Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Might and Magic - seria gier na platformę PS2

Cykl gier cRPG w realiach fantasy. Seria wykreowana została przez studio New World Computing. Obecnie prawa do marki znajdują się w posiadaniu koncernu Ubisoft, a w jej rozwój zaangażowane są takie studia jak Limbic Entertainment, Capybara Games oraz Black Hole Entertainment.

Twórcą cyklu Might & Magic jest Jon Van Caneghem, założyciel studia New World Computing, dla którego wydana w 1986 roku gra Might and Magic: The Secret of the Inner Sanctum była debiutem zarówno deweloperskim jak i wydawniczym. Na przestrzeni szesnastu lat (1986-2002) seria doczekała się dziewięciu odsłon zaliczanych do głównego nurtu, a także szeregu spin-offów jak Crusaders of Might and Magic, Warriors of Might and Magic, Legends of Might and Magic oraz sub-cykl Heroes of Might & Magic. Po bankructwie firmy 3DO, która była właścicielem studia New World Computing, prawa do marki przejął koncern Ubisoft. Na przestrzeni kolejnych lat zaowocowało to m.in. grami Dark Messiah of Might & Magic, Heroes of Might & Magic V, Might & Magic: Clash of Heroes, a także Might & Magic: Heroes VI. W planach wydawcy jest również powrót do głównego nurtu dzięki grze Might & Magic :X Legacy przygotowywanej przez studio Limbic Entertainment.

Akcja gier z cyklu Might & Magic osadzona została w uniwersum fantasy z domieszką elementów science-fiction. Osią fabuły pierwszych pięciu gier z cyklu były zmagania z Sheltem, upadłym opiekunem planety Terra. Wraz z premierą Might & Magic VI akcja przeniesiona została na planetę Enroth zmagającą się z inwazją demonicznej rasy Kreegan. Z kolei Might and Magic X: Legacy przenosi graczy do świata Ashan.

W trakcie zabawy gracze kontrolują poczynania drużyny bohaterów, wywodzących się z różnych ras i reprezentujących różne profesje. Wydarzenia ukazane są z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Jak przystało na produkcje cRPG, rozgrywka opiera się na wykonywaniu questów, eksplorowaniu rozległych lokacji i walce z przeciwnikami. Ta ostatnia toczy się w systemie turowym, przy czym w nowszych odsłonach cyklu pojawiła się także opcja starć w czasie rzeczywistym.

Początkowo gry z serii Might & Magic wyróżniały się na tle konkurencji dopracowaną warstwą audiowizualną. Problemy finansowe firmy 3DO przyczyniły się jednak do zahamowania progresu warstwy technicznej, co okazało się szczególnie widoczne w późniejszych odsłonach.

Shifters
Shifters

Akcji 17 czerwca 2002

Bezpośrednia kontynuacja wydanej wyłącznie na konsolach PlayStation 2 trzecioosobowej gry akcji Warriors of Might and Magic. W stanowiącej kolejną poboczną odsłonę popularnego cyklu fantasy grze Shifters, znany z pierwowzoru wojownik Alleron stawia czoła zastępom organicznych i metalowych najeźdźców, którzy zamienili spokojne wioski w bezduszne parowe miasta. Podczasprzygody nasz protagonista przemierza sześć etapów, walcząc z napotkanymi przeciwnikami rozmaitych ras oraz kończącymi poszczególne poziomy bossami. W walce pomaga mu zaś niezwykła moc przeobrażania się w 24 różne formy, stanowiące kompilację znanych z gier RPG klas i profesji. W miarę postępów rozgrywki Alleron zdobywa i wykorzystuje coraz potężniejsze bronie oraz czary, zaś zyskane w walce doświadczenie może przeznaczać na typowy dla gier fabularnych rozwój postaci.

Warriors of Might and Magic
Warriors of Might and Magic

Akcji 20 marca 2001

Pierwsza w historii serii próba przeszczepienia popularności słynnej sagi RPG na grunt konsolowy. Tym razem jednak (ze względu na specyfikę platformy) zamiast rasowej gry fabularnej otrzymaliśmy dynamiczną, trzecioosobową grę akcji. Bohaterem Warriors of Might and Magic jest młody wojownik Allenor, który zostaje oskarżony o stosowanie zabronionych praktyk nekromanckich, schwytany i uwięziony, a na jego twarz zostaje nałożona żyjąca maska, która wbija się w ciało, zadając ogromny ból. Nasz bohater postanawia jednak wydostać się z pułapki, aby dowiedzieć się, dlaczego został oskarżony i oczyścić się z zarzutów. Pod względem mechaniki mamy do czynienia z klasycznym slasherem z elementami RPG. Przemierzając 10 rozległych etapów, Allenor eliminuje stające mu na drodze zastępy przeciwników za pomocą dość skromnego systemu walki oraz czarów. Z biegiem czasu bohater awansuje na wyższe poziomy doświadczenia, rozwijając umiejętności i korzystając z coraz doskonalszych broni oraz zbroi.