Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Tales of - seria gier na platformę PS4

Seria gier jRPG, uznawana za trzecią pod względem popularności wśród miłośników tego gatunku (po Final Fantasy i Dragon Quest). Cykl stworzony został przez studio deweloperskie Wolf Team, a o jego rozwój dba koncern Namco Bandai.

Początki marki Tales sięgają połowy lat 90. ubiegłego wieku. Seria zadebiutowała w 1995 roku na konsoli SNES grą Tales of Phantasia. Tytuł ukazał się pierwotnie tylko na rynku japońskim i przynajmniej oficjalnie nie był dostępny poza Krajem Kwitnącej Wiśni aż do 2003 roku. Produkcja spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem wśród graczy, co zachęciło twórców do przygotowania kolejnej części. Na premierę Tales of Destiny fani musieli poczekać do 1997 roku. Tym razem platformą startową była konsola PlayStation. Produkcja powtórzyła komercyjny sukces pierwowzory i ugruntowała pozycję nowej marki.

Łącznie, na przestrzeni osiemnastu lat (1995-2013) ukazało się 14 gier zaliczanych do głównego nurtu (Tales of Phantasia, Tales of Destiny, Tales of Eternia, Tales of Destiny 2, Tales of Symphonia, Tales of Rebirth, Tales of Legendia, Tales of the Abyss, Tales of Innocence, Tales of Vesperia, Tales of Hearts, Tales of Graces, Tales of Xillia i Tales of Xillia 2), a także szereg spin-offów. Niestety, tylko część z nich doczekała się wydania na rynkach amerykańskim i europejskim.

Wzorem m.in. konkurencyjnej serii Final Fantasy, cykl Tales nie posiada spójnej fabuły. Większość gier przedstawia odrębne historie z całkowicie innymi bohaterami (wyjątek stanowią jedynie bezpośrednie kontynuacje jak Tales of Destiny i Tales of Destiny 2, czy Tales of Xillia i Tales of Xillia 2 oraz niektóre spin-offy). Wspólnym mianownikiem są natomiast realia fantasy, w jakich osadzona została akcja oraz mechanika rozgrywki z unikalnym systemem walki (Linear Motion Battle System).

Według wyliczeń koncernu Namco Bandai, do końca 2012 roku gry z serii Tales osiągnęły sprzedaż na poziomie przeszło 15 mln egzemplarzy. O popularności cyklu świadczy także liczne adaptacje anime (np. seriale Tales of Eternia: The Animation, Tales of Phantasia: The Animation, Tales of the Abyss i inne).

Tales of Vesperia: Definitive Edition
Tales of Vesperia: Definitive Edition

RPG 11 stycznia 2019

Odświeżona wersja jRPG-a akcji, pierwotnie wydanego w 2008 roku, przygotowana przez polską firmę QLOC (we współpracy z Bandai Namco). Remaster koncentruje się na ulepszeniu oprawy graficznej, ale oferuje również kilka innych atrakcji. Do tych ostatnich zalicza się chociażby zawartość, którą wcześniej mogli bawić się tylko gracze w Japonii.

Tales of Berseria
Tales of Berseria

RPG 18 sierpnia 2016

Szesnasta odsłona popularnego cyklu jRPG od Bandai Namco, zapoczątkowanego w 1995 roku przez Tales of Phantasia na konsoli SNES. Tales of Berseria to zarazem pierwsza gra z serii, w której protagonistą nie jest mężczyzna – gracz przez cały czas kieruje poczynaniami młodej piratki Velvet Crowe, mieszkającej w fantastycznym królestwie Midgandu. Notabene, ta sama lokacja pojawiła się w poprzedniej odsłonie cyklu, Tales of Zestiria, ale akcja Tales of Berseria toczy się znacznie wcześniej. Kraina ta składa się z kilku większych skrawków lądu i wielu małych wysepek, zatem podróżowanie po świecie często sprowadza się do żeglugi. Podobnie jak w poprzednich odsłonach serii Tales, gra oferuje kompleksowy, zręcznościowy system walki, oparty na unikalnych zdolnościach oraz kombosach. Gracze obserwują akcję z perspektywy trzeciej osoby, a podczas starć mogą kontrolować również innych członków drużyny. Tales of Berseria oferuje w pełni trójwymiarową grafikę, aczkolwiek całość utrzymana jest komiksowym stylu wzorowanym na japońskich anime.

Tales of Zestiria
Tales of Zestiria

RPG 16 października 2015

Piętnasta odsłona głównej serii Tales, przygotowana z okazji 20-lecia tego popularnego cyklu japońskich RPG od firmy Bandai Namco. Gracz trafia do krainy Glenwood, gdzie wspólnie z grupą nowych bohaterów, na czele z Soreyem, przyszłym Pasterzem, czyli mitycznym wojownikiem, staje przed zadaniem wypędzenia potężnej zarazy, która wywołuje u śmiertelników utratę wiary w dobro. Rozgrywka w Tales of Zestiria sprowadza się przede wszystkim do eksploracji świata (po raz pierwszy w historii cyklu posiadającego otwartą strukturę), rozwijania drużyny, wypełniania zadań oraz walki. Gra oferuje nową wersję będącego cechą rozpoznawczą cyklu zręcznościowego systemu potyczek, a jedną z największych zmian jest to, że bitwy odbywają się na tych mapach, które przemierzamy podczas eksploracji. Bardzo dobre wrażenie robi stylizowana, trójwymiarowa szata graficzna, na czele z projektami postaci autorstwa ojców serii: Mutsumi Inomaty, Kosuke Fujishimy, Daigo Okumury i Minoru Iwamoto.