Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Bohemia Interactive

Firma producent wydawca

WWW: https://www.bohemia.net/

Facebook: https://www.facebook.com/BohemiaInteractive

Adres: Naskové 3, 150 00 Praha 5

Telefon: +420 2 57189511-14

Fax: + 420 2 572 165 10

[email protected]

Czeskie studio deweloperskie z siedzibą w Pradze, które tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne. Debiutancki projekt tego zespołu, czyli gra Operation Flashpoint: Cold War Crisis, przyniósł mu światową sławę; dużą popularnością cieszą się również jego kolejne dzieła, wśród których prym wiedzie seria ArmA. Bohemia Interactive jest także wydawcą niektórych swoich gier.

Historia

Od Operation Flashpoint…

Studio Bohemia Interactive rozpoczęło działalność w 1999 roku. Założycielami firmy byli: Marek Španěl, Ondřej Španěl oraz Slavomír Pavlíček. Debiutanckim dziełem zespołu miała być strzelanka zainspirowana przez kultowe River Raid, jednak ze względu na niewielki potencjał tego projektu, z czasem przeobraził się on w realistycznego FPS-a o kodowej nazwie Poseidon. W międzyczasie twórcy pomogli ekipie Centauri Production w stworzeniu gry Fairy Tale: About Father Frost, Ivan and Nastya, znanej w Polsce pod tytułem Baśń o Dziadku Mrozie, Iwanie i Nastce.

Poseidon rodził się w bólach, trzykrotnie zmieniając wydawcę, by ostatecznie trafić na komputery osobiste w czerwcu 2001 roku, jako wydane przez firmę Codemasters Operation Flashpoint: Cold War Crisis. W ciągu trzech miesięcy od premiery tytuł znalazł ponad pół miliona nabywców, co pozwoliło jego autorom rozpocząć pracę nad kolejnymi projektami.

Celem deweloperów stało się nie tylko wzbogacenie swego debiutanckiego dzieła o dodatkową zawartość, lecz także stworzenie jego konwersji na pierwszego Xboksa oraz przygotowanie drugiej części. Edycja na konsolę Microsoftu powstawała przez cztery lata – wydana pod tytułem Operation Flashpoint: Elite nie odniosła sukcesu, czego powodem była przede wszystkim zbliżająca się premiera Xboksa 360. W międzyczasie deweloperzy pracowali również nad strzelanką osadzoną na Dzikim Zachodzie, jednak ostatecznie projekt został anulowany.

Po premierze Elite Bohemia Interactive skoncentrowało się na przygotowaniu pełnoprawnej kontynuacji swojego pierwszego dzieła, o kodowej nazwie Game 2. Firma Codemasters nie była jednak zadowolona z postępów, w związku z czym zaczęła rozglądać się za pomocą z zewnątrz. Po tym, jak ekipa wyraziła kategoryczny sprzeciw, drogi obu firm ostatecznie się rozeszły. W efekcie Codemasters zachowało prawa do marki Operation Flashpoint przez, zaś Bohemia popadła w finansowe tarapaty.

…do serii ArmA

Przed bankructwem Bohemia Interactive zdołało się uchronić dzięki swemu kolejnemu dziełu. Projekt, oparty na silniku napędzającym Operation Flashpoint: Elite, zyskał tytuł ArmA: Armed Assault. Produkcja, którą studio wydało własnym sumptem, trafiła na komputery osobiste w 2006 roku, odnosząc sukces finansowy. W 2007 roku autorzy oddali w ręce graczy rozszerzenie zatytułowane Queen’s Gambit, po czym skoncentrowali się na tworzeniu jej pełnoprawnego sequela.

ArmA II zadebiutowała w 2009 roku, konkurując ze stworzonym przez Codemasters Operation Flashpoint: Dragon Rising. Zarówno sprzedaż, jak i oceny przyznawane temu tytułowi były bardzo dobre, w związku z czym w kolejnych latach autorzy poświęcili się przygotowywaniu rozszerzeń (Operation Arrowhead, British Armed Forces, Private Military Company, Reinforcements, Army of the Czech Republic) oraz produkcji nieco mniejszego kalibru, zatytułowanej Take on Helicopters. Ponadto w 2011 roku zadebiutowała odświeżona wersja gry Operation Flashpoint: Cold War Crisis, czyli Arma: Cold War Assault.

Seria, która cieszyła się dużą popularnością, miała doczekać się trzeciej odsłony. Co ciekawe, deweloperzy rozważali początkowo osadzenie jej akcji w przyszłości, a także wzbogacenie mechaniki o elementy RPG, jednak ostatecznie wycofali się z tego pomysłu, wracając do współczesnego „settingu”.

W 2012 roku dwóch Czechów zostało przyłapanych na greckiej wyspie Lemnos na fotografowaniu instalacji wojskowych, za co groził im wyrok dwudziestu lat pozbawienia wolności. Jak się okazało niedługo później, byli to pracownicy studia Bohemia Interactive. Po 129 dniach pobytu w więzieniu, interwencji prezydenta Czech Václava Klausa, a także wysłaniu do greckiego rządu petycji podpisanej przez graczy, deweloperzy zostali uwolnieni. W międzyczasie na sklepowych półkach pojawiła się kolejna gra studia, czyli strategia zatytułowana Carrier Command: Gaea Mission.

Pokłosiem wydarzeń z 2012 roku była zmiana miejsca akcji gry Arma III z wyspy Lemnos na fikcyjną Altis. Produkcja zadebiutowała w sierpniu 2013 roku, odnosząc sukces artystyczny i komercyjny. Nie było to zatem ostatnie słowo twórców w temacie rozwoju marki – jeszcze w 2013 roku zadebiutował taktyczny spin-off serii, czyli Arma Tactics (wydany na komputery osobiste i konsole), z kolei w 2016 roku w sprzedaży pojawiło się zarówno duże rozszerzenie do Arma III (nazwane Apex), jak i kolejna mobilna produkcja, czyli Arma Mobile Ops. Jeszcze jeden rozbudowany dodatek do trzeciej Army, czyli Laws of War, oddano w ręce graczy w 2017 roku.

Nie tylko realistyczne strzelanki

Cofnijmy się na moment do roku 2012, kiedy to Dean Hall, pracujący wówczas w Bohemia Interactive, opublikował modyfikację do drugiej odsłony Arma, zatytułowaną DayZ. Popularność moda przerosła oczekiwania studia, a Hallowi zlecono przeobrażenie go w samodzielną produkcję. DayZ zadebiutowało w steamowym Wczesnym dostępie w grudniu 2013 roku, z kolei Hall opuścił szeregi Bohemia Interactive kilka miesięcy później.

W listopadzie 2016 roku Bohemia Interactive ogłosiło, że pod szyldem Bohemia Incubator będzie pracować nad eksperymentalnymi pozycjami, w których powstawanie zamierza angażować społeczność graczy. Rok 2017 przyniósł natomiast premierę kolejnego dzieła studia, czyli symulacyjnego Take on Mars.

Swoją następną produkcję Bohemia Interactive zapowiedziało w czerwcu 2018 roku. Mowa o multiplayerowej strzelance z elementami survivalu, zatytułowanej Vigor. 19 września 2019 roku pełna wersja tej produkcji pojawiła się na Xboksie One, w 2020 roku tytuł trafił natomiast na PlayStation 4 i 5, Xboksy Series X/S oraz Nintendo Switch. Vigor doczekał się w najlepszym wypadku umiarkowanie ciepłego przyjęcia; średnia ocen dla jego wersji na Xboksa One wynosiła 61/100 (według serwisu Metacritic).

W międzyczasie deweloperzy stworzyli jeszcze jeden dodatek do gry Arma III: Contact oferował nową kampanię obracającą się wokół pierwszego kontaktu z obcą cywilizacją, do którego doszło w Liwonii – fikcyjnym kraju inspirowanym Polską. Niedługo później Liwonia pojawiła się również w grze DayZ, za sprawą dużego rozszerzenia zatytułowanego po prostu Livonia.

Ponadto w grudniu 2019 roku Bohemia Interactive oddało nam do dyspozycji pełną wersję survivalowego sandboksa pod tytułem Ylands, który od listopada 2016 roku tkwił w fazie Wczesnego dostępu. Podobnie jak Vigor, omawiana produkcja nie wzbudziła zachwytów i otrzymała jedynie „mieszane” recenzje na platformie Steam.

Wreszcie w maju 2022 roku deweloperzy ujawnili, jaka przyszłość czeka serię Arma. Jak się okazało, twórcy pracowali nad dwiema produkcjami. Pierwszą z nich była pełnoprawna, czwarta odsłona cyklu, natomiast drugim – Arma Reforger, czyli sieciowa strzelanka, będąca swoistym testem Enfusion, czyli nowego silnika graficznego, napędzającego obydwa projekty.

Arma Reforger powstawała z myślą o komputerach osobistych, Xboksach Series X/S oraz PlayStation 5. Na PC i platformie Microsoftu tytuł zadebiutował w ramach wczesnego dostępu 17 maja 2022 roku. Szybko wyszło na jaw, że pozycja boryka się z wieloma problemami, a liczbę występujących w niej bugów można było określić jako zatrważającą. Czarę goryczy przelewał fakt, że na platformie Steam sprzedawano ją za 99 zł. W związku z powyższym, gracze i tak okazali się dla niej łaskawi, bowiem otrzymała ona od nich „mieszane” recenzje. Niemniej, autorzy szybko przystąpili do pracy nad łatkami, które ukazywały się regularnie na przestrzeni kolejnych miesięcy.