Kupujesz przez Internet? Nowe prawo ma Cię chronić

Unia Europejska wprowadza w życie ustawę „Omnibus”, która będzie walczyć z nieuczciwymi praktykami handlu internetowego, w szczególności z fikcyjnymi obniżkami.

gaming
Arkadiusz Strzała27 maja 2022
53

Fot. powyżej: Unsplash / Christian Wiediger

Wielu naszych użytkowników chętnie kupujących w sieci zapewne ucieszy informacja, że nowa regulacja UE może poprawić komfort internetowych zakupów. Dyrektywa o nazwie Omnibus wchodzi w życie 28 maja 2022 roku i bierze na cel przede wszystkim nieuczciwe praktyki cenowe, dające się we znaki szczególnie podczas tzw. promocji „black friday”.

Polska wersja tej ustawy na razie nie jest gotowa, nie zwalnia to jednak przedsiębiorców z obowiązku dostosowania się do prawa unijnego. Mówi o tym zasada pierwszeństwa stosowania prawa unijnego przed prawem krajowym państw członkowskich.

Nowe obowiązki dla sprzedawców

Unijna dyrektywa Omnibus to kilka najważniejszych postanowień, które wymieniam poniżej.

  • W przypadku obniżki ceny sklep będzie miał obowiązek podania także wcześniejszej ceny. W rozumieniu ustawy oznacza to najniższą cenę danego produktu, ustanowioną w okresie nie krótszym niż 30 dni przed obniżką. Ta zasada będzie obowiązywać także w handlu stacjonarnym.
  • W wypadku, gdy produkt jest sprzedawany krócej niż 30 dni, należy podać najniższą cenę od dnia startu sprzedaży do czasu obniżki.
  • Sklepy internetowe będą musiały w sposób jasny informować o metodach zarządzania i weryfikacji opinii o produktach na swoich stronach.
  • Niedozwolone będą praktyki ukrywania lub usuwania negatywnych opinii o produktach i zlecania publikacji fałszywych recenzji. Według badań komentarze nabywców są często decydującym bodźcem do zakupu, stąd jest to ważna zmiana.
  • Omnibus zajmie się także adekwatnością opinii związanych z konkretnym produktem. Zamieszczanie pod nim komentarzy osób, które wcale nie nabyły tego produktu (lub nabyły podobny) będzie uznawane za nieuczciwą praktykę.
  • Ustawa narzuca platformom sprzedażowym, takim jak Amazon i Allegro, obowiązek informowania o statusie prawnym sprzedawcy – czy jest on osobą prywatną, czy przedsiębiorcą. To istotne w przypadku zwrotów i reklamacji.
  • Platformy sprzedażowe będą też musiały informować o podziale obowiązków dot. zawierania umów pomiędzy dostawcą usługi a sprzedającym. To ma zapewnić kupującym jasność postępowania w przypadku reklamacji lub zwrotów. Co istotne – nie wystarczy podać takich informacji w regulaminie.
  • Część sklepów internetowych używa profilowania podczas prezentacji oferty (lub wyszukiwania). W takim przypadku konieczne będzie zamieszczenie informacji, co dokładnie wpływa na proponowanie nam konkretnych produktów.
Kupujesz przez Internet? Nowe prawo ma Cię chronić - ilustracja #1
Dzięki nowej ustawie zakupy internetowe mogą być łatwiejsze. Źródło: Unsplash / Pickawood

Co może nam dać nowa ustawa

Najważniejszym skutkiem „Omnibusa” ma być zapobieganie nieuczciwym praktykom cenowym i dezinformacyjnym. Szczególnie łatwo to zaobserwować podczas tzw. Black Friday. Częstą praktyką jest wtedy podawanie niższej ceny zaraz po sztucznym jej podwyższeniu. Sprawia to wrażenie okazji, ale w rzeczywistości promocyjna cena nie różni się od regularnej.

Regulacje prawne wynikające z Dyrektywy Omnibus wydają się być krokiem sprzyjającym przejrzystości w handlu internetowym. Najwięcej mówi się oczywiście o uniemożliwieniu sztucznych podwyżek cen tylko po to, by potem móc je znacząco obniżyć - np. przed Black Friday. – Tomasz Palak, radca prawny (źródło)

Ustawa może ograniczyć nieporozumienia i spory, które wynikają często z nierzetelności lub wręcz nieuczciwych praktyk internetowych handlowców. Dzięki niej zakupy w Internecie powinny stać się bezpieczniejsze i być może przyciągną więcej chętnych.

Kary za niedostosowanie

Jeśli podmiot handlu internetowego nie dostosuje się do zaleceń ustawy, Inspekcja Handlowa może zastosować wysokie kary – nawet 2 mln złotych dla osoby zarządzającej sklepem lub 10% obrotu z roku poprzedzającego.

Dodatkowo Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może orzec, że stosowanie fikcyjnych obniżek narusza zbiorowe interesy konsumentów. W tym przypadku kara także może wynieść 2 miliony złotych.

Koszt modyfikacji sklepu

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż internetową będą zmuszeni dostosować mechanizmy swoich stron. Tutaj koszty mogą być różne; na ogół od 1000 zł do kilku tysięcy złotych.

Wszystko zależy od zastosowanego silnika sklepu i jego rozmiaru. Małe sklepy i prostsze mechanizmy (nieposiadające niektórych opcji objętych ustawą) zostaną zmodyfikowane taniej. Dostosowanie złożonych systemów, np. Prestashop i Magento, może kosztować znacznie więcej – nawet powyżej 10 tys. zł.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Jak włączyć Bluetooth w Windows 10 i 11?

Jak włączyć Bluetooth w Windows 10 i 11?

Nvidia zaprezentowała nową generację układów Blackwell do obsługi AI

Nvidia zaprezentowała nową generację układów Blackwell do obsługi AI

Tworzycie filmy przy pomocy AI? Wstawiając je YouTube będziecie musieli to zaznaczyć

Tworzycie filmy przy pomocy AI? Wstawiając je YouTube będziecie musieli to zaznaczyć

SpaceX rzekomo buduje satelity szpiegowskie dla amerykańskiego wywiadu

SpaceX rzekomo buduje satelity szpiegowskie dla amerykańskiego wywiadu

Chiny zgłosiły o 25% więcej patentów niż USA w zeszłym roku. Surowe sankcje na Huawei nie przeszkodziły firmie w deklasacji konkurencji

Chiny zgłosiły o 25% więcej patentów niż USA w zeszłym roku. Surowe sankcje na Huawei nie przeszkodziły firmie w deklasacji konkurencji