Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Gry wieloosobowe wykorzystujące podzielony ekran iOS

W przypadku podzielonego ekranu (split-screen) gracze nie łączą się z siecią – lokalną ani internetową – bo multiplayerowa rozgrywka toczy się na jednej konsoli czy komputerze. Dwoje lub więcej graczy – zazwyczaj maksymalnie czworo – bierze udział w zabawie równocześnie, a dla każdego z nich wydzielony zostaje indywidualny kawałek ekranu na telewizorze lub monitorze. Split-screen jest najpopularniejszy na konsolach, w gatunkach takich jak strzelanki czy gry wyścigowe.

Kingdom: Two Crowns
Kingdom: Two Crowns

Strategiczne październik 2019

Kolejne wcielenie minimalistycznej strategii czasu rzeczywistego z elementami RPG, za którego opracowaniem stoi niezależne studio noio. Podobnie jak w oryginalnym Kingdom znanym z komputerów osobistych i urządzeń mobilnych gracz wciela się tutaj w króla, którego zadaniem jest zadbanie o bezpieczeństwo poddanych i zapewnienie im dobrobytu. W odróżnieniu od pierwowzoru w Kingdom: Two Crowns można bawić się nie tylko w pojedynkę, ale i w towarzystwie drugiego gracza. W trakcie rozgrywki akcję obserwujemy z boku – sam jej schemat oparto natomiast na dwóch filarach, czyli eksploracji (podczas której pozyskujemy złoto, by następnie przekazać je napotkanym osadnikom) oraz rozbudowie oddanej w nasze ręce osady. Drugi z wymienionych aspektów gry objawia się tak poprzez wznoszenie budynków produkcyjnych i tworzenie narzędzi przez poddanych, jak konstruowanie rozmaitych fortyfikacji. Umocnienia przydają się z kolei po zapadnięciu zmroku, kiedy to nasze włości są atakowane przez agresywne trolle; musimy wówczas zwracać szczególną uwagę na koronę, gdyż przejęcie jej przez adwersarzy owocuje zakończeniem zmagań. Na szczęście z pomocą przychodzą rozmaite perki kolekcjonowane w toku kolejnych wypraw. Całość okraszono prostą, aczkolwiek przyjemną dla oka oprawą graficzną zrealizowaną w technice pixel art.

iOS

Riot: Civil Unrest
Riot: Civil Unrest

Strategiczne grudzień 2019

Gra strategiczna symulująca miejskie zamieszki. Riot to debiutancka produkcja włoskiego studia Stimunation, w którym głównym projektantem jest były producent scenek przerywnikowych w studiu Valve. Akcja Riot toczy się w czasach współczesnych. Społeczeństwo doprowadzone do ostateczności przez kryzys ekonomiczny rozpoczyna masowe zamieszki. Twórcy przygotowali obszerną kampanię, w trakcie której możemy wziąć udział w najsłynniejszych rozruchach ostatnich lat, grając zarówno po stronie protestującego tłumu, jak i usiłujących go okiełznać sił porządkowych. Nie zabrakło również trybu wieloosobowego w wariancie „gorącego krzesła”. Co ważne, Riot nie stroi żartów z poruszanego problemu, ale stara się jak najwierniej przedstawić jego sedno. Aby jak najlepiej oddać przyczyny i przebieg zamieszek, twórcy przeprowadzili wywiady z osobami, które brały udział w tego typu zdarzeniach po jednej i po drugiej stronie barykady. Wirtualne protesty ukazane zostały za pomocą atrakcyjnej, pixel-artowej grafiki, która przywodzi na myśl oprawę wizualną z przygodówki Superbrothers: Sword & Sworcery EP.

iOS

FOTONICA
FOTONICA

Zręcznościowe 11 września 2014

FOTONICA to jedna z najbardziej oryginalnych zręcznościówek typu runner. W produkcji wcielamy się w biegacza, który pędzi przez odrealnione poziomy, starając się pokonać jak największy dystans. Rozgrywkę ukazano w nietypowej jak na ten gatunek perspektywie pierwszoosobowej.

iOS

Tesla vs Lovecraft
Tesla vs Lovecraft

Akcji 25 października 2018

Zwariowana, dwuwymiarowa strzelanka, należąca do podgatunku twin-stick, w której wcielamy się w genialnego wynalazcę i stajemy naprzeciw horrorów rodem z szalonego uniwersum mitów Cthulhu stworzonego przez H.P. Lovecrafta.

iOS

Badland
Badland

Zręcznościowe 3 kwietnia 2013

Oryginalna, dwuwymiarowa zręcznościówka z widokiem z boku, będąca debiutancką produkcją niezależnego fińskiego studia Frogmind. W grze Badland przejmujemy kontrolę nad bliżej nieokreślonym żyjątkiem, a naszym zadaniem jest przeprowadzenie go przez kolejne poziomy, wypełnione rozmaitymi przeszkodami i pułapkami. Zabawę komplikuje jednak fakt, że w toku gry dołączają do nas stopniowo kolejni pobratymcy naszego bohatera, tak więc w miarę postępów rozgrywki zmuszeni jesteśmy do kontrolowania coraz większej ilości stworków. Te poruszają się w dość charakterystyczny sposób, przypominający wznoszenie się ptaków do lotu, a gracze jednym naciśnięciem przycisku sprawiają, że gromadka utrzymuje się w powietrzu. Poszczególne poziomy różnią się od siebie typami pułapek i nieco zmodyfikowaną mechaniką. Na szczególne wyróżnienie zasługuje zaś artystyczna oprawa graficzna, w której kontrastują ze sobą czerń pierwszego planu i pastelowe kolory tła.

iOS