autor: Miriam "mokosh" Moszczyńska
Social media żyłą złota dla oszustów; łącznie wyłudzili ponad 770 mln dolarów
Federalna Komisja Handlu opublikowała raport dotyczący oszustw w Internecie. Ich skala jest przerażająca i nie zapowiada się, aby miało to ulec zmianie.

- Federalna Komisja Handlu opublikowała raport na temat oszustw dokonywanych w Internecie.
- Scammerzy wyłudzili łącznie około 770 milionów dolarów.
- W 2021 roku ucierpiało w ten sposób ponad 95 tysięcy osób.
Raport Federalnej Komisji Handlu (FTC) udowadnia, że internetowe wyłudzenia wciąż są problemem. Ba, ich liczba nawet wzrosła, a wbrew pozorom ofiarami oszustw nie padają jedynie starsi użytkownicy. W 2021 roku pokrzywdzonych osób było ponad 95 tysięcy. Stracili oni łącznie ok. 770 milionów dolarów.
Oszustwa internetowe, które zostały zgłoszone do FTC, stanowią aż 25% wszystkich wyłudzeń, jakie miały miejsce w 2021 roku. Co więcej, w porównaniu do 2017 roku zgłoszeń tego typu wpłynęło o 18% więcej. Tak prezentuje się wykres najczęściej raportowanych przestępstw i ich rodzajów:

Oszuści kochają Internet
Raport FTC zwraca uwagę na bardzo ważną kwestię, jaką jest łatwość wyłudzania pieniędzy przez Internet. Poza podszywaniem się pod kogoś i rozsyłaniem szemranych linków na fali wciąż są oszustwa inwestycyjne. Zyskały one dodatkowo na popularności dzięki rozgłosowi, jaki towarzyszy wydobyciu kryptowalut.
Nie możemy zapomnieć o oszustwach, które mają miejsce podczas zakupów internetowych. Jak widać na powyższej grafice, stanowią one prawie połowę wszystkich zgłoszonych przestępstw.
Również romanse są całkiem dobrym motywem dla oszustów. Co prawda nie należą one do najczęściej zgłaszanych, ale kiedy już trafią do odpowiednich służb, to w grę wchodzą duże pieniądze. Kwoty wyłudzone w ten sposób stanowią prawie 1/4 łącznej sumy wszystkich kradzieży.
Media społecznościowe polem do popisu
W raporcie nie znajdziemy wykresu na temat tego, które platformy społecznościowe najczęściej wykorzystują oszuści. Jednak jeden z odnośników rozjaśnia nam tę kwestię:
- Instagram (36%),
- Facebook (28%),
- WhatsApp (9%),
- Telegram (7%).
Warto wspomnieć, że zaraz po mediach społecznościowych (26%) drugim ulubionym medium oszustów były strony internetowe i aplikacje (19%). Odnotowano też wiele oszustw dokonanych podczas rozmowy telefonicznej (18%).
Jak nie dać się oszukać
FTC dzieli się również kilkoma poradami na temat tego, jak nie narażać się na niepotrzebne straty. Niestety w tym temacie wciąż wiele zależy od samego użytkownika. Ważne jest odpowiednie dostosowanie ustawień prywatności, wyłączenie spersonalizowanych reklam, czy też sprawdzanie wiarygodności sklepów internetowych.
Warto również zwracać uwagę na znajomości zawierane w sieci, czy podejrzane (choć to słowo w kontekście internetowych oszustw jest za bardzo eksploatowane) wiadomości, które dostajemy od znajomych.
Jeśli chcecie zapoznać się z tematem prywatności w Internecie oraz poznać zagrożenia wynikające z nieodpowiedzialnego dzielenia się danymi, mogą zainteresować Was poniższe artykuły:
- Kto, za ile i po co kupuje nasze dane?
- Czego lepiej nie publikować na Facebooku?
- Jakie dane zbiera o nas Facebook, Google i Microsoft
- Elon Musk poleca Signal, dlaczego warto go posłuchać

Zapraszamy Was na nasz kanał na YouTube – GRYOnline Technologie, który jest poświęcony zagadnieniom związanym z nowymi technologiami. Znajdziecie tam liczne porady dotyczące problemów z komputerami, konsolami, smartfonami i sprzętem dla graczy.