futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 22 stycznia 2009, 16:50

autor: Dorota Drużko

AMD i nVidia chcą wykorzystac GPU do obliczeń związanych z AI

W brytyjskim magazynie Custom PC pojawił się artykuł dotyczący planów wykorzystania GPU do obliczeń odpowiedzialnych za AI w grach - skróconą wersję tekstu można znaleźć na oficjalnej stronie pisma. Jak wiemy zarówno nVidia jak i AMD zademonstrowały już swoje rozwiązania pozwalające na wykorzystanie procesora graficznego do obliczeń niezwiązanych z renderowaniem grafiki.

W brytyjskim magazynie Custom PC pojawił się artykuł dotyczący planów wykorzystania GPU do obliczeń odpowiedzialnych za AI w grach - skróconą wersję tekstu można znaleźć na oficjalnej stronie pisma. Jak wiemy zarówno nVidia jak i AMD zademonstrowały już swoje rozwiązania pozwalające na wykorzystanie procesora graficznego do obliczeń niezwiązanych z renderowaniem grafiki, czyli odpowiednio technologie PhysX i CUDA oraz Steam. Teraz natomiast obydwie firmy pracują nad wykorzystaniem GPU również do usprawnienia Sztucznej Inteligencji.

Przedstawiciel AMD, Richard Huddy, wyjaśnił, że większość typowych zadań AI obejmuje dwie proste funkcje - znajdowanie ścieżek i wykrywanie kolizji obiektów - z którymi świetnie mógłby poradzić sobie GPU ze względu na jego równoległą architekturę. To z kolei mogłoby znacznie usprawnić działanie Sztucznej Inteligencji, gdyż jak twierdzi Huddy, na poradzenie sobie z tymi dwoma zadaniami AI poświęca aż 90% swojego czasu. Ze stwierdzeniem tym zgodził się także Nadeem Mohammad z nVidii dodając, że wszystkie te operacje są bardzo powtarzalne i zwłaszcza wyszukiwanie ścieżek jest jednym z algorytmów świetnie funkcjonujących w CUDA. Wyjaśnił, że CUDA możemy wyobrazić sobie jako wiele procesorów wykonujących ten sam program, ale nie te same instrukcje, co sprawia, że technologia ta jest idealnym rozwiązaniem do pracy na tym samym zbiorze danych, ale przy różnych parametrach wejściowych, co w odniesieniu do Sztucznej Inteligencji oznaczałoby potraktowanie całego świat gry jako taki właśnie zbiór danych, a istniejące w nim boty jako różne parametry wejściowe. Zarówno nVidia jak i AMD deklarują, że już teraz współpracują z kilkoma producentami gier i oprogramowania middleware, a według Huddy'ego wielu twórców jest zainteresowanych zmienieniem swojego obecnego kodu AI i przystosowaniem go do możliwości oferowanych przez GPU.

Niestety, nie do końca proponowane przez czołowych producentów kart graficznych rozwiązania są tak idealne, jak starają się je nam przedstawić i maja pewne wady, które mogą uniemożliwić im stanie się standardem. Jak zauważył Chris Jurney, starszy programista studia Relic pracujący przy Dawn of War II, w przypadku sieciowych potyczek twórcy wykorzystują fakt, iż wszystkie CPU dostarczają dokładnie taki sam wynik na podstawie określonych danych wejściowych dlatego wszyscy gracze funkcjonują w dokładnie takiej samej (wirtualnej) rzeczywistości, z kolei dwa różne GPU mogłyby wywołać nieco inne rezultaty przez co światy graczy różniłyby się między sobą. Zresztą na tego typu rozwiązania i tak będziemy musieli jeszcze trochę poczekać, według Mohammada - nie powinniśmy spodziewać się wprowadzenia ich przed upływem najbliższych dwunastu miesięcy.