Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Recenzja gry 23 listopada 2006, 12:21

autor: Bartosz Rutkowski

Microsoft Flight Simulator X - recenzja gry - Strona 5

FSX wyprzedza swoje czasy o jakiś rok. Na dziś mało kogo stać będzie na taką modernizację komputera, która pozwoli w pełni cieszyć się FSX.

Na szumnych zapowiedziach skończyła się sprawa tzw. autogenu, czyli generowania na powierzchni ziemi obiektów takich jak drzewa, budynki i inne obiekty lądowe. Owszem, autogen ten jest i wygląda efektowniej niż w FS2004, ale niestety tragicznie wręcz wpływa na płynność działania FSX. Wyłączenie autogenu stwarza efekt latania nad pustynią.

Przy włączeniu autogenu na Dense czy nawet Normal, liczba wyświetlanych klatek na sekundę spada drastycznie. Nawet ustawienie Spare w niektórych rejonach potrafi skutecznie zatkać FSX. Pojawiły się już w Internecie modyfikacje autogenu, które nieco ratują sytuację.

Przepięknie natomiast wyglądają nowe światła pasów startowych. Efekt ten uzyskano dzięki opcji Lights Bloom (zastosowanej m. in. w grze Oblivion – rodzaj mgiełki/poświaty bijącej od świateł). Opcja ta bardzo negatywnie wpływa na płynność działania symulatora (jej wyłączenie od razu powoduje wzrost liczby wyświetlanych klatek na sekundę o dobre 10 klatek).

Równie efektownie – na szczęście bez negatywnego wpływu na fps – wygląda niebo nocą, usiane gwiazdami. Według Microsoft umieszczone są one zgodnie z realiami, więc teoretycznie można by nawigować na gwiazdy.

Bardzo ładnie prezentują się efekty przejścia dnia w noc. Niebo nabiera bardzo ładnych barw. Wygląda to dużo lepiej niż w FS2004.

Kolejną nowością w FSX są efekty mokrego i zaśnieżonego pasa startowego. Mokry pas ładnie błyszczy i pojawiają się na nim refleksy świetlne. Mokry czy ośnieżony pas jest śliski.

Chmury i warunki pogodowe w FSX specjalnie się nie zmieniły. Tekstury chmur (z uwagi na swoją rozdzielczość) nadal potrafią bardzo negatywnie wpłynąć na płynność działania symulatora.

Pogodę aktualizować możemy tak jak w FS2004. Wybrać więc można pogodę aktualizowaną przez Internet (on-line). W tym przypadku pogoda może być ściągnięta tylko raz i pozostać statyczna lub może być aktualizowana co 15 minut. Można oczywiście wybrać sobie warunki pogodowe zdefiniowane na stałe w FSX (czyli np. burza, śnieżyca itp.) lub samemu stworzyć określone warunki pogodowe.