20 lat temu oficjalnie ujawniono Steam - „specjalne oprogramowanie” odmieniło pecety

We wtorek minęło równo 20 lat od pierwszej zapowiedzi Steama firmy Valve. Jest to dobry moment, by powspominać, jak wówczas mówiono o tej platformie cyfrowej dystrybucji.

gaming
Miłosz "AlexB" Szubert24 marca 2022
64

Dla wielu graczy Steam stanowi niemalże synonim grania na PC. Platforma ta codziennie jest używana przez miliony osób na całym świecie, które kupują na niej gry oraz uruchamiają je za jej pośrednictwem, gromadząc osiągnięcia, łącząc się ze znajomymi czy instalując modyfikacje. Każda wielka rzecz na świecie miała jednak swój początek i na tym zamierzamy się dzisiaj skupić. W tym tygodniu obchodziliśmy bowiem ważną rocznicę związaną z narodzinami Steama. 22 marca minęło równo 20 lat od pierwszej oficjalnej zapowiedzi tej platformy.

Valve zapowiada Steama i chwali jego zalety

Wydarzenie miejsce przy okazji konferencji GDC 2002 (jej tegoroczna edycja właśnie trwa). Zapowiedzi dokonał Gabe Newell, prezes firmy Valve, która stworzyła Steama i której produkty, takie jak Half-Life czy Counter-Strike, na początku dominowały na tej platformie. Co istotne, prezentację poprzedziła seria prywatnych i półpublicznych testów (via Shacknews). Poniżej możecie zobaczyć screen przedstawiający wczesną wersję klienta.

20 lat temu oficjalnie ujawniono Steam - „specjalne oprogramowanie” odmieniło pecety - ilustracja #1
Źródło: Shacknews

Oto, jak Newell mówił o Steamie tuż po jego oficjalnej zapowiedzi (via GameSpy):

Nasze gry korzystają z internetu. Ale nie nasz biznes. W ostatnim badaniu Speakeasy, ponad 75% graczy korzysta z szerokopasmowego internetu. W Valve postanowiliśmy to wykorzystać, aby prowadzić naszą działalność bardziej efektywnie i zapewnić lepszą obsługę naszym klientom.

(...)

Steam to szerokopasmowa platforma biznesowa. Dzięki niej możemy prowadzić marketing i bezpośrednią komunikację z klientami, sprzedaż oraz dystrybucję, a także obsługę klienta i wsparcie techniczne. Wykorzystuje on wysokowydajny system plików do szybkiego dostarczania zawartości odbiorcom. Użytkownik pobiera tylko to, czego potrzebuje i kiedy tego potrzebuje.

Zalety Steama zostały również wymienione w oficjalnym komunikacie prasowym, rozesłanym do mediów branżowych. Zacytujmy jego fragment (via Blue's News).

Korzystając ze Steam, użytkownicy posiadający połączenie szerokopasmowe mogą kupować i uruchamiać aplikacje szybciej niż w przypadku instalowania ich z płyty CD. Mogą oni również uzyskać dostęp do swoich aplikacji z dowolnego komputera po zalogowaniu się na swoje konto Steam. Narzędzia Steam do powielania i zarządzania konfiguracjami pozwolą zniwelować kłopoty związane z łatkami i aktualizacjami. A dzięki wyeliminowaniu kosztów ogólnych związanych z dystrybucją towarów fizycznych, deweloperzy będą mogli wykorzystać wydajność łączy szerokopasmowych do poprawy obsługi klienta i zwiększenia marży operacyjnej.

Ponadto Steam miał także ułatwić aktualizację sterowników do kart graficznych, ochronę przed oszustami w grach, a nawet czatowanie z innymi graczami podczas rozgrywki. Zdecydowanie „specjalne oprogramowanie” (jak to ujęliśmy w wiadomości z 2003 roku) godne XXI wieku.

Gabe Newell o możliwym podejściu wydawców i sprzedawców do Steama

W zacytowanym fragmencie komunikatu prasowego pojawiły się słowa o obniżonych kosztach. W tym kontekście ciekawie wygląda wypowiedź Newella udzielona serwisowi Shacknews, dotycząca tego, czy wydawcy mogą sprzeciwiać się Steamowi:

Cóż, nie powiem, że typowy wydawca nie ma nadziei, że nam się to nie uda. Prawdopodobnie ci ludzie byliby zadowoleni, gdyby ten szerokopasmowy dżin pozostał w lampie jeszcze przez kilka lat. Jednak zdają sobie sprawę, że rewolucja nadchodzi i prawdopodobnie poświęcą więcej czasu na zastanawianie się, jak wykorzystać łącza internetowe, niż jak zatrzymać ich powszechne wykorzystanie w branży.

Dziennikarz Shacknews zapytał również popularnego Gabena, jak mogą zareagować sprzedawcy na niższe ceny gier na platformie Steam. Oto, co otrzymał w odpowiedzi:

Każdy deweloper będzie musiał sam zdecydować, w jaki sposób chce zarządzać tymi dwoma kanałami sprzedaży – detalicznym i internetowym. Gdy pytają nas o to twórcy, zwykle odpowiadamy: „najpierw ustal, co jest najlepsze dla twojego klienta, a potem martw się o detalistów”. Wielu sprzedawców już zorientowało się, że muszą wnieść jakąś wartość dodaną do przestrzeni internetowej.

Sądzę, że niektórzy sprzedawcy będą sceptycznie nastawieni do internetu i łączy szerokopasmowych, ale większość z nich już teraz stara się określić, jak powinna zmienić się ich działalność. Spodziewam się, że wielu z nich będzie chciało dowiedzieć się, w jaki sposób, działając tak jak Steam, mogą współpracować z deweloperami. W ramach tego będą chcieli powiedzieć „upewnijmy się, że mamy strategię cenową, która ma sens w przypadku sprzedaży detalicznej i internetowej”.

Wiele będzie zależało od tego, jak szybko gracze przestawią się z fizycznej na cyfrową dystrybucję gier.

Okazało się, że przestawili się całkiem szybko i Steamowi dość sprawnie udało się wypracować swoje miejsce na rynku. Stopniowo platforma ta przerodziła się w giganta, którego znamy dzisiaj.

20 lat temu oficjalnie ujawniono Steam - „specjalne oprogramowanie” odmieniło pecety - ilustracja #2
Przez blisko 19 lat wygląd Steama zmieniał się parokrotnie. / Źródło: TesterGier.pl

Co jeszcze ciekawe, w wywiadzie dla Shacknews Gabe Newell zdradził też, że nie wyklucza, by na Steamie pojawiła się opcja miesięcznych subskrypcji, by zyskać dostęp do określonych gier. Nie miała ona jednak wyprzeć tradycyjnego modelu sprzedaży. To od gracza miało zależeć, którą opcję wybierze.

Wspomnienia graczy

Jak natomiast zapowiedź Steama wspominają sami gracze i jak zmieniło się ich podejście do tej platformy? Przytoczmy parę wypowiedzi z Reddita.

Zabawnie jest pomyśleć o czasach, kiedy wszyscy nienawidzili Steama i woleli, by każdą grę można było instalować samodzielnie. - UltimateWaluigi

Byłem jedną z takich osób, przynajmniej gdy Steam został zapowiedziany. Myślałem wtedy głównie o tym, że „co jeśli Valve zbankrutuje lub przestanie świadczyć usługi? Wtedy wszystkie moje gry przepadną". To znaczy, nadal uważam, że to realne zagrożenie, ale ja i moja biblioteka 1000 gier przyzwyczailiśmy się do tego.

Nie wyobrażam sobie też powrotu do ręcznych instalacji i łatania. Steam w porównaniu do innych systemów sklepowych jest najbliższy otwartej platformie. - adsci

Pamiętam, jak nie chciałem się przesiadać na tę platformę, bo istniał mod do Counter Strike'a umożliwiający grę bez Steam.

Przez te wszystkie lata Steam był dla mnie dobry. - de_dust_legend

A Wy, jakie macie wspomnienia z zapowiedzi i wczesnych lat istnienia Steama? Zachęcamy do podzielenia się nimi z nami i innymi komentującymi.

  1. Oficjalna strona platformy Steam

POWIĄZANE TEMATY: gaming Steam ciekawostki growe Valve

Miłosz "AlexB" Szubert

Miłosz "AlexB" Szubert

Filmoznawca z wykształcenia. W GRYOnline.pl pracuje od stycznia 2017 roku. Fan tenisa, koszykówki, komiksów, dobrych książek, historii oraz gier strategicznych Paradoxu. Od niedawna domorosły Mistrz Gry (podobno wychodzi mu to całkiem nieźle). Przez parę lat montował filmy na kanale Notatnik Kinomana na YouTube.

Nowy Mini Aceman jest elektryczny, ma okrągły wyświetlacz i cyfrowego pieska

Nowy Mini Aceman jest elektryczny, ma okrągły wyświetlacz i cyfrowego pieska

Nokia to już za mało. HMD wypuści telefony pod własną marką, celuje w segment budżetowy

Nokia to już za mało. HMD wypuści telefony pod własną marką, celuje w segment budżetowy

Największa na świecie drukarka 3D może zbudować dom w niecałe 80 godzin

Największa na świecie drukarka 3D może zbudować dom w niecałe 80 godzin

Z tymi bezprzewodowymi słuchawkami gamingowymi poczujesz, czym jest wygoda użytkowania

Z tymi bezprzewodowymi słuchawkami gamingowymi poczujesz, czym jest wygoda użytkowania

Samsung Galaxy S24 FE niemalże pewny - model pojawił się na liście brytyjskiego operatora

Samsung Galaxy S24 FE niemalże pewny - model pojawił się na liście brytyjskiego operatora