Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Halo - seria gier na platformę XBOX

Bestsellerowy cykl pierwszoosobowych strzelanin (FPS) w klimatach space opery. Marka znajduje się w rękach koncernu Microsoft, dla którego gry z serii Halo są jednymi z najważniejszych pozycji dla konsol z rodziny Xbox.

Seria zadebiutowała w 2001 roku grą Halo: Combat Evolved, przygotowaną przez studio Bungie jako jeden ze startowych tytułów wchodzącej na rynek konsoli Xbox. Produkcja okazała się wielkim hitem, co zaowocowało konwersją na komputery PC, a także sequelem – Halo 2 wydanym w roku 2004. Wraz z premierą Halo 3 w 2007 roku cykl stał się „exclusivem” konsoli Xbox 360. Studio Bungie pożegnało się z serią grą Halo: Reach wydaną w 2011 roku. Dalszy rozwój marki powierzono ekipie 343 Industries, która za sprawą Halo 4 rozpoczęła nową trylogię.

Akcja większości gier z serii Halo toczy się w XXVI wieku. Główną oś fabuły stanowi konflikt pomiędzy ludźmi oraz teokratyczną koalicją obcych ras. Gracz najczęściej wciela się w rolę Master Chiefa Johna-117, cybernetycznie udoskonalonego żołnierza przyszłości, który wraz z towarzyszącą mu sztuczną inteligencją o imieniu Cortana stara się stawić czoła Covenantom.

W grach z głównego nurtu serii rozgrywka toczy się zgodnie z konwencją gatunkową pierwszoosobowych strzelanin. Walczący z Obcymi gracz ma do dyspozycji spory arsenał broni i wyposażenia bojowego, a nawet pojazdy. Uzupełnieniem kampanii głównej jest rozbudowany tryb wieloosobowy nastawiony na rozgrywkę za pośrednictwem sieci Internet.

Jak przystało na wiodącą markę znanego wydawcy, gry z serii Halo odznaczają się wysokiej jakości oprawą audiowizualną. Zachwycająca grafika to efekt zastosowania autorskiego silnika studia Bungie, którego kolejne generacje projektowane są pod kątem możliwości konkretnej platformy sprzętowej.

Cykl Halo ustanowił szereg branżowych rekordów, w tym m.in. w kategorii zysku osiągniętego w pierwszym dniu sprzedaży (Halo 3 – 170 mln dolarów). Według ostrożnych szacunków, do końca 2012 roku sprzedaż gier z serii przekroczyła próg 50 mln egzemplarzy.

Warto dodać, że marka Halo wywarła wyraźny wpływ na kulturę masową – począwszy od powieści sicience fiction z akcją osadzoną w uniwersum Halo, poprzez komiksy, aż po serial anime. Od wielu lat trwają również przymiarki do filmowej adaptacji, którą zainteresowany jest m.in. Steven Spielberg.

Halo 2
Halo 2

Akcji 8 listopada 2004

Kontynuacja bestsellerowej strzelaniny studia Bungie Software, która zadebiutowała w 2001 roku jako jeden z tytułów startowych konsoli Xbox. W grze spotykamy ponownie znanych z pierwowzoru bohaterów, takich jakich Master Chief czy Cortana, którzy spróbują ochronić kolebkę ludzkości przed kolejnym atakiem ze strony agresywnej rasy Covenantów. W grze powielono najlepsze cechy pierwowzoru, przenosząc akcję w zupełnie nowe środowisko, pełne jeszcze ciekawszych i bardziej rozbudowanych lokacji. Zwiększeniu uległ arsenał broni i pojazdów, a wyraźnej poprawie uległa inteligencja komputerowych przeciwników. Pojawiła się również możliwość niszczenia źródeł światła i ukrywania się przed wrogiem w zacienionych miejscach. Podrasowany silnik gry pozwolił na niszczenie elementów otoczenia, co zaowocowało jeszcze większym realizmem i koniecznością stosowania różnych taktyk walki. Poszerzeniu uległy także opcje trybu wieloosobowego, który wzbogacono nowymi wariantami rozgrywki.

Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved

Akcji 15 listopada 2001

Halo: Combat Evolved to futurystyczna strzelanina FPP/TPP, w której wcielamy się w postać Master Chefa - jednego z najbardziej rozpoznawalnych bohaterów gier wideo. Za powstanie produkcji odpowiada ekipa studia Bungie Software, znana dotąd głównie z bestsellerowej serii RTS-ów Myth. Akcja gry opowiada o konflikcie pomiędzy ludźmi i dążącymi do ich całkowitego unicestwienia obcymi. Wcielając się w postać genetycznie zmodyfikowanego żołnierza, stajemy się członkiem elitarnej formacji bojowej, której zadaniem jest powstrzymanie przybyszów z kosmosu. Rozgrywka toczy się w wielu zróżnicowanych sceneriach, takich jak lasy, bagna, łąki, a także bazy i podziemne instalacje obcych. Atutem produkcji jest zaawansowany silnik z realistycznym modelem fizycznym, pozwalającym m.in. na wykorzystanie w formie osłon wszystkich elementów otoczenia czy też skorzystanie z szerokiej gamy pojazdów bojowych. Całości dopełnia rozbudowany tryb multiplayer, przeznaczony do zabawy na podzielonym ekranie oraz w sieci.