Ładowanie Tesli zimą to koszmar, testy to potwierdzają

Samochody elektryczne mają wiele zalet, jednak lista problemów z jakimi muszą borykać się ich właściciele też istnieje. Jednym z nich jest kwestia ładowania pojazdu podczas bardzo niskich temperatur.

moto
Marek Pluta30 grudnia 2022
12
Źrodło fot. Tesla
i

Rosnące ceny paliw sprawiły, że ludzie chętniej przesiadają się na elektryki, których eksploatacja jest w ogólnym rozrachunku tańsza. Takie auta mają sporo zalet, ale także wad, wśród których najczęściej wymienia się niski zasięg, który w okresie zimowym potrafi jeszcze bardziej zmaleć. Ponadto okazało się, że w czasie dużych mrozów problem może stanowić również ładowanie takiego pojazdu.

Kyle Conner, właściciel kanału Out of Spec Reviews, na przykładzie własnej Tesli Model 3 Perfomance, zademonstrował jakie problemy mogą pojawić się z ładowaniem elektryka w czasie dużych mrozów. Podczas eksperymentu zaparkował auto przed szybką ładowarką Supercharger, a jego celem było sprawdzenie, jak pojazd reaguje na próby ładowania przy temperaturze -25,5 stopni Celsjusza, jeśli bateria nie została wcześniej przygotowana.

W czasie zimy, elektronika samochodu elektrycznego musi bowiem odpowiednio przygotować akumulator, a więc rozgrzać go do odpowiedniej temperatury zanim rozpocznie się proces jego ładowania. Normalnie dzieje się to podczas jazdy, gdy w nawigacji wybierzemy lokalizację najbliższej stacji ładowania. Czasem jednak zdarza się, że zapomnimy zrobić to poprzedniego dnia i chcemy uzupełnić akumulator przed wyjazdem do pracy. Wówczas może pojawić się problem.

Elektryki nie lubią zimy

Jak widać na poniższym wideo, uzupełnianie baterii elektrycznego auta w czasie silnego mrozu nie jest wcale sprawą łatwą. Tesla potrzebowała bowiem aż 45 minut zanim w ogóle rozpoczął się proces ładowania, gdyż przez ten czas energia z ładowarki pobierana przez pojazd, służyła do rozgrzania akumulatora do optymalnej temperatury. Kolejne 45 minut zajęło naładowanie go od 35 do 90 procent pojemności. Jak widać, poruszanie się elektrycznym pojazdem zimą wcale nie jest takie łatwe i trzeba uwzględnić różne sytuacje.

Część właścicieli elektryków nie ma dostępu do ogrzewanych garaży, więc powinni mieć na uwadze wyniki powyższego testu. Co prawda w Polsce tam mroźne zimy rzadko się zdarzają, ale gdy już temperatura spadnie do takich wartości, to warto wówczas pamiętać, że ładowanie pojazdu może potrwać znacznie dłużej niż zazwyczaj. Problem może pojawić się zwłaszcza rano, gdy trzeba jechać do pracy, a także po dłuższym postoju auta.

Ładowanie Tesli zimą to koszmar, testy to potwierdzają - ilustracja #1
Źródło: Out of Specs Reviews

Marek Pluta

Marek Pluta

Od lat związany z serwisami internetowymi zajmującymi się tematyką gier oraz nowoczesnych technologii. Przez wiele lat współpracował m.in. z portalami Onet i Wirtualna Polska, a także innymi serwisami oraz czasopismami, gdzie zajmował się m.in. pisaniem newsów i recenzowaniem popularnych gier, jak również testowaniem najnowszych akcesoriów komputerowych. Wolne chwile lubi spędzać na rowerze, zaś podczas złej pogody rozrywkę zapewnia mu dobra książka z gatunku sci-fi. Do jego ulubionych gatunków należą strzelanki oraz produkcje MMO.

Gracz spełnia marzenie o własnej kafejce internetowej; wspiera go społeczność i otrzymuje darowizny oraz kierownicę wyścigową w prezencie

Gracz spełnia marzenie o własnej kafejce internetowej; wspiera go społeczność i otrzymuje darowizny oraz kierownicę wyścigową w prezencie

To pierwszy głośnik Manty, który mnie zaskoczył (pozytywnie)

To pierwszy głośnik Manty, który mnie zaskoczył (pozytywnie)

Co zużywa więcej energii? Porównanie 14-letniego telewizora Full HD z nowym projektorem 4K

Co zużywa więcej energii? Porównanie 14-letniego telewizora Full HD z nowym projektorem 4K

Apple przeprasza za kontrowersyjną reklamę nowych iPadów

Apple przeprasza za kontrowersyjną reklamę nowych iPadów

Jeden z najpotężniejszych komputerów na świecie, wystawiono na aukcję za zaledwie 2500 dolarów

Jeden z najpotężniejszych komputerów na świecie, wystawiono na aukcję za zaledwie 2500 dolarów