Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Harmonix

Firma producent wydawca

Amerykańskie studio deweloperskie, wyspecjalizowane w tworzeniu gier muzycznych. Zespół, który zasłynął za sprawą serii Guitar Hero oraz Rock Band, od 2021 roku należy do firmy Epic Games.

Historia

Trudne początki

Dzieje Harmonix rozpoczynają się w 1995 roku, kiedy to dwóch absolwentów MIT – Alex Rigopulos oraz Eran Egozy – postanowiło założyć własną firmę, która będzie związana z branżą muzyczną. Jej pierwsze projekty, niebędące jeszcze grami wideo, takie jak wypuszczone na komputery osobiste programy The Axe oraz CamJam, nie odniosły sukcesu. Pracując nad nimi, autorzy nabrali jednak doświadczenia, które mogli wykorzystać, tworząc swoje pierwsze produkcje.

W 2001 roku na konsolę PlayStation 2 trafiła pierwsza gra muzyczna od studia Harmonix, zatytułowana Frequency. Tytuł, który powstawał od 1999 roku, został ufundowany i wydany przez firmę Sony Computer Entertainment (obecnie Sony Interactive Entertainment), jednak twórcy zachowali pełnię praw autorskich. Gra doczekała się ciepłego przyjęcia ze strony recenzentów, aczkolwiek nie zdołała osiągnąć sukcesu komercyjnego. Choć twórcy nie składali broni i w 2003 roku oddali w ręce graczy pokrewną gatunkowo produkcję zatytułowaną Amplitude, podzieliła ona los swojej poprzedniczki. W 2003 roku rozpoczęła się trwająca blisko trzy lata współpraca Harmonix z firmą Konami, której owocem był szereg gier spod szyldu Karaoke Revolution. Rok 2004 przyniósł natomiast premierę przygotowanej z myślą o kamerze EyeToy do PlayStation 2 gry EyeToy: AntiGrav, która co prawda otrzymała niskie oceny od branżowych mediów, jednak sprzedała się znacznie lepiej niż Frequency czy Amplitude. Kiedy wydawało się, że był to ostateczny dowód na to, iż gry muzyczne nie mają przyszłości, do Harmonix zgłosiła się firma RedOctane, która zaoferowała opisywanemu zespołowi stworzenie gry wideo wykorzystującej specjalny kontroler w kształcie gitary.

Droga na szczyt

Owocem tej nowej współpracy była gra Guitar Hero, która trafiła do sprzedaży w 2005 roku. Produkcja odniosła spektakularny sukces artystyczny i komercyjny, a deweloperzy w końcu doczekali się swojego pierwszego hitu. Idąc za ciosem, w 2006 roku autorzy przygotowali jej kontynuację, czyli grę Guitar Hero II. Ostatnią produkcją spod tego szyldu, pod którą podpisało się przez Harmonix, była wydana w 2007 roku gra Guitar Hero Encore: Rocks the 80s.

W 2006 roku firma Activision wykupiła RedOctane, z kolei Harmonix trafiło w ręce MTV Networks, należącego do konglomeratu Viacom. Pod skrzydłami nowego właściciela twórcy postanowili przystąpić do pracy nad projektem pozwalającym graczom wcielić się w różnych członków zespołów muzycznych, a nie tylko gitarzystów. Owocem tego przedsięwzięcia była wypuszczona w 2007 roku gra Rock Band, wykorzystująca kontrolery w kształcie gitary i perkusji oraz mikrofon. Tytuł zapoczątkował serię będącą oczkiem w głowie deweloperów aż do 2010 roku, kiedy to oprócz gry Rock Band 3, na sklepowych półkach pojawił się jeszcze jeden projekt Harmonix, czyli Dance Central, przygotowane z myślą o konsoli Xbox 360 i kontrolerze ruchowym Kinect.

„Spadający nóż”

W listopadzie 2010 roku firma Viacom poinformowała, że zaczęła rozglądać się za potencjalnym nabywcą Harmonix. Wśród tych ostatnich wskazywano między innymi Electronic Arts, jednak jego dyrektor generalny – John Riccitiello – szybko uciął spekulacje, określając Harmonix mianem „spadającego noża” i zwracając uwagę na słabnącą kondycję gier muzycznych, których rynek zaczął się kurczyć od 2009 roku.

W międzyczasie założyciele Harmonix pozwali Viacom, któremu zarzucili nieprawidłowości w zarządzaniu wypłatami, określone jeszcze w momencie przejęcia studia przez holding. W ten sposób rozpętała się batalia sądowa, zakończona dopiero w lipcu 2013 roku, kiedy to na mocy wyroku Sądu Najwyższego stanu Delaware Viacom musiał zapłacić Harmoniksowi łącznie 383 miliony dolarów.

Powrót do korzeni

Pod koniec 2010 roku Harmonix zostało wykupione przez należącą do inwestora Jasona Epsteina spółkę holdingową Harmonix-SBE Holdings. Twórcy odzyskali niezależność, zachowując przy tym pełnię praw do marek Rock Band oraz Dance Central. Po restrukturyzacji w 2011 roku, w wyniku której pracę w Harmonix straciło do 15% osób zatrudnionych w studiu, zespół zaczął ponownie nabierać wiatru w żagle; było to zasługą dobrej sprzedaży gier spod szyldów Dance Central oraz Rock Band (druga z wymienionych marek była nieustannie wspierana przez twórców, którzy regularnie wzbogacali produkcje z tej serii o nową zawartość).

W kolejnych latach studio zajmowało się dalszym rozwojem swoich flagowych serii, a także opracowało szereg innych projektów o tematyce muzycznej. Niestety Harmonix nie zdołało odzyskać dawnego blasku. W maju 2014 roku przez zespół przeszła fala zwolnień, a ze stanowiska dyrektora generalnego ustąpił Alex Rigopulos, który najpierw objął funkcję dyrektora kreatywnego firmy, z kolei we wrześniu 2015 roku całkowicie opuścił szeregi zespołu, przechodząc do rady doradczej platformy crowdfundingowej Fig. Co zaś tyczy się gier, nad którymi pracowała opisywana ekipa – mowa między innymi o takich pozycjach, jak Disney Fantasia: Music Evolved z 2014 roku, wypuszczone dwa lata później Amplitude czy próba przeniesienia marki Rock Band na poletko rzeczywistości wirtualnej, zatytułowana Rock Band VR. Ostatnią produkcją, pod którą w okresie swej niezależności podpisało się Harmonix, była wydana w 2020 roku gra Fuser, pozwalająca nam wcielić się w DJ-a.

Smutny koniec

W listopadzie 2021 roku firma Epic Games ogłosiła, że studio Harmonix przeszło pod jej skrzydła. Choć twórcy mieli nadal wspierać gry Rock Band 4 oraz Fuser, wypuszczając kolejne dodatki, od tej pory jej nadrzędnym obowiązkiem miało być tworzenie „muzycznych doświadczeń i elementów rozgrywki dla Fortnite’a, a także przygotowywanie muzycznych projektów na potrzeby tak zwanego metaversum.