Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Devil May Cry - seria gier na platformę PS2

Seria gier akcji z rozgrywką nastawioną na widowiskowe sekwencje walki, uznawana za protoplastę podgatunku „extreme combat”. Devil May Cry zalicza się do grona najważniejszych marek w portfolio wydawniczym firmy Capcom.

Pomysłodawcą serii, która według pierwotnych założeń miała być spin-offem cyklu Resident Evil, jest Hideki Kamiya. Projekt Devil May Cry ostatecznie przekształcono jednak w zupełnie nową markę, która zadebiutowała w 2001 roku na konsoli PlayStation 2. Na przestrzeni następnych siedmiu lat seria doczekała się kolejnych trzech odsłonPo wypuszczeniu Devil May Cry 4 (2008 r.) szefostwo firmy Capcom podjęło decyzję o konieczności gruntownej zmiany. Efektem tego był wydany w 2013 roku reboot serii – DmC: Devil May Cry autorstwa studia Ninja Theory. Jego ciepłe przyjęcie sprawiło, że w dwa lata później na PlayStation 4 i Xboksie One pojawiła się DmC: Devil May Cry Definitive Edition, zawierająca wszystkie dotychczas wydane dodatki do DmC: Devil May Cry oraz kilka elementów przygotowanych specjalnie na rzecz tej wersji, na przykład tryb Turbo. Również tego samego roku gracze mieli okazję nabyć Devil May Cry4: Special Edition, ulepszoną wersję czwartej odsłony serii, przeznaczoną na PC, PlayStation 4 i Xboksa One. Poza poprawioną grafiką twórcy pokusili się również o udostępnienie trzech nowych grywalnych postaci. Na marzec 2019 roku zapowiedziana została piąta odsłona serii, mająca stanowić bezpośrednią kontynuację części czwartej.

Motywem przewodnim fabuły gier z cyklu Devil May Cry jest zemsta, jakiej główny bohater – Dante – pragnie dokonać na demonach winnych śmierci matki i skorumpowania brata. Aby osiągnąć swój cel, heros musi przebijać się przez hordy wrogów i zgładzić kolejnych bossów stojących mu na drodze. Zmiana w dotychczasowo prowadzonej fabule nadeszła wraz z pojawieniem się na rynku czwartej odsłony serii. Gracz wciela się w niej w nowego bohatera, Nero, będącego świadkiem mordu dokonanego na swoich braciach przez protagonistę poprzednich odsłon. Ponownie zatem motywem przewodnim staje się zemsta. Devil May Cry 5 prezentuje dalsze losy Dantego oraz Nero, a także nowej postaci, znanej jako V. Mężczyźni ponownie mierzą się z hordami demonów oraz innych atakujących nasz świat potworów.

Do tej pory rozgrywka nastawiona była jedynie na zabawę solową, jednak w najnowszej odsłonie serii po raz pierwszy pojawia się oparty na kooperacji tryb multiplayer. Głównym elementem zabawy są starcia z licznymi przeciwnikami. Wyzwanie dla gracza stanowi nie tylko pokonanie wrogów w możliwie najkrótszym czasie, ale także zaprezentowanie efektownego stylu walki, który podlega ocenie po ukończeniu każdego etapu.

Początkowe cztery odsłony cyklu korzystały z kolejnych wersji autorskiego silnika – DMC. Wraz ze zmianą zespołu deweloperskiego zdecydowano się także na zmianę technologii. W DmC: Devil May Cry zastosowano więc popularny silnik Unreal Engine 3 (wykorzystany również we wcześniejszej grze studia Ninja Theory - Enslaved: Odyssey to the West). Z kolei Devil May Cry 5 korzysta z RE Engine, silnika stworzonego specjalnie z myślą o Resident Evil 7: Biohazard, pozwalającego na zaimplementowanie do gry fotorealistycznej grafiki.

Do popularyzacji marki Devil May Cry poza światem gier wideo przyczyniły się m.in. dwie powieści pióra Shinya Goikedy, seria komiksów wydawnictwa Dreamwave Productions oraz 12-odcinkowy serial anime. W planach wytwórni Screen Gems jest też filmowa adaptacja.

Devil May Cry 3: Dante's Awakening
Devil May Cry 3: Dante's Awakening

Akcji 1 marca 2005

Trzecia odsłona serii trzecioosobowych gier akcji z gatunku hack-and-slash. Fabuła Devil May Cry 3: Dante’s Awakening rozgrywa się przed wydarzeniami przedstawionymi w części pierwszej. Pod względem mechaniki gra stanowi w pewnym stopniu powrót do korzeni, oferując jednocześnie sporą innowację w postaci możliwości wyboru indywidualnego stylu zabawy. W zależności od preferencji, w grze możemy specjalizować się np. w precyzyjnych cięciach bronią białą (Swordmaster), walce defensywnej (Royal Guard) czy skutecznej ofensywie z wykorzystaniem broni palnej (Gunslinger). Pozostałe elementy rozgrywki pozostały niezmienione, tak więc czeka nas efektowna walka z kilkunastoma wrogami jednocześnie i mnóstwo dynamicznych sekwencji akcji, a całości towarzyszy mocna, heavy metalowa ścieżka dźwiękowa.

Devil May Cry 2
Devil May Cry 2

Akcji 25 stycznia 2003

Kontynuacja wydanego w 2001 roku trzecioosobowego slashera firmy Capcom, opowiadającego o przygodach Dantego - półkrwi demona i pogromcy zła. W tej odsłonie cyklu losy bohatera splatają się z poczynaniami wojowniczki imieniem Lucia, a celem ich obojga jest powstrzymanie biznesmena Ariusa przez wskrzeszeniem demona i osiągnięciem nadludzkiej mocy, mogącej zapewnić mu władzę nad światem. Mechanika zabawy w Devil May Cry 2 pozostała praktycznie niezmieniona, choć elementem wyróżniającym grę jest odejście od gotyckiego stylu pierwowzoru na rzecz zupełnie nowej scenerii: nowoczesnego miasta z drapaczami chmur i labiryntem ulic. Rozgrywka składa się z dwóch niezależnych kampanii, w których pokierować możemy poczynaniami każdego z dwójki bohaterów. Każde z nich ma nieco odmienny styl rozgrywki – w przeciwieństwie do silnego, lecz powolnego Dantego, Lucia jest znacznie szybsza i zwinniejsza. Obie postaci obdarzono jednak znaną z pierwowzoru możliwością transformacji w demona.

Devil May Cry
Devil May Cry

Akcji 16 października 2001

Opracowana przez wewnętrzne studio firmy Capcom (pierwotnie jako kolejna odsłona serii Resident Evil) trzecioosobowa gra akcji, kładąca nacisk na dynamiczny i efektowny model walki. Fabuła Devil May Cry osadzona została w czasach współczesnych, na fikcyjnej wyspie Mallet Island. Podczas zabawy śledzimy losy mrocznego wojownika Dantego (pół-człowieka pół-demona), który musi zmierzyć się z władcą podziemnego świata Mundusem, pokonanym dwa tysiące lat wcześniej przez jego ojca. Rozgrywka skupia się na sprawnej eliminacji kolejnych fal wrogów za pomocą kilku stopniowo ulepszanych narzędzi zagłady. Na każdym etapie gry nasze poczynania oceniane są w specjalnej skali, uwzględniającej czas jego ukończenia, stylowość walki, użyte przedmioty oraz liczbę odniesionych ran. Swoistą ciekawostkę stanowi też możliwość chwilowej przemiany bohatera w demona, podczas której otoczony specjalną aurą Dante sieje spustoszenie z jeszcze większą siłą.