futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 2 września 2019, 10:10

autor: Konrad Serafiński

Google może zapłacić „tylko" 200 mln USD grzywny przez YouTube'a

Federalna Komisja Handlu orzekła, że YouTube naruszył ustawę o ochronie prywatności dzieci w internecie, wyświetlając im spersonalizowane reklamy. Mówi się, że Google może zapłacić 200 mln dolarów grzywny. Wiele osób uważa jednak, że to zdecydowanie za mało.

Potrzeba nam odpowiedniej edukacji dzieci w zakresie poruszania się po sieci. - Google może zapłacić „tylko" 200 mln USD grzywny przez YouTube'a - wiadomość - 2019-09-02
Potrzeba nam odpowiedniej edukacji dzieci w zakresie poruszania się po sieci.

W ostatni piątek Federalna Komisja Handlu orzekła, że platforma YouTube złamała prawo, wyświetlając dzieciom spersonalizowane reklamy. O całej sytuacji doniósł serwis Politico, a doniesienia potwierdziła redakcja Wall Street Journal oraz agencja Bloomberg. Szczegóły kary nałożonej na Google (jako właściciela platformy YouTube) nie zostały podane opinii publicznej. Mówi się jednak o grzywnie w wysokości od 150 do 200 mln dolarów. Warto podkreślić, że wedle ustawy słowem „dzieci” objęte są osoby poniżej 13 roku życia.

Kara została przegłosowana stosunkiem głosów 3:2, a konkretna kwota grzywny zostanie upubliczniona w przyszłym tygodniu. W świetle prawa, Google jest winne naruszenia ustawy o ochronie prywatności dzieci w internecie (COPPA). Firma bez wahania przyjęła wyrok. Wśród krytyków „jutuba” grzywna jest uważana za skandalicznie niską. Jedną z tych osób jest senator Ed Markey, który od dawna nawoływał do przeprowadzenia dochodzenia w sprawie naruszenia prywatności danych:

Po raz kolejny pozwolono potężnej firmie nie zapłacić nominalnej kary za naruszenie prywatności użytkowników sieci. Jesteśmy to winni naszym dzieciom, aby piętnować firmy, które naruszają prywatność oraz prawo federalne.

Google w tarapatach, ale tylko wizerunkowych.
Google w tarapatach, ale tylko wizerunkowych.

Podobnego zdania są członkowie grupy ochrony konsumentów Public Citizen, którzy twierdzą, że na mocy COPPA można było nałożyć grzywnę w wysokości dziesiątek miliardów dolarów. Co więcej, grupa uważa, że kara 200 mln dolarów nawet nie zaboli Google’a, a także nie zniechęci kolejnych firm do naruszeń. Przypomnijmy, że podobne wątpliwości pojawiły się w przypadku 5 mld dolarów kary nałożonej na Facebooka - wtedy również uważano, że to za mało. Mimo wszystko, jeśli zestawimy 5 mld dolarów do (maksymalnie) 200 mln dolarów, to nadal wydaje się, jakby YouTube skorzystał z promocji.

  1. Oficjalna strona YouTube