Kosmiczny „pocisk” NASA zmienił orbitę asteroidy

NASA osiągnęła kolejny sukces. Uderzenie sondy DART w asteroidę Dimorphos wywołało zamierzony skutek – orbita obiektu została zmodyfikowana.

Arkadiusz Strzała12 października 2022
Źrodło fot. NASA
W SKRÓCIE:
  • Uderzenie sondy DART w asteroidę Dimorphos dało oczekiwany rezultat – zmodyfikowało jej orbitę.

Misja DART agencji NASA zakończyła się sukcesem – jej główny cel został osiągnięty. W opublikowanej oficjalnej informacji podano wyniki analiz naukowych i obserwacji prowadzonych w ciągu ostatnich dwóch tygodni. Uderzenie sondy w mniejszą asteroidę krążącą w układzie podwójnym spowodowało skrócenie czasu jej obiegu wokół większej o 32 minuty.

Ta misja pokazuje, że NASA stara się być gotowa na wszystko, co szykuje dla nas wszechświat. NASA udowodniła, że jesteśmy wiarygodni jako obrońcy planety. Jest to przełomowy moment dla obrony planety i całej ludzkości, pokazujący zaangażowanie wyjątkowego zespołu NASA i partnerów z całego świata. – administrator NASA Bill Nelson

Oczekiwany efekt misji DART

Na podstawie m.in. zdjęć z teleskopu Hubble obliczono czas okrążenia Didymosa przez mniejszego Dimorphosa na 11 godzin i 23 minut. Wcześniej asteroida dokonywała tego w 11 godzin i 55 minut. Dopuszczalny błąd tych obliczeń to 2 minuty.

Kosmiczny „pocisk” NASA zmienił orbitę asteroidy - ilustracja #1
Zdjęcie z teleskopu Hubble'a, na którym widać ślad materii po uderzeniu. Źródło: NASA

Sukces misji DART oznacza, że nasza technologia pozwala już wpływać na orbity obiektów kosmicznych. Co prawda tutaj odbyło się to w niewielkiej skali – asteroida Dimorphos ma zaledwie 160 metrów średnicy. Lecz w razie zagrożenia dla Ziemi nie jesteśmy bezbronni, to doświadczenie pomoże nam stworzyć skuteczną broń.

Asteroida Didymos

Didymos jest planetoidą z grupy tzw. NEO (Near-Earth Obiects – obiekty bliskie Ziemi). To niewielki obiekt, o średnicy 780 metrów. Posiada swego rodzaju „księżyc” – wokół Didymosa krąży mniejsza asteroida Dimorphos. Jej średnica to 160 metrów. Układ porusza się po orbicie o średniej odległości 1,64 au od Słońca, a jej pełny obieg trwa 2,11 roku. Asteroida ta nie stanowi zagrożenia dla Ziemi.

au – jednostka określająca dystans w kosmosie (ang. astronomical unit – pol. jednostka astronomiczna), odpowiada średniej odległości Ziemi od Słońca, czyli ok 149,6 mln kilometrów.

POWIĄZANE TEMATY: nauka kosmos NASA

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Elon Musk rozdaje subskrypcje Premium za darmo; jest jednak pewien haczyk