Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Might and Magic - seria gier na platformę X360

Cykl gier cRPG w realiach fantasy. Seria wykreowana została przez studio New World Computing. Obecnie prawa do marki znajdują się w posiadaniu koncernu Ubisoft, a w jej rozwój zaangażowane są takie studia jak Limbic Entertainment, Capybara Games oraz Black Hole Entertainment.

Twórcą cyklu Might & Magic jest Jon Van Caneghem, założyciel studia New World Computing, dla którego wydana w 1986 roku gra Might and Magic: The Secret of the Inner Sanctum była debiutem zarówno deweloperskim jak i wydawniczym. Na przestrzeni szesnastu lat (1986-2002) seria doczekała się dziewięciu odsłon zaliczanych do głównego nurtu, a także szeregu spin-offów jak Crusaders of Might and Magic, Warriors of Might and Magic, Legends of Might and Magic oraz sub-cykl Heroes of Might & Magic. Po bankructwie firmy 3DO, która była właścicielem studia New World Computing, prawa do marki przejął koncern Ubisoft. Na przestrzeni kolejnych lat zaowocowało to m.in. grami Dark Messiah of Might & Magic, Heroes of Might & Magic V, Might & Magic: Clash of Heroes, a także Might & Magic: Heroes VI. W planach wydawcy jest również powrót do głównego nurtu dzięki grze Might & Magic :X Legacy przygotowywanej przez studio Limbic Entertainment.

Akcja gier z cyklu Might & Magic osadzona została w uniwersum fantasy z domieszką elementów science-fiction. Osią fabuły pierwszych pięciu gier z cyklu były zmagania z Sheltem, upadłym opiekunem planety Terra. Wraz z premierą Might & Magic VI akcja przeniesiona została na planetę Enroth zmagającą się z inwazją demonicznej rasy Kreegan. Z kolei Might and Magic X: Legacy przenosi graczy do świata Ashan.

W trakcie zabawy gracze kontrolują poczynania drużyny bohaterów, wywodzących się z różnych ras i reprezentujących różne profesje. Wydarzenia ukazane są z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Jak przystało na produkcje cRPG, rozgrywka opiera się na wykonywaniu questów, eksplorowaniu rozległych lokacji i walce z przeciwnikami. Ta ostatnia toczy się w systemie turowym, przy czym w nowszych odsłonach cyklu pojawiła się także opcja starć w czasie rzeczywistym.

Początkowo gry z serii Might & Magic wyróżniały się na tle konkurencji dopracowaną warstwą audiowizualną. Problemy finansowe firmy 3DO przyczyniły się jednak do zahamowania progresu warstwy technicznej, co okazało się szczególnie widoczne w późniejszych odsłonach.

Might & Magic: Duel of Champions - Forgotten Wars
Might & Magic: Duel of Champions - Forgotten Wars

Logiczne 23 lipca 2014

Przygotowane przez firmę Ubisoft oficjalne rozszerzenie do sieciowej gry karcianej Might and Magic: Duel of Champions, wydane także na konsolach w formie samodzielnej produkcji, łączącej zawartość gry podstawowej oraz DLC. W dodatku Forgotten Wars powracamy do słynnego uniwersum fantasy, by po wykreowaniu bohatera i skompletowaniu własnej talii kart brać udział w kolejnych epickich pojedynkach, których celem jest pozbawienie naszego przeciwnika wszystkich punktów życia. Czynimy to za pomocą wykładanych z talii kart, symbolizujących bohaterów, wydarzenia, potwory, zaklęcia, budynki specjalne oraz łut szczęścia. Zabawa odbywa się w systemie turowym i ukierunkowana jest głównie na wieloosobowe rozgrywki rankingowe oraz udział w rozmaitych turniejach. Opisywany dodatek wzbogaca podstawowy zestaw kart o cztery nowe pakiety po 120 sztuk: Powstanie Pustki, Herold Pustki, Zapomniane Wojny i Pięć Wież, co daje w sumie imponującą liczbę ponad 650 kart do zebrania.

Might & Magic: Clash of Heroes
Might & Magic: Clash of Heroes

Strategiczne 13 kwietnia 2011

Poboczna odsłona popularnej serii Might & Magic opracowana przez studio Capybara Games. Rozgrywka łączy w sobie elementy gry logicznej, fabularnej oraz strategii turowej i pod względem oprawy przypomina nieco produkcje z gatunku jRPG. Fabuła podzielona została na 5 zazębiających się ze sobą epizodów, podczas których zajmować się będziemy realizacją zlecanych nam zadań poprzez eksplorację, rozmowy z napotkanymi postaciami niezależnymi oraz oczywiście walkę. Spory nacisk położony został na kwestie tworzenia i zarządzania drużyną złożoną m.in. z rycerzy, elfów, czarowników, nekromantów czy poskromionych wcześniej demonów. Dzięki temu podczas walki możemy wykorzystywać rozmaite strategie oraz specjalne umiejętności poszczególnych członków ekipy. Tryb jednoosobowy uzupełnia sieciowy bądź lokalny multiplayer, w którym wystawiamy do boju wykreowane przez siebie drużyny.

Dark Messiah of Might and Magic: Elements
Dark Messiah of Might and Magic: Elements

RPG 12 lutego 2008

Kolejna próba przeniesienia popularnego uniwersum Might & Magic w realia pierwszoosobowej gry akcji. Stworzeniem gry zajęło się mało znane studio Arcane na zlecenie koncernu Ubisoft, który nabył prawa do marki po upadku jej dotychczasowego wydawcy – firmy 3DO. W grze wcielamy się w młodego adepta magii i miecza imieniem Sareth, którego zadaniem będzie pokonanie panującego nad krainą Ashan tytułowego Ciemnego Mesjasza. Prócz eksploracji 12 rozległych lokacji i wykonywania kolejnych zadań fabularnych istotny element rozgrywki stanowić będzie walka z rozmaitymi przeciwnikami takimi jak orki, gobliny, trolle, smoki itp. Autorzy położyli spory nacisk na stworzenie realistycznego systemu szermierki i oddali w ręce graczy ok. 40 rodzajów broni oraz kilkadziesiąt czarów ofensywnych. Rozgrywkę wzbogacono elementami RPG, dzięki którym nasz protoplasta zdobywając doświadczenie uczy się nowych sprawności i zaklęć. Tryb kampanii uzupełnia pełnoprawny multiplayer przeznaczony dla max. 20 graczy.