Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Mediatonic

Firma producent wydawca

Brytyjskie studio deweloperskie, którego gry można znaleźć zarówno na komputerach osobistych, jak i na konsolach oraz urządzeniach mobilnych. Bez wątpienia największym hitem w dorobku Mediatonic jest humorystyczna zręcznościówka pod tytułem Fall Guys: Ultimate Knockout, wydana w sierpniu 2020 roku. W marcu 2021 roku studio pożegnało się z niezależnością i trafiło pod skrzydła firmy Epic Games.

Historia

Skromne początki

Dzieje firmy Mediatonic rozpoczynają się w 2005 roku, kiedy to Dave Bailey i Paul Croft postanowili założyć własne studio deweloperskie. Zespół szybko nabrał wiatru w żagle i nawiązał współpracę z takimi firmami jak PopCap Games czy Big Fish Games. Ponadto już w lutym 2006 roku przeniósł się do pierwszego biura z prawdziwego zdarzenia, mieszczącego się w dawnym budynku rządowym ulokowanym w Westminsterze. W pierwszych latach działalności studio koncentrowało się na przygotowywaniu niewielkich projektów opartych na technologii Flash.

Za przełomowy można uznać rok 2008, kiedy to Mediatonic stworzyło pierwszy tytuł, który pojawił się na platformach mobilnych. Mowa o zręcznościówce zatytułowanej Amateur Surgeon, którą można było sprawdzić zarówno z poziomu przeglądarki internetowej, jak i na urządzeniach firmy Apple. Nieco wcześniej ekipa, która wówczas składała się już z 25 osób, zaliczyła... trzecią w swej krótkiej jeszcze historii przeprowadzkę.

W 2009 roku zespół przygotował swój pierwszy, w pełni autorski projekt, czyli Must.Eat.Birds, wydane na smartfony i tablety. Rok 2010 przyniósł natomiast premierę pierwszej konsolowej produkcji stworzonej przez opisywaną ekipę; mowa o Monsters (Propably) Stole My Princess, wydanym na PlayStation 3, PlayStation Portable oraz Xboksa 360. Kolejna konsolowa pozycja z katalogu Mediatonic, czyli1000 Tiny Claws, pojawiła się w 2011 roku. Oczywiście w międzyczasie studio nie zrezygnowało z pracy nad niewielkimi (głównie flashowymi) projektami, z których ostatni (Superbia) oddało w nasze ręce w 2012 roku (niedługo po kolejnej przeprowadzce, gdyż wówczas zespół liczył już 50 członków).

W pogoni za coraz większymi projektami

W 2013 roku Mediatonic opracowało trzecią część serii Amateur Surgeon (która w przeciwieństwie do poprzednich odsłon cyklu była dostępna jedynie na urządzeniach mobilnych), a także nawiązało współpracę z firmą Devolver Digital. Pierwszym owocem tej ostatniej była gra Foul Play (mowa o największym wówczas projekcie w dorobku studia), natomiast kolejnym – wydana we wrześniu 2014 roku gra Hatoful Boyfriend.

Rok 2015 przyniósł natomiast debiut taktycznego RPG-a pod tytułem Heavenstrike Rivals, który trafił na urządzenia mobilne nakładem firmy Square Enix. Ponadto Mediatonic otworzyło wówczas swoją siostrzaną firmę – The Irregular Corporation – która miała zająć się wydawaniem niszowych tytułów niezależnych. W listopadzie 2016 roku omawiany zespół przygotował zaś swoją pierwszą produkcję powiązaną z filmową marką, czyli Fantastic Beasts: Cases from the Wizarding World.

Niewątpliwie dobrym dla Mediatonic okazał się rok 2017. Studio nie tylko po raz kolejny przeniosło swoją siedzibę, lecz także otworzyło oddział w Madrycie (Mediatonic Madrid). W lutym 2018 roku Mediatonic wydało grę karcianą Fable Fortune, która (jako multiplayerowa pozycja) działała do 4 marca 2020. Poza tym w czerwcu dowiedzieliśmy się, że studio przygotuje grę Gears POP! we współpracy z firmą Microsoft; tytuł zadebiutował w sierpniu 2019 roku. W marcu 2020 roku Mediatonic oddało w ręce graczy wzbogaconą o elementy logiczne produkcję typu visual novel zatytułowaną Murder by Numbers. Był to jednak przedsmak prawdziwego „trzęsienia ziemi”, które miało nadejść niedługo później.

Fall Guys: Ultimate Knockout

Na targach E3 2019 gracze po raz pierwszy usłyszeli o Fall Guys: Ultimate Knockout, czyli humorystycznej zręcznościówce, w której setka graczy miała wziąć udział w szalonym teleturnieju i stawić czoła rozmaitym, głównie absurdalnym wyzwaniom. Tytuł zadebiutował na komputerach osobistych oraz PlayStation 4 2 sierpnia 2020 roku i odniósł błyskawiczny sukces – dość powiedzieć, że już 10 sierpnia deweloperzy pochwalili się dwoma milionami sprzedanych egzemplarzy. Do końca 2020 roku Fall Guys: Ultimate Knockout zarobiło 150,5 miliona dolarów. Kując żelazo póki gorące, studio ochoczo zabrało się do pracy nad rozwojem tego projektu. Jako że wymagało to zwiększenia mocy przerobowych, zespół odpowiedzialny za rozbudowę gry urósł z 35 do 150 pracowników.

W marcu 2021 roku firma Epic Games poinformowała o nabyciu studia Mediatonic. Transakcja miała pozostać bez wpływu na obecność gry na platformie Steam. Niemniej, nieco ponad rok później, bo w czerwcu 2022 roku, gra Fall Guys przeszła na model free-to-play i zniknęła z platformy Steam. Nowy model dystrybucji zapewnił jej swego rodzaju drugie życie, przyciągając do jej darmowej wersji ponad 20 milionów graczy w ciągu 48 godzin od jej debiutu. Po dwóch tygodniach w omawianą produkcję zagrało zaś ponad 50 milionów osób.

Wydawało się więc, że Fall Guys, a co za tym idzie – Mediatonic – znowu są na fali. Jak miało się okazać niedługo później – nic bardziej mylnego, bowiem gracze bardzo szybko stracili zainteresowanie tym tytułem. Co prawda wierni fani zorganizowali akcję #savefallguys, jednak ostatecznie firma-matka Mediatonic, czyli Epic Games, najwyraźniej widziała tę sprawę nieco inaczej.

Pod koniec września 2023 roku dowiedzieliśmy się bowiem, że w Epic Games zostanie przeprowadzona szeroko zakrojona restrukturyzacja, w ramach której pracę straci aż 830 osób (co stanowiło 16% wszystkich zatrudnionych w firmie). Niedługo później światło dzienne ujrzały informacje, zgodnie z którymi jednym z poszkodowanych przez ten ruch zespołów miało być właśnie opisywane studio. Choć skala zwolnień w Mediatonic pozostawała nieznana, mówiono o „dziesiątkach” osób, które straciły pracę. Jedną z nich był Ed Fear, czyli projektant gry Murder by Numbers.