
Data wydania: 11 lutego 1992
Lost Soul Aside jest grą typu RPG akcji osadzoną w realiach z pogranicza fantasy i science fiction. Gracz, wcielając się w rolę rycerza należącego do elitarnego zakonu, musi stawić czoła bestiom, które przedarły się do jego świata. W tym celu wykorzystuje zarówno ludzkie umiejętności, jak i zdolności charakterystyczne dla demonicznych najeźdźców.
Gracze
Steam
Out of This World (w Europie Another World) to jedna z najbardziej innowacyjnych gier jaka kiedykolwiek została wydana na komputery klasy PC. Jest to gra platformowa, przypominająca znaną serię Prince of Persia, jednakże zawierająca dużo lepszą fabułę, dużą dawkę akcji, niesamowity klimat oraz iście artystyczną scenografię i animację. Należy tu podkreślić, że w roku 1991, kiedy nikt jeszcze nie marzył o czymś takim jak „akcelerator 3D”, polygonalna grafika Another World wzbudzała powszechny i zasłużony podziw. Akcja rozpoczyna się sekwencją, w której główny bohater, Lester, młody, ambitny fizyk, na skutek wypadku podczas eksperymentów z akceleratorem cząsteczkowym (uderzenie pioruna), przeniesiony zostaje do innego świata.
Świat ten znacznie różni się od naszego, jest on oparty na ustroju niewolniczym, a bohater (jakżeby inaczej) znajduje się na samym dole piramidy społecznej, jest więc niewolnikiem. Gracz może kontrolować tylko jedną postać, Lestera, jednakże już od praktycznie pierwszych chwil przygody, tj. ucieczki z więzienia, towarzyszy nam tajemniczy, obcy przyjaciel kierowany przez komputer. Bohater porusza się dużo bardziej naturalnie i dokładniej niż to miało miejsce w grze Prince of Persia, a sterowanie jest niezwykle proste i ogranicza się do używania klawiszy strzałek oraz klawisza spacja. Spora część gry to po prostu zabijanie napotkanych obcych, jednakże nie jest to bezmyślna eliminacja. Najpierw należy obserwować to, co się dzieje na ekranie, wyczuć jak poruszają się obcy i wówczas wybrać dogodny moment do ataku. Oczywiście niebagatelną rolę odgrywają też zagadki logiczne.
Autor opisu gry: Redakcja GRYOnline.pl
Ostatnia aktualizacja opisu: 19 sierpnia 2015
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o milionie sprzedanych egzemplarzy cyklu Harvest Moon w Europie, zwolnieniach w firmie Disney Interactive, nowej stronie internetowej ArmA III, a także konwersji Another World na iOS. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
8 września 2011 14:04
Eric Chahi, autor kultowej pozycji pod tytułem Another World i niemniej popularnego Heart of Darkness, wyznał w wywiadzie udzielonym serwisowi Eurogamer, że pracuje aktualnie nad pomysłem swojej nowej gry. Według samego Chahi obecnie jest jej najbliżej pod względem gatunkowym do gier strategicznych.
gry
Piotr Doroń
30 stycznia 2007 16:02
W tym roku gra Another World (znana również pod nazwą Out of this World) obchodzi piętnaste urodziny. Z tej okazji, członkowie francuskiej firmy Magic Productions postanowili przygotować odświeżoną wersję wielkiego hitu, która oferuje poprawioną oprawę wizualną.
gry
Krystian Smoszna
15 kwietnia 2006 15:04
Dotychczas jeśli ktoś chciał zagrać w pozycję pt. Heart of the Alien, uznawaną de facto za sequel kultowego dzieła Another World (alias Out of This World), musiał być posiadaczem platformy Sega CD lub dysponować emulatorem owego systemu. Dziś obie wspomniane drogi wcale nie są jedynymi rozwiązaniami, ponieważ Gil Megidish przygotował Heart of the Alien Redux.
gry
Radosław Grabowski
13 marca 2006 08:23
Wkrótce wcale nie będzie trzeba posiadać konsoli Game Boy Advance, aby móc zagrać w kieszonkową wersję pamiętnej pozycji pt. Another World (alias Out of This World), liczącej sobie już czternaście lat (vide news z 2 maja 2005). Francuska firma Magic Productions szykuje bowiem edycję niniejszego produktu, przeznaczoną dla nowoczesnych telefonów komórkowych.
gry
Radosław Grabowski
24 lipca 2005 14:44
Another World – legendarna gra z gatunku action/adventure, która niegdyś szokowała wyśmienitą introdukcją, trafiła na konsolę GameBoy Advance. Nie byłoby w tym nic specjalnego (wszak wiele starszych tytułów trafia dzisiaj ponownie do obiegu) gdyby nie fakt, że w produkcji programu brał udział Eric Chahi – słynny projektant pierwowzoru.
gry
Krystian Smoszna
2 maja 2005 11:41
Zaledwie dziesięć dni wstecz zaprezentowaliśmy Wam wiadomość nt. RAW, czyli swoistego PeCetowego emulatora słynnej gry przygodowo-zręcznościowej, zatytułowanej Another World (alias Out of This World). Inicjator rzeczonego przedsięwzięcia przerwał jednak proces developingu, ponieważ otrzymał list elektroniczny od samego Erica Chahi – autora wspomnianego „Innego Świata” oraz m.in. Heart of Darkness.
gry
Radosław Grabowski
21 maja 2004 09:55
Aplikacja pt. ScummVM (vide news z 16 marca 2004) umożliwia bezproblemowe uruchomienie w nowoczesnych komputerach osobistych mnóstwa klasycznych przygodówek – m.in. Sam & Max Hit the Road, Beneath a Steel Sky, Loom, Broken Sword i Flight of the Amazon Queen. Nadchodząca wersja 0.6.1 rzeczonego programu wprowadzi szereg ulepszeń np. w obsłudze Full Throttle, The Curse of Monkey Island i The Dig. Zamierzano także zaimplementować emulację pamiętnej gry Another World (alias Out of This World), ale ostatecznie podjęto decyzję o stworzeniu w tym celu osobnego projektu o nazwie RAW.
gry
Radosław Grabowski
11 maja 2004 09:44
Popularne pliki do pobrania do gry Another World.
Wymagania sprzętowe gry Another World:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
PC 286 12MHz, 1MB RAM.
Średnie Oceny:
Średnia z 1467 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 1975 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Wiedźmin
Ekspert
2025.05.23
Another world to kultowa gra zręcznościowa od Delphine Software, która została wydana na komputery Amiga i Atari ST w 1991 roku, a później przeportowana na inne komputery jak Pc, Apple II, Macintosh oraz konsole Sega Mega Drive, SNES, 3DO. Francuski projektant Eric Chahi wykorzystując rewolucyjny system grafiki wielokątnej stworzył przygodową grę zręcznościową jakiej nigdy wcześniej nie widziano na ekranach komputerów. Stworzył epicką opowieść science-fiction, która do dziś jest jedną z najbardziej sugestywnych, wciągających i zapadających w pamięć przygód w świecie gier komputerowych. Świetna prezentacja świata, kapitalne przerywniki filmowe, porządne efekty dźwiękowe i wciągająca rozgrywka w stylu filmowym. Po prostu rewelacja. Programista czerpał inspiracje przede wszystkim z dwóch genialnych klasyków Mission Impossible (1984) z C-64 i Prince of Persia (1989) z Amiga/Pc Dos. Gameplay. Zasadniczo gra jest dwuwymiarową platformówką filmową, która rozpoczyna się oszałamiającą sekwencją filmową z bajecznie nastrojowym animowanym intrem. W grze wcielamy się w fizyka kwantowego Lestera Chaykina, który w swoim laboratorium przeprowadza eksperyment z materią. Jednak sprawy szybko przybierają zły obrót, bo burza psuje eksperyment doprowadzając do przeciążenia akceleratora cząstek i rozrywając dziurę w czasoprzestrzeni, a Lester zostaje teleportowany do innego świata. Właściwa gra zaczyna się od materializacji naukowca w akwenie, a gdy wydostajemy się na brzeg przejmujemy w pełni kontrolę nad działaniami i eksplorujemy powierzchnię innego świata. I tak rozpoczyna się kapitalna przygoda, która jest gorączkową walką o przetrwanie. Od pierwszej sekundy Lester ucieka, by ratować życie, a ten nieustanny wyścig o przetrwanie nigdy nie ustaje do samego finału. Nasza postać porusza się powoli, ale bardzo precyzyjnie. Intuicyjność sterowania jest całkiem niezwykła do tego stopnia, że trudniej jest wyjaśnić jak wykonać manewr niż po prostu go wykonać. Wykonanie każdego ruchu przychodzi bardzo łatwo, ale często wymagane jest zgranie z czasem. W grze bardzo łatwo zginąć, bo tajemniczy świat jest niezwykle brutalnym miejscem, gdzie śmierć może nadejść z każdej strony. Na każdym ekranie mamy problem do rozwiązania. Czeka nas nie tylko wiele zagadek do rozwiązania, ale też walka z wrogami. Ostatecznie łączymy siły ze zbiegiem z kosmosu, który nam towarzyszy podczas przygody i pomaga rozwiązywać problemy oraz kradniemy pistolet laserowy, którym możemy się bronić. Nasza broń ma różne zastosowania. Strzelanie zamienia wrogów w eksplodujące szkieletowe węgle, przytrzymanie i puszczenie tworzy tymczasową tarczę, a ładowanie tworzy kolosalny promień wiązki plazmowej, która niszczy ściany. Gra oferuje nieograniczoną ilość żyć i zawiera wiele punktów kontrolnych, ale nigdy nie oferuje żadnych podpowiedzi, a czeka nas wiele różnych czynności do wykonania. Gdy stracimy życie wracamy do początku bieżącej sceny. Oznacza to, że metoda prób i błędów pozwalają dobrze poznać grę bez zbytniego jej upraszczania. To dość krótka gra, ale zarazem wymagająca. W grze rozwiązujemy zagadki i omijamy pułapki w więzieniu, systemie jaskiń i wieży. Brzmi prosto, ale wiele małych szczegółów w otoczeniu jest istotnych, by rozwiązać zagadki środowiskowe. Grę można ukończyć w mniej niż godzinę, gdy już się wie jak to zrobić, ale wszystkiego trzeba nauczyć się metodą prób i błędów. Czasami Another World sprawiało wrażenie jakby zostało zaprojektowane jako rozkosz dla sadystów, ale przejście przez każdą sekcję daje niesamowite poczucie satysfakcji. Ciągłe umieranie nigdy nie było tak zabawne. Trzeba przyznać, że wysoki poziom trudności wynika przynajmniej częściowo z tego jak bardzo sterowanie jest powiązane z ogólnym silnikiem grafiki i animacji. System animacji gry był rewolucyjny, ale sprawił też, że idealne wyczucie czasu stało się koniecznością. To świetna zabawa eksplorować tak obcy świat i czuć złowrogą, przygniatającą atmosferę, gdy prosta przyjaźń między naszą ludzką postacią. a kosmitą, który staje się naszym przyjacielem jest całkiem słodka i urzekająca. Another world przechodziłem wielokrotnie na Amidze i Pc. To była obowiązkowa gra w kolekcji każdego posiadacza komputera Amiga i Pc 386 :) Grafika i udźwiękowienie. Gra posiada genialną grafikę 2D, bo to prawdziwy pionier poligonów. Graficznie Another World jest innowacyjny ze względu na technikę animacji wielokątów, która zaoferowała płynne ruchy postaci i wszystkich obiektów. Fakt, że silnik gry używał wielokątów, a nie sprite'ów oznaczało, że mógł obsługiwać wiele kątów kamery i zbliżenia co znacznie wzmacniało kinowy charakter rozgrywki. Podejdziemy do okna, a scena przenosi nas do spektakularnego widoku obcej planety. Podniesiemy pistolet z podłogi, a widok przenosi nas do wspaniałego zbliżenia broni po którą sięga nasz bohater i podnosi na naszych oczach. Są to te małe rzeczy, które sprawiły, że ta gra jest tak przełomowa i wyjątkowa. Wszystko jest szczegółowe i ładnie animowane. Paleta kolorów to intensywny romans z odcieniami szarości i błękitem co tworzy nieziemski klimat obcego, złowrogiego świata. Sekwencje filmowe są również doskonałe. Wiele osób twierdzi, że gra posiada najlepsze intro w historii komputerowej rozrywki, a praktycznie wszyscy widząc to na początku lat 90' zbierali szczenę z podłogi. Do tego mamy tu świetną muzykę i efekty dźwiękowe. Muzyka jest co prawda rzadko używana, ale daje o sobie znać w kluczowych momentach dramatycznych w przygodzie. Jedynie wersja z Sega Mega Drive ma więcej muzyki podczas rozgrywki, ale psuje to moim zdaniem ciężki klimat przygody, który najlepiej wypada w wydaniu Amigowym i Pc. Większość dźwięku składa się z efektów dźwiękowych otoczenia, które podkreślają opustoszałe, obce środowiska. Szczególnie dobre są odgłosy laserów. W grze nie ma zrozumiałych dialogów, ale jest bulgoczący szmer kosmitów, który jest genialnie wykonany. Pod względem technicznym ta gra to czyste złoto.Podsumowanie. Another World szczyci się mianem jednej z najlepszych gier wszech czasów. To ponadczasowa klasyka w każdym tego słowa znaczeniu. Przetarła nowe szlaki i zainspirowała przyszłych projektantów gier. Francuscy twórcy z Delphine stworzyli przełomową grę. Oszałamiająca prezentacja świata i unikalny styl graficzny przyciągają uwagę od pierwszej chwili. Rozgrywka jest bardzo dobrze przemyslana oraz zaskakująco różnorodna. Another World udaje się opowiedzieć angażującą i ekscytującą historię praktycznie bez dialogów lub czegokolwiek poza efektami dźwiękowymi otoczenia i okazjonalną dramatyczną muzyką. Kiedy Lester łączy siły z więźniem kosmitą gra tworzy obraz przyjaźni, które pozostaje jednym z najbardziej głębokich elementów w całej grze. Przerywniki filmowe i wrogie otoczenie nadają jej głębokiej niepokojącej dziwności, która sprawia, że czujemy się jakbyśmy to my byli zagubieni w obcym świecie. Melodia tytułowa i muzyka końcowa idealnie wpasowują się w mroczny i tragiczny scenariusz. Gra pokazuje nam w zasadzie wszystko co musimy wiedzieć poprzez swoje obrazy i pozwala naszej wyobraźni wypełnić resztę. To jak wygląda przypomina mi stary komiks science fiction z lat 50'. Polecam tę grę każdemu. Na 15-lecie i 20-lecie wydano skromne remastery, które dostosowały grę do obecnych systemów operacyjnych i monitorów panoramicznych.Another world stanowiło też podstawę kodowania Flashback (1992), który również okazał się wielkim hitem. Flashback to duchowy następca Another world, który stawia na jeszcze więcej akcji. Pojawił się też oficjalny sequel Another world o tytule Heart of the Alien (1994), ale nie miał już takiego przebicia jak oryginał, ponieważ to ex dla konsoli Sega Mega Drive. W sequelu role są odwrócone, ponieważ gramy humanoidalnym, a naukowiec jest tym, który pomaga.Z gier studia Delphine Software największe wrażenie zrobiły na mnie platformówki filmowe Another World (1991) i Flashback (1992) oraz przygodówka Cruise for a Corpse (1991). Każdą z nich polecam, bo to rewelacyjne produkcje. Ciekawsze produkcje z ich portfolio to również Fade to Black (1995), Moto Racer (1997), Moto Racer 2 (1998), które też robiły dobre wrażenie, gdy pojawiły się na rynku, a zwłaszcza wymienione wyścigi motocyklowe. Fade to Black to oczywiście sequel Flashback, ale zamiast środowiska 2d jak w pierwszej części twórcy odważnie postawili na środowisko 3d z widokiem TPP. Gra niedoskonała, ale ambitna, ale gdy rok później pojawił się na rynku Tomb Raider (1996) od Core Design tak mocno zmiażdżył system, że Fade to Black mógł się schować ze wstydu. Niemniej trzeba pamiętać, że Fade to Black (1995) przetoczyło szlaki dla kultowych gier 3d TPP - Tomb Raider (1996) i MDK (1997).Wersja na komputer Amiga:https://www.youtube.com/watch?v=utrxk5_PeEY&ab_channel=AL82RetrogamingLongplaysWersja na komputer Pc:https://www.youtube.com/watch?v=l6MwEu2bbPw&ab_channel=WorldofLongplaysWersja na konsolę Sega Mega Drive:https://www.youtube.com/watch?v=WzhIdTX8ejk&ab_channel=LaTanaDiMrXWersja zremasterowana na 20-lecie na komputer Pc:https://www.youtube.com/watch?v=clNnYh0vr9Y&ab_channel=WorldofLongplaysSequel Heart of the Alien (1994) na konsolę Sega Mega Drive aka Sega CD:https://www.youtube.com/watch?v=IVaTB7EThbg&ab_channel=Theonething
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (1 975)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,