
Data wydania: 31 stycznia 1997
Siódma odsłona niezwykle popularnej serii japońskich gier RPG tworzonych przez firmę Square Enix. Produkcja zasłynęła jako jedna z najbardziej kultowych części cyklu, oferując chwytającą za serce fabułę i wiele rozwiązań przyjętych później na stałe do gatunku. Tytuł opowiada o losach Clouda Strife’a i grupy jego przyjaciół walczących z potężną korporacją Shinra.
GRYOnline
Gracze
Steam
Final Fantasy VII to kolejna odsłona jednej z najpopularniejszych serii japońskich gier RPG, zapoczątkowanej przez firmę Square (potem przekształconą w Square Enix). Produkcja ukazała się pierwotnie w 1997 roku na pierwsze PlayStation, ale na przestrzeni lat została przeniesiona na wiele innych platform.
Głównym bohaterem gry jest Cloud Strife – były żołnierz, a obecnie jeden z członków ruchu oporu Avalanche. Osoby wchodzące w skład tej grupy buntują się przeciwko działaniom potężnej organizacji Shinra eksploatującej Mako, czyli energię życiową całej planety. Członkowie Avalanche uważają, że działania korporacji Shinra negatywnie wpływają na środowisko, co może doprowadzić do stopniowego wyniszczenia świata. Chcąc zapobiec takiemu przebiegowi wydarzeń, ruch oporu decyduje się na wysadzenie jednego z reaktorów Mako, co ma choć trochę pokrzyżować plany Shinry. Szybko okazuje się jednak, że zalążek fabularny przedstawiony na początku zabawy jest tylko kroplą w morzu całej intrygi, w trakcie poznawania której członkowie Avalanche wplątują się w znacznie większe kłopoty.
Rozgrywka jest charakterystyczna dla klasycznych przedstawicieli gatunku. Cloud Strife wraz z grupą przyjaciół eksplorują potężne lokacje, walcząc po drodze z setkami przeciwników i zdobywając w ten sposób doświadczenie, przekładające się na poprawę umiejętności. Walki są rozgrywane w systemie łączącym elementy turowości i potyczek toczonych w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że poszczególne postacie przeprowadzają ataki w wyznaczonej kolejności, ale jeśli przez długi czas nie wybierzemy żadnej komendy, najpierw jakąś akcję wykona przeciwnik. Bohaterowie mogą zadawać obrażenia w tradycyjny sposób, ale często znacznie bardziej efektywne jest wykorzystywanie magii, która zużywa stosowny wskaźnik. Każda postać może założyć specjalne materie, które rozwijają konkretne umiejętności.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows 31 maja 1998Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 3 10 kwietnia 2009Angielskie napisy i dialogi
PlayStation Portable 10 kwietnia 2009Angielskie napisy i dialogi
PlayStation Vita 28 sierpnia 2012Angielskie napisy i dialogi
Apple iOS 20 sierpnia 2015Angielskie napisy i dialogi
Android 7 lipca 2016Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 1 31 stycznia 1997Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 4 5 grudnia 2015Angielskie napisy i dialogi
Xbox One 26 marca 2019Angielskie napisy i dialogi
Nintendo Switch 26 marca 2019Angielskie napisy i dialogi
Gry podobne:



81GIER
Seria gier jRPG, osadzonych w rozmaitych uniwersach łączących elementy fantasy i science fiction. Cykl został wykreowany przez japońskie studio Square i stanowi jedną z najważniejszych marek w portfolio koncernu wydawniczego Square Enix.
17 lutego 2025
Kto wie, czy dzisiaj gry jRPG byłyby tak popularne na Zachodzie, gdyby nie jeden człowiek – Richard Honeywood. Jego wysiłki uratowały niezliczoną liczbę fenomenalnych historii, które w wyniku koślawych tłumaczeń prawdopodobnie utraciłyby swoją magię.
26 maja 2023
Mądre, opiekuńcze, neurotyczne, albo zabójcze - matki w grach wideo są bardzo różne. Postanowiliśmy wybrać te najciekawsze i Wam o nich opowiedzieć.
23 maja 2023
Wracacie czasem do staroci? Powrót do starej gry może być ciekawym doświadczeniem. Zapytaliśmy członków redakcji, do których dawnych, około dwudziestoletnich gier wracają w przerwach między premierami.
9 października 2022
Popularność można mierzyć różną miarą. Sprawdziliśmy, jakie gry RPG są na liście najpopularniejszych na świecie na podstawie liczby sprzedanych egzemplarzy.
1 listopada 2021
Mimo że w niemal każdej grze mordujemy i giniemy setki razy, deweloperzy nadal potrafią przyprawić nas o dewastujące emocje – gdy odbierają życie dobrze znanemu bohaterowi. Oto galeria trzynastu postaci, których koniec szczególnie zapadł nam w pamięć.
Muzyka zawsze była jedną z mocniejszych stron serii Final Fantasy, a niektóre kompozycje doskonale odgrywają zawodowe orkiestry. Oto kilka tego typu utworów, które możecie usłyszycie na żywo, jeśli się pospieszycie.
gry
Adam Adamczyk
13 sierpnia 2024 12:05
Muzyka w grach wideo ma za zadanie podkreślić atmosferę towarzyszącą konkretnym wydarzeniom na ekranie. Kompozytorzy nierzadko inspirują się już istniejącymi utworami, ale zdarza się i tak, że niektóre ścieżki muzyczne do złudzenia przypominają inne, doskonale znane kompozycje.
gry
Adam Adamczyk
26 lutego 2024 15:00
Final Fantasy 7 Rebirth zabiera mnie w podróż po wielu miastach i miejscach, które odwiedziłem za dziecka. Jest to dla mnie podróż wcale nie najłatwiejsza, ale piękna.
opinie
Maciej Pawlikowski
25 lutego 2024 21:34
Muzyka z Final Fantasy 7 jest jedną z najpiękniejszych, jakie dane było mi usłyszeć w grach wideo. Postanowiłem opisać kilka utworów i przedstawić podejście Nobuo Uematsu podczas ich tworzenia.
gry
Adam Adamczyk
24 października 2023 15:30
Dziś piszemy o nadchodzącej premierze darmowego DLC do Resident Evil 2, Final Fantasy VII i IX na nowych platformach, potwierdzeniu informacji na temat Assassin's Creed III Remastered na Switcha oraz otwartej becie Trials Rising. Witajcie w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Miłosz Szubert
14 lutego 2019 14:05
Omawiamy najlepsze gry mobilne lipca. Wśród polecanych pozycji znalazły się m.in. Pokemon GO, Final Fantasy VII, ReRunners: Race for the World, Day of the Tentacle: Remastered, Guild of Dungeoneering, Crush Your Enemies!, klocki i Arcane Quest 3.
gramynawynos.pl
Adrian Werner
3 sierpnia 2016 11:23
W najnowszym odcinku naszej serii omawiającej najlepsze mobilne RPG polecamy legendarne Final Fantasy VII. Produkcja ukazała się na iOS w zeszłym roku, a teraz zawitała także na Androida.
gramynawynos.pl
Adrian Werner
10 lipca 2016 13:32
Na początku tego roku gra Final Fantasy VII przekroczyła pułap miliona sprzedanych kopii w serwisie Steam. Równie dobrze radzą sobie inni przedstawiciele cyklu obecni w sklepie Valve, np. Final Fantasy XIII znalazło ponad pół miliona nabywców.
gry
Michał Kułakowski
7 stycznia 2016 22:00
W tym tygodniu w ofertach sklepów App Store i Google Play zadebiutowało kilka interesujących produkcji, w tym Pac-Man 256, Horizon Chase, Clicker Heroes, Dungeon of the Endless, Galactic Keep, Final Fantasy VII oraz The Path to Luma.
gramynawynos.pl
Piotr Doroń
20 sierpnia 2015 16:09
Firma Square Enix sprawiła miłą niespodziankę fanom gier jRPG i podczas konferencji firmy Sony ujawniła, że powstanie remake kultowego Final Fantasy VII.
gry
Adrian Werner
16 czerwca 2015 06:36
Popularne pliki do pobrania do gry Final Fantasy VII.
trainer Final Fantasy VII - 2012 +10 Trainer - 6 września 2012
trainer Final Fantasy VII - 2012 v1.06 +15 Trainer - 2 listopada 2012
mod Final Fantasy VII - ReMusic - REMAKE Music Replacement v.1.0.1 - 6 grudnia 2020
mod Final Fantasy VII - Decrypted NG PLUS Save - 20 stycznia 2022
Kody Final Fantasy VII (kody) - 31 października 2017
Kody Final Fantasy VII (kody) - 31 października 2017
Kody Final Fantasy VII (kody) - 31 października 2017
Triki Final Fantasy VII (wyścigi Chocobo, scenki przerywnikowe) - 31 października 2017
Kody Final Fantasy VII (kody) - 31 października 2017
Kody Final Fantasy VII (kody) - 7 kwietnia 2019
Triki Final Fantasy VII (Master Materie) - 22 kwietnia 2019
Wymagania sprzętowe gry Final Fantasy VII:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe: 
Intel Pentium 2.0 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki Intel HD lub lepsza, 3 GB HDD, Windows XP/Vista/7.
PlayStation 3
Wspiera: 
PlayStation Network
PlayStation Portable
Wspiera: 
PlayStation Network
PlayStation Vita
Wspiera: 
PlayStation Network
Średnie Oceny:
Średnia z 13 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 2956 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 28888 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Maciej Pawlikowski
GRYOnline.pl Team
2025.10.16
Gra, z której uczyłem się angielskiego. Gdy grałem w nią pierwszy raz, miałem z 11 albo 12 lat - nie rozumiałem do końca, kim jest Cloud, na czym polega jego choroba i o co w ogóle chodzi w tym świecie oprócz faktu, że powoli się kończy. Ale już wówczas, pamiętam, wiedziałem, że uczestniczę w czymś wielkim.Od tamtej pory przeszedłem FF7 kilka razy, zakochując się w fabule, systemie walki i progresji materii, porywającej muzyce mistrza Nobuo Uematsu, czy w końcu postaciach: wyciszonego, bucowatego Clouda z PTSD i ewidentnie jeszcze czymś poważniejszym; w przekochanej Aeris/Aerith, w energicznej Tifie; czy w moim ulubionej hybrydzie lwa i wilka, RED-a XIII. No i nie zapominajmy o ponurym, głównym adwersarzu z kompleksem mesjasza (i megalomana). Fantastyczna historia i kompletnie nowy, przełomowy rozdział w historii serii.Czy da się wrócić do oryginału FF7 dzisiaj? Da się. Trzeba mieć, oczywiście, trochę cierpliwości, bo grafika postarzała się bardzo, a random encountery mogą dziś irytować tych, którzy na jRPGach się nie wychowali. Ale wciąż sądzę, że warto spróbować - zwłaszcza, że Remake pozmieniał fabułę. Ta oryginalna jest, cóż, w oryginale. W jedynym w swoim rodzaju oryginale.
Orzech
Ekspert
2021.03.20
Piszę z perspektywy osoby która z jRPG jak dotąd miała znikomy kontakt, nie mam zatem żadnego punktu odniesienia którym mógłbym się podpierać więc przyjmowałem tę grę zupełnie na sucho mogąc ją porównywać jedynie do zachodnich produkcji. Generalnie wokół tej gry było i jest sporo dyskusji, nic dziwnego w końcu stała się klasykiem, światowym hitem i najbardziej rozpoznawalną częścią serii z racji na to że wyszła w dobrym dla siebie momencie przenosząc serię w 3D i miała ogromny wpływ na postrzeganie japońskich gier fabularnych na świecie. I to właśnie przez jej popularność(a konkretnie ubóstwianie ją przez masę graczy) jest tak często krytykowana przez wielu fanów japońskich RPG, których jakby bolało to że FF7 uznawana za nich za średnią lub co najwyżej dobrą, przereklamowaną grę spoczywa na piedestale będąc wychwalaną pod niebiosa, podczas gdy masa lepszych produkcji z tego gatunku takich jak FF6, Xenogears czy Chrono Trigger nie doświadcza należnego im splendoru.Cóż, z mojego jRPGowo-laickiego punktu widzenia muszę przyznać że bawiłem się zwyczajnie bardzo dobrze, dostrzegając przy tym zarówno wady które często są przytaczane w dyskusjach jak i mocne strony które po dziś dzień potrafią trzymać przy tej grze, a w czasie wydania musiały robić wrażenie na zachodnich odbiorcach.Zaczynając od tego co widzimy na ekranie - gra brzydko się zestarzała, zwłaszcza złożone z klocków trójwymiarowe modele postaci przypominające ludziki lego które na tle prerenderowanych, realistycznych krajobrazów wyglądają przedziwnie(dotyczy to w mniejszym stopniu ekranu walki na którym modele wyglądają lepiej). Jeśli chodzi o lokacje to bardzo pozytywnie się zaskoczyłem, spodziewałem się będzie w dużej mierze...industrialnie? Innymi słowy wyobrażałem sobie że gra będzie toczyć się tylko i wyłącznie w miejscach pokroju Midgaru, tymczasem na gracza czeka wędrówka od slumsów wielkiego miasta przez osadzony na pustkowiach Cosmo Canyon po majestatyczne Zapomniane Miasto. Jasne, krajobrazy zostały nadszarpnięte przez czas, jednak ich projekty i różnorodność wciąż mogą się podobać, a soundtrack pomaga w budowaniu oryginalnego dla każdej z nich klimatu. Zatrzymując się jeszcze przy ścieżce dźwiękowej wystarczy powiedzieć że jest ona po prostu fantastyczna, to z jaką lekkością wpada w ucho i jak dopasowana jest do każdej lokacji czy przeciwnika robi niesamowitą robotę: Wall Market, Turks, Nibelheim, wspomniany Cosmo Canyon i wiele innych...Przechodząc do rozgrywki, gra wykorzystuje system ATB z którym miałem pierwszy raz styczność i który w moim odczuciu działa momentami trochę wbrew sobie, mam tu na myśli głównie sytuacje w którym system zdaje się "kolejkować" akcje nasze i przeciwnika podczas np. animacji co skutkuje tym że później może dochodzić do sytuacji w których mimo że po naładowaniu paska akcji szybko zdecydujemy się na ruch to szybkość działania nie ma znaczenia bo nasza akcja nie zostanie wykonana w momencie jej inicjacji tylko musi odczekać swoje aż np. przeciwnik zrobi to co zaplanował wcześniej... wiem że może to brzmieć trochę pokracznie, ale kto grał to zapewne wie o czym piszę.Drugą kluczową rzeczą odnośnie rozgrywki jest system materii i tu bez zbędnego rozpisywania się - jest prosty, intuicyjny, dobrze rozbudowany i w teorii dający duże pole do kombinowania. A co w takim razie z grindem, tak powszechnie kojarzonym z jRPG? Osobiście podczas przechodzenia gry ani razu nie natknąłem na przeszkodę, która zmusiłaby mnie na poświęcenie odrobiny czasu na grind. Oczywiście, jeśli chce się maxować materie, limity, statystyki etc. to jedyną drogą do tego jest grind, ale gra jest tak skonstruowana, że gracz nie powinien zostać zmuszony aby zrobić sobie przerwę od fabuły, starcia po drodze do kolejnych celów powinny wystarczyć.Na koniec kilka zdań na temat aspektów najważniejszych czyli cech którymi tak mocno różnią się japońskie RPG od tych zachodnich, a więc konstrukcja oraz podejście do fabuły i postaci. Najogólniej można powiedzieć, że Final Fantasy 7 jest historią o ratowaniu świata przed wielkim złem...historia jakich milion, nic odkrywczego. Jednak wiele fabuł można spłycić w ten sposób, a jak to wygląda w FF7? Ratowanie przez większość czasu idzie w parze z historią Clouda i poszukiwaniem jego tożsamości. To on jest tutaj najistotniejszy, to jemu poświęcono najwięcej czasu, najwięcej również włożono w zbudowanie jego historii. Koniec końców fabuła zmierza do sztampowego finału tj. pokonania wielkiego zagrożenia, jednak droga do ostatecznej batalii jest nieco zawiła. Przeszłość Clouda, Jenova, Cetra, planeta i jej "rozumność". Można się w tym pogubić, zwłaszcza jeśli ktoś nie czyta uważnie dialogów, np. pewna istotna retrospekcja w grze ma 3 wersje wydarzeń.Pozostaje jeszcze kwestia antagonistów...cóż, Shinra jest wielką korporacją która niszczy planetę i jest po prostu...zła. Sephiroth jest postacią tragiczną, stał się ofiarą pewnych wydarzeń które czynią go potencjalnie bardzo dobrym villainem. Niestety w samej grze Sephiroth jest bardzo irytujący i w zasadzie pojawia się od czasu do czasu żeby pokazać jak bardzo jest zły i opętany, wielka szkoda że ten potencjał został tak bardzo zmarnowany, oby w remake`u wycisnęli z niego więcej.Jeśli chodzi o backstory towarzyszy Clouda i ich znaczenie w historii to bywa z tym różnie, chociaż o wszystkich można powiedzieć że dostają za mało czasu ekranowego, może z wyjątkiem Tify. Jak wspomniałem wcześniej, Cloud jest bardzo dobrze nakreślony i oczywiście jako główny bohater jest niemal cały czas "pod prądem" co za tym idzie jego koleżanka z lat dzieciństwa i najbliższa mu osoba, Tifa, dostała więcej miejsca. Z pozostałymi jest niestety nierówno: Barret odgrywa ważną rolę na początku, później niestety poza kilkoma zrywami gaśnie, Red XIII ma świetny, wzruszający wątek w swojej rodzinnej miejscowości przez który osobiście bardzo go polubiłem, niestety później jego obecność się rozmywa, Aerith nie pokazuje swojej osobowości na tyle żebym przejął się tym co się z nią dzieje Cid miał bardzo dobry story-arc związany z jego marzeniem i niełatwą osobowością(do tego udzielał się nieco częściej z powodu jego profesji), Cait Sith i Yuffie mieli swoje 5 minut, czego nie można powiedzieć o Vincencie któremu poświęcono zdecydowanie najmniej uwagi..Z postaci pobocznych na wyróżnienie zasługują Turks którzy są po prostu świetni: dialogi, podejście do obowiązków, spotkanie na wakacjach...Reasumując, ciężko jest nie przyznać że Final Fantasy 7 jest przereklamowany, co nie znaczy że jest słabą grą. Wręcz przeciwnie, nawet dla kogoś nie przywdziewającego okularów nostalgii jest to rzecz warta polecenia nie tylko z racji na to jaki wpływ i znaczenie dla gier miała, ale również dlatego że jest to zwyczajnie dobra gra.
GeDo
Ekspert
2020.05.06
Własnie ukonczyłem po raz drugi,tym razem na PC w wersjii Steam(pierwszy raz przechodziłem na PSX w okolicach premiery gry).Najlepszy Final z serii.Swietna fabuła,muzyka,charaktrerystyczne postacie.Sporo minigierek,otwarty swiat,masa czarów i ekwipunku,ogrom przeciwników i przemyslany system walki.Gra bardzo rozbudowana i wciagajaca.Całosc tworzy istny majsersztyk.Jedna z najlepszych gier w historii.
zjazd
Ekspert
2016.05.19
Nie rozumiem fanatyzmu tej części. Gra jest bez wątpienia dobra, ale ma sporo wad w porównaniu do innych części nawet tych które wyszły wcześniej. Jedna z najgorszych map świata w całej serii, minigierki kompletnie nudne, nasza drużyna jakoś bez pamiętnych postaci, nawet się nie zbliża do obsady z 9tki. Cloud to jedyna wyrazista postać, może na siłe Cid. Gra nie zestarzała się tak pięknie jak części w 2d, ale to wiadomo nie ma znaczenia. Wszystko co jest dobre serii, oczywiście tu jest i jeden z najlepszych czarnych charakterów w postaci Sephirotha, ale chyba Kafka był lepszy.
dragonslayer
Gracz
2025.08.17
Jednym słowem po prostu rewelacyjna gra grafika dla mnie nie ma znaczenia i tak gra jest świetna. 8 nie ma podjazdu do tej części chyba najlepsza gra która kiedykolwiek powstała mam wielki sentyment. Wraz z pierwszym metal gear solid najlepsza gra z lat 90.PS: Dziewiątka i ósemka też są fajne.
enrique
Ekspert
2024.01.07
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.11.20
Łukasz Telesiński
GRYOnline.pl Team
2020.08.22
Mateusz Popielak
GRYOnline.pl Team
2020.06.01
Piotr Opolski
GRYOnline.pl Team
2019.05.14
Mateusz Sawka
GRYOnline.pl Team
2018.01.29
Butryk89
Ekspert
2017.06.26
Butryk89
Ekspert
2016.03.25
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (28 888)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,