Elektryki i hybrydy nie sprawdzają się w chronieniu klimatu w USA

Z najnowszych danych wynika, że samochody elektryczne, mające zmniejszyć zależność od paliw kopalnych, nie są na tym polu aż tak efektywne. W USA tego typu pojazdy ograniczyły zużycie paliwa zaledwie o 0,54%.

moto
Marek Pluta30 listopada 2022
11
Źrodło fot. Tesla
i

Od lat eksperci próbują nas przekonać, że samochody elektryczne są ratunkiem dla naszej planety, gdyż pomagają zmniejszyć uzależnienie od paliw kopalnych, a przy okazji redukują ilość CO2 trafiającego do atmosfery. Nie wygląda to jednak tak dobrze, jak można by sądzić, a wskazuje na to raport przygotowany przez Laboratorium Narodowe Argonne, dotyczący rynku amerykańskiego.

Wynika z niego, że w latach 2010-2021 zakupiono w USA ponad 2,1 mln hybryd plug-in oraz 1,3 mln samochodów elektrycznych. Wydaje się to niezłym wynikiem, lecz sytuacja wygląda inaczej, gdy spojrzymy na niego przez pryzmat pojazdów z silnikami spalinowymi, których w tym kraju jest aż 276 mln. Eksperci szacują więc, że pomimo kilku milionów aut hybrydowych oraz elektrycznych jeżdżących po drogach, w 2021 roku zużycie paliwa w tym kraju zmniejszyło się jedynie o 0,54%.

Specjaliści obliczyli, że od 2010 roku elektryki oraz hybrydy pokonały w USA 112 mld km, zużywając podczas jazdy 22 TWh energii. Przekłada się to na oszczędność niemal 9,5 mld litrów paliwa oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 19 mln ton. To stosunkowo niewiele, ale musimy pamiętać, że dopiero w ostatnim czasie zaczyna wzrastać sprzedaż aut z takim napędem. Dlatego już w 2021 roku pojazdy typu plug-in zaoszczędziły 2,6 mld litrów paliwa i zmniejszyły emisję CO2 o 5,4 mln ton, zużywając przy tym 6,1 TWh energii.

Elektryki nie są receptą na zmiany klimatu

Gdy jednak spojrzymy na dzienne zużycie paliwa w USA, które w 2021 roku wynosiło 1,4 mld litrów, mit przyjaznych środowisku samochodów elektrycznych może prysnąć niczym bańka mydlana. Zapewniane przez nie oszczędności odpowiadają bowiem zaledwie dwudniowemu zużyciu paliwa w skali całego kraju. Zważywszy na to, iż takie samochody to około 1% wszystkich aut jeżdżących po amerykańskich drogach, to oszczędność paliwa wynosząca nieznacznie powyżej pół procenta w ciągu całego roku mocno rozczarowuje.

Według Argonne może to wynikać z tego, iż kierowcy traktują auta plug-in jak pojazdy spalinowe i ładują baterie za pomocą silnika, zamiast z gniazdka, co oczywiście zwiększa spalanie. Problemem może być również to, iż auta elektryczne stają się większe i cięższe, gdyż tego typu napędy coraz częściej trafiają do potężnych SUV-ów. Ogranicza to ich zasięg, przez co wymagają częstego ładowania, a to zwiększa zużycie energii.

Elektryki i hybrydy nie sprawdzają się w chronieniu klimatu w USA - ilustracja #1
Źródło: Tesla

Powyższy raport jasno pokazuje, że samochody elektryczne i hybrydowe nie są rozwiązaniem problemów klimatycznych związanych z transportem. Trzeba więc poszukać innych pomysłów na redukcję emisji CO2. Być może takich, jak zmniejszenie liczby aut i położenie większego nacisku na transport publiczny, a także zachęcenie ludzi to częstszego korzystania z rowerów. Można też spodziewać się zakazów sprzedaży aut spalinowych na kolejnych rynkach.

Marek Pluta

Marek Pluta

Od lat związany z serwisami internetowymi zajmującymi się tematyką gier oraz nowoczesnych technologii. Przez wiele lat współpracował m.in. z portalami Onet i Wirtualna Polska, a także innymi serwisami oraz czasopismami, gdzie zajmował się m.in. pisaniem newsów i recenzowaniem popularnych gier, jak również testowaniem najnowszych akcesoriów komputerowych. Wolne chwile lubi spędzać na rowerze, zaś podczas złej pogody rozrywkę zapewnia mu dobra książka z gatunku sci-fi. Do jego ulubionych gatunków należą strzelanki oraz produkcje MMO.

Piekło zamarzło. Apple iPhone 15 w końcu jest dostępny w cenie, która nie zrujnuje Waszego budżetu

Piekło zamarzło. Apple iPhone 15 w końcu jest dostępny w cenie, która nie zrujnuje Waszego budżetu

Nowy Mini Aceman jest elektryczny, ma okrągły wyświetlacz i cyfrowego pieska

Nowy Mini Aceman jest elektryczny, ma okrągły wyświetlacz i cyfrowego pieska

Nokia to już za mało. HMD wypuści telefony pod własną marką, celuje w segment budżetowy

Nokia to już za mało. HMD wypuści telefony pod własną marką, celuje w segment budżetowy

Największa na świecie drukarka 3D może zbudować dom w niecałe 80 godzin

Największa na świecie drukarka 3D może zbudować dom w niecałe 80 godzin

Z tymi bezprzewodowymi słuchawkami gamingowymi poczujesz, czym jest wygoda użytkowania

Z tymi bezprzewodowymi słuchawkami gamingowymi poczujesz, czym jest wygoda użytkowania