Baldursy czy Icewindy.

23.05.2016 19:59
1
odpowiedz
Volgart
3
Centurion

Bardzo często do niej wracam i za każdym razem podoba mi się coraz bardziej. :)

27.07.2016 23:30
odpowiedz
pawlotti
34
Pretorianin

Ta gra pójdzie na laptopie dziesięcioletnim?

22.08.2016 19:28
odpowiedz
2 odpowiedzi
Ahtek84
12
Centurion
7.5

Muzyka z tej gry dalej ją mam w uszach po tylu latach genialny Sundtruck..Walka była beznadziejnia i fizyka tych postaci ,bo grafika Standard jak na tamte lata ,Historia wspaniała jak i pomysł również,wciągająca na maxa !Warta Przejścia ale tylko Jedorazowego

29.09.2016 23:43
odpowiedz
2 odpowiedzi
Siral
15
Saya!

Gdzie można ją dorwać, w polskiej wersji językowej?Na GOG jest tylko angielska, to wtedy gdzie spolszczenie dorwać, czy będzie w ogóle działać z GOG'iem?

post wyedytowany przez Siral 2016-09-29 23:49:51
30.09.2016 13:56
1
odpowiedz
Rithven
8
Legionista
10

Arcydzieło.

16.06.2017 12:41
odpowiedz
Erlan012
10
Pretorianin
9.5

Nie jest to gra idealna ale klimat jest niepowtarzalny.
Jedna z tych gier w której wady nie mają znaczenia i chce się grać.

ps
Motyw przewodni w menu jest idealny.

post wyedytowany przez Erlan012 2017-06-16 12:41:53
07.07.2017 09:03
1
odpowiedz
Wolfwood
31
Centurion
10

Drog Black Tooth udostępnił nową wersję High Resolution Patcha, który ma znacznie większe możliwości niż stara wersja (jest większa czcionka i masa innych bajerów), do tego poprawił błędy, np. ten który uniemożliwiał dokończenie jednego z najlepszych questów w Arcanum (Ogre Island):
http://www.rpgcodex.net/forums/index.php?threads/arcanum-high-resolution-patch-version-1-5-release.115869/

Link bezpośredni do patcha: https://drive.google.com/open?id=0B0naWlTE4ubBM1E5TnZYUnZvZVE

15.09.2017 15:16
1
odpowiedz
mukulele
0
Legionista

Gra mega ambitna. Tytuł się już zestarzał (grafika itd.). Nie pomogą jej już żadne patche graficzne itd. jeśli chodzi o oprawę wizualną. Gra posiadała również sporo różnych błędów w czasie premiery (do tej pory fani nie poprawili wszystkiego). Lecz to w ogóle nie przeszkadzało i do tej pory według mnie nie wypuszczono gry z lepszą historią, fabułą i przygodą. Mamy rok 2017 a w grze sprzed prawie 20 lat jest do wyboru system walk turowych lub zwykły. Coś niesamowitego że w żadnym innym tytule próżno szukać czegoś podobnego. Tak ambitnych gier już się zwyczajnie nie robi. Granie w nią było mega przyjemnością, bardzo klimatyczne nieprzewidywalne uniwersum. Chciało się zgłębiać historię każdej napotkanej postaci w grze, nawet z pozoru niezwiązanej z fabułą. Same questy poboczne w tej grze przebijają każdy inny wątek główny w jakiejkolwiek grze. To tak jakby zrobić grę w której jest dużo różnych ciekawych historii, taki miszmasz, który jednak doskonale się sprawdzał. Powstało również sporo modów/dodatków chyba nawet próba zrobienia nowej równie dobrej historii, jednak żaden nie równał się z tym głównym gry. Dla mnie najlepszy cRPG w historii gier, któremu nawet baldur gates 2 nie dorasta.

16.09.2017 01:20
odpowiedz
kaszuszka
0
Junior
10

Czasy mojej młodości. Pierwsza gra która urzekła mnie dosłownie wszystkim. Najbardziej ambitna, wciągająca, rozbudowana pod każdym względem gra w jaką grałam. Zarówno pod względem gameplayu jak i możliwości i wyborów oraz podejmowanych decyzji które skutkowały innymi ścieżkami zadań i zakończeniami gry. Można było być kim się chciało, w sposób w jaki się chciało. Ogromnie satysfakcjonująca gra, którą ukończyłam każdą możliwą postacią i mam nadzieję że odkryłam każde możliwe zakończenie. Pamiętam że w tamtych czasach, gra była zupełnie niedoceniona, (zapewne przez wielki szał na diablo II) nie było wcale o niej głośno a szkoda bo być może pracowano by nad nią nadal i tytuł miałby następcę.

post wyedytowany przez kaszuszka 2017-09-16 01:25:08
Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze