AC Mirage wzbudziło podziw historyków. Średniowieczny Bagdad jest tak wiarygodny, jak to tylko możliwe

Bagdad w Assassin’s Creed Mirage to najdoskonalsze odwzorowanie tego miasta w historii. Tak twierdzą twórcy gry, ale przyznają, że nie było to łatwe zadanie.

AC Mirage wzbudziło podziw historyków. Średniowieczny Bagdad jest tak wiarygodny, jak to tylko możliwe
Źródło fot. Ubisoft
i

Assassin’s Creed Mirage jest już dostępne od kilku dni. Gra w większości zdobywa pozytywne recenzje, a gracze doceniają wiele rozwiązań i swego rodzaju powrót do przyszłości. Choć produkcji nie brakuje błędów i monotonii, to jeden element naprawdę zachwycił fanów – świat gry, a mianowicie Bagdad.

Miasto którego nikt nie zna

Jeszcze przed premierą gry, pod koniec września, Jean-Luc Sala, dyrektor artystyczny AC Mirage udzielił wywiadu portalowi GamesRadar+ na temat Bagdadu i jego przedstawienia w najnowszej odsłonie serii. Twórca podkreśla, że było to dość problematyczne, gdyż akcja rozgrywa się w IX wieku, a samo miasto w XIII wieku zostało całkowicie zniszczone przez Mongołów. Tym samym odwzorowanie Bagdadu nie było proste, ale to nie zniechęciło twórców do realizacji pierwotnego planu.

Kiedy zdaliśmy sobie sprawę z niesamowitej historii, wielkości i kształtu miasta, głupotą byłoby nie wybrać Bagdadu, mieliśmy nadzieję, że przywoła on wiele wspomnień graczom, którzy są z nami od początku serii. Rezygnacja z Bagdadu jako miejsca akcji gry byłaby dużym błędem.

– Jean-Luc Sala, dyrektor artystyczny AC Mirage

Ubisoft zdecydował się jednak wykorzystać nieznaną historię miasta i opowiedzieć własną starając się przy tym pokazać jak mogło wykorzystać codzienne życie w IX wieku.

To było trochę smutne, widząc, że tak wiele rzeczy wydarzyło się wtedy w Bagdadzie, ale nikt o tym nie wie. (…)To świetna okazja, by opowiedzieć tę historię i pokazać, jak wyglądał Bagdad, ludzie, którzy tam mieszkali i jak wpłynęli na świat, który znamy dzisiaj dzięki ich badaniom.

– Sarah Beaulieu, dyrektor narracyjny AC Mirage

Twórcy zaznaczają, że pomimo braku wielu informacji, miasto które odwiedzamy wirtualnie to jak najdokładniejsze odwzorowanie badań archeologicznych oraz całej wiedzy jaka jest na temat wyglądu Badgadu w czasach jego świetności.

Bagdad, który odwiedzisz (w grze – przyp. red), jest wierny doniesieniom z archeologii i literatury oraz opisom tamtych czasów (…) to było serce Jedwabnego Szlaku, przez co ludzie od Chin po Hiszpanię gromadzili się w jednym z najsłynniejszych miast świata w tamtych czasów i pisali o nim. Na podstawie tych opisów mogliśmy zacząć mapować to miejsce.

– Jean-Luc Sala, dyrektor artystyczny AC Mirage

„Historycy będą korzystać z naszej pracy”

Jean-Luc Sala podkreśla, że to jak Bagdad prezentuje się w grze, jest wyłącznie ich wizją, ale też ogromnym krokiem serii w kwestii dokumentowania historii. Twórca zaznacza, że miasto nie jest idealne, ale z pewnością historycy wykorzystają osiągnięcia Ubisoftu do własnej pracy.

To wciąż nasza wizja, ale nikt nie może powiedzieć, że jest błędna. (…) Historycy będą teraz wykorzystywać naszą pracę, by rozmawiać na ten temat. Miasto nie jest 100% dokładne, ale to najlepsze, co mogliśmy pokazać.

– Jean-Luc Sala, dyrektor artystyczny AC Mirage

Słowa twórców jeszcze przed premierą mógł sprawdzić dr Ali A. Olomi, historyk zajmujący się Bliskim Wschodem i historią Islamu na Uniwersytecie Loyola Marymount, który współpracował z deweloperami podczas odwzorowywania miasta i był konsultantem. Miał on również okazję zobaczyć growy Bagdad przed graczami.

Nie był skończony, nie był wypolerowany, ale był (…) To średniowieczny Bagdad, jakiego nigdy wcześniej nie widzieliście i jakiego on nigdy wcześniej nie widział. To było bardzo emocjonalne. Spędził całe życie studiując ten okres i to miasto, a bycie jego przewodnikiem było naprawdę emocjonalne dla nas obojga.

– Jean-Luc Sala, dyrektor artystyczny AC Mirage

Historyczny gameplay i miasto które żyje

Twórcy podkreślają, że nie tylko starali się odwzorować samo miasto pod kątem architektonicznym, ale również chcieli nadać mu odpowiedniego wydźwięku. Udało się to osiągnąć dzięki odpowiedniej kolorystyce, bohaterom niezależnym, atmosferze, a także upłynnieniu przejścia między questami, a odkrywaniem fabuły. Dzięki temu gracze mogą o wiele przyjemniej eksplorować przedstawiony przez nich świat.

Istotnym elementem było również zadbanie o to, by przechodząc ulicami Bagdadu gracz słyszał „żywe miasto”, rozmawiających ludzi, krzyczących coś z okien lub przechadzających się ulicami. Dodatkowo z uwagi na położenie miasta na Jedwabnym Szlaku, twórcy zadbali o to, by było ono, zgodnie z zapiskami, multikulturowe. Tym samym w grze spotkamy Persów, Rzymian, Greków i Chińczyków.

Oprócz tego wszystkiego, twórcy dołożyli wszelkich starań, by ludzie tego miasta stale reagowali na nasze działania, co choć w obecnych czasach jest standardem branży gier, to tylko stanowi kolejne urozmaicenie wirtualnego Bagdadu. A jak wy oceniacie lokację w AC Mirage, jesteście zaskoczeni, czy wręcz przeciwnie?

Więcej na temat:   Różności

O Krypcie 77 z Fallouta nie dowiecie się z żadnej z gier ani z serialu. A szkoda, bo to dobry materiał na koszmary

Ten schron mógłby posłużyć za idealny materiał do przyszłego Fallouta, stworzonego być może w horrorowym klimacie.

O Krypcie 77 z Fallouta nie dowiecie się z żadnej z gier ani z serialu. A szkoda, bo to dobry materiał na koszmary

LEGO Barad-dur oficjalnie zaprezentowane. Zestaw imponuje skalą i ceną, która opustoszy wasz portfel

A wszystko to dla Saurona, który będzie mógł nas obserwować całymi dniami wprost z domowego regału.

LEGO Barad-dur oficjalnie zaprezentowane. Zestaw imponuje skalą i ceną, która opustoszy wasz portfel

Krypty z serialu Fallout to raj w porównaniu do tej o numerze 11. New Vegas nie bało się pokazania naprawdę okropnego eksperymentu

Chociaż Amazon skorzystał z wielu fanowskich teorii i smaczków, z tą konkretną sprawą spotkamy się jedynie w grach.

Krypty z serialu Fallout to raj w porównaniu do tej o numerze 11. New Vegas nie bało się pokazania naprawdę okropnego eksperymentu