Pekin zezwala na brak żywych kierowców w taksówkach

Władze Pekinu zniosły potrzebę nadzoru sztucznej inteligencji prowadzącej taksówki przez żywych kierowców.

moto
Jakub "Entelarmer" Błażewicz28 kwietnia 2022
9

Źródło fot. powyżej: oficjalna strona firmy Pony.ai.

Postępy w badaniach nad sztuczną inteligencją sprawiają, że komputerowi pomocnicy są angażowani w kolejnych dziedzinach. To, rzecz jasna, wymusza nowe regulacje i przede wszystkim zaakceptowanie przez rządy wykorzystania tego typu „pracowników”, co może czasem budzić kontrowersje. Zwłaszcza gdy w grę wchodzi ludzkie życie.

Jednak politycy stopniowo przekonują się do kolejnych pomysłów na wykorzystanie sztucznej inteligencji. Nawet w Chinach, gdzie firmy Apollo Go (należąca do spółki Baidu) i Pony.ai dostały pozwolenie na rezygnację z żywych kierowców nadzorujących AI prowadzące ich taksówki w Pekinie.

AI za kierownicą

Nie znaczy to, że pojazdy będą jeździły bez nadzoru. Nadal jest wymagana obecność pracownika w trakcie kursu, tyle że nie musi on siedzieć na miejscu kierowcy. Inaczej jest w Ameryce, gdzie należące do spółki Alphabet (właściciela Google’a) Waymo może wysyłać taksówki Waymo w Arizonie bez kierowcy. Podobne pozwolenie dostało GM (należące do firmy Cruise) w San Francisco.

Jednak to wciąż ważny krok na drodze do akceptacji komputerowych kierowców. Zwłaszcza że, jak zauważa Tu Le z chińskiej spółki Sino Auto Insights (via CNBC), wspomniane GM może jeździć po San Francisco tylko w nocy. Baidu i Pony.ai dostały pozwolenie na kursy także za dnia. Jazda w panujących wtedy korkach pozwoli na zebranie większej ilości danych, które umożliwią usprawnienie AI pojazdów.

Cena sztucznej inteligencji

Co więcej, Pekin praktycznie potroił obszar, na którym mogą operować taksówki Baidu i Pony.ai. Teraz pojazdy obsługują prawie 60 kilometrów kwadratowych podlegających pod stolicę Chin.

Osobną kwestią pozostają stawki tych „robo-operatorów” jeżdżących bez ludzkiego kierowcy. Waymo może już pobierać opłaty od pasażerów w Arizonie, podczas gdy Cruise wciąż czeka na decyzję w sprawie kursów w San Francisco. Czy Chiny pójdą w podobnym kierunku, nie wiadomo – na razie nie poruszono nawet kwestii bezzałogowych taksówek w tym kraju. Niemniej zarówno Baidu, jak i Pony.ai pobierają już opłaty w niektórych chińskich miastach.

Jakub "Entelarmer" Błażewicz

Jakub "Entelarmer" Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Cyfrowy Xbox Series X coraz bardziej realny; konsola będzie biała i tańsza od obecnego modelu

Cyfrowy Xbox Series X coraz bardziej realny; konsola będzie biała i tańsza od obecnego modelu

iCloud dla Windows. Opisujemy możliwości

iCloud dla Windows. Opisujemy możliwości

Duża wpadka amerykańskiej policji. Przyczyniła się do niej aplikacja Apple

Duża wpadka amerykańskiej policji. Przyczyniła się do niej aplikacja Apple

Fani muzyki wracają do starszych rozwiązań. Sprzedaż winyli ponownie wyższa od płyt CD

Fani muzyki wracają do starszych rozwiązań. Sprzedaż winyli ponownie wyższa od płyt CD

Pamięć GDDR7 naprawdę jest tak szybka, jak zapowiadano. Samsung opublikował specyfikację

Pamięć GDDR7 naprawdę jest tak szybka, jak zapowiadano. Samsung opublikował specyfikację