Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Looking Glass Studios

Firma producent

Amerykańskie studio deweloperskie, które działało w latach 1990-2000. Zespół dowodzony przez Paula Neuratha dostarczył szereg produkcji, wśród których prym wiodą kultowe serie Ultima Underworld, System Shock oraz Thief. Choć Looking Glass Studios wydawało własnym sumptem swoje wybrane dzieła, współpracowało również z branżowymi gigantami, takimi jak Origin Systems, Eidos (obecnie Square Enix) czy Electronic Arts.

Historia

Po premierze gry Space Rogue w 1989 roku odpowiedzialna za nią ekipa Origin Systems przeniosła się z New Hampshire do Teksasu. Pozostawiona przez nią siedziba nie świeciła pustkami zbyt długo, gdyż pracujący tam Paul Neurath postanowił założyć własne studio deweloperskie; w 1990 roku wraz z Nedem Lernerem powołał do życia firmę Blue Sky Productions, której centrala mieściła się w Salem.

„Podziemny” sukces

Zespół niezwłocznie zabrał się do pracy nad swoim debiutanckim dziełem. Projekt ujrzał światło dzienne jeszcze w tym samym roku, podczas Consumer Electronic Show, gdzie wzbudził zainteresowanie Richarda Garriota i Warrena Spectora z Origin Systems. Firma zdecydowała się nie tylko dołączyć go do swojego katalogu wydawniczego, lecz także udzielić deweloperom z Blue Sky Productions pomocy finansowej oraz praw do marki Ultima. Ponadto do zespołu dołączył wówczas sam Spector, który pozostał jego członkiem do 1996 roku. W ten sposób narodziła się kultowa Ultima Underworld: The Stygian Abyss, która trafiła do sprzedaży w 1992 roku. W tym samym roku na sklepowych półkach pojawiła się jeszcze jedna gra opisywanego studia, czyli John Madden Football '93.

Rok 1992 przyniósł również fuzję Blue Sky Productions i Lerner Research, w wyniku której firma zmieniła nazwę na Looking Glass Technologies, a także przeniosła się do Lexington w stanie Massachusetts. Rok później natomiast Ultima Underworld doczekała się kontynuacji w postaci gry Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds. Jej sukces pozwolił deweloperom nie tylko na rozpoczęcie prac nad następnym dziełem, lecz także na kolejną przeprowadzkę – tym razem do Cambridge.

Zwycięski pochód

Kolejną grą, która w 1994 roku dołączyła do portfolio firmy, był System Shock, którego wydaniem również zajęło się Origin Systems. Tytuł łączący elementy FPS-a i RPG-a szybko zyskał miano kultowego. W następnych latach deweloperzy kontynuowali politykę oddawania w ręce graczy jednej produkcji rocznie; w 1995 roku zadebiutowało symulacyjne Flight Unlimited, w 1996 roku do sprzedaży trafiła Terra Nova: Strike Force Centauri (taktyczna strzelanka science fiction), z kolei w 1997 w dorobku studia pojawiła się druga gra sportowa, czyli British Open Championship Golf.

Ponadto w 1997 roku firma nie tylko oddała w ręce graczy drugą odsłonę cyklu Flight Unlimited, lecz także dołączyła do grupy AverStar, w której pozostawała przez kolejne dwa lata. W tym czasie po raz trzeci zmieniła nazwę – od tej pory legitymowała się jako Looking Glass Studios.

Rok później w portfolio studia pojawił się jeszcze jeden hit, czyli uznawany za „ojca” skradanek Thief: The Dark Project, którego wydanie wzięła na siebie firma Eidos. Rok 1999 przyniósł natomiast premierę opracowanego przez Looking Glass Studios portu gry Command & Conquer na konsolę Nintendo 64, a także wspaniałego owocu współpracy z ekipą Irrational Games, czyli sequela System Shocka, który, podobnie jak pierwsza część serii, odniósł sukces komercyjny i artystyczny. Poza tym na sklepowych półkach pojawiło się Flight Unlimited III i gra Destrution Derby w wersji na konsolę Nintendo 64.

Przedwczesna śmierć

W 2000 roku do sprzedaży trafił Thief 2: The Metal Age, który szybko trafił na szczyty list sprzedaży. Po jego premierze dysponująca prawami do marki firma Eidos Interactive zdecydowała się jednak zakończyć współpracę z Looking Glass Studios, przez co nad ekipą zawisło widmo bankructwa, potęgowane przez nieudaną współpracę z Sony.

Zespół pozbawiony zewnętrznych źródeł finansowania nie przetrwał zbyt długo. Projekt Jane’s Attack Squadron został anulowany (w 2002 roku dokończyła go ekipa Mad Doc Software), a 24 maja 2000 roku Paul Neurath ogłosił na spotkaniu z pracownikami, że studio oficjalnie kończy działalność.