autor: Wojciech Antonowicz
Jak Musi być prawdziwa gra MMO ?. Massively Multiplayer Online - Świt nowej ery w grach komputerowych
Artykuł ten przeznaczony jest zarówno dla ludzi zupełnie świeżych w „tych klimatach” jak i dla starych wyjadaczy, którzy chcieliby zobaczyć jak na dzień dzisiejszy kształtuje się rynek gier MMO.
Jak Musi być prawdziwa gra MMO ?
Prawdziwa MMO to gra w której :
- Gramy łącząc się za pomocą naszego komputera (z zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem) i Internetu,z serwerem (komputerem) na którym toczy się rozgrywka. Czyli architektura klient server. Klient to nasza gra (grafika, interface, program) i Serwer gdzie obrabiane są dane z rozgrywki który rozsyła informacje do wszystkich grających.
- Posiada coś co się nazywa po angielsku Persistent World. I tu kolejny problem językowy i moje nieudolne tłumaczenie Stały Samodzielny Trwający bez naszego udziału Świat Gry. Persistent World to jedno z najważniejszych pojęć w MMO, dlatego postaram się więc przybliżyć wam znaczenie tego określenia. Akcja gier którymi się bawicie na co dzień a z nią świat gry umiera w momencie gdy wyłączacie swój komputer. Co prawda możecie zapisać stan swojej gry i po ponownym włączeniu maszyny wczytać rozgrywkę w miejscu w którym skończyliście, lecz NIC w grze nie dzieje się samo gdy Wy śpicie a komputer jest wyłączony. W MMO natomiast akcja toczy się non stop, bo gdy Wy śpicie ktoś inny gra. Światy gier MMO są zaludnione graczami 24 godziny na dobę. Dodatkowo poza zmianami w rozgrywce wprowadzanymi przez ludzi, również sam program (na serwerze) modyfikuje akcję zmieniając np. pogodę panującą w krainie czy też pory dnia i nocy. Także gdy odłączacie się z rozgrywki to tak jakbyście szli w grze spać, a świat żyje dalej.
- Serwer zapisuje stan gry. Wszystko to co robicie w MMO zapamiętywane jest przez komputer sterujący rozgrywką (serwer). Nie ma możliwości samodzielnego zapisania gry i wczytania jej ponownie w momencie gdy coś nie pójdzie tak jak powinno. Nie mamy więc „boskiego” i charakterystycznego dla gier dla pojedynczego gracza możliwości wpływu na przebieg rozgrywki.
- Serwer zapisuje stan naszej postaci. Nie możemy więc trenować samodzielnie aby dołączyć się do rozgrywki już jako w pełni rozwinięta postać. Grać możemy wyłącznie podłączeni do serwera gry.
- Prawdziwe MMO posiada Game Masterów (Mistrzów Gry) ludzi nie grających jako normalni gracze lecz zajmujących się sterowaniem postaciami nie należącymi do graczy a zamieszkującymi krainę gry. Większością postaci NPC (Non Player Character – postać nie sterowana przez gracza) steruje samo oprogramowanie serwera ale Game Masterzy są niezbędni do sterowania postaciami charakterystycznymi, organizowaniem przygód, urozmaicaniem rozgrywki graczom oraz kontroli poprawności działania gry.
- Gracz musi posiadać swojego Avatara (wizualną prezentacje swojej postaci z gry). Nie zalicza się więc umownie do gatunku MMO gier tekstowych (nie posiadających grafiki) jeżeli nawet spełniają one pozostałe wymagania. Warunek ten jest dyskusyjny ale w jakiś sposób słuszny gdyż gra nie może być MMO jeżeli nie możemy zobaczyć innych graczy.
- Gra MMO musi umożliwiać komunikowanie się na żywo z innymi graczami i wspólną z nimi interakcję. Nie będzie więc grą MMO program który umożliwia np. zwiedzanie jednoczenie tej samej krainy wielu graczom poprzez Internet lecz nie pozwalający na porozumiewanie się pomiędzy nimi w świecie gry.
- Gra posiada własny niezależny od graczy system upływu czasu. Czyli akcja toczy się czy gramy czy nie.