Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Elementy RPG - Gry Zręcznościowe PlayStation Vita

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry z gatunku zręcznościowe o tematyce elementy RPG na platformę PlayStation Vita ułożone według popularności.

Gry zręcznościowe. Gatunek wymagający szczególnej sprawności manualnej. Produkcje te inaczej zwane są grami arcade. Głównym zadaniem gracza jest dotarcie do wyznaczonego celu lub pokonanie przeciwników, wykazując się przy tym sprawnym kontrolowaniem prowadzonej postaci lub pojazdu. Zręcznościówki zazwyczaj pozbawione są fabuły lub występuje ona w postaci szczątkowej. Do tej kategorii należą m.in. popularne platformówki.

Po premierze 10 Przed premierą 1
PSV
Zręcznościowe
elementy RPG
Czas
The Binding of Isaac: Rebirth
The Binding of Isaac: Rebirth

Zręcznościowe 4 listopada 2014

Rozszerzona wersja popularnej produkcji niezależnej, która ukazała się w 2011 roku staraniem niezależnego studia Team Meat. Odświeżeniem gry we współpracy z twórcami oryginału zajęło się nieco bardziej doświadczona ekipa Nicalis. Pod względem mechaniki rozgrywka nie uległa większym zmianom, oferując losowo generowane poziomy, które przemierza tytułowy Isaac, rozwiązując proste zagadki i eliminując potwory oraz bardziej wymagających bossów. Zasadniczą różnicę w stosunku do wykonanego w technologii flash pierwowzoru, stanowi zupełnie nowy silnik graficzny, dzięki któremu gra zyskała znacznie lepszą oprawę oraz szereg innowacji, które ze względu na ograniczenia technologiczne nie znalazły się w oryginale. Autorzy odtworzyli całą zawartość gry macierzystej oraz dwóch rozszerzeń DLC, uzupełniając to garścią nowości. W grze pojawia się także po raz pierwszy lokalny tryb kooperacji, pozwalający na wspólną zabawę 2 graczy przy jednym ekranie.

The Binding Of Isaac: Afterbirth
The Binding Of Isaac: Afterbirth

Zręcznościowe prace wstrzymane

Opracowany przez studio Nicalis obszerny (bo przewidziany nawet na 200 godzin rozgrywki) dodatek DLC do gry The Binding of Isaac: Rebirth, wymagający do działania podstawowej wersji gry. Afterbirth wprowadza szereg nowinek, w tym zupełnie nową strefę finałową z nieznanym wcześniej bossem i zakończeniem. Sama mechanika rozgrywki nie zmieniła się jednak zupełnie, tak więc mamy tu ponownie do czynienia ze zręcznościówką typu roguelike, gdzie eksplorując losowo generowane lokacje, odkrywamy rozmaite sekrety i walczymy z napotkanymi przeciwnikami. Zabawę uprzyjemnia zaś dodatkowa zawartość w postaci nowej grywalnej postaci - Lilith, nowych przeciwników i bossów, niedostępnych wcześniej przedmiotów, wyzwań i pomieszczeń, a także lekko zmieniony interfejs i rozszerzona ścieżka dźwiękowa. W grze pojawił się również kolejny tryb zabawy o nazwie Greed Mode, polegający na podejmowaniu wielkiego ryzyka w zamian za niedostępne standardowo nagrody.

Shovel Knight
Shovel Knight

Zręcznościowe 21 kwietnia 2015

Osadzona w realiach fantasy, klasyczna dwuwymiarowa platformówka z elementami gier przygodowych i RPG. Tytuł jest debiutem niezależnego Yacht Club Games, w skład którego weszli m.in. byli pracownicy doświadczonego na gruncie gier zręcznościowych studia Way Forward. W grze wcielamy się w tytułowego rycerza, który z pomocą legendarnego, przypominającego łopatę oręża, staje do walki z członkami tajemniczego zakonu The Order of No Quarter. Podczas przemierzania kolejnych, urozmaiconych lokacji nasz bohater zmierzy się z zastępami wrogów, wśród których znajdą się także i wymagający bossowie. Wchodząc w interakcję z niektórymi elementami otoczenia, rozwiąże też szereg zagadek logicznych, ułatwiających ukończenie poszczególnych poziomów. Styl rozgrywki wzorowany jest na klasycznych platformówkach pokroju Mega Mana czy Castlevanii, a oldskulowość produkcji podkreśla pixel-artowa oprawa graficzna. Gra pozwala na zabawę w pojedynkę lub w lokalnym trybie wieloosobowym dla maksymalnie 4 graczy.

Taiko no Tatsujin: V Version
Taiko no Tatsujin: V Version

Zręcznościowe 9 lipca 2015

Gra muzyczno-rytmiczna, opracowana przez firmę Bandai Namco z myślą o konsoli PlayStation Vita. Podobnie jak miało to miejsce w poprzednich częściach serii, rozgrywka została oparta na nieskomplikowanym schemacie – koncentruje się na wybijaniu rytmu na bębnach taiko przy pomocy kilku przycisków, odpowiadających określonym symbolom przesuwającym się po ekranie. Wybrany przed rozpoczęciem zabawy poziom trudności determinuje częstotliwość ich występowania oraz rodzaj dodatkowych wyzwań. W odróżnieniu od poprzednich części serii, Taiko no Tatsujin: V Version posiada kampanię fabularną, w której jako Don-san musimy pokonać starożytnego smoka – Revolution. Opowieść przekazywana jest w formie przerywników, a w trakcie przygody bohater i jego towarzyszka – Maple – zdobywają nowy ekwipunek i przydatne przedmioty. Produkcja może pochwalić się bogatą biblioteką ponad 80 licencjonowanych, japońskich utworów instrumentalnych i piosenek.

Rogue Legacy
Rogue Legacy

Zręcznościowe 29 lipca 2014

Old-schoolowa, dwuwymiarowa gra zręcznościowa z elementami RPG, nawiązująca do popularnych w czasach komputerów 8-bitowych gier roguelike. Przemierzamy losowo generowane komnaty zamku, eliminując czyhających na nas przeciwników oraz rozmaite pułapki. W przypadku śmierci kontynuujemy grę od nowa, wybierając jednego z trzech naszych potomków.

Unepic
Unepic

Zręcznościowe 30 września 2016

Zabawna platformówka z elementami RPG. Zwykły chłopak niechcący przenosi się z sesji RPG prosto do lochu rodem z gier fantasy. Bohater musi zmierzyć się z potężnymi przeciwnikami czającymi się w podziemiach. Produkcja przypomina takie hity jak Castlevania. Jej cechą jest jednak ogromna porcja dobrego humoru. Co ciekawe, Unepic jest dostępny w polskiej wersji językowej.

Shovel Knight: Specter of Torment
Shovel Knight: Specter of Torment

Zręcznościowe 25 kwietnia 2017

Darmowy dodatek DLC do niezwykle ciepło przyjętej przez graczy platformówki Shovel Knight autorstwa studia Yacht Club Games. Głównym bohaterem rozszerzenia zatytułowanego Specter of Torment jest tytułowy Upiór, a opisana w nim historia rozgrywa się przed wydarzeniami opisanymi w podstawowej wersji gry. Cała zabawa opiera się na schemacie znanym z oryginalnego Shovel Knight, łącząc w sobie elementy dwuwymiarowej platformówki, przygodowej gry akcji oraz RPGa. Rozgrywkę obserwujemy więc ponownie w perspektywie bocznej, oddając się eksploracji fantastycznych lokacji, rozwiązywaniu nieskomplikowanych zagadek środowiskowych oraz walce z przeciwnikami. Do dyspozycji nowego bohatera oddano jednak unikalny zestaw ruchów i ataków. W przeciwieństwie do swego poprzednika, Upiór potrafi np. wspinać się po elementach otoczenia, co otwiera przed graczem zupełnie nowe możliwości taktyczne. Znany z pierwowzoru szpadel został natomiast zastąpiony przez charakterystyczną kosę.

Chasm
Chasm

Zręcznościowe 31 lipca 2018

Przygotowana przez niezależne studio Discord Games dwuwymiarowa gra zręcznościowo-platformowa z elementami RPG. Fabuła Chasm opowiada o losach żołnierza wracającego z długiej wojny do domu. Po drodze trafia on do opustoszałego, górniczego miasteczka i odkrywa, że większość jego mieszkańców zniknęła po przekroczeniu progu tajemniczej świątyni, znajdującej się głęboko pod miastem. Nasz protagonista postanawia powstrzymać przypadkowo zbudzone starożytne zło, aby uratować mieszkańców i ostatecznie powrócić cało do domu. Produkcja czerpie inspiracje z takich klasyków, jak Metroid, Castlevania, a także The Legend of Zelda oraz Diablo. Mamy tu więc połączenie klasycznych platformówek z gatunku metroidvania z elementami RPG, dzięki którym nasz bohater może zdobywać ekwipunek i rozwijać posiadane umiejętności. Podczas zabawy zmuszeni jesteśmy do unikania pułapek, rozwiązywania zagadek środowiskowych oraz, oczywiście, walki – zarówno z szeregowymi przeciwnikami, jak i wymagającymi bossami.

Shovel Knight: King of Cards
Shovel Knight: King of Cards

Zręcznościowe 2019

Ostatnie fabularne rozszerzenie do ciepło przyjętego Shovel Knighta, za którego opracowanie odpowiadają autorzy oryginału – studio Yacht Club Games. Głównym bohaterem dodatku jest tytułowy Król Kart, czyli jeden z bossów stojących na drodze Rycerza ze Szpadlem z podstawowej wersji gry. Protagonista musi dowieść swego prawa do korony, pokonując trzech królów-uzurpatorów z okolicznych krain. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku pierwowzoru, Shovel Knight: King of Cards to dwuwymiarowa platformówka z elementami RPG. Nowy heros walczy i porusza się w nieco inny sposób niż wcześniejsi bohaterowie – wyprowadza krótką szarżę ogłuszającą przeciwników i niszczącą niektóre przeszkody umieszczone na planszy, a jego dodatkową umiejętnością jest piruet, który może zostać wielokrotnie wykonany na głowach adwersarzy. W miarę postępów w przygodzie heros zdobywa coraz potężniejszy oręż, pancerze oraz kolejnych popleczników; ciekawym urozmaiceniem zabawy jest minigra polegająca na rozgrywaniu partyjek karcianych z postaciami neutralnymi. Filarem opisywanej pozycji jest kampania fabularna – jej dopełnienie stanowią specjalne wyzwania, w których można sprawdzić swe umiejętności zarówno w łamigłówkach platformowych, jak i w walce.

Rollers of the Realm
Rollers of the Realm

Zręcznościowe 18 listopada 2014

Oryginalna gra zręcznościowa, łącząca w sobie mechanikę klasycznego pinballa z elementami RPG oraz bazującymi na fizyce zagadkami. W grze dołączamy do złożonej z 10 wyrzutków drużyny, aby razem z nimi walczyć o wyzwolenie królestwa spod jarzma mrocznej, starożytnej magii. Poszczególne lokacje to nic innego, jak trójwymiarowe stoły pinballowe, zaś nasi bohaterowi reprezentowani są przez bile, cechujące się swoistymi zdolnościami specjalnymi.

Shovel Knight: Plague of Shadows
Shovel Knight: Plague of Shadows

Zręcznościowe 17 września 2015

Darmowy dodatek do ciepło przyjętej gry Shovel Knight, stworzony przez studio Yacht Club Games. Tym razem do naszej dyspozycji oddano zupełnie nowego bohatera – Plague Knighta, którego miłośnicy marki znają jako jednego z głównych przeciwników w podstawowej wersji gry. Po przegranej z Shovel Knightem, protagonista postanawia odwrócić się od dotychczasowych sojuszników i wyruszyć w podróż, celem odnalezienia składników wymaganych do stworzenia tajemniczej, potężnej mikstury. Schemat rozgrywki w Shovel Knight: Plague of Shadows nie różni się od tego, do czego przyzwyczaił nas pierwowzór. Mamy zatem do czynienia z mieszaniną gry akcji, RPG oraz platformówki – zabawa opiera się na eksploracji dwuwymiarowych poziomów i walce z napotkanymi oponentami. Obecność nowego bohatera stawia graczy przed koniecznością opracowania zupełnie nowej taktyki – pomimo że większość przygody rozgrywa się na znanych z oryginału etapach, heros nie posiada charakterystycznego szpadla, a zamiast tego robi użytek z bomb oraz umiejętności latania na krótkim dystansie. Listę nowości zamykają debiutujący w omawianym rozszerzeniu wrogowie i bossowie.