Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Massive Entertainment / Ubisoft Massive

Firma producent

Szwedzkie studio deweloperskie, które od 2008 roku należy do firmy Ubisoft. Zespół tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole, a jego najsłynniejsze dzieła to strategia World in Conflict oraz seria Tom Clancy’s The Division. Ponadto studio opracowało własny silnik Snowdrop Engine.

Historia

Studio zostało założone w 1997 roku przez Martina Walfisza. Na pierwsze dzieło zespołu Massive Entertainment trzeba było czekać aż trzy lata, bowiem dopiero w 2000 roku na komputerach osobistych pojawiła się strategia pod tytułem Ground Control. Po kilku miesiącach tytuł doczekał się rozszerzenia zatytułowanego Dark Conspiracy.

Pod skrzydłami Vivendi Games

W 2002 roku firma Vivendi Games, znana wówczas jako Vivendi Universal Games, ogłosiła, że nabyła opisywane studio. Pod skrzydłami nowego właściciela zespół stworzył kontynuację swojego debiutanckiego projektu; gra Ground Control 2: Operation Exodus trafiła do sprzedaży w 2004 roku.

Trzeci projekt studia pojawił się trzy lata później. Mowa o jeszcze jednej strategii, zatytułowanej World in Conflict, która przenosiła graczy do alternatywnego świata z czasów Zimnej Wojny. Produkcja doczekała się ciepłego przyjęcia i podobnie jak pierwszy Ground Control, otrzymała dodatek – World in Conflict: Soviet Assault.

Przejście w ręce Ubisoftu

W sierpniu 2008 roku, a więc po fuzji firm Vivendi Games oraz Activision, nowa firma-matka studia, czyli Activision Blizzard, podjęła decyzję o sprzedaży Massive Entertainment. W listopadzie nowym właścicielem tego zespołu został Ubisoft. W marcu 2009 roku ze stanowiska dyrektora generalnego Massive Entertainment ustąpił Martin Walfisz.

Pod skrzydłami nowego właściciela ekipa przez pewien czas pełniła funkcję studia pomocniczego przy powstawaniu takich projektów, jak Assassin’s Creed: Revelations, Far Cry 3 oraz Just Dance Now.

W międzyczasie jednak studio pracowało nad następnym dużym dziełem, którym w 2013 roku okazała się gra Tom Clancy’s The Division. Ta sieciowa strzelanka z elementami RPG zadebiutowała w 2016 roku i pomimo trapiących ją problemów, odniosła na tyle duży sukces, że pozwoliła ekipie Ubisoft Massive nie tylko wyrosnąć na jedno z głównych studiów francuskiego giganta, lecz również doczekała się kontynuacji – wydanej w 2019 roku gry Tom Clancy’s The Division 2.

W marcu 2017 roku dowiedzieliśmy się, że zespołowi powierzono stworzenie gry wideo opartej na filmowej serii Avatar; cztery lata później oficjalnie zapowiedzianej jako przygodowa gra akcji Avatar: Frontiers of Pandora. Wreszcie w 2021 roku firma Lucasfilm Games ogłosiła, że na mocy współpracy z Ubisoftem omawiane studio opracuje osadzoną w uniwersum Gwiezdnych wojen produkcję z otwartym światem. W 2023 roku okazało się, że ów enigmatyczny projekt to gra Star Wars Outlaws.

Gra Avatar: Frontiers of Pandora zadebiutowała na komputerach osobistych, PlayStation 5 oraz Xboksach Series X/S w grudniu 2023 roku. Doczekała się dość ciepłego przyjęcia zarówno ze strony graczy, jak i recenzentów. Według serwisu Metacritic, średnia ocen przyznanych jej przez branżowe media mieściła się w przedziale 72-75/100; średnia not od użytkowników wynosiła natomiast 7,7/10.

W międzyczasie, we wrześniu 2023 r., firma Ubisoft oficjalnie potwierdziła, że Massive Entertainment opracuje grę Tom Clancy’s The Division 3. Wcześniej marka zaczęła niejako żyć własnym życiem, gdyż miała doczekać się reprezentacji na urządzeniach mobilnych (w postaci gry Tom Clancy’s The Division: Resurgence), a także otrzymać darmowy spin-off pod tytułem Tom Clancy’s The Division: Heartland (którego opracowanie powierzono zespołowi Red Storm).

Snowdrop Engine

Studio Massive Entertainment ma w swoim portfolio nie tylko gry wideo, lecz również autorską technologię. Silnik Snowdrop, pracę nad którym rozpoczęto w 2009 roku, pozwala na generowanie grafiki wysokiej jakości, a do tego zapewnia między innymi takie funkcje, jak realistyczny cykl dobowy, globalne oświetlenie wolumetryczne, dynamiczne cienie, zaawansowane efekty cząsteczkowe czy też proceduralnie generowane zniszczenia.

Pierwszym projektem, który działał w oparciu o tę technologię, była gra Tom Clancy’s The Division. W kolejnych latach silnik sprawdził się w produkcjach reprezentujących rozmaite gatunki – od RPG-ów (South Park: The Fractured But Whole, 2017), przez gry rytmiczne (Rocksmith+, 2022) i strategie (The Settlers: New Allies, 2023), skończywszy na licznych grach akcji.