Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Elementy RPG - Gry Strategiczne PC Windows

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry z gatunku strategiczne o tematyce elementy RPG na platformę PC Windows ułożone według popularności.

Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.

Po premierze 164 Przed premierą 17
PC
Strategiczne
elementy RPG
Czas
Age of Wonders: Planetfall
Age of Wonders: Planetfall

Strategiczne 2019

Spin-off cyklu Age of Wonders, który zabiera nas w podróż do uniwersum science fiction; w trakcie zabawy przejmujemy kontrolę nad upadłym imperium, a naszym zadaniem jest wyprowadzenie go z mroków galaktycznego średniowiecza i poprowadzenie ku lepszej przyszłości. W Age of Wonders: Planetfall można grać tak w pojedynkę, jak i w trybie multiplayer.

SpellForce 3
SpellForce 3

Strategiczne 7 grudnia 2017

Trzecia odsłona zapoczątkowanej w 2003 roku serii gier fantasy, łączącej cechy strategii RTS z elementami RPG. Za powstanie gry odpowiada założone przez wydawcę cyklu studio Grimlore Games, w skład którego weszli m.in. twórcy dwóch pierwszych odsłon tytułu. Pod względem fabularnym gra stanowi swoisty prequel całej serii, a jej akcja toczy się w czasach, gdy fantastyczne uniwersum gry stanowiło jeszcze spójny, ogromny kontynent. Wpłynęło to oczywiście na nową strukturę lokacji, która zastąpiła dotychczasowy model połączonych portalami wysepek. Pod względem mechaniki twórcy sięgnęli do sprawdzonych rozwiązań cyklu, oferując grę strategiczną, w której wznosimy obóz i werbujemy armię, uczestnicząc w spektakularnych potyczkach. Elementy strategiczne uzupełniają tradycyjnie bohaterowie różnych klas i zdolności, system rozwoju postaci oraz liczne zadania fabularne – niczym w klasycznej grze RPG. Nie zapomniano także o opcjach rozgrywki wieloosobowej, toczonej za pomocą serwisu Spellforce.net.

Heroes of Might and Magic V
Heroes of Might and Magic V

Strategiczne 16 maja 2006

Piąta odsłona popularnej serii strategii turowych, osadzonych w stylistyce fantasy. Celem odświeżenia cyklu, przygotowanie jego kolejnej części powierzono doświadczonej rosyjskiej ekipie Nival Interactive, mającej na swoim koncie m.in. serie Rage of Mages, Etherlords, Silent Storm oraz Blitzkrieg. Akcja gry toczy się w krainie Ashan i koncentruje na walce z zastępami demonów, które po zgładzeniu króla pustoszą tereny królestwa. Los Ashan zależy od bohaterów, którzy w obronie swych macierzystych frakcji ruszają do walki z siłami zła. Nowy deweloper starał się nie dokonywać rewolucyjnych zmian w sposobie rozgrywki, skupiając się na podkreśleniu aspektów strategicznych oraz pomniejszych modyfikacjach w mechanice gry. Wśród nich wymienić należy wyłączenie bohaterów z regularnej bitwy, rezygnację z osobnych ekranów miast, limity czasowe w trakcie walki oraz nowe opcje dyplomatyczne. Po raz pierwszy w historii serii, środowisko gry przedstawione zostało w pełnym trójwymiarze.

Ancient Cities
Ancient Cities

Strategiczne grudzień 2018

Gra strategiczna czasu rzeczywistego, wzbogacona o elementy RPG, produkcji typu city builder i gry survivalowej, za której opracowaniem stoi niezależne studio Uncasual Games. Gracz wciela się w przywódcę plemienia żyjącego w czasach neolitu, a postawione przed nim zadanie polega na zapewnieniu podopiecznym dachu nad głową i ochrony przed drapieżnikami oraz dostarczeniu pożywienia w ilości wystarczającej do przeżycia. Pozyskiwanie surowców, na których opiera się cała tutejsza gospodarka, przypomina nieco grę survivalową – fauna i flora są symulowane w ramach dynamicznego ekosystemu, a dzikie rośliny i zwierzęta szybko przestają zapewniać wystarczającą ilość zasobów dla ciągle rosnącego plemienia. W trudnych okresach należy balansować na granicy głodu i mądrze racjonować zgromadzone (i z czasem psujące się) zapasy. Sprawy komplikują także radykalne zmiany klimatu i katastrofy naturalne – często musimy decydować, czy porzucić osadę i udać się w przyjaźniejsze tereny, czy też spróbować przeczekać nieprzyjazny okres. W miarę postępów odblokowujemy kolejne pozycje na rozbudowanym drzewku technologicznym, pozwalającym doskonalić metody wyrobu narzędzi i uprawy ziemi, a w efekcie – ułatwić życie neolitycznego ludu, którego członków opisano indywidualnym zestawem statystyk, talentów i umiejętności. Dopełnieniem tych mechanizmów jest utrzymywanie mniej lub bardziej przyjaznych stosunków z innymi plemionami.

Heroes of Might and Magic III: The Shadow of Death
Heroes of Might and Magic III: The Shadow of Death

Strategiczne 22 marca 2000

Drugie i tym razem samodzielne rozszerzenie do wydanej wiosną 1999 roku strategii turowej Heroes of Might and Magic III studia New World Computing. Fabuła dodatku zatytułowanego The Shadow of Death obraca się wokół nekromanty Sandro, który dla własnych korzyści manipuluje czwórką bohaterów, aby za ich pomocą połączyć dwa artefakty o potężnej mocy i uzyskać władzę nad światem. Jedynie współdziałanie wspomnianej czwórki może powstrzymać złoczyńcę od realizacji jego niecnych planów. Prócz pełnej zawartości gry podstawowej, opisywane rozszerzenie niesie ze sobą przede wszystkim siedem nowych kampanii (z możliwością wybrania poziomu trudności) oraz 38 scenariuszy, w których pojawia się m.in. 8 nowych typów terenu. Poza tym, w grze znalazło się dziesięć nowych teleportów oraz niedostępne wcześniej artefakty, wraz z zupełnie nową opcją łączenia ich w jeden "superartefakt". Całość uzupełnia kolejna garść poprawek i ulepszeń na gruncie mechaniki.

Star Control: Origins
Star Control: Origins

Strategiczne 20 września 2018

Produkcja łącząca elementy RPG, gier strategicznych i przygodowych, utrzymana w konwencji kosmicznego sandboxa. Dzieło studia Stardock Entertainment jest prequelem i rozgrywa się czterdzieści trzy lata przed wydarzeniami przedstawionymi w pierwszej części serii. Akcja rozpoczyna się więc w roku 2112, wraz z pierwszym kontaktem z obcą cywilizacją, a gracze wcielają się w kapitana statku należącego do ziemskiej floty. Star Control: Origins oferuje wielką swobodę eksploracji, z którą idą w parze zróżnicowane metody realizacji zadań. Rozgrywka polega na odkrywaniu kosmosu, gromadzeniu surowców i handlu z innymi rasami, a także na toczeniu bitew w przestrzeni międzygwiezdnej. Ponadto w trakcie zabawy prowadzimy rozmowy z innymi postaciami i dbamy o stosunki dyplomatyczne. Dopełnieniem tego wszystkiego jest możliwość ulepszania i modyfikowania oddanego w nasze ręce okrętu. Oprócz trybu dla pojedynczego gracza tytuł oferuje szeroki wachlarz multiplayerowych wariantów rozgrywki. Z uwagi na fakt, że gra działa w oparciu o zaawansowaną technologię Nitrous autorstwa studia Oxide, jej oprawa graficzna prezentuje wysoką jakość.

SpellForce: Zakon Świtu
SpellForce: Zakon Świtu

Strategiczne 28 listopada 2003

Połączenie strategii czasu rzeczywistego z gatunkiem cRPG, stworzone przez studio Phenomic. W SpellForce: Zakon Świtu gracze trafiają do uniwersum fantasy, które zostało niemal całkowicie spustoszone przez trzynastu magów, powodowanych chęcią zdobycia nieograniczonej władzy. Ci, którym udało się przetrwać sprowadzony przez nich kataklizm, schronili się na porozrzucanych po świecie wyspach, na które można się dostać jedynie poprzez magiczne portale. Pokój nie trwał niestety długo, gdyż siły zła przygotowują się właśnie do kolejnego, zmasowanego natarcia. Gracz wciela się w rolę obdarzonego nadprzyrodzonymi zdolnościami wybrańca, który jako jedyny zdolny jest do powstrzymania śmiertelnego zagrożenia. W trakcie rozgrywki przejmujemy bezpośrednią kontrolę nad bohaterem, eksplorując zróżnicowane środowiska i wykonując rozmaite zadania. Bohater o wybranej przez nas specjalizacji (do boju możemy prowadzić zarówno maga, jak i wojownika) zdobywa punkty doświadczenia i awansuje na kolejne poziomy, a także kolekcjonuje coraz potężniejszy ekwipunek. Kamera prezentuje akcję z perspektywy trzeciej osoby, jednak w trakcie zabawy można przełączyć się na widok z lotu ptaka. Wtedy to do głosu dochodzą elementy strategiczne, opierające się na budowaniu osad, dbaniu o zasoby i zaplecze technologiczne, a także szkoleniu nowych żołnierzy. Do naszej dyspozycji oddano sześć zróżnicowanych ras (Ludzie, Karły, Elfy i ich mroczny odpowiednik, Orkowie oraz Trolle), z których każda ma do zaoferowania odmienne ścieżki rozwoju i cechy bojowe. Oprócz fabularnej kampanii dla pojedynczego gracza, w grze zaimplementowano tryb multiplayer.

Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy
Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy

Strategiczne 12 października 2007

Drugie oficjalne rozszerzenie do wydanej wiosną 2006 roku piątej odsłony cyklu Heroes of Might and Magic, za której powstanie odpowiada doświadczone, rosyjskie studio Nival Interactive. Dodatek zatytułowany Dzikie Hordy (ang. Tribes of the East) wprowadza do rozgrywki kolejny epizod w toczącej się w świecie Ashan wojnie z demonami. Decydującą rolę w zakończeniu konfliktu odgrywają orkowie – brutalna i bezwzględna rasa wojowników, mająca na swych usługach również gobliny, cyklopów i potężne, latające poczwary zwane Pao Kai. Fabuła dodatku zawiera również liczne nawiązania do Dark Messiah of Might and Magic. Oprócz zestawu standardowych nowości oraz kampanii fabularnej, autorzy rozszerzenia przygotowali także 5 scenariuszy dla pojedynczego gracza oraz 10 map do rozgrywki wieloosobowej. Dodatkowo wszystkie jednostki w grze otrzymały prezent w postaci alternatywnego poziomu rozwoju.

Battle Brothers
Battle Brothers

Strategiczne 24 marca 2017

Połączenie turowej gry strategicznej i RPG. Produkcja Overhype Studios pozwala nam przenieść się do średniowiecznego świata w klimacie low fantasy, gdzie obejmujemy stanowisko kapitana drużyny najemników. Pod naszą komendę trafia do kilkunastu wojowniczych zuchów, z których każdy posiada własny portret, nazwisko i historię, jak i zestaw specyficznych cech, które wpływają na statystyki i możliwości na polu bitwy. Gra nie używa klasowego systemu rozwoju postaci, możemy więc do woli przydzielać najemnikom znaleziony, kupiony czy zdobyty w walce oręż. Dostępny arsenał to standardowy zestaw średniowiecznej broni: miecze, włócznie, topory, łuki, kusze itd. Różne typy uzbrojenia oferują ciekawe ataki specjalne, np. siekiery i topory mogą rozszczepić tarczę, za którą chowa się przeciwnik, a pałki i buzdygany mogą go chwilowo ogłuszyć, przez co straci następną kolejkę. Na naszej drodze, czy to podczas wykonywania zleceń, czy podczas swobodnej eksploracji, stają rozmaici przeciwnicy. Toczymy walki z pospolitymi bandytami, nieprzyjaźnie nastawionymi najemnikami, leśnymi bestiami, plemionami orków i goblinów, a także z ożywionymi trupami i przerażającymi zjawami. Jeśli przetrwamy wystarczająco długo, stajemy w obliczu jednego z kryzysów końcowych: inwazji orków i goblinów, plagi nieumarłych lub wojny pomiędzy rodami szlacheckimi.

King's Bounty: Legenda
King's Bounty: Legenda

Strategiczne 25 kwietnia 2008

King’s Bounty: The Legend (wcześniej Battle Lord) to stosunkowo rozbudowany tytuł, który łączy w sobie wiele różnych gatunków gier, choć na pierwszy plan wysuwają się elementy strategiczne i cRPG. Produkcja ta pod wieloma względami przypomina kultową sagę Heroes of Might & Magic.

Heroes of Might & Magic III: HD Edition
Heroes of Might & Magic III: HD Edition

Strategiczne 29 stycznia 2015

Odświeżona edycja jednej z najwyżej ocenianych odsłon legendarnej serii Heroes of Might & Magic, przygotowana dla uczczenia 15 rocznicy wydania gry oraz 20-lecia całego cyklu. Gra została przygotowana na zlecenie firmy Ubisoft przez studio DotEmu, znane m.in. z remake’u kultowej platformówki Another World. Zawartość edycji HD pokrywa się z podstawowym wydaniem „trójki” (bez dodatków) i oferuje 7 kampanii fabularnych (łącznie ok. 50 map), tryb potyczek oraz funkcjonalny edytor. Kluczowe zmiany w stosunku do oryginału to ulepszona grafika HD z obsługą rozdzielczości szerokoekranowych. Twórcy zadbali o to, aby szata graficzna była ostrzejsza i bardziej wyrazista, na co istotny wpływ miało przeprojektowanie ponad 25.000 elementów i modeli. Usprawniono także opcje rozgrywki wieloosobowej, zarówno w lokalnym trybie "gorące krzesło", jak i za pośrednictwem internetu. Po raz pierwszy w historii serii przygotowano również wersje dla użytkowników urządzeń mobilnych.

Disciples III: Odrodzenie
Disciples III: Odrodzenie

Strategiczne 11 grudnia 2009

Trzecia odsłona wysoko ocenianej serii Disciples, zapoczątkowanej w 1999 roku przez studio Strategy First. Nowa część gry to nie tylko nowy wydawca, ale także i producent, w którego rolę wcieliło się nieznane wcześniej studio .dat, będące częścią rosyjskiej korporacji Akella. Akcja gry przenosi nas ponownie do znanego z wcześniejszych odsłon uniwersum Nevendaaru, które staje się areną rywalizacji między siłami dobra i zła. Twórcy przygotowali trzy grywalne kampanie, w których możemy stanąć na czele Imperium, Legionu Potępionych oraz Przymierza Elfów. Ogólne założenia rozgrywki pozostały niezmienione – nadal mamy więc do czynienia ze strategią turową, przypominającą kultowy cykl Heroes of Might & Magic. W grze pojawiły się również elementy RPG, a przebieg walki poddany został szeregowi modyfikacji (m.in. możliwość przemieszczania oddziałów). Oczywistym novum jest przejście gry w pełen trójwymiar, dzięki autorskiemu silnikowi Virtual Dream.

Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia
Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia

Strategiczne 3 marca 1999

Trzecia odsłona popularnej serii turowych strategii fantasy studia New World Computing. Po śmierci króla Gryphonhearta, królestwo Erathii pada pod naporem mrocznych sił Nighonu i Eofolu. Jego córka Katarzyna, władczyni Enroth, powraca w rodzinne strony z zamiarem zjednoczenia wszystkich mieszkańców krainy i poprowadzenia ich do walki z siłami zła. Rozgrywka przebiega w typowy dla serii sposób i sprowadza się do eksploracji Erathii w poszukiwaniu mitycznych artefaktów i skarbów, a także do rozbudowy miast. Nieodłącznym elementem zabawy jest konieczność werbowania armii i uczestniczenia w turowych potyczkach z różnymi rodzajami przeciwników. W porównaniu z poprzednimi odsłonami, w grze pojawiają się nowi bohaterowie, nowe typy miast oraz 118 typów jednostek, dysponujących nowymi zdolnościami oraz 64 czarami, należącymi do 4 szkół magii. Mapy w grze są większe i bardziej szczegółowe niż dotychczas, ulepszono także grafikę, animacje oraz opcje rozgrywki multiplayer.

The Guild 3
The Guild 3

Strategiczne 2019 (wczesny dostęp od 26 września 2017)

Trzecia odsłona serii osadzonych w realiach średniowiecznych strategii ekonomicznych z elementami RPG, zapoczątkowanej w 2002 roku pod egidą firmy JoWooD Entertainment. Opracowana tym razem na zlecenie Nordic Games gra The Guild 3 łączy kluczowe cechy swoich poprzedniczek z nowoczesną oprawą graficzną oraz szeregiem nowości i ulepszeń na gruncie mechaniki. W grze trafiamy więc po raz kolejny do średniowiecznego świata, pełnego wojen, sporów i intryg politycznych, aby z wolna wspinać się po szczeblach kariery. Charakterystycznym elementem rozgrywki jest zaś swoboda wyboru drogi, jaką podążymy do sukcesu. W zależności od preferencji gracza, możemy bowiem zostać arystokratą, kupcem, przestępcą lub kimkolwiek innym.

Heroes of Might and Magic IV
Heroes of Might and Magic IV

Strategiczne 29 marca 2002

Czwarta odsłona bestsellerowej serii strategicznej, zapoczątkowanej w 1995 roku przez studio New World Computing. Akcja gry przenosi nas do fantastycznego świata Jadame, znanego z gry Might & Magic VIII. Do dyspozycji graczy oddano tym razem sześć frakcji, posiadających własne typy miast, jednostek oraz technologii. Każde z nich dysponuje także oddzielną szkołą magii i może wynajmować tylko bohaterów określonej rasy. Mechanika rozgrywki uległa wielu modyfikacjom, ale i uproszczeniom. Główne z nich to likwidacja tygodniowego werbunku, zmieniony system walki oraz brak konieczności posiadania w oddziale bohatera, który sam jest jednostką i bezpośrednio uczestniczy w potyczce. Fakt ten wiąże się jednak z wprowadzeniem wielu ograniczeń, które utrudniły i uatrakcyjniły rozgrywkę. Znaczącej modyfikacji uległ silnik gry, co wpłynęło na wielkość map oraz wyraźną poprawę szaty graficznej. Po raz pierwszy w historii serii, akcja ukazana została w perspektywie izometrycznej.

Bomber Crew
Bomber Crew

Strategiczne 19 października 2017

Hybryda gry strategicznej i symulatora, wzbogacona dodatkowo o elementy RPG. Dzieło studia Runner Duck pozwala graczowi wcielić się w drugowojennego kapitana dowodzącego załogą bombowca. Na wykonanie czeka tutaj szereg misji polegających na eliminacji ważnych strategicznie celów militarnych i gospodarczych czy przeprowadzaniu zwiadów głęboko za liniami wroga. Sama rozgrywka składa się natomiast z dwóch części. Etap przygotowawczy polega na doborze i szkoleniu załogi – z uwagi na fakt, że na pokładzie bombowca musi się znaleźć pilot, mechanik, strzelcy, radiowy, nawigator czy wreszcie ładowniczy, warto zadbać o doświadczonych specjalistów, bowiem ich śmierć na polu walki jest permanentna. Kiedy natomiast znajdziemy się w powietrzu, musimy mieć na uwadze zarówno podwładnych, jak i samolot, którego kolejne elementy stopniowo zaczynają się psuć; celna seria po ogonie czy płonący silnik powodują utratę sterowności, toteż podczas misji nieustannie mamy na głowie rzeczy wymagające naprawy. Po realizacji zadania (znajdując się nad celem, wcielamy się w operatora przyrządów, którego obowiązkiem jest wykonanie fotografii lub spuszczenie ładunków) trzeba jeszcze wrócić bezpiecznie do domu – pod warunkiem, że wystarczy nam na to paliwa. Bomber Crew przykuwa uwagę za sprawą bogatej w kolory oprawy graficznej oraz dynamicznego systemu uszkodzeń poszycia, dokładnie odwzorowującego obrażenia odniesione przez naszą jednostkę.

SpellForce 2: Czas Mrocznych Wojen
SpellForce 2: Czas Mrocznych Wojen

Strategiczne 7 kwietnia 2006

Druga odsłona popularnego cyklu, łączącego elementy strategii czasu rzeczywistego z cechami charakterystycznymi dla gatunku cRPG. Fabuła Spellforce 2: Czas Mrocznych Wojen koncentruje się na nowym zagrożeniu, jakie stanowią tytułowe Cienie. Zadaniem gracza jest poprowadzenie do boju jednej z trzech frakcji, które wypowiedziały wojnę siłom zła. Podobnie jak miało to miejsce w pierwszej części serii, rozgrywka opiera się na dwóch filarach. Pierwszym jest wykonywanie rozmaitych zadań głównych i pobocznych, rozwój zdolności głównego bohatera (wśród dostępnych klas jest między innymi mag i łotrzyk) oraz pozyskiwanie dla niego coraz potężniejszego ekwipunku. Aspekt strategiczny z kolei objawia się w możliwości przejęcia kontroli nad jedną z dziewięciu ras, koncentrując się na rozbudowie osady, zapewnieniu jej odpowiedniego zaplecza technologicznego i rekrutowaniu jednostek. Oprócz standardowej piechoty i kawalerii, w grze pojawiają się również jednostki latające, a także herosi, obdarzeni unikalnymi zdolnościami. Trzon Spellforce 2: Shadow Wars stanowi fabularna kampania dla pojedynczego gracza, której towarzyszy tryb multiplayer.

Heroes of Might and Magic III: Złota Edycja
Heroes of Might and Magic III: Złota Edycja

Strategiczne 20 września 2004

Kompletne wydanie osadzonej w realiach fantasy turowej strategii studia New World Computing, stanowiącej trzecią - i jak dotąd najwyżej ocenianą – odsłonę popularnej serii Heroes of Might and Magic. Oprócz wydanej w marcu 1999 roku gry podstawowej, w zestawie znalazły się także dwa oficjalne dodatki: Armageddon’s Blade i The Shadow of Death. W odróżnieniu od kolekcjonerskiego wydania gry z 2002 roku, w którym zawarto tak naprawdę trzy osobne produkty, w ramach Złotej Edycji otrzymujemy tylko dwie płyty CD ze zintegrowanym instalatorem zawierającym pełną zawartość gry i jej obu rozszerzeń.

Wartile
Wartile

Strategiczne 8 lutego 2018

Strategia czasu rzeczywistego z elementami karcianki i planszówki. Akcja Wartile toczy się w mrocznym świecie fantasy, inspirowanym mitologią nordycką. W grze przejmujemy kontrolę nad oddziałem wikingów na wyprawie łupieżczej. Sednem zabawy są starcia grup wojowników, rozgrywane w czasie rzeczywistym. Każdy z nich ma mocne i słabe strony, a ich właściwe wykorzystanie jest jednym z kluczy do sukcesu. Innym ważnym elementem są budowane przez gracza talie kart. Nie tylko wzmacniają one członków oddziału, ale też aktywują akcje defensywne i ofensywne. Ponadto karty odgrywają ważną rolę w eksploracji. Walki toczą się na trójwymiarowych mapach podzielonych na heksagonalne pola, przy czym ważnym elementem taktycznym jest ukształtowanie terenu. W efekcie Wartile przywodzi na myśl strategię turową, tyle że z rozgrywką w czasie rzeczywistym. Oprócz obszernej, fabularyzowanej kampanii solowej Wartile oferuje tryb multiplayer. Produkcja korzysta z silnika Unreal Engine 4.

Disciples II: Mroczne Proroctwo
Disciples II: Mroczne Proroctwo

Strategiczne 28 stycznia 2002

Strategia turowa osadzona w realiach fantasy, będąca bezpośrednią kontynuacją Disciples: Sacred Lands. Wkraczamy do magicznego świata przypominającego czasy średniowiecza, gdzie cztery rasy toczą walkę o rozległe terytoria. W porównaniu do poprzedniej części usprawniono grafikę, interfejs użytkownika, a także sztuczną inteligencję przeciwników. Gra posiada tryb multiplayer do czterech graczy.

Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia
Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia

Strategiczne 14 listopada 2006

Pierwszy oficjalny dodatek do gry Heroes of Might and Magic V, opracowany przez rosyjskie studio Nival Interactive. Najważniejszą z nowości rozszerzenia zatytułowanego Kuźnia Przeznaczenia (ang. Hammers of Fate) jest nowa rasa krasnoludów, która aktywnie włącza się w konflikt targający światem Ashan. Wnosi ona do rozgrywki nie tylko swoje legendarne zdolności bojowe, ale także bogaty zestaw całkiem nowych zaklęć. Z krasnoludami związana jest kampania fabularna, na którą złożyło się 15 rozbudowanych misji, ale w grze znajdziemy także 5 pojedynczych scenariuszy oraz 10 map przeznaczonych do rozgrywki multiplayer. Zestaw nowości w Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia uzupełniają niedostępne wcześniej lokacje, budynki, jednostki i artefakty, a także szereg usprawnień wprowadzonych na podstawie sugestii fanów - np. karawany czy losowy generator map.

Warhammer 40,000: Dawn of War II
Warhammer 40,000: Dawn of War II

Strategiczne 19 lutego 2009

Pełnoprawna kontynuacja popularnej strategii czasu rzeczywistego studia Relic Entertainment, osadzonej w kultowym uniwersum Warhammera 40,000, gdzie krwawą walkę toczą ze sobą przedstawiciele kilkunastu zwaśnionych frakcji. W toku kampanii fabularnej możemy przejąć kontrolę nad armiami jednej z czterech stron konfliktu: ludzi (Kosmicznych Marines), orków, Eldarów i Tyranidów. W odróżnieniu od poprzedniej części cyklu, mamy znacznie większą swobodę rozgrywki i wpływ na kolejność zajmowanych terytoriów. Dodatkowo każda z misji zwieńczona została potyczką z tzw. bossem, który jest bardziej odporny na obrażenia i dysponuje potężniejszymi atakami. W Dawn of War II dowodzimy oddziałami składającymi się najczęściej tylko z kilku żołnierzy, co w założeniu wzmacnia stronę taktyczną rozgrywki oraz identyfikację gracza z kierowanymi postaciami. Wraz z postępami w grze wzrasta także poziom doświadczenia naszych wojsk, dzięki czemu coraz lepiej radzą sobie one w walce.

Warlords: Battlecry III
Warlords: Battlecry III

Strategiczne 17 maja 2004

Trzecia już część serii gier strategicznych z elementami cRPG rozgrywających się w przepełnionym magią świecie fantasy Etheria. Tym razem gracze mogą wziąć udział w wielkiej wojnie, jaka toczy się pomiędzy zjednoczonymi rasami północy i południowym Imperium Ssrathi.

King's Bounty: Nowe Światy
King's Bounty: Nowe Światy

Strategiczne 17 września 2010

Zestaw, w skład którego wchodzą dwie gry z serii "King's Bounty". Obie produkcje łączą w sobie elementy strategii czasu rzeczywistego i cRPG'a, wyraźnie nawiązując do słynnego cyklu "Heroes of Might & Magic".