Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Burnout - seria gier na platformę PSP

Seria widowiskowych wyścigów samochodowych w stylu arcade. Cykl wykreowany został przez studio Criterion Games, które także zajmuje się jego rozwojem. Właścicielem praw do marki jest natomiast koncern Electronic Arts.

Cykl zadebiutował w 2001 roku grą Burnout, wydaną przez firmę Acclaim w wersjach na konsole PlayStation 2, Xbox i Nintendo Game Cube. Produkcja studia Criterion Games zyskała sympatie graczy za sprawą nietuzinkowego podejścia do wyścigów samochodowych z nastawieniem na ryzykowny styl jazdy oraz niszczenie konkurencyjnych pojazdów. Sukces udało się powtórzyć rok później wraz z premierą Burnout 2: Point of Impact. Problemy finansowe wydawcy sprawiły, że markę przejął pod swoje skrzydła koncern Electronic Arts. Zaowocowało to trzema kolejnym odsłonami cyklu zaliczanymi do głównego nurtu: Burnout 3: Takedown (2004), Burnout Revenge (2005) i Burnout Paradise (2008), a także spin-offami: Burnout Legends (2005), Burnout Dominator (2007) i Burnout Crash! (2011).

Gry z cyklu Burnout nie posiadają wyraźnie nakreślonej fabuły. Zamiast tego gracze wcielają się w role uczestników widowiskowych wyścigów, których trasy biegną na ogół zatłoczonymi arteriami wirtualnych metropolii.

Rozgrywka nastawiona jest na emocjonującą, choć mało realistyczną jazdę samochodami. Większość gier z serii oferuje wiele wariantów zabawy, zarówno w trybie jedno- jak i wieloosobowym. Jedną z najczęściej wybieranych przez graczy jest opcja rozgrywki „crash mode”, w której liczą się nie tylko prędkość i kaskaderskie popisy, ale także uszkodzenia zadane pojazdom rywali.

Jak przystało na gatunek gier wyścigowych, gracze mają dostęp do samochodów różniących się wyglądem nadwozia i podstawowymi parametrami technicznymi. Na ogół wybór modeli aut nie jest szczególnie obfity. Brakuje także licencjonowanych marek, choć w wielu przypadkach z łatwością można rozpoznać źródła inspiracji twórców.

Od strony technicznej gry spod szyldu Burnout bazują na autorskim silniku studia Criterion Games – RenderWare, którego korzenie sięgają połowy lat 90. ubiegłego wieku. Nowsze generacje wspomnianego engine'u zapewniają jednak oprawę audiowizualną nieodbiegającą od standardów jakościowych konkurencyjnych produkcji (np. z serii Need for Speed).

Burnout Dominator
Burnout Dominator

Wyścigi 6 marca 2007

Kolejna poboczna odsłona popularnej serii wyścigowej Burnout, przygotowana specjalnie dla posiadaczy sprzętu firmy Sony (konsole PlayStation 2 i PlayStation Portable) przez wewnętrzne studia koncernu EA. W porównaniu z poprzednimi częściami cyklu, Burnout Dominator jest pozycją nietypową, w której po raz pierwszy zabrakło jednego ze znaków rozpoznawczych serii, czyli trybu Crash. Zamiast tego twórcy przygotowali jednak cztery całkiem nowe formy zabawy, takie jak Maniac Mode, Drift Challenge, Near Miss Challenge oraz Burnout Challenge. Powróciła także wycofana w trójce opcja burnout, polegająca na aktywowaniu dopalacza po naładowaniu specjalnego paska energii (nabijanego poprzez wykonywanie niebezpiecznych manewrów). Na potrzeby Burnout Dominator przygotowano stosunkowo niewiele, bo tylko 12, tras, umiejscowionych w 8 zakątkach świata. W grze zabrakło też sieciowego trybu multiplayer, a jedyną formą zabawy wieloosobowej jest opcja rywalizacji na wspólnym/podzielonym ekranie.

Burnout Legends
Burnout Legends

Wyścigi 13 września 2005

Spin-offowa odsłona słynnego cyklu zręcznościowych gier wyścigowych studia Criterion. Burnout Legends stanowi swoistą kompilację trzech pierwszych części serii, które zasłynęły za sprawą czysto zręcznościowego modelu jazdy oraz niezwykle dynamicznych kolizji w ruchu ulicznym. W grze znalazły się znane z poprzedniczek trasy, przemodelowane pod kątem platform przenośnych, oraz 9 zaczerpniętych z Burnout 3 trybów rozgrywki, na czele z mistrzostwami World Tour oraz charakterystycznym dla całego cyklu trybem Crash. Nie zapomniano również o opcji rozgrywki wieloosobowej w trybie lokalnym. W garażu dostępnych samochodów znalazło się blisko 100 modeli znanych z drugiej i trzeciej części serii, podzielonych na kilka zróżnicowanych klas (np. Compact, Muscle, Coupe, Sport, Super, Race Special oraz Heavyweight), z których każda sprawdza się najlepiej w określonych typach wyścigów.