Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Crossout Przed premierą

Przed premierą 19 maja 2016, 08:36

Testujemy grę Crossout – miks World of Tanks i RoboCrafta z domieszką Mad Maksa

Crossout to gra wydawana przez twórców War Thundera. Przyglądamy się rozwojowi tego tej postapokaliptycznej mieszkanki World of Tanks i RoboCrafta.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

CROSSOUT W SKRÓCIE:
  1. sieciowa gra akcji, w której kierujemy uzbrojonymi samochodami;
  2. szybkie, kilkuminutowe starcia;
  3. brak punktów życia (na wzór War Thundera);
  4. samochody konstruujemy sami ze zbieranych w czasie zabawy materiałów;
  5. pełna dowolność tworzenia konstrukcji;
  6. wszystkie elementy (od kół po broń) możemy sprzedawać lub kupować od innych graczy;
  7. postapokaliptyczny klimat w stylu Mad Maksa;
  8. przeciętna oprawa graficzna, ale za to niskie wymagania;
  9. na razie trwają zamknięte beta testy;
  10. gra będzie dostępna w modelu free-to-play.

Mad Max, czyli klasyczny film z 1979 roku z Melem Gibsonem i pustynną postapokalipsą w rolach głównych, to bodaj najbardziej wpływowy obraz w historii… gier komputerowych. Jego specyficzną stylistyką inspirowali się m.in. twórcy serii Fallout, ale w zasadzie każda produkcja, rozgrywająca się w piaszczystym świecie noszącym ślady po strasznej katastrofie, ma w sobie coś z tego filmu. Każdy, kto go widział, kojarzy z pewnością oryginalne stroje – z kultową kurtką bohatera na czele – ale także samochody: unurzane w piachu, solidnie opancerzone składaki z ryczącymi silnikami. Właśnie nimi inspirowali się deweloperzy z rosyjskiego studnia Targem Games, którzy od kilku lat pracują nad sieciową grą akcji Crossout, w której wcielamy się w konstruktorów i kierowców wysokooktanowych monstrów na (nie tylko) czterech kołach.

Crossout to przedstawiciel popularnego, choć trudnego do scharakteryzowania gatunku, zwanego powszechnie „grami o czołgach”. W produkcjach tych zasiadamy za sterami pojazdów i walczymy z innymi graczami w drużynowych pojedynkach. Po meczach zbieramy doświadczenie i walutę, a następnie za ich pomocą odblokowujemy kolejne maszyny – coraz bardziej śmiercionośne. Choć Crossout należy do tego gatunku, wyróżnia go jedna cecha – fakt, że wszystkie dostępne tu pojazdy projektują… sami gracze.

Samochodowe szaleństwo

Testujemy grę Crossout – miks World of Tanks i RoboCrafta z domieszką Mad Maksa - ilustracja #2

Pomysł na grę o samochodach uzbrojonych od kołpaków po szyberdachy nie jest nowy. Do starszych przedstawicieli gatunku, zwanego z angielskiego „vehicular combat”, należy ciepło wspominane Hard Truck: Apocalypse z 2005 roku. W tej postpokaliptycznej produkcji kierowaliśmy ciężarówkami, walcząc ze wszelkiej maści bandytami. Do nowszych reprezentantów tego typu gier należy m.in. Twisted Metal na PS3, czy Hardware: Rivals na PS4.

Snajperstwo w Crossout popłaca. - 2016-05-20
Snajperstwo w Crossout popłaca.

Gaz do dechy

Testujemy grę Crossout – miks World of Tanks i RoboCrafta z domieszką Mad Maksa - ilustracja #4

Balans pojazdów w Crossout jest nietypowy – każdy element (pancerz, broń, koła etc.) zwiększa wartość danego pojazdu. W teorii walczymy z samochodami o podobnej sumie punktów. Czy w praktyce ten system będzie premiował doświadczonych lub płacących graczy? Za wcześnie jeszcze, by to ocenić, ale już na początku często gra się z mocniejszymi przeciwnikami, co jest złym znakiem.

Tworząc Crossout, rosyjscy deweloperzy zainspirowali się trzema niebanalnymi mechanikami. Po pierwsze, nie wprowadzili w grze typowych punktów życia dla każdego pojazdu – zamiast tego wykorzystali system spopularyzowany przez grę ich wydawców – War Thundera. W efekcie aby zniszczyć samochód, trzeba uszkodzić jego podatne na uszkodzenia moduły – wtedy wybuchnie. Zanim jednak to nastąpi, możemy odstrzelić wrogowi koła, osłony, a nawet broń. Nie trzeba więc przeciwnika zabijać, bo pojazd bez uzbrojenia jest po prostu nieszkodliwy. Drugą inspiracją są gry typu RoboCraft, w których sami projektujemy swoje pojazdy. Przed walką włączamy specjalny kreator, który w intuicyjny sposób pozwala nam stworzyć niemal dowolny samochód – ograniczają nas tylko posiadane zasoby, energia (ogranicza np. liczbę broni) oraz… własna pomysłowość. W efekcie do boju stają najrozmaitsze konstrukcje, w teorii absurdalne, ale w praktyce… śmiertelnie skuteczne.

I bez kół można walczyć z przeciwnikami. - 2016-05-20
I bez kół można walczyć z przeciwnikami.

Ostatnią inspiracją jest dom aukcyjny, wprowadzony w premierowej wersji Diablo III. Co prawda firma Blizzard wycofała się z tego rozwiązania, ale też w Crossout wygląda ono inaczej. Każdy element, który może posłużyć nam do skonstruowania pojazdu, zdobywamy wcześniej na polu bitwy. Takie części mają swoją wytrzymałość (a więc prędzej czy później się zużyją, chyba że mają specjalną cechę „niezniszczalność”), a także klasę, znaną z gier hack’n’slash (biały kolor to przedmiot powszechny, a pomarańczowy unikalny). Wszystkie te samochodowe znajdźki (pancerze, broń, koła, podwozia etc.) można sprzedawać lub kupować w specjalnym sklepie gry. Dobrze zbalansowany rynek może okazać się silną stroną Crossout.

Zmiany, zmiany

Testujemy grę Crossout – miks World of Tanks i RoboCrafta z domieszką Mad Maksa - ilustracja #6

O Crossout pisaliśmy wiele miesięcy temu. Od tego czasu autorzy wprowadzili wiele zmian. W jednej z większych ostatnich aktualizacji o numerku 0.2.10 wprowadzono m.in. nową mapę (pełną rdzewiejących statków), kolejną klasę rzadkości przedmiotów (relic), dwie nowe bronie (w tym potężną kuszę), oraz masę modyfikacji w równowadze rozgrywki czy interfejsie.

Adam Zechenter

Adam Zechenter

W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play. Potem przez wiele lat prowadził publicystykę, a od 2018 roku pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego. Obecnie szefuje działowi wideo i prowadzi podcast GRYOnline.pl. Studiował filologię klasyczną i historię (gdzie został szefem Koła Naukowego); wcześniej stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Uwielbia gry akcji, RPG-i, strzelanki i strategie. Kiedyś kochał Baldur’s Gate 1 i 2, dziś najczęściej zagrywa się na PS5 i od myszki woli pada. Najwięcej godzin (bo blisko 2000) nabił w World of Tanks. Miłośnik książek i historii, czasami grywa w squasha, stara się też nie jeść mięsa.

więcej

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.